[HK]BPL5 In volle vaart kletsen we door over het Barok Paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xXutopiaXx

Re: [HK]BPL5 In volle vaart kletsen we door over het Barok Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 16:00

Posh, 'k doe elke maand mee aan de onderlinge springwedstrijd sinds afgelopen zomer. Maar niet met Tamme hoor! Die is daar niet welkom, gevaarlijke hengst natuurlijk :') Ik rijd daar elke zaterdagochtend nog in de les en met het paard waar ik ook op les rijd ik ook de wedstrijden. We hebben de ene week springles en de andere dressuur :D Dus lekker gevarieerd!

Ja, je druk maken over hoe anderen met de paarden omgaan word je niet vrolijk van.. -O- Met wie ga je lessen dan? Storm of Camée? Leuk is dat hè eigenlijk, benieuwd zijn over hoe je vooruit zal gaan! :P

Succes alvast Joyce!!

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 16:44

moonforever: Mooi hoor, ziet er goed uit!

Utopia: Haha Tamme is niet welkom nee? Spring je wel eens met hem dan? Leuk dat je elke maand mee doet op dat paard, wat een gave dingen heb jij altijd :D

Ik ga in eerste instantie met Camée lessen, Storm gaat dan wel een keertje mee. Ik durf hem niet meteen mee te nemen omdat ik nu af en toe met hem ga rijden en als hij ergens moeite mee heeft ga ik rustig een kwartier stappen tot we verder kunnen. Dat is dan bij de rijvereniging eigenlijk weer zonde van de tijd want het kan maar zo zijn dat we maar een halfuurtje echt wat doen.

We hebben net weer even geoefend in de bak van de vereniging, mijn vriend (van wie Camée eigenlijk is) heeft wat filmpjes en foto's gemaakt. Ik vind het er persoonlijk echt belachelijk uit zien, alsof ik een zachtgekookt ei ben die op een afgekeurd racepaard zit :+ Maar afgezien van de snelheid ging het best wel goed, het enige goede dat me opviel was dat ik op haar veel stiller en rustiger zit dan op Storm :? Wel raar want Storm loopt veel regelmatiger en rustiger.

En ik vind het zeker leuk om vast te denken over hoe we over een paar maanden rond gaan, gewoon lekker oefenen en er plezier in houden dan denk ik dat het wel goed komt.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 17:28

Hahaha :P Ben met paardjes altijd lekker bezig! :D En Tamme kan springen, niet normaal!! Dus wil van de zomer, als ik trailer heb, de manege eigenaar wel weer eens vragen of ik niet een keertje mee kan doen. Ben 1 keer eerder met Tamme daar geweest, moest ik op zondagmiddag toen er niemand meer was :') Maar hij is bang dat dan gelijk de hele manege hengstig is hahaha!

Ohh haha, maf is dat hè, als je jezelf dan ineens terug ziet :') Ben benieuwd hoe het zal gaan! :D

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 21:06

Hoop dat je mee mag rijden met Tamme Natas,

Haha, dat is idd wel maf, ;)

zo weer wat mee gemaakt op zuidplein kon me lach niet inhouden haha :-) gelukkig nog net wel:P

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 21:54

moonforever: Wat dan? Nu ben ik wel nieuwsgierig natuurlijk :D

Utopia: Leuk dat hij zo goed springt, zou wel leuk zijn als je met hem kan mee doen. Zou het dan zo erg zijn op de manege als hij aan komt? Het is ook best wel een bink met uitstraling dus misschien heeft de manege eigenaar wel gelijk, alle merries slaan op tilt :')

Ik wil heeeel misschien wel naar de Paard en Ruiter instructie weken... wil ik al jaren maar nu ben ik pas serieus aan het rijden en dan kriebelt het weer. Is iemand uit dit topic er wel eens heen geweest?

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 22:06

Haha: kwam van ff schoppen met een vriendin, aan wachten op de bus,. me vriendin was nogal melig, en waren patatje aan eten,. Komt er man na ons toe, mag ik jullie wat vragen, ik ben zwefer, hebben jullie michien wat geld of onderdak voor mijn, waarop me vriendin antwoordt, Sorry heb geen geld bij, en als ik een huis had je bij me mogen slapen, waarop in antwoord hier heb je zak friet ik hoef toch niet meer :-) zeg me vriendin als ik je morgen zie dan krijg je geld van me :-) zo heeft ze kwartier zitten banketstaaf die 2 haha ik moest me lach echt in houden, in de bus kwam niet meer bij van lachen

Lijkt me ook leuk ik rij hellaas niet Serieus meer, :) beetje rond hobbelen soms in de bak maar meestal buiten

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 23:40

-O- Chimanga was vandaag in de dubbele lijnen zo bezig met 'er onderuit komen', dat ze helemaal naar binnen vouwde met haar hoofd en zo ontzettend begon te bokken dat ze niet meer zag waar ze liep, zijwaarts tegen de bakrand aanliep en gewoon volledig omviel tegen de bakrand aan! |o
En dat terwijl ik nog amper druk had op de lijnen, ze begon gewoon gelijk met klooien... Heb r maar even door laten lopen maar er kwam niet echt een fijne ontspanning ing. Na 20 minuutjes geprobeerd te hebben heb ik r maar even aan de gewone longe gegooid en is ze nog even finaal uit haar plaat gegaan... Moest er kennelijk uit!!
Morgen les, hopen dat ze die fratsen niet heeft als ik er op zit... ;(

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 01:37

Joh Geeske.. Wat raar zeg!!! Vind het altijd zo maf als paarden zoiets doen.... Hoop dat ze er niets aan over heeft gehouden.. -O- En dat ze morgen in de les inderdaad wat beter is... Wat bezielt haar toch af en toe hè..

Hihi Joyce, das toch juist leuk als je zo met mensen kan praten! :D

Hahaha Zoë, Tamme zet het vast op een brullen zodra hij ruikt dat er andere paarden in de buurt zijn. Denk dat hij daar bang voor is := Ja, ik weet 't ook eigenlijk niet :')
Tamme vindt springen ook echt leuk trouwens! Ik durf het nu nog steeds niet, omdat hij van de zomer met z'n schouderspier heeft gezeten. Het neerkomen lijkt me dan echt een zware belasting... Maar als we buitenrijden en we komen een boomstam tegen, dan moet ik écht (zonder overdrijven) héél veel moeite doen om hem tegen te houden erover heen te springen!! Dus ik hou m'n hart vast voor de eerste keer dat we weer gaan springen :') Dat wil ik dus eigenlijk op de manege doen onder leiding van mijn instructeur. Hij was die internationale springruiter.. Dus dan heb ik wel 't gevoel in veilige handen te zijn haha.

Babeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 08:12

Nog gefelciteerd, Natasja!

Haha, waarschijnlijk had die zwerver de dag van z'n leven! :P

Lastig voor je dat Chimanga zo deed, maar het kan niet altijd goed gaan hé! Volgende keer beter! :D

Daar verwachten we dan wel foto's van hoor, als je terug gaat springen! ;)

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:00

Grappig dat Tamme zo aantrekt op alles waar hij overheen kan springen :P Daar hebben de meeste friezen toch niet echt last van…

Ga Chim vanmiddag wel even aan de longe pakken om te kijken hoe ze loopt… Als ze weer zo gigantisch dwars is ben ik bang dat er tijdens het masseren misschien iets niet helemaal lekker is komen te zitten? (of juist wel… :+ )

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:58

Haha ik word ook altijd raar aangekeken als ik het vertel :') Een Fries is toch een karrenpaard?! :')

Hahaha ja, misschien is ze nu juist iets té losjes :P Maar hoop dat 't meevalt en dat je lekker kan lessen!

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 21:06

Utopia: Karrenpaard? Nouja zeg :D Goed, in mijn geval dan wel whaha. Ik wil ook wel foto's zien hoor van je springende Tamme! Kan ik het als voorbeeld aan Camée laten zien, die meent nog steeds dat spastische drafpassen maken dé manier is om over een balkje heen te komen.

Ik heb ook nog een 'Friezen-vraag' voor je, ben benieuwd of jou het bekend voorkomt. Als ik met Camée aan de slag ga en ik herhaal iets of doe iets wat ze al kent dan gaat alles prima. Als ik wat intensiever aan de slag ga is ze dan natuurlijk aan het eind meer buiten adem en bezweet.

Maar als ik iets nieuws met haar ga doen of ik werk aan iets dat ze moeilijk vindt, dan heb ik het idee dat ze een beetje in de stress schiet. Net hebben we 20 minuten aan de longeerlijn gewerkt wat prima ging (stap en draf) en daarna 20 minuten in stap aan schouderbinnenwaarts en voltes gewerkt. Ze was compleet buiten adem en helemaal nat van het zweet. Zodra ze wat sneller gaat ademen blijf ik meestal gewoon een tijdje rondstappen zonder iets te vragen maar als we dan weer verder gaan begint het weer.

Het is niet zo dat ze gek doet of heel erg nerveus wordt, het is alleen het zweten en sneller ademen. Buiten deed ze het in het begin ook wel eens maar dan gaf ze op een gegeven moment een flinke ademstoot (zo'n harde blaas bries) en was ze lekker ontspannen. Een beetje een lastig en lang verhaal maar ik dacht misschien is dat Fries eigen?

moonforever: Die man had dan inderdaad misschien de dag van zijn leven toch! Leuk dat je vriendin zo het gesprek een leuke wending gaf.

Chimanga: Succes dan met je les morgen, hoop inderdaad dat het dan meevalt.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 21:16

Dat denk ik ook dat die de dag van zijn leven had :) en wij achteraf ook we hebben er nog steeds veel lol over :)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 21:51

Babeau, lekker door blijven oefenen, komt vanzelf! Daar ben je al goed mee bezig lees ik, haha.
Jolijn, gave foto’s!
Duijfje, gaat snel he! Onderhoud van manen, veel vlechten denk ik..
Martine, fijn! Dat zandhappen niet natuurlijk, maar fijn dat er een stijgende lijn in zit!
Natas, gefeliciteerd! Haha, leuk, zo’n combi verjaardag ;)
Hosante, welkom terug! Hopen dat jullie een passend zadel vinden.
Posh, nee, ben er nog nooit geweest. Leuk dat je het wilt doen!
Geeske, he, wat jammer dat het even niet lekker ging aan de dubbel longe. Hoe was je les?

Vandaag heerlijk op Goya gereden. Zijn wat bezig met voltes sluiten weer en konden rechtsom gewoon een bijna galop piroutte maken :D

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 23:16

Zo, ook weer overleefd :P Madam was behoorlijk druk en flink eigenwijs, maar toen iedereen aan het uitstappen was heb ik nog even flink door gereden en had ik zelf iets meer rust om te kijken waar ik rij, en had Chim ook eindelijk door dat ze misschien even mee moest werken! Galop zijn we nog niet aan toe, maar draf wordt wel duidelijk sterker als ze eenmaal nageeft.

Wat gaaf dat je bijna een pirouette had! (beetje jaloers :+ )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 23:22

Gaaf Suzanne! Mo doet dat ook zo extreem makkelijk :)

Lijkt me schrikken zo tijdens het longeren Geeske!

Tamme de springfries? :D
En nog gefeliciteerd natuurlijk!

Verder ben ik eigenlijk echt iets te druk dus vandaar zeer afwezig, trek het allemaal maar net dus hoop dat dat over paar maandjes over is.

Mo gaat langzaam aan weer wat vooruit, vandaag durfde ze eindelijk weer na 2 keer wegschieten vanuit het ontspannen omdat ze dan zo bang is, met haar neus over de grond te draven. Vind ze dus echt nog wel extreem spannend, voel je aan dr hele lijf maar het is weer een begin :)

Babeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 23:51

Ontzettend gaaf dat je bijna een pirroute kan maken met Goya, Suzanne!

Fijn dat het uiteindelijk toch nog goed ging, die galop komt vanzelf wel! :)

Jolijn, veel sterkte/succes in deze drukke periode! Super dat jullie weer stilletjesaan vooruit gaan en ze weer een beetje kan ontspannen. Is niet alleen voor jou heel fijn, maar ook voor Mo zelf. Doe zo verder zou ik zeggen! ;)
Zou ik nog eens mogen vragen of je al weet waar die leuke sidepull vandaan komt die Mo aanhad tijdens de fotoshoot?

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 08:51

Die sidepull heb ik ook zo te zien, is de Amber van Barefoot :)

Hosante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 11:11

Hoi allemaal,

Manegehouder bang voor hengstige merries, die van mij zijn ook hengstig als ze een ruin tegenkomen hoor :D
Nou kan dat aan die van mij liggen.

Geeske, Je hebt het overleefd zie ik, ik doe Bram heel vaak even losgooien of longeren voor ik erop ga of zorg dat hij eerst een uurtje heeft kunnen spelen met zijn vriend.
Dan nog moet hij me wel een keer uitproberen of ik wel oplet. Je moet minstens een keer tijdens het rijden je snel omdraaien en terugcrossen naar het begin van de bak zodat je dichter bij de anderen bent. :+
Als ik dat gehad heb en hem aan het werk zet is het over.

Jolijn, fijn dat Mo zich weer wat meer wil ontspannen.

Wat betreft Friezen, Boukje kan zich ook heel druk maken en gaan zweten. En als ze het moelijk vind wordt ze alleen maar heter. Als ze iets eng vindt houdt ze volgens mij gewoon haar adem in. :D
Ik moet haar alleen na het rijden wel even koelen met water daar zij haar warmte slecht kwijt kan en anders veel te lang nat blijft.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 11:25

Hahaha wat een vreemde paarden hebben jullie toch allemaal! :P Tamme is gek, maar zo raar doet ie toch niet gelukkig haha :P

Tamme is sowieso snel nat, maar dat komt omdat hij geen goede conditie heeft. Hij geeft heel goed aan wanneer hij écht moe is en dan laat ik hem even stappen om op adem te komen. Mijn instructrice houdt daar ook gewoon rekening mee. Verder merk ik niet dat hij stress ervaart ofzo.. Of nerveus is. Tamme wil eigenlijk altijd voor me werken en gaat keihard door totdat ik hem laat rusten, hij is nooit zenuwachtig of bang (en ik rijd natuurlijk bijna alleen buiten), hij loopt gewoon door.. Nee, het is echt een heerlijk werkwillig paard dat echt met me mee denkt en op zoek gaat naar wat ik bedoel als hij het niet snapt of wanneer we iets nieuws gaan doen. Het enige is met springen, dan wordt hij een beetje te heet hahaha, maar dat vindt hij gewoon héél erg leuk :')

Maar misschien is dat het hengst zijn.... Vriendin van mij heeft een Friese merrie, die ene die zo erg op Camee lijkt, en daar ervaar ik het wel een beetje zo bij... Die kan zich ook echt druk maken en gaan stressen inderdaad... Eigenlijk is ze heel nuchter, maar er hoeft dan ook weer maar 1 klein dingetje gebeuren om d'r op stang te jagen haha. En wat jij zegt inderdaad over nieuwe dingen dat herken ik ook wel in haar. Die vriendin rijdt bijna nooit serieus in de bak met haar en als ik dan een keer mee ga en ik stap erop, moet ze ineens keihard aan het werk in de bak en dan krijg je ook wel een beetje dat gedrag wat je omschrijft inderdaad.

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 11:26

Haha Hosante, Ja zoiets ja, het MOET gewoon eventjes… Chimanga moet gewoon ook altijd minstens 1x laten blijken dat ze die andere paarden liever niet in de bak heeft, en dat ze liever niet gecorrigeerd dient te worden als ze haar kunstjes aan het vertonen is :P (Tikje bij = bok terug)

Das wel een mooie sidepull! Ik snap er alleen de werking niet van en zou t echt niet aandurven om daar mee naar buiten te gaan om te rijden :+

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 11:28

Whahaha als ze haar kunstjes aan het vertonen is :') _O- Zo grappig om de gedachten van paarden te vertalen :')

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 11:31

Utopia: Grappig dat die twee dan ook qua gedrag op elkaar lijken! Ik las net iets over de longcapaciteit bij Friese paarden, hun longen schijnen kleiner te zijn dan die van het gemiddelde paard en daardoor kunnen ze sneller buiten adem zijn. Geen idee of het zo is?

En tussen hengsten en merries zit ook een verschil inderdaad.

Buitenzinnig: Goed bezig, gaaf hoor dat het zo goed gaat lijkt me heerlijk rijden. Ik weet trouwens nog niet zeker hoor of ik echt naar de instructieweken ga, maar ik wil wel een keer! :j

Robijntjah: Fijn dat ze al wat durft te ontspannen, wordt vanzelf wel meer maar jullie zijn op de goede weg. Het is zeker een begin!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 11:38

Ohh dat klinkt dan weer wel erg bekend!! Als Tamme zich opblaast als we andere superinteressante paarden tegenkomen dan ademt hij heeeel zwaar, dan maakt hij zich druk. Heel diep raspend/knorrend inademen doet ie dan :') Maar na paar seconden is dat dan ook klaar.. En heb sowieso wel het idee dat ze inderdaad sneller buiten adem zijn, al zal dat ook per Fries wel verschillen..

Hosante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 14:14

Boukje stoomt gewoon door hoor, je merkt na een jaar niets doen dat ze sneller buiten adem is maar daar houdt ze zelf echt geen rekening mee. Ik heb wel eens in de zomer een uur lesgehad in een binnenbak waar het volgens mij ruim 30 graden was en ik dacht die is het zo wel zat.
Maar na een uur keihard trainen gingen we nog in piaffe de bak door omdat ze niet wilde stappen. (Het is net een stoomlokomotief hoe warmer ze wordt hoe heter). Ik ga met uitstappen ook echt naast haar lopen anders ontspant ze gewoon niet, zolang ik erop zit wordt er gewerkt (of ze schrikt van alles).