[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Laura1982

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 18:55

Nee sorry ken de hengst niet wist je dat arent moeite heeft met bevruchten?

Hopelijk is ze nu wel drachtig en heb je volgend jaar een knap veulen er naast lopen

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 13:03

Getty-maan Van Arent wist ik dat hij slecht bevrucht, Faust nog niets over zijn vruchtbaarheid gehoord.
Ik ben overgestapt van Auwert naar Kees, ik had ook van iemand gehoord dat het niet met auwert lukte, dus wilde na twee mislukte pogingen geen risico meer lopen.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 13:14

moner schreef:
Getty-maan Van Arent wist ik dat hij slecht bevrucht, Faust nog niets over zijn vruchtbaarheid gehoord.
Ik ben overgestapt van Auwert naar Kees, ik had ook van iemand gehoord dat het niet met auwert lukte, dus wilde na twee mislukte pogingen geen risico meer lopen.

Hmm van Auwert niet eerder gehoord, eigenaar van Hiske is juist weer van Arent naar Auwert geswicht.

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 19:18

Wat toevallig Moner, wij zijn vorig jaar ook van Auwert overgegaan naar Kees en het Kees veulen is deze ochtend geboren. Een hengstje en een groot luxe veulen <3
Overigens sloeg Auwert bij twee andere merries direct aan.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 19:54

Gefeliciteerd Jinthe!! Wat leuk, nog een veulentje! Best laat, maar des te leuker dat je er weer zo’n ukkie erbij hebt.

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 20:02

Ja, eigenlijk te laat naar ons gevoel maar deze merrie is niet makkelijk dragend te krijgen maar fokt wel erg goed dus we wilde het vorig jaar nog 1x proberen maar dan met een andere hengst.
We gaan nu niet meer dekken en beginnen volgend jaar gewoon weer op tijd :D

Ik heb voor mijn ruin bedacht hem even thuis te laten tot we wat beter op niveau zijn. Ik kwam steeds rond de 65% uit en ben bang dat ik dan straks ga vastlopen. Dan liever eerst thuis de puntjes wat meer op de i. Gelukkig werkt hij geweldig mee en verbeteren we wekelijks :Y)

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 08:46

Jinthe, gefeliciteerd met je veulen
Ik was onder de indruk van de nakomelingen van Kees in Nisse, ik vond Kees zelf als veulen ook geweldig mooi.
Ik denk niet dat Auwert slecht bevrucht, alleen dat hij bij sommige combinaties niet goed pakt.
Hopelijk mijn merrie nu drachtig van Kees.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 17:22

Getty_Maan schreef:
Zijn hier ook mensen die bekend zijn met de hengst Faust, hoe hij bevrucht?

Ben een noodplan aan het maken, aangezien Arent niet zo goed bekend staat met bevruchten..
Hoewel augustus zal hij niet meer veel dekken en vorig jaar was het ook in 1x klaar.

Meeste hengsten bij De Nieuwe Heuvel kan ik helaas niet gebruiken.

Ik ben niet bekend met Faust in de zin van de mate van vruchtbaarheid. Maar ik ben wel nieuwsgierig hoe het nu gaat met jullie :o

Gefeliciteerd met de geboorte van jullie kereltje Jinthe! Heeft hij inmiddels een naam?
Klinkt alsof je voor jouw ruin een logisch plan hebt. Iemand dit tot voor kort bij ons op stal stond, loopt daar ook wel een beetje tegen aan. Die gaat iedere week trouw op concours, maar komt geen steek verder. Lijkt mij bovendien bijzonder frustrerend.

Wij hebben gisteren weer controle gehad. Jels darmen bevatten toch weer flink minder zand en de dichtheid was ook lager. Mijn vermoeden dat ze het niet rechtstreeks eet is inmiddels wel een beetje bevestigd. Toen ze namelijk net terug was uit de kliniek wilde ze de eerste dagen de psyllium en het magnesiumsulfaat niet eten. Was ook niet gek, want haar landje had ook ruim drie weken rust gehad, was bemest, was beregend. Daar stond moddervet gras op := Na bijna een week geen zandkuur, begon ze het toch weer te eten en dus na twee weken kuren nu weer controle gehad - het valt mij in ieder geval niet tegen. We mogen nu ook wat langer weg blijven en hoeven pas in september weer terug te komen. We mochten iig weer onbelemmerd aan de slag, dus de revalidatie kunnen we nu gewoon écht op gaan pakken. Tot groot genoegen van Jels, want die is bijzonder energiek en je hebt je handen aan haar vol als je ook maar naar het hoofdstel wijst... :+

Van het weekend ook nog even bij onze andere brave dibbes geweest. Ze komt al naar ons toegelopen als ze de auto ook maar ziet/hoort. Ze is ook nog steeds dikke mik met het trekpaard. Ik merk dat het lelijke-eendjes-gehalte er nu wel aardig vanaf raakt. Bovendien meet ze inmiddels ongeveer 1.55m dus om haar nu nog een guppekop te noemen is misschien meer wishfull thinking van mijn zijde. Ze wordt toch groter dan Jels denk ik. Ik heb het er overigens eens met de stalhouder over gehad en overweeg meer en meer om haar aan het einde van dit weideseizoen op te halen uit de opfok en naar stal te halen. Afhankelijk van hoe ze zich verder ontwikkeld maak ik de keuze of ik haar komend jaar of het jaar erop weg wil brengen om keuringsklaar te laten maken.

Afbeelding

Maken jullie de paarden zelf keuringsklaar of brengen jullie ze weg? En in het geval van het laatste, welke stallen hebben jullie goede ervaringen mee? Ik overweeg haar bijvoorbeeld naar v. Manen te brengen, ook omdat het redelijk in de buurt is.

Ook ben ik een beetje aan het oriënteren op tweepaardstrailers. Zijn er mensen onder jullie met een tweepaardstrailer? Welke auto hebben jullie daar voor staan? Welk gewicht hebben jullie volwassen friesen doorgaans? Ik heb soms namelijk twijfels of ik van Jels haar gewicht uit kan gaan als gemiddelde om mij een beetje te oriënteren op wat ik nodig heb.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 17:29

Allemaal goed nieuws Jelske.
Fijn!

Echt lief, die 2 lijken echt maatjes van elkaar.

Mir is inmiddels 3x onder het zadel geweest.
Hoewel ze echt braaf is en niet ril is, uit ze haar spanning door oversprong gedrag te vertonen.

In haar geval krijgt ze jeuk aan haar flank.
We proberen dit gedrag voor te zijn door haar het regelmaat even stil te zetten en even te laten ontspannen.
Dat helpt gelukkig heel goed.
En de eerste stukjes draf zijn ook goed gegaan.
Het moet allemaal met wat meer rust en beleid als normaal, maar dat ze zo braaf is, vind ik al heel fijn.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 17:47

Wat leeeeuuukkk!! *\o/*

Maar dat oversprong gedrag ken ik eigenlijk niet. Betekent dat dan dat ze haar stress op "alternatieve" manier uit?

boemel schreef:
Echt lief, die 2 lijken echt maatjes van elkaar.

Ja, echt dikke mik en ook al van het eerste moment. Zou mij niets verbazen als die elkaar gaan missen. Dit weideseizoen is er een andere groep ingeschaard (omdat beide groepen te klein waren geworden) en daar zat ook een fries bij die vervolgens ook weer veel met Pit en het trekpaard optrekt. Ik vind het wel grappig om die dynamiek te zien. Ze zijn toch van een ander slag dan de warmbloeden in hun communicatie.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 18:05

Ja inderdaad. Ze heeft stress, maar gaat niet rennen of bokken ofzo, maar steeds jeuken.
Iemand op haar rug lijkt haar niet zoveel te boeien, maar doordat ze steeds wil jeuken, weten we dat er wel stress is.

Die laten we nu steeds tussendoor afvloeien en dat gaat beter.

Echt leuk zo die maatjes samen <3

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 18:08

Nou, wel goed dat jullie dat dan door hebben. Mirtje heeft een goeie aan jou ;)

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 19:46

Die droogt zeker leuk op Jelske! En ik denk ook dat ze hun maatjes zullen missen uit de kudde zodra ze daar weg moeten. Voordeel van wegbrengen om keuringsklaar maken bij een goede stal is dat je vaak een fijn paard terug krijgt die een hoop geleerd heeft.

En fijn dat de andere dame ook weer opgepakt kan worden. Heb je daar een plannetje voor hoe je dat wil doen?

We hebben een Humbaur tweepaardstrailer en een Mercedes station ervoor die 2500 kilo mag trekken. Ligt als een huis op de weg. Nooit een moment getwijfeld of deze combinatie te licht zou zijn.

Trailer zelf weegt ruim 800 kilo. Laadvermogen wat er nog in mag, is zo’n 1500 kilo meende ik. Dus dat moet lukken met twee volwassen Friezen.

Voel me altijd de koning te rijk als ik dan met een goed gevulde trailer de weg op rijd. Vroeger droomde ik ervan, soms nog onwerkelijk dat zo’n diep gekoesterde kinder/ jeugdwens uitgekomen is!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 21:32

Hier een cheval liberte gold met een vw bus ervoor die 2750 kg mag trekken als ik beiden mannen erin heb. Anders mijn sportage ervoor en dat ligt ook als een huis

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 21:37

Moner, ook ik was onder de indruk van de Kees veulens in Nisse. Zowieso geven de Kees veulens een goede indruk en lijkt hij goed te fokken.

Jelske, fijn dat het zand toch minder lijkt. En we zijn nog niet helemaal over de naam uit. Dochter heeft een naam en mannetje ook en ze moeten het nog uitvechten :D

Van Manen is een goede keus hoor. Wij brengen ook weg voor de keuring maar echt maar een paar weken en de rest doen we zelf. Dus we leveren een paard aan welke al bekend is met longeren en bijzetten en ook al goed in conditie is. Ook ijzers worden door onze eigen smid eronder gezet. Als je niet goed bekend met met de manier van trainen of niet goed weet waar de jury naar kijkt dat het toch beter is om ze langer weg te brengen. Tenslotte wil je wel het hoogst mogelijke eruit halen vermoed ik :j

Wij hebben een twee paards Bockman trailer en twee autos welke ervoor kunnen. De ene is een Mercedes E220 en de ander een Mercedes ML320. Die laatste geeft mijn voorkeur en mag 3500 kg trekken. De lichtere Mercedes mag geloof ik 2000 kg. Wij rijden niet vaak met twee volwassen paarden maar wel met merrie en veulen. Gaat prima!

Boemel, wat fijn dat ze wel braaf is. En de stress zal vanzelf minderen als jullie haar zo de tijd geven. Ze ervaart geen negatieve dingen dus zal vermoed ik vanzelf wat meer zelfvertrouwen krijgen.

Sunny, wat is je Auwert goed gegroeid zeg! Een echt compleet paard al!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 21:46

Ik ben me ook wat aan t oriënteren op een tweepaardstrailer en andere auto. Dit jaar ga ik toch niet met 2 paarden op stap, maar ik denk dat dat volgend jaar anders is.

Mir is een paar weken geleden gewogen en was 630kg. Ze is echt te dik en moet afvallen. Ik denk dat Diekke iets lichter is. Voor t gemak reken ik met 1250kg aan paarden.

Afbeelding
Vandaag blije Diekke… weer mee met mijn vriend naar de RV.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 11:11

Gefeliciteerd Jinthe!

Ze ziet er goed uit Jelske! En wat grappig dat ze de auto zo goed herkent en dan meteen naar voren komt.

_Jelske schreef:
Ook ben ik een beetje aan het oriënteren op tweepaardstrailers. Zijn er mensen onder jullie met een tweepaardstrailer? Welke auto hebben jullie daar voor staan? Welk gewicht hebben jullie volwassen friesen doorgaans? Ik heb soms namelijk twijfels of ik van Jels haar gewicht uit kan gaan als gemiddelde om mij een beetje te oriënteren op wat ik nodig heb.

Picasso is 3 jaar geleden, toen was hij nog veel meer puppypaard, minder bespierd en stond minder goed in de voeding, gewogen op 560 kilo met 171cm schoft en hij is erg rank gebouwd. Mijn vorige 2 paardstrailer (polyester bockmann comfort) woog 850 kilo, maar we hebben nu een bockmann big portax, best grote trailer, dus weegt ook 1200 kilo. Maar ik ben er wel heel blij mee omdat hij zo ruim is en ligt als een huis. Ik mag alleen geen tweede paard laden want onze auto's mogen maar 1800 kilo trekken (Mercedes Estate C200e en een Seat Tarracco, beide hybride). Beide auto's liggen er heerlijk voor. De seat vanwege z'n hoogte en de Mercedes vanwege zn achterwielaandrijving (al zou vierwielaandrijving nog beter zijn uiteraard).
Nog bedankt voor de tip mbt airtag, heb er maar alvast eentje gehaald ;) ook makkelijk voor m'n partner als die op de fiets meegaat.

Fijn dat Mirtje zo braaf is boemel, dat is alvast een goed begin.

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 07:22

De Epke merrie liep gisteren echt super. Op haar best. Op kop geplaatst vd (kleine) groep, maar mocht niet door naar CK.
Helaas, maar mag de pret niet drukken. Wat hou ik toch van dit paard <3
Was even een lichtpuntje in deze tijd, kan niet wachten totdat we weer kunnen rijden :o

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 09:18

Meya gefeliciteerd wat jammer dat ze niet naar CK mocht. En zo fijn dat je zo blij met haar bent.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 09:22

Oranje lintjes en alles zijn leuk, maar dat ze dagelijks fijn zijn in de omgang enzo, dat is zoveel belangrijker. Daar kunnen geen oranje lintjes tegen op.

Drukke periode ff hier. Mijn nieuwste aanwinst is al gekomen, hij is helaas zijn moeder een maand geleden verloren aan koliek en is hier dus al flink eerder dan de bedoeling was.
Maar het is een heerlijk ventje en ik ben nu al gek op hem! Afbeelding
Dit is Chef <3

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 11:51

Meya, jammer maar als je er zelf maar blij mee bent toch!
Op papier/keuringstechnisch is Picasso wss ook niets, maar ik kan me geen leven zonder hem voorstellen :P

Wat een cutie Sanet, hoe oud is hij nu? En wat verdrietig dat hij zn moeder verloren is, voor hem, maar ook voor de fokkers uiteraard.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 15:27

Sanet hij heeft het zo getroffen om binnen jullie Elias familie te mogen komen wonen. Hopelijk gaat alles goed met hem.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 15:40

Meya jullie eigen geluk met dit paard is het belangrijkste.

Gefeliciteerd met chef Sanet! Wat sneu van zijn moeder.
Hij heeft een erg lief snoetje.

Mir heeft gisteren een guasha behandeling gehad.
Dat maakte blijkbaar veel los. Ze bleef maar gapen. Daarna lekker de wei in. Morgen wordt ze weer even gereden.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 16:03

Wat leuk dat jullie echt stappen kunnen maken met Mir.

Chef is van 17 april, hij is op 8 juli zijn moeder kwijt geraakt, dus toen was hij net geen 3 maanden.
Het is echt een leuk en blij ei. Hij staat nu samen met mijn 27jarige buiten, daar hobbelt hij mooi wat achteraan, zolang hij maar niet aan haar deken trekt, wordt hij getolereerd :D

Gister hebben de 2 jongens voorzichtig even kennisgemaakt. Cyseau met halster om, Chef staat in z’n stal.
Afbeelding

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 19:06

Kees is geen optie, Maan is een Alwin X Bartele, dus veel hengsten vallen al af bij De Nieuwe Heuvel.

Auwert geeft net weer te veel inteelt op Maan, dus dat vind ik ook geen optie, was anders mijn 2e keus. Vandaar dat mijn aandacht naar Faust gaat, maar ik hoor daar niet zoveel van.

Ik wil vragen of ze ook een combinatie van zaad met Arent en Faust willen maken, als ze dan drachtig is, wijst een test uit wie de vader is. Maar weet niet of ze daarvoor open staan.

Het veulen was zo mooi gelukt en Hiske haar veulen is ook zeer knap, dat ik eigenlijk niet overstappen wil, maar wil ook niet weer met lege handen zitten. Lastig dubio dus.

Ze is nu in het begin van haar hengstigheid, dus volgende week insemineren.

Pit ziet er mooi uit Jelske, je gevoel bij Van Manen zit goed, zou haar mooi daar brengen om keuringsklaar te maken. Of je moet er zelf genoeg tijd voor hebben.
En wat een leuke vriendin, Maan had ook een trekpaard als vriendin:
Afbeelding

Wat fijn dat jullie zoveel vooruitgang met Mir bereiken Boemel, hopelijk wordt het een leuk rijpaard voor je.

Super prestatie toch Meya, mag je trots op zijn!

Och wat sneu voor Chef, hij heeft wel een onwijs lief hoofdje.