Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jankawijnsma

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 15:23

Ik had hetzelfde Jenny, ik moest ook echt even nadenken bij wat er bedoelt wordt met diagonaal achterwaarts haha, je bent niet de enige!

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 16:13

babette: gaaf hoor, lijkt een beetje om het amsterdamse bos, daar is ook zo'n bak aangelegd.

Janka: ja haha ik dacht sh*t

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 18:32

Jenny de 25 ste kunnen we goed kijken hoe het moet hihi

MarBri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 18:42

Jeetje eclare. Mooie foto's. Ben jaloers op het halsstrekken. Dat gaat hier nog best moeizaam.
Ik kan ook nog wel wat tips gebruiken voor achterwaarts. Ze maakt zich erg lang. Drukt enorm haar neus eruit. Ze wordt dan heel erg sterk. Dus ideeën zijn erg welkom.
Verder is iedereen wel erg goed bezig met de wedstrijden als ik het zo lees! Ik ga volgend weekend nog een keer de oude proeven starten en daarna zien hoe de nieuwe zijn.
Dit weekend hebben wij enorm genoten van de Utrechtse heuvelrug
Afbeelding

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 19:32

Laura ja ben benieuwd hoe ze het gaan laten zien

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 20:58

Marbri verbreekt ze verbinding of hangt ze in je hand? Douwe hing eerst heel erg en die moest ik eerst halt laten houden en dan wel nagevelijk vragen maar als hij ging hangen been geven zodat hij van mij hand af ging.

Ja jenny ik ook .

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 22:13

Met achterwaarts is het vooral heel belangrijk dat ze al goed halthouden. Laat ze, wanneer je lekker ontspannen en actief stapt steeds kleinere passen maken (begin verzamelen), je kuiten iets naar achter leggen en voel dat ze onder je gaan stappen. Dan geef je nog een halve ophouding om de aanleuning te controleren en ze iets lager/dieper/ronder in te stellen en dan geef je een ophouding naar het halt toe waarbij je wel zorgt dat ze ruimte voor houden (vergeet daar je zithulp ook echt niet). Dan ophouding en zithulp naar voren en op het moment dat ze voorwaarts willen gaan verplaats je je zithulp (kuiten naar achter) en houd je ze licht tegen, help in het begin met je stem/iemand vanaf de grond. In het begin blij zijn met 1 stap en dan langzaam uitbreiden, belangrijk is dat de activiteit erin blijft.

Zo dat was mijn inzicht over achterwaarts gaan haha, hoop niet te langdradig :+

En lekker hoor dat buitenrijden!

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 09:22

Fijn uitgelegd Eclare!
Heerlijk die foto's MarBri, je zou er zin in krijgen!

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 09:46

Oh heerlijk de bossen in!! Nu zijn die vervelende vliegen er nog niet!

Hier vanavond weer aan de bak, zaterdag wedstrijd. Dit keer op 10 min afstand met de trailer, maar wel weer een nieuwe locatie. Msischien dat ze door de korte trailerrit wat meet actief blijft.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 10:28

Ik rij als het kan altijd buiten, maar in de winter is dat lastiger. Buitenbak heeft geen verlichting en met al die regen afgelopen weken en de vorst is de buitenbaan gewoon niet te rijden. De dagen dat het wel ging heb ik ook buiten gereden, maar toch is het hoofdzakelijk binnen geweest. Zal echt blij zijn als de klok weer verzet is en het 's avonds weer langer licht is.

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 10:39

Komt ze vermoeid van de trailer af Michelletjuh? Staat ze er zo gespannen op dan?
Ik rijd ook altijd wedstrijden in de buurt, half uur rijden vind ik wel oke, veel langer moet t niet worden. Gelukkig hebben we genoeg wedstrijden in de buurt.
Ik zal vanmiddag na het werk ook even rijden, het is hier mistig, hopelijk komt t zonnetje er nog even bij!

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:22

jankawijnsma schreef:
Komt ze vermoeid van de trailer af Michelletjuh? Staat ze er zo gespannen op dan?
Ik rijd ook altijd wedstrijden in de buurt, half uur rijden vind ik wel oke, veel langer moet t niet worden. Gelukkig hebben we genoeg wedstrijden in de buurt.
Ik zal vanmiddag na het werk ook even rijden, het is hier mistig, hopelijk komt t zonnetje er nog even bij!

Dat niet, maar heb het idee dat ze overladen word door al die nieuwe indrukken haha. En het zal dan hoop ik al schelen als ze niet zo lang op de trailer staat. ;)

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:49

Haha het is ook nogal wat natuurlijk zo'n wedstrijd, hoe oud is ze ook alweer?

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:14

jankawijnsma schreef:
Haha het is ook nogal wat natuurlijk zo'n wedstrijd, hoe oud is ze ook alweer?

Ze word in april alweer 7! Ze is nu sinds een jaar serieus onder het zadel en verder ook amper trailerritten gehad. Ik rijd altijd achter de trailer aan van de eigenaar en dan zie je ook dat ze steeds op rust gaat staan, maar zodra er dan dus een bocht komt valt ze bijna om :(:) Dat snapt ze nog niet helemaal hihi.

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:36

Een groentje dus!
Het is een beetje gek maar dat heeft mijn eigen paard ook, vooral rotondes was een drama ze snapte dan niet hoe ze mee moest leunen in de bochten. Bij een anderhalfpaards trailer was het beter dan bij een 2paards. Gekke paarden. Wil ze er wel goed op?

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:59

Shireen en Janka, bedoelde diagonaal over de benen :)

Michelle, bedankt voor de tip ga ik eens proberen!
Las ook net het volgende stukje:
Vaak hoor je dat een paard niet diagonaal achterwaarts gaat. Dit komt omdat hij dan niet voorwaarts stil gezet is, waardoor hij zonder rug stil staat. Als je dan achterwaarts gaat hangt de rug eigenlijk een beetje in de weg. In het begin zal je moeten proberen om je paard in een horizontaal evenwicht achterwaarts te laten gaan. Dit is dat hij zijn mond op de lijn elleboog – knie zit. Zodra hij zijn hoofd opricht geeft dit zoveel druk op de lendenen dat hij min of meer afbreekt achter het zadel. Duikt een paard zal hij slepend achterwaarts gaan omdat passen maken dan eigenlijk niet meer mogelijk is. Probeer je paard in het begin dus min of meer hals strekkend achterwaarts te laten gaan.
Ook dat ga ik eens proberen!
Doen die van jullie wel vierkant halt houden? Dan kan/doet Zotte namelijk ook (nog) niet...

Michelle, veel km maken dan gaan ze het vanzelf wel snappen en worden ze ook minder onder de indruk van de nieuwe omgeving :)

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:04

KarinvdM, jij jureert ook toch?
Wat ik me af vroeg laatst had ik bijvoorbeeld een 7 voor het binnen komen.
Maar wat zou dan voor een jury het verschil uit maken om een 7 of toch die 8 of zelfs 9 te geven?
Naar mijn idee reed ik gewoon netjes over de hoefslag maar ik kreeg bijvoorbeeld geen 8, wat zou dan die overweging zijn om toch die 8 te geven?

Heb toen zelf de jury niet meer kunnen spreken aangezien deze al weg was voordat ik mn protocol had

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:09

Is wel logica Esther dat stukje over achterwaarts! Ik herken dat gevoel wel wat ze omschrijven.

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 15:18

jankawijnsma schreef:
Een groentje dus!
Het is een beetje gek maar dat heeft mijn eigen paard ook, vooral rotondes was een drama ze snapte dan niet hoe ze mee moest leunen in de bochten. Bij een anderhalfpaards trailer was het beter dan bij een 2paards. Gekke paarden. Wil ze er wel goed op?

Opzich is ze er wel snel op te krijgen, maar soms gaat ze ernaast (gelukkig een extra lage instap) of ze gaat er met een klein drafje ineens op. Als je zelf twijfelend meeloopt dan gaat ze niet. Ze vind het nog best raar denk ik haha.

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 17:01

Ik ben nog niet begonnen met achterwaarts maar mij lijkt het handig eerst op de grond het achterwaarts te oefenen, dit doe ik nu wel on het wijken aan te leren.
Omdat ze het scharen eerst helemaal niet leek te begrijpen onder het zadel... nu Gaat het al een stuk beter

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 17:43

Wij staan bijna 4 kant stil moet er wel echt op letten dat het geen lekke band halt houden is (te abrupt zeg maar ) meestal z'n rechter achter been wat net niet helemaal aansluit ik ben het nu aan het oefenen aan de longe en hand en probeer echt naar de overgang te rijden thuis gaat redelijk op wedstrijd nog niet helemaal.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 20:37

Estherr__1 schreef:
KarinvdM, jij jureert ook toch?
Wat ik me af vroeg laatst had ik bijvoorbeeld een 7 voor het binnen komen.
Maar wat zou dan voor een jury het verschil uit maken om een 7 of toch die 8 of zelfs 9 te geven?
Naar mijn idee reed ik gewoon netjes over de hoefslag maar ik kreeg bijvoorbeeld geen 8, wat zou dan die overweging zijn om toch die 8 te geven?

Heb toen zelf de jury niet meer kunnen spreken aangezien deze al weg was voordat ik mn protocol had

Je kijkt naar het totaalplaatje.
Als je bijvoorbeeld draaft met impuls voor een 6je dan kan je, als de aanleuning goed is en de takt is ook zuiver, nog best een 7 krijgen, maar geen 8.
Maar impuls voor een 8 met een goede takt en een paard dat tegen de hand is kan ook geen hoog cijfer zijn.
Een goede impuls met een nette aanleuning maar met een onregelmatig paard is ook geen voldoende.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 12:20

KarinvdM schreef:
Als je bijvoorbeeld draaft met impuls voor een 6je dan kan je, als de aanleuning goed is en de takt is ook zuiver, nog best een 7 krijgen, maar geen 8.
Maar impuls voor een 8 met een goede takt en een paard dat tegen de hand is kan ook geen hoog cijfer zijn.
Een goede impuls met een nette aanleuning maar met een onregelmatig paard is ook geen voldoende.

Idd.. en het gaat niet alleen over hoe je over de hoefslag rijdt, maar ook of je met stelling en lengtebuiging door de hoeken rijdt

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 12:48

Ik heb gister ook weer even fijn gereden. Met halsstrekken moest ik wel even lachen. Ik deed dat voor de verandering tijdens het van hand veranderen en dat ging niet helemaal goed. Eigen schuld ik oefen dat alleen maar op de volte! Wjera denkt altijd mee en toen ik de teugels liet vieren dacht ze "wat is dit nou weer" hahaha. Maar de 2e keer ging t alweer beter, op zulke momenten kom ik er achter dat ik toch wat meer afwisseling moet rijden en niet alleen op de manier zoals het in t proevenboekje staat!

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 14:21

KarinvdM schreef:

Ok bedankt dat is duidelijk.
Impuls zou wel kunnen kloppen, dat mag ze nog meer hebben (zeker op wedstrijd)
Eigenlijk loopt ze verder altijd wel zuiver en heeft ze een goede/stabiele aanleuning