[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

_Lente

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 12:55

Sorry dat ik hier zo maar 'inbreek', maar misschien iemand hier interesse in dit boek? Van toen het stamboek 125jr bestond. Voor meer info/bod, stuur maar een pb.
Ik blijf het ras mooi vinden, maar heb het boek toen gekocht en deed/doe er niets mee...
Afbeelding

afkepieteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 13:25

Bedankt voor de reacties, ook in pb!
Dan kan ik wel rijden in de bak van de buurman, maar dat is dan voornamelijk in de avond. Dan kan mijn moeder mij bijvoorbeeld wel even helpen met opstappen, maar als die mij moet helpen met beleren etc, dat zie ik niet zitten. En anders laad ik haar op de trailer en ga ik naar de manege, is maar 10 minuten. Wil haar tzt toch mee naar clubles. Okkema (stak de mersken) trek ik wel het meest naar toe, want die doet beide inderdaad ook. Maar ik dacht even wat recensies opvragen haha. Kan maar 1x natuurlijk

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 13:55

Ik lees nog steeds mee, maar kom chronisch tijd tekort om te reageren.

Maar even mbt vliegendeken. Picasso staat normaal gesproken alleen in het begin van het seizoen onder een vliegendeken, dan moet hij altijd weer even wennen aan alle insecten en zit hij helemaal onder de bulten. Daarom heb ik de bucas buzz off rain deken, wel met losse borstverbreder erbij. Nu gaat het weer goed zonder deken.

Over n dikke 2 weken gaat Picasso lekker mee op vakantie, kijk er nu al naar uit! :D

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 16:38

Bij stal de Mersken zit je goed om te beleren hoor :j

Ik heb geen tips over vliegen dekens. Ze staan hier allemaal zonder en gelukkig niet teveel last.
Jelske, het bruin worden kan ook door de vliegenspray komen. Sommige 'bleken' daardoor in de zon. Geen idee welke wel goed werkt. Ik gebruik het niet, ook niet tijdens het rijden.

Sunny, je Auwert ziet er al als een flink paard uit!
Hier heeft de onze ook een groeispurt. Vorige maand was hij echt drie. Ik heb er inmiddels een zadel op gehad en dat deed hij super braaf. Maar nu ik zie hoeveel hij opeens groeit, wacht ik toch nog even met erop zitten :+

Hier een drachtige merrie en nummer twee heeft denk ik niet gepakt. Ze zoekt de hengst steeds op en het hengstveulen van drie maanden bespringt haar ook :x Vanavond of morgen even controleren en kijken of we nog een ronde kunnen dekken. Aps we te laat zijn dan schuiven we het een jaartje door.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 18:39

Oei, dat zou balen zijn Jinthe! Duimen maar dat ze drachtig is of dat jullie dan ten minste nog een ronde de kans krijgen.

@Lys; Suuuuuper tof dat hij mee mag zeg! Waar gaan jullie heen?

Het bruin worden vind ik niet erg. Jels is dit jaar om wat voor reden dan ook nota bene zwarter dan ze is geweest sinds we haar hadden (misschien toch ook een gezondheidsdingetje). Maar ze zit nu onder de bulten waar ze bovendien duidelijk jeuk aan heeft - daar wil ik wel iets aan doen als dat kan. En dus overweeg ik toch een vliegendeken.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 19:04

Fijn dat de draagmerrie goed gaat. Blijft bijzonder dat een andere merrie het veulentje draagt.

De cystes kunnen zelf weggaan, maar je kan er ook wat voor geven. A.s. vrijdag weer scannen en dan maar even bespreken wat het plan wordt.

7 augustus is dan niet de horses to fly finale in Tolbert?

Zilfstar die bak ziet er niet heel groot uit, kan er wel genoeg hooi in?

Afkepieteke, Stal Zwart Ter Schure bij het Swarte paard kan je ook benaderen. Marijn en Marieke lijken mij hele fijne mensen om je paard door te laten beleren en ze werken ook samen met Udo. Udo kan ze weer voor de kar beleren.

Ik heb een Amigo vliegendeken voor Maan, maar geen idee of Maan onder speknek en breed valt. Vermoed het van niet.
Afbeelding

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 20:44

Getty-maan: bak van 140 liter. Is de grootste die ik online kan vinden en dezelfde die mij hier op Bokt ook aangeraden werd. Zijn porties gaan er prima in. En hij eet er prima uit. Heb het idee dat hij ook meer eet, maar dat is voorzichtig idee.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 10:12

Zilfstar schreef:
Getty-maan: bak van 140 liter. Is de grootste die ik online kan vinden en dezelfde die mij hier op Bokt ook aangeraden werd. Zijn porties gaan er prima in. En hij eet er prima uit. Heb het idee dat hij ook meer eet, maar dat is voorzichtig idee.

Picasso's buurman heeft ook zo'n bak (de stalen variant, vgm is die net zo groot) en die krijgt voor de nacht 2,5 kilo hooi wat prima erin past. Gok dat er tegen de 4-5 kilo in kan (droog onverpakt hooi).

Vgm worden ze ook eerder bruin als ze nat/bezweet zijn. Maar ach het is wat het is, worden vanzelf weer zwart :P

Jelske hij gaat mee naar Zeeland. We nemen hem en 2 van onze menpony's mee, moeten dan wel met 2 auto's rijden ivm caravan en trailer, maar je zult maar n hobby hebben :+ Ik vind het wel spannend, ben 2x met hem met de friese paarden strandrit meegegaan, maar daar had ik veel steun aan die honderden andere paarden. Nu met 2 vrienden alleen op zo'n grote vlakte :+ maar we gaan zo goed de laatste tijd samen, dat dit toch wel moet lukken :+
Gisteravond :') De crossles 2 weken geleden was ook weer super gegaan.
Afbeelding

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 10:35

Ik ben reuze benieuwd Lys, al kan ik mij voorstellen dat het even spannend zal zijn hoe hij zal reageren. Jels is zo braaf als ze maar komen, maar zelfs ik zou het even spannend vinden om haar mee te nemen :o
Misschien voor de zekerheid even een tracker o.i.d. aan z'n zadel maken? Ik heb altijd een airtag die ik in Jels haar manen vlecht. Mocht ze de benen nemen omdat er iets gebeurd bijvoorbeeld, kan ik haar terug vinden.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 10:53

Wat leuk dat Picasso mee op vakantie gaat.
En mooi om te zien dat hij zoveel plezier heeft aan springen.

Zwart wordt inderdaad snel bruin door zweet.

Wij hebben ontzettend veel dazen en zonder deken blijven ze aan het rennen. Dat vind ik ook niet oké ivm blessures en stress. Dus hier lopen ze volledig in pyjama en zijn daar ook erg happy mee.

Warme dag vandaag. Ik heb de afspraak voor Mir om onder het zadel te gaan toch door laten gaan.
Juist omdat het de eerste keer niets anders is dan opstappen en een paar rondjes wegstappen, denk ik dat ze dat wel gaat overleven.

Dan kan ze as vrijdag mooi voor de 2e keer onder het zadel.
En neem ik haar as weekend lekker mee op bosrit (geintje := ).

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 11:07

Kan er ook een live verbinding opgezet worden Boemel? :+ ik ben zo benieuwd!!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 11:17

Ha ha, mijn vriend is er waarschijnlijk zelfs niet om te filmen.
Ik vrees dat t wat fragmenten worden van de bewakingscamera’s.

Bij Mir merken we een duidelijke schifting in dingen die voor haar dierenartstrauma gebeurd zijn en dingen die erna gebeurd zijn.

Zo heeft ze de hoefsmid altijd wel oké gevonden, omdat ze gewoon wist met welk doel hij kwam.
Deze zadelmakmaker heeft er vorig jaar begin oktober al een paar keer op gezeten en dat vond Mir toen helemaal prima.

Nieuwe mensen introduceren is lastiger, want dan is ze erg wantrouwend en snel defensief.

Ik hoop dus dat ze zoiets heeft van “hé, die ken ik. Gezellig! Ik doe mee” :D

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 11:25

Ik help het je hopen Boemel! Ik wens jullie in elk geval veel plezier.

Vandaag zit ik op kantoor ivm mijn BHV-dienst. Op zich niet erg want we hebben een nieuw pand en daarin is een prima klimaatbeheersing aanwezig. Verder is het komkommertijd, dus ik heb het tamelijk rustig. Dus ik heb op een klein apart schermpje maar de OS op staan :Y) Er zijn dagen waarop je het slechter treft.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 12:05

_Jelske schreef:
Misschien voor de zekerheid even een tracker o.i.d. aan z'n zadel maken?

Best een goed idee, ga ik eens naar kijken.

boemel schreef:
En neem ik haar as weekend lekker mee op bosrit (geintje ).

#goals ;)
Het 'rijden' moet toch prima kunnen vandaag, zo vermoeiend zal het fysiek in ieder geval niet zijn voor haar. Succes alvast!

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 13:49

Geinigheidje:
in de defensiekrant van vorige week werd aandacht besteed aan de OS over de verschillende decennia sinds 1900. Hierin wordt o.a. bewegend beeldmateriaal gedeeld van de Nederlandse paardensport equipe in 1924.

1924, 1928 en 2000; de jaren dat Nederlandse militairen goud haalden op de Olympische Spelen.

Ik vind het heel grappig om te zien en bovendien bijzonder dat hier bewegend beeld van is. Wat mij bijvoorbeeld opvalt is dat het een heel ander type paard betreft dan je vandaag de dag ziet. Ik betwijfel of dergelijke paarden vandaag de dag over de juiste capaciteit zou beschikken om te kwualificeren.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 13:55

Er is beeld :D

Afbeelding

Mir herkende haar nog en wilde vooral graag knuffelen en krabbelen.
Opstappen en wegstappen was geen enkel probleem.

Op een gegeven moment kreeg ze vooral veel jeuk.
We konden geen oorzaak traceren en dachten eigenlijk dat t toch een uiting van stress was.

Maar eenmaal gestopt kwam er toch een daas onder haar vliegendeken vandaan.

En daarna was ze heel moe. Ik werd al ongerust, maar een snoepje ging er gelukkig vlot in

Afbeelding

Afbeelding

Jelske, waarschijnlijk komen die paarden gewoon niet mee omdat ze te gewoontjes zijn, terwijl ze wellicht de oefeningen uitmuntend uitvoeren.
Laatst bijgewerkt door boemel op 30-07-24 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 14:17

De eerste afbeelding doet het bij mij helaas niet, maar wel goed om te horen dat het zo is verlopen zeg! Knappe Mir <3

Ik denk dat je wel eens gelijk kunt hebben m.b.t. de paarden van toen hoor.

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 16:31

Ziet er braaf uit Boemel!

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 14:06

Hier een leuk filmpje van de keuring binnen gekregen van het hengstveulen.
Zal alleen ff kijken of ik 'm misschien hier ook ergens kan delen.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 14:15

Meya_ schreef:
Hier een leuk filmpje van de keuring binnen gekregen van het hengstveulen.
Zal alleen ff kijken of ik 'm misschien hier ook ergens kan delen.

Als je hem op youtube zet (al dan niet afgeschermd voor mensen die de link niet hebben) kun je hem in het topic posten via de link van het filmpje.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 14:20

_Jelske, bijzonder linkje idd met zulke oude bewegende beelden!
Echt die typische paarden van die tijd, met ielere halsjes en zoals ook vaak op oude foto’s, korte staarten. En heel simpele zadeltjes.
Leuk om te zien zoiets! 100 jaar geleden alweer.

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 15:17

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 15:27

Prachtig is ie!

Kijkt ook alsof ie ie fijn karakter heeft.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 09:29

Lys, wat stoer om met hen te springen.
Ik ga juist liever met z'n 3 te rijden, dan zo'n mega groep.

Wauw Boemel wat fijn *\o/* , je kent Mir toch wel heel erg goed om de juiste beslissingen te maken.

Moet het filmpje thuis even kijken Meya, maar fijn dat hij zo lief is. Is veel meer waard dan welke premie dan ook.

Hier goed nieuws over Maan, cysten zijn weg en volgende week scannen om te kijken wanneer we insemineren kunnen. Dus flink duimen dat het gaat lukken..

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 16:27

Zijn hier ook mensen die bekend zijn met de hengst Faust, hoe hij bevrucht?

Ben een noodplan aan het maken, aangezien Arent niet zo goed bekend staat met bevruchten..
Hoewel augustus zal hij niet meer veel dekken en vorig jaar was het ook in 1x klaar.

Meeste hengsten bij De Nieuwe Heuvel kan ik helaas niet gebruiken.