Begrijpelijk Marjolein! Uiteraard leuk als je tzt hier je zwarte parel komt showen.
Boemel; mooie mijlpaal zeg! Hoe vond je het om haar voor eerst te berijden?
Mooi overzichtje trouwens in de Phryso van de (eventueel) aangewezen hengsten!
Er tekenen zich zo langzaam aan wel hengsten af die mijn nieuwsgierigheid wekken.
Toch ook nog wel veel hengsten met redelijk hoog verwantschap.
Wat is het gemiddelde verwantschap over de gehele populatie momenteel, weet iemand dit? Zag iets uit 2022 17,8%?
Van de 28 uit het overzicht zijn er toch nog 7 met 18,2 of hoger. Maar gelukkig ook veel onder de 17,5. Zelfs eentje van 15,8 (Gjalt)! Die wil ik graag eens in het echt zien.
Las net dat er nu 16 hengsten over zijn, en mogelijk nog enkeling kan instromen.
Zit ook leuk/ mooi minder voor de hand liggend bloed bij, heb wel echt het idee dat er door de jury echt best is gedaan om meer te spreiden.
En dat alle aandacht de afgelopen jaren rondom bloedspreiding en verwantschap echt wel zo zijn effect heeft merk ik hoe ik dan naar zo’n overzicht kijk. Een reus van 1.70, waar dan Norbert x Jasper achter zit met hoog verwantschap, dan komt door alle aandacht de laatste jaren minder enthousiast in mijn beeld, wordt je dan toch door beïnvloed.
Merken jullie dat ook dat al die aandacht die we binnen stamboek schenken, je zienswijze of besluitvorming in de fokkerij verandert?
Hebben jullie ook een “nieuwe hengst” die de aandacht pakt?
Laatst bijgewerkt door SunnyHorse op 13-09-24 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt