Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:23

jankawijnsma schreef:
Ik heb precies dezelfde methode Lauke, alleen ik rijd nu bij een andere fokker dan voorheen en deze heeft er wat moeite mee. Vorig jaar was ik zelf zwanger dus heeft Wjera 4 maand lang met t veulen gelopen zonder dat ik ze uit elkaar haalde alleen voor t borstelen verder niet. Toen ik weer ging rijden was Wjera dolblij dat ze weer wat mocht doen! Mijn ervaring is dat de merrie in t begin wel even moeite heeft (logisch) maar na een poosje vinden ze het naar mijn idee wel fijn om even bij t veulen weg.

Klopt inderdaad. Het verschilt een beetje per paard, maar ik heb ook de ervaring (zeker als het zo'n druk hengstje is :Y) ) dat ze het erg op prijs stellen om even niet met dat veulen bezig te moeten zijn :o

jankawijnsma

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:53

Idd die hengstveulens kunnen behoorlijk irritant zijn haha

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:55

Lauke schreef:
Heeft iemand van jullie toevallig ervaring met ruiterbalanscentrum met flexchair en de dressuursimulator?
Ik ga daar aankomende zaterdag heen. Ben erg benieuwd in hoeverre je het ook kan toepassen in de praktijk. Heb het idee dat ik vaak scheef zit, dus ben benieuwd of dat naar boven zal komen :)

Ik niet maar lijkt me wel erg interessant om te doen! Voor de hoeveelheid teugeldruk en voor de juiste (been)hulpen voor bepaalde oefeningen. Dus hou me maar op de hoogte hoe het is bevallen :D

Wij gaan ook gelijk na een paar dagen al beginnen met scheiden zodat de veulens even alleen sta, na een week of 2 stap ik meestal wel weer op om rustig aan weer te gaan beginnen met rijden.
Zotte heeft 2 jaar achter elkaar een hengstje gekregen, hoop dat ze nu even een merrie krijgt :')
Ook beginnen wij gelijk met voetjes optillen en halstertje om doen

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 14:06

Ik hoop t ook voor je Esther, een merrieveulen is ook leuk. Blijven de merrieveulens of worden ze snel verkocht? Wij doen de veulens ook halsters om enz. Ze staan elke avond op stal dus voor de keuring ruim de tijd om de veulens beetje mak te krijgen. Ik rijd hier nu dik 2 jaar maar beide keren waren de veulens best wel bangerds. Hij heeft 3 fokmerries en alle 3 erg verschillend maar de veulens waren allemaal schuw, toen ze ouder werden werd t beter maar ik ben dat niet gewend. Waar ik voorheen reed waren de veulens wat nieuwsgieriger en brutaler. Waren wel KWPN-ers maar juist van Friese veulens verwacht ik dat ze relaxter zijn.
Ik heb me alweer opgegeven voor wedstrijd donderdagavond. was nog plek zat en ik heb de proeven nou goed in t hoofd. Laatste keer dat ik de oude proeven rijdt. April nog binnen en 4 mei is eerste buitenwedstrijd, hopelijk hebben we dan lekker weer en is de wei droog!

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 14:12

jankawijnsma schreef:
Ik hoop t ook voor je Esther, een merrieveulen is ook leuk. Blijven de merrieveulens of worden ze snel verkocht? Wij doen de veulens ook halsters om enz. Ze staan elke avond op stal dus voor de keuring ruim de tijd om de veulens beetje mak te krijgen. Ik rijd hier nu dik 2 jaar maar beide keren waren de veulens best wel bangerds. Hij heeft 3 fokmerries en alle 3 erg verschillend maar de veulens waren allemaal schuw, toen ze ouder werden werd t beter maar ik ben dat niet gewend. Waar ik voorheen reed waren de veulens wat nieuwsgieriger en brutaler. Waren wel KWPN-ers maar juist van Friese veulens verwacht ik dat ze relaxter zijn.
Ik heb me alweer opgegeven voor wedstrijd donderdagavond. was nog plek zat en ik heb de proeven nou goed in t hoofd. Laatste keer dat ik de oude proeven rijdt. April nog binnen en 4 mei is eerste buitenwedstrijd, hopelijk hebben we dan lekker weer en is de wei droog!

Hier ook veel schuwe veulens, maar het is ook maar net hoe er mee om gegaan wordt.
Als ze gewend zijn om van mensen een zet of een mep te krijgen, ja dan wordt ik ook bang.
En veel friezen fokkers zijn heel nuchter en dan is een stout veulen al snel een mep helaas.

Ook verschilt het gewoon heel erg per paard en ook hoe de moeder er mee om gaat.
Vorig jaar was het veulentje van Ida met de eerste dag al super lief, nieuwsgierig en knuffelig. Terwijl ze meestal als ze zo piepjong zijn echt nog wel wat voorzichtig zijn. Maar deze niet hoor :P Helaas heeft dit kleintje het niet mogen overleven.

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 14:24

Janka, alle veulens worden verkocht, zowel hengsten als merries.

Wij hadden vorig jaar een hengst en een merrie, de merrie was eigenlijk helemaal niet schuw en superlief en de hengst was wel vrij schuw. Maar uiteindelijk toen de hengst wat ouder was en dus ook brutaler werd, werd hij ook wel liever en makkelijker, de merrie was toen juist opdringerig enso aan het worden, dus die moest soms meer op haar plaats gezet worden dan de hengst.

In het begin blijven ze bij ons 's nachts binnen maar zodra het beter weer word en het in de nacht minder koud is gaan de veulens ook gewoon in de nacht mee naar buiten. De merries met veulens staan dan wel apart van de merries zonder veulen.
Super leuk als ze dan op een gegeven moment met elkaar gaan spelen <3

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 14:43

Jeetje wat zonde van dat veulen Lauke, helemaal als ze zo lief zijn.
Zal misschien ook wel toeval zijn hoor. Deze Friezenfokker is wel nuchter maar absoluut niet hardhandig dus daar ligt t niet aan. Er zijn nog 2 2-jarige merries en Tialda (v. Norbert) is inmiddels wel heel brutaal. Idd dusdanig dat die wat opdringerig wordt. Ulrike (v. Aarnold) is nog steeds een bangerd.

De keuring is in juli en meestal komen ze 's nachts binnen voor de keuring en komen ze na de keuring dag en nacht buiten. Hij sluit de paarden gelukkig niet op voor de keuring, daar heb ik helemaal niks mee.
Wjera haar veulen komt zo laat die gaat niet meer naar de fokdag, maar ik weet niet of dat veulen nog wel naar n keuring gaat uberhaupt.
Ze hebben veel aan elkaar de veulens idd!

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 15:42

Man oh man... Het is weer zover onze merrie is ongesteld :') Niks mee te beginnen.. Hoop dat het snel weg is, want anders worden die proeven niks zaterdag. Ze was vorige week behoorlijk sterk en plakkerig nou snap ik waar dat dan dus vandaan komt, maar wil graag nog normaal kunnen trainen :=
Hebben jullie ook zo'n last van de hengstigheid met rijden?

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 15:47

11 maanden drachtig, dus 11 maanden lang geen last van :P
Maar als ze erna weer hengstig is heb ik er ook niet zo'n last van

hannelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 15:59

michelletjuh nee echt totaal geen last van echt zo fijn :D +:)+

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 16:06

Michelletjuh schreef:
Man oh man... Het is weer zover onze merrie is ongesteld :') Niks mee te beginnen.. Hoop dat het snel weg is, want anders worden die proeven niks zaterdag. Ze was vorige week behoorlijk sterk en plakkerig nou snap ik waar dat dan dus vandaan komt, maar wil graag nog normaal kunnen trainen :=

Dat is inderdaad het voordeel van dracht :Y)
Verna wordt altijd heel koppig tijdens hengstigheid. Al moet ik zeggen dat ik af en toe wel het idee heb dat het alsnog een beetje door zet tijdens de dracht. Heb best vaak dat ik denk van goh volgens mij was dat precies een maand de geleden dat ze ook zo vervelend was :Y)

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 16:07

Pff ik word er echt een beetje simpel van :Y) Alle normale hulpen 'kent' ze dan ineens niet meer.. Wees maar heeel blij dat jullie daar dan geen last van hebben hihi :D ;) Ik ga hopen dat het ooit eens voorbij gaat.

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 16:09

Lauke schreef:
Michelletjuh schreef:

Dat is inderdaad het voordeel van dracht :Y)
Verna wordt altijd heel koppig tijdens hengstigheid. Al moet ik zeggen dat ik af en toe wel het idee heb dat het alsnog een beetje door zet tijdens de dracht. Heb best vaak dat ik denk van goh volgens mij was dat precies een maand de geleden dat ze ook zo vervelend was :Y)

Hmmm.. misschien deze merrie ook maar eens een veulen geven dan haha dan is het voor een tijdje minder! :P

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 16:12

Vergeet niet dat ze van de hormonen ook wat raar kunnen gaan doen soms _O-
alles zo z'n voor en nadelen haha

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 16:30

Oh die hengstigheid kan zo irritant zijn! Idd Wjera heeft er ook 11 maand geen last van, maar volgend jaar krijgt ze geen veulen dus ik ben benieuwd hoe ze dan is!

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 16:52

@Lauke, ik heb wel eens op zo'n flexchair gezeten en gelijk daarna een les gevolg met klasien. Ik bleek veel dingen al onbewust goed te doen op het paard, maar toen ik op de stoel zat had ik er echt zwaar moeite mee. Ik denk niet zoveel na tijdens het rijden maar doe het gewoon, als je dan op zo'n stoel zit en echt moet gaan denken hoe beweeg ik in de rechtergalop voel je je soms een beetje dom :')

Mijn stalbaas is altijd te makkelijk met de veulens vind ik zelf. De merrie's die veulenen worden niet gereden dus ze hoeven ook niet meer te worden opgepakt met trainen daarna maar toch. Ze vind een halster om doen vaak sneu als ze nog klein zijn wat dan resulteert in een mega gevecht wanneer ze 3 maanden zijn... Ze zijn dan eigenlijk al veeeeel te sterk om ze dit nog te gaan leren. Ze worden wel heel veel geknuffeld en gepoetst dus ze zijn niet schuw maar om ze dan nog te moeten leren een halster op te doen en aan een touw te lopen is eigenlijk geen beginnen aan...

Mijn plan is eigenlijk heel simpel... Vanaf de eerste keer naar de wei krijgt hij/zij een halster op, ga je weer naar de stal dan gaat het halster af. Simpel zat. Ik wil daarnaast ook vanaf een week ofzo al beginnen met het af en toe scheiden van Klasien, niet lang maar gewoon eens beginnen met 5 min. Ik wil namelijk gaan proberen Klasien ook gelijk te laten keuren als we met het veulen op de keuring zijn. Dit betekent echter wel dat ik haar in die 3 maanden een beetje in conditie zal moeten trainen dus zullen ze toch af en toe even apart moeten.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:10

Bij ons thuis kregen ze met 2 a 3 dagen oud al een halster om en werd mama ook gewoon buiten de box gepoetst. Hoe eerder ze het leren hoe makkelijker het straks is.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:33

Inderdaad hoe eerder hoe beter.
Ik was de jaren hiervoor altijd op vakantie als ze bevielen (op een of andere manier lukte dat ze altijd haha) maar ik ben de enige die die veulens ook wat aandacht geeft en dit soort dingen probeer te leren. En indd dan ben je eigenlijk al meteen te laat. Zo veel makkelijker als ze nog heel klein zijn

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 10:25

Inderdaad als je niet gelijk leert om een halster etc om te doen, heb je met 3 maanden echt een probleem := dan zijn zo al zooo sterk..

Emma, spannend naar de keuring. En veulen scheiden moet makkelijk kunnen toch.
Wij gaan met zo'n 2 weken ook weer rijden en zijn ze ook een halfuur alleen ongeveer

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 10:42

Wie is er ook wel eens in staat om paard in training te zetten? |o

Ik zit in een neerwaartse spiraal op dit moment en mis handvaten om mezelf weer op te drukken

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 10:51

Jenny_S schreef:
Wie is er ook wel eens in staat om paard in training te zetten? |o

Ik zit in een neerwaartse spiraal op dit moment en mis handvaten om mezelf weer op te drukken

Of wat is er aan de hand dan? Misschien eens een keer een andere instructeur proberen om weer even nieuwe inzichten te krijgen kan ook wel eens helpen.

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 10:58

Balen Jenny, even de focus verleggen, misschien gewoon even tijdelijk winterdipje? Nog even en we hebben lente. Stapt je instructeur er wel eens op? Misschien geeft dat ook even meer inzicht.
Ik liep gister met Wjera in n hagelbui naar de bak :brr: , bij ons scheen de hele dag de zon! Net op t moment dat ik bezig wil gaat t hagelen! Nou ja even binnen gelongeerd, we zijn er even uit geweest.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 12:32

Ik ben heel onzeker geworden nadat het op indoorwedstrijd helemaal mis is gegaan en dat werkt door op het 'normale' rijden.
Weet even niet meer wat ik moet doen.

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 12:44

Die onzekerheid is klote. Is er in t normale rijden / het trainen dan niet iets wat wel lekker gaat, iets waar je verder op kunt borduren?

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 13:06

Jenny zal ik langs komen om je te helpen? Of er een keer opstappen?