[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 16:25

Toen het puntje bij het paaltje kwam, bleek het mee te vallen: 19 hengsten door naar het CO (vorig jaar waren dat er dus 17). En wat ik begrijp komen daar mogelijk per 3 september nog een aantal hengsten bij voor het VO. Ik heb mij alleen nog niet zo goed in de afstamming kunnen verdiepen om te bezien in hoeverre uit de selectie blijkt dat er rekening is gehouden met bloedspreiding.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 16:37

_Jelske schreef:
Toen het puntje bij het paaltje kwam, bleek het mee te vallen: 19 hengsten door naar het CO (vorig jaar waren dat er dus 17). En wat ik begrijp komen daar mogelijk per 3 september nog een aantal hengsten bij voor het VO. Ik heb mij alleen nog niet zo goed in de afstamming kunnen verdiepen om te bezien in hoeverre uit de selectie blijkt dat er rekening is gehouden met bloedspreiding.

Als ik even ales vluchtig bekijk, zitten er wel interessante hengsten bij qua afstamming.

Maar zie bijvoorbeeld ook een arent x epke, arent heeft er al beart en Jasper achter bij vader en moeders kant en Epke is weer een Beart. Die combinatie begrijp ik dus sowieso niet..

Jinthe2

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 09:49

Er zitten al jaren ieder jaar langverwachte hengsten bij maar die werden nauwelijks gebruikt. Nu er meer op gewezen wordt worden ze meer gebruikt. Maar tja, je kunt een laag verwante gebruiken en zo je percentage omlaag brengen maar of dat voor jezelf iets bij brengt?
Veel laag verwante hebben niet de makkelijkste karakters, ook op kwaliteit laten ze meestal wat zitten. Of het helpt bij een gezonder paard fokken is ook nog maar de vraag. Ik weet het allemaal zo net nog niet en ben benieuwd naar de keuringsresultaten over ongeveer vijf jaar :+

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 10:33

Getty_Maan schreef:
Maar zie bijvoorbeeld ook een arent x epke, arent heeft er al beart en Jasper achter bij vader en moeders kant en Epke is weer een Beart. Die combinatie begrijp ik dus sowieso niet..

Dit kan super interessant zijn omdat je dan alle positieve dingen meer vast legt in de genen.
Maar kan natuurlijk ook alle negatieve dingen zijn. Fokken blijft gokken…

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 11:38

Ik vind fokken maar lastig, waar doe je goed aan. Je wil ook een paard gebruiken dat je aanspreekt.

Maan wordt in elk geval vandaag met Faust geinsemineerd.

Vanochtend vroeg met hiske haar veulen naar de keuring geweest in Harich en zoals verwacht een 3e premie. Berber kan alleen maar standje hard galopperen :+

Maar ze was verder heel gemakkelijk, dus een mooi leermoment gehad.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 13:54

Getty_Maan schreef:
Maar ze was verder heel gemakkelijk, dus een mooi leermoment gehad.

Dat is het belangrijkst toch? Die veulenkeuring dient toch verder nergens voor.

Mijn nieuwste aanwinst is echt een onwijs schatje. Komt blij aangerend als ik met z’n emmertje melk aan kom. Is gek op kriebels en kusjes. Paar grote blije kijkers. Het is gewoon echt een heerlijk mannetje.

Mijn eigen hengstje is nogal een schurk… overal in bijten (bijvoorkeur mij of z’n grote zus).
Kleine plaaggeest. Hij is ook mega aan het verharen, z’n hup Holland vachtje is straks wel weg.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 14:22

Je klinkt verliefd Sanet <3
Klinkt als een echte lieverd!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 19:28

Sanet hahaa wat fijn dat de mannen het zo goed doen. Zn zus is hem van zelf zat en dan krijgt die een poffert.

Ik volg deze verichtingsonderzoeken helemaal niet op dit moment. 2 fijne mannen en stel ik zou moeten vervangen ga ik toch voor een Elias gok ik zo.

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 22:59

Klinkt als een leukerd Sannet!

Getty, zo lang het een leermoment is geweest en ze was braaf.. mooi meegenomen :)

Ik heb het een beetje gevolgd, maar verdiep me vaak er last minute goed in. Ben nu soms wel wat aan het opzoeken en dan bij kfps inteelt berekenen ed.

Hier nog geduld moeten hebben met mijn rug/been. Ging voorheen vrij fanatiek op wedstrijd omdat dat van mezelf "moest". Maar eerlijk, ik mis het helemaal niet :') het rijden zelf wel, maar verwacht dat we straks niet meer zo vaak weg zijn als we wel deden.. Zal me ook niet verbazen als ik straks de smaak weer te pakken heb ik weer rete fanatiek word :+

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 10:28

Helaas kreeg Mirtje de vorige keer helemaal error toen ze voor het eerst los mocht. Dat ik naast haar stond, maakte niet uit. Ze kon alleen nog maar achterwaarts.

Gelukkig goed af weten te sluiten en vandaag poging 2.
Het kwartje viel en ze was hartstikke braaf. Mooie ruime stap heeft ze.
Donderdag weer een guasha behandeling en zondag weer onder het zadel.

Zie de link ;)

https://www.instagram.com/reel/C-4m7Cig ... xkZWFweDdi

Gisteravond hebben we tuttelavond met haar gehad. Staart wassen, baard scheren, manen mooi maken.
Ze heeft echt staan genieten en was ontzettend braaf en lief.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 10:33

Wat bijzonder Meya dat je het fanatieke helemaal niet mist. Opzich natuurlijk niet zo erg in deze situatie.
Wie weet komt het straks weer.

Ik volg het verrichtingsonderzoek wel, maar ook meer omdat er een stuk of 4 mee deden van mensen hier uit het dorp/naastgelegen dorp. Nu nog maar 1 over haha.

Ah dat klinkt als een leuke aanwinst Sanet!

Spannend Getty nu weer afwachten maar hopelijk lukt het met Faust. Ik vind Faust erg gaaf!

Ik ben het verder wel met Jinthe eens. Ben ook wel benieuwd hoe het er over 5 jaar uit ziet met de keuringsresultaten.

Hier merrie nu bijna 100 dagen drachtig.
Afbeelding

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 02:14

Ik ben ook heel benieuwd wat de inzet op spreiding en laag verwantschap gaat opleveren. En wanneer we mogelijk straks ook als we dek-limieten gaan invoeren. Rekenkundig denk ik goede zet als het om verwantschap gaat. Maar de overige effecten: Wat zal het effect op de gewilde hengsten worden? wie krijgt de gewilde hengst gegund als er maar een beperkt aantal gedekt kunnen worden? De bevriende kennis van de hengsten houder? Of alleen de kroon en model merries? En krijgen we dan ook een Jeppe-effect? Extra hoog dektarief?

Uiteindelijk hebben de merrie houders de sleutel in handen met hun keuze voor de hengst. Maar als er straks dek-limieten zijn ben ik heel benieuwd wat dat voor effecten oplevert.

Ook karakter willen we binnen stamboek natuurlijk meer “meetbaar” maken en een goede lezer leest ook in de hengstenrapporten echt wel iets over karakter. Wat mij betreft mag het iets minder bedekt beschreven worden, en iets meer recht voor zijn raap.

Veulen wat we nu gefokt hebben, hebben we de hengst gekozen op de bloedvoering. Onze merrie vinden we interessant bloed en met Kanne erbij ook. Alleen qua exterieur ben ik nog niet overtuigd, en haar karakter is er een van een tijger. Denk dat het nog wel gekanaliseerd kan worden, dan kan het goed uitpakken als zijnde een vuurvreter. Hoop dat er mooi gezonde fokmerrie uitgroeit.

Boemel, een intelligente merrie heeft een eigen aanpak nodig. Jullie zijn op de goede weg!

100 dagen alweer Marjolein, bijna 1/3 erop! Leuke foto!

Ik ben zelf heel benieuwd naar de opbrengst dit jaar, en dan heerlijk puzzelen met de hengsten op onze merrie.

Meya, maak je goede stappen vooruit met je rug? Denk wel dat het zo werkt, als je eenmaal gaat trainen gaat de wedstrijd knop vast ook weer aan.

Duim dat het in 1 keer raak is met Faust Getty!

Wij zijn op vakantie, echt super vakantie, maar mis mijn paarden dan zo! Mijn hengst weggebracht om lichtjes te beleren voor de ABFP test, (licht aangereden aanleveren is het verzoek). Staat daar nu ruim een week en kreeg toen al een filmpje onder het zadel los in de grote bak <3 ben zo trots op dit puppy paard!

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 12:34

Ja ik ben ook benieuwd hoe het gaat indd..

Boemel soms is het 1 stap vooruit, 2 terug. Maar fijn dat het weer oké ging. Het filmpje zag er ook wel relaxed uit.

Fijne vakantie Sunnyhorse! En wat voor tijger eigenschappen heeft ze, waarin heeft ze een pittig karakter?
Mwah nog niet echt, maar het wordt iig niet meer slechter en soms kleine momentjes geen uitstraling meer. Daar ben ik al blij mee :)

Afbeelding

Afbeelding
Die hals :~

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 17:01

Die uitstraling pijn is ook zo naar! Hebben ze nog geen blokkade gezet? Ik hoop dat het wat vlotter gaat met herstel Meya!

Qua Tijger karakter: ze is heel nieuwsgierig, aanhankelijk, maar weet daarin heel goed wat ze wil en wat ze niet wil. En als het een nee is, dan is het nee. Ze is niet bang aangelegd.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 23:01

Dat ziet er prettig uit Boemel!

Wij zijn ook weer terug van vakantie, heb intens genoten en wat was Picasso braaf op het strand en de andere buitenritjes <3 ik vind het dan weer lastig om m terug te brengen naar mn stallingsplekje, zou fijn zijn als hij ooit bij de kleintjes thuis kan. Dat ging overigens nog niet zo goed op de wei, Picasso was bij de vorige stalling (grote ruinengroep) en huidige stalling (3 ruinen) kuddeleider, maar wel op een zachtaardige manier. Maar mn minishet ruin beschermde onze mini merrie en Picasso werd dus totaal buitengesloten :+ Vervolgens bij de paarden van onze vrienden gezet en dat ging meteen goed.
Één vd Friezen had ik leren kennen bij de mega friese paarden strandrit, hadden nu weer afgesproken :D
Afbeelding

Hier één van mn reels:
https://www.instagram.com/reel/C-unDfvo ... Y2em1vYQ==

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 00:11

Aaah, op het laatst hand in hand: schattig!
Ziet er geweldig uit! En ik snap heel goed dat het lastig terug brengen is naar de stalling als het zo geweldig was samen.

Mag ik vragen waar jullie waren? Kan je zoiets ook voor een weekend huren? In het najaar gaan we weer naar de Cantharel maar het is ook leuk om goede alternatieven te hebben.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 15:57

SunnyHorse schreef:
Aaah, op het laatst hand in hand: schattig!
Ziet er geweldig uit! En ik snap heel goed dat het lastig terug brengen is naar de stalling als het zo geweldig was samen.

Mag ik vragen waar jullie waren? Kan je zoiets ook voor een weekend huren? In het najaar gaan we weer naar de Cantharel maar het is ook leuk om goede alternatieven te hebben.

Haha ja mn dochtertje boeit het niet of ik 1,7 m boven de grond zit ofniet, handje is handje :')

Wij waren bij minicamping de hoge blok in Noordwelle. Dat is een camping op groot boerenbedrijf. Dit jaar hadden we onze eigen caravan bij, vorig jaar verbleven we in het enige vakantiehuisje op de camping. De volledige verzorging vd paarden doe je zelf, de eigenaar bemoeit zich er niet mee. Je mag zoveel hooi en stro pakken als je wil (goede kwaliteit). Het zijn ruime stallen met luik. Mocht je tzt meer info willen dan hoor ik het wel.
Afbeelding

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 23:05

Wat heerlijk zo’n vakantie Lys!
En Boemel echt knap waar jullie nu staan ten opzichte van waar jullie vandaan komen!

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 05:47

Ziet er geslaagd uit Lys!

Meya klinkt als een langzaam herstel. Gelukkig wel iets verbetering.

Wow Sunnyhorse kan me voorstellen dat je trots bent als ie het zo goed op pakt!

Hier gaat het helaas slecht. Merrie gisteravond naar Wolvega gebracht. Lijkt niet heel goed. Problemen met slokdarm en maag. Opereren begin ik niet aan. Dus einde vanochtend hoor ik nog of er iets te doen is.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 08:12

Ahh wow Marjolein, ik hoop van harte dat het nog goedkomt.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 08:41

Jeetje Marjolein wat heftig. Ik hoop ook dat ze nog iets voor haar kunnen betekenen. Je hoort het veel te veel tegenwoordig dat de Friezen last hebben van slokdarm en maag. Zelf helaas ook ervaring mee.
Heel veel sterkte.

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 09:17

Wat heftig Marjolein, sterkte! :knuffel:

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 09:27

Wat verdrietig. Was dit zo ineens? Veel sterkte in ieder geval.

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 10:06

He bah Marjolein, dat is geen fijn bericht. Is dat de drachtige merrie?
Ik hoop dat jullie alsnog positief nieuws krijgen... Mijn duimen draaien, sterkte :(:)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 12:58

Heb je al nieuws Marjolein?

Ik heb al een tijdje geen Mirtje update gegeven. Mir gaat nog steeds in kleine stapjes vooruit.
Ze heeft nog wel een duidelijke eigen mening, maar ze zegt wel steeds sneller “oké, ik doe wel wat je vraagt, zucht “ :=
Volgende week vrijdag ga ik er voor het eerst zelf op.

https://www.instagram.com/reel/C_iGbtPA ... U5a2hocQ==

Filmpje van vandaag.