Wie kent mn merrie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sarah_m

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 21:40

Wat vreselijk van Charley.. Ik had je topic gelezen (al een hele lange tijd terug, maar dit niet meer) ik dacht dat eindelijk alles wat beter ging..

Jij hebt wel pech! Verdrietig Maar ze ziet er stukke beter uit nu al!
Hoe oud is ze ookalweer?
En nogmaals sterkte, ookal ben ik wat laat

xxx!

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 21:45

sarah_m schreef:
Wat vreselijk van Charley.. Ik had je topic gelezen (al een hele lange tijd terug, maar dit niet meer) ik dacht dat eindelijk alles wat beter ging..

Jij hebt wel pech! Verdrietig Maar ze ziet er stukke beter uit nu al!
Hoe oud is ze ookalweer?
En nogmaals sterkte, ookal ben ik wat laat

xxx!

Ja, mn kleine man... Verdrietig Enige troost is dat Ceara er beter is op geworden. Precies of het moest zo zijn Verward

Ceara is 4 juni 8 jaartjes jong geworden Lachen

Bedankt Bloos

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:12

Amigo_tje schreef:
Ja, hoor, volop hooi en nog steeds 4 kg krachtvoer. Ze krijgt nu Pavo Nature's Best, maar ik ga terug veranderen. Men heeft er mij nu op gewezen dat daar superveel suikers inzitten Verward

Maar ze krijgt veel hooi, veel weidegang en krachtvoer. Af en toe ook nog een slobber met van alles van lekkere dingen in.
Ze krijgt nu ook biotine bij, want ze heeft echt zwakke hoeven. Ze krijgt ook nog steeds iedere maand een vitaminespuit (oraal).

Tjah, het vraagt tijd. Uiteindelijk met het veulen is ze er wel goed uitgekomen, maar ze heeft toch afgezien, vind ik ergens. Ik vind niet dat ze vlug verdikt, want bij het minste dat er is, zie ik haar terugvallen.

Zoals ook nu. Ze moet al een week haar vriendje (Amigo, mn hafje) missen op de wei. Hij staat met verplichte boxrust in zn stalletje. Hij heeft een drukplek in zn hoef en had veel pijn. Het is al beter, maar er is nog maar een week voorbij. En ze mist hem wel, dat zie ik en ook aan haar lichaam. Van zodra er iets is, valt ze terug Boos! Ik hoop nu heel erg dat Amigo vlug terug beter wordt, zodat ie terug bij haar op de wei kan Vork

dan krijgt ze inderdaad genoeg,misschien suikerbietpulp?het suiker is er uitgehaald en daar verdikken ze wel van(het is ook nog niet duur...)
Ongeloofelijk dat ze met zoveel voer niet moddervet is,als ik dat aan mijn friesje geef ligt hij de volgende dag met z'n voetjes omhoog!!!
Je doet iedergeval wel heel erg je best om er vlees op te krijgen!
ze kijkt trouwens wel anders uit haar ogen,gelukkiger heb ik de indruk,wat niet zo vreemd is natuurlijk!
ik denk als jij haar niet had gekocht ze er al niet meer was geweest!

raar he,ik kan de foto's van charley niet zien,ik heb ze expres niet geopend,ik vind het nog steeds vreselijk!!

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 23:20

Ja, ik doe erg mn best. Ik eb wel het gevoel dat het goe komt, hoor, heeft just wat tijd nodig... Van zodra Amigo terug bij haar zal lopen, zal dat ook al een gróót voordeel zijn.

Ja, ik heb het ook nog steeds moeilijk om zijn foto's te zien. En dan vooral die laatste... van zn laatste gloriedagje, die dinsdag, de 13de mei Verdrietig
En dan de foto's waar ie dood is... héél pijnlijk. Mar ik ben wel blij dat ik ze heb. Ooit zal ik er naar kunnen kijken en zal ik blij zijn dat ik ze heb.
Mn kleine man, hij wordt nog steeds héél hard gemist...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 23:31

Heee, Amigootje??
Wordt het geen tijd dat je, ook voor je eigen verwerking en in het belang van je merrie, stilaan lekker met haar aan het werk gaat???
Volgens mij is ze fit genoeg voor een buitenritje, goed voor haar en goed voor jezelf!!!

janique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 23:36

Nou ik zie zeker wel verschil, wat kijkt dat paard nu lief uit haar ogen. Volgens mij heb je haar weer laten zien wat liefde is Knipoog
Haar knie vind ik echt verrassend verbeterd Bloos! Schrok echt dat ik hem weer op de eerste foto zag, dat was echt niet best.
Ik heb heeel veel bewondering voor je, en ben benieuwd hoe het met Ceara zal verlopen en hoop dat je ons op de hoogte houd!

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 23:46

suleilitha schreef:
Heee, Amigootje??
Wordt het geen tijd dat je, ook voor je eigen verwerking en in het belang van je merrie, stilaan lekker met haar aan het werk gaat???
Volgens mij is ze fit genoeg voor een buitenritje, goed voor haar en goed voor jezelf!!!

Ja, fit is ze wel genoeg, hoor. Je zou haar soms eens moeten zien rennen op de wei. Haha, net een klein veulen ROFL
Ik ben van plan om met haar wat te gaan werken, hoor, maar ik ben aant wachten op mn longeercirkel...

En een buitenritje? Ja, zal toch wel gewoon aan de hand zijn, want voorlopig durf ik daar nog niet op, hoor. Vind ze daarvoor nog niet iets te mager en dat been... Ik moet nog steeds foto's laten maken, ondanks dat het écht beter wordt. Ze steunt er al meer op en al had ze niet superveel last er van, tóch lijkt het alsof ze er beter op loopt.
Ze heeft wel nog een stijve stap, maar daarvoor ga ik later op het jaar de osteopaat nog bijhalen.

@ Janique: Thx! Ja, dat been zag er écht niet goed uit... En zij maar zeggen dat het met 6 maand rust terug helemaal goed komt. Phoe, sommige mensen...
Als je wil, wil ik je idd wel op de hoogte blijven houden van mn mooie friese dame. We komen van ver, en we gaan gewoon verder Cool

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 01:57

Een paard dat zwaar ondervoed is geweest, én nog een veulen moest dragen, die wordt echt niet op een jaartje weer dik, das normaal. Niet enkel het vet is weg, ook de spieren, en op een gegeven moment verzwakken zelfs de organen ernstig. Ik kijk er dan ook niet vanop dat het paard qua gewicht weinig veranderd is Lachen Rustig stapwerk helpt de spieren opbouwen, de stofwisseling op gang te brengen en zo uiteindelijk ook de vetreserves.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 07:28

ik heb alleen ervaring met een zwaar ondervoede draver,dat was geen dragende merrie inderdaad,maar een ruin.
Hij zag er veel ernstiger uit als ceara.
Na twee weken zag je echt verschil,de spieren hadden wat langer nodig om terug te komen,6 maanden ofzo....
Wat ik niet begrijp is dat ze met zoveel voer niet vet is,ik hoop niet dat er iets anders aan de hand is.

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 09:36

Nee, hoor, der is niets anders aan de hand Knipoog De DA'en zeggen zelf dat ze wel zeker een jaar zou nodig hebben om terug helemaal in orde te komen (dus gerekend vanaf dat Charley er niet meer was Boos! ) Het veulen heeft tijdens de dracht heel veel van haar gevraagd. Als je zag hoe zij erbij stond en wat een kloek veulen er uiteindelijk is uitgekomen? Ze was haast niks van buik kwijt, omdat ze bijna geen buik had.

Straks, als ze op het nieuwe gras staat mét Amigo, zal het allemaal beter gaan. Ze moet nu al een week haar maatje missen op de wei en dat zie je ook aan haar. Mss is het een stresskip binnenin?
Moest ik mn haf zo voeren, dan kan ik hem ook binnen een week uit zn stal rollen, hoor. Ik denk dat zij gewoon moeilijker aankomt dan sommige andere paarden (was dat bij mij nu ook maar zo *zucht* )

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 09:59

gelukkig dat ze gewoon gezond is,het ene paard is inderdaad het andere niet....ik heb overgens zelf ook heeeel weinig nodig om tonrond van te worden.
het belangrijkste is dat ceara gezond is,dan maar wat slanker....

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 10:26

Poes, ik ben het geheel met je eens; dit dier heeft een lange weg nodig maar het verschil vid ik niet dermate groot, zeker niet als je ziet wat de TS er allemaal in stopt; zoals ik het dier zie geeft ze me niet het gevoel dat ze nu volledig op de goede weg is. Da's niet rot bedoeld, hoor, ik vind het gewoon nog steeds wat zorgelijk ogen, alsof er iets meer aan de hand is.
Dit is puur gebaseerd op de verhalen van TS en de foto's en ik hoop dat ik er naast zit.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:13

Heb geen tijd om het topic door te lezen helaas maar heel veel respect voor jou en ik hoop dat het met je paardjes goed komt!
Ach gut
Super dat je dit hebt gedaan voor haar! Vork

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 12:00

Nou, ik vind dat ze wél op de goed weg is,hoor. Je moet wel bedenken dat ze net een veulen heeft gehad, hé. Dit maak je niet zomaar in 1-2-3 goed, hoor.

Ik vind ze heel erg veranderd, maar de dingen die ik zie in haar dagelijkse zijn, kan ik natuurlijk niet op foto leggen. Zo kijkt ze bijvoorbeeld enorm veel beter én gelukkiger uit haar oogjes. Ze loopt en crosst wanneer ze daar zin in heeft, dit zou ze 6 maanden geleden nooit gedaan hebben. Bokken kan ze écht als geen ander, want je zou denken met dat been van haar...
Had het vanmorgen nog staan bekijken, haar been is toch weer iets rechter gekomen. Je moet natuurlijk geen wonderen gaan verwachten, maar als ik zie hoe ze was in september en hoe ze nu is... Dat is in haar totaliteit dus, zowel innerlijk als uiterlijk.
En innerlijk heeft ze echt enorme sprongen gemaakt.

De osteopate die geweest was in december zei me dat ik zéker tot eind dit jaar, begin volgend jaar moest wachten eer ze weer op en top zou staan. Dus, we zijn nog niet eens halfweg (of bijna halfweg toch).

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:13

Ik zie ook wel dat ze opgeknapt is. Die foto van september lijkt misschien wel hetzelfde maar daar had ze wel een veulen nog in haar buik.
Dus ik vind haar zeker opgeknapt! Haar vacht glimt mooi en ze ziet er ontspannen uit.
Je zou er altijd nog eens een bloedonderzoekje aan kunnen wagen om te zien of ze helemaal gezond is natuurlijk. Maar volgens mij komt het zo best goed, alleen zul je lange adem moeten hebben. Dit is niet zomeer weer klaar. Maar je bent op de goede weg! Veel succes nog.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:24

ze begint echt op te knappen, ze ziet er veel ontspanner uit en ze glans veel meer en met het dikker worden komt het ook wel goed gewoon nog wat geduld hebben, het zal zeker goed zijn om haar wat te gaan longeren vor de spieropbouw maar voor ze weer wat bespiering krijgt ben je echt weer een hele tijd verder want van helemaal niets tot mooie bespiering ben je wel een tijdje bezig gewoon rustig aan een begin maken dan komt het helemaal goed.
hou ons op de hoogte en heel veel succes.

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 19:59

Idd, en ik heb geduld Haha! En zij heeft tijd Cool

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 01:24

detour: ik heb het bij 3 ondervoede ruinen gezien: graatmager toekomen, de eerste weken prima verdikken maar nooit rond worden en bij het minste weer gigantisch invallen... En bij allemaal duurde het minstens een jaar en moest je echt met beleid de spieren helpen opbouwen.
Bij sommige paarden komt het nooit meer helemaal goed doordat de organen toch echt een stuk permanent verzwakt zijn. Die ene ruin had dat, die was heel gevoelig, nam de helft van de voedingsstoffen niet op, en daar viel niks aan te doen. Behalve voeren voeren voeren uiteraard Lachen

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 08:19

Ik vind het wel een hele verandering.
Rond de ruggengraat is het ook al wat meer opgevuld.

Alle energie gaat nu eenmaal naar haar organen en spieren, die heeft nog helemaal geen energie voor vet.
Kan ook aan verkeerde voeding liggen, maar dat is iets wat je zou moeten uitproberen.

En vergeet niet dat ze net een veulen heeft gehad he.... veulen in buik en veulen nog wat lurkend aan de melkbar. Die krijg nu eindelijk weer eens wat energie richting haarzelf! ( Helaas mede door een erg trieste afloop )

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 10:24

poes schreef:
detour: ik heb het bij 3 ondervoede ruinen gezien: graatmager toekomen, de eerste weken prima verdikken maar nooit rond worden en bij het minste weer gigantisch invallen... En bij allemaal duurde het minstens een jaar en moest je echt met beleid de spieren helpen opbouwen.
Bij sommige paarden komt het nooit meer helemaal goed doordat de organen toch echt een stuk permanent verzwakt zijn. Die ene ruin had dat, die was heel gevoelig, nam de helft van de voedingsstoffen niet op, en daar viel niks aan te doen. Behalve voeren voeren voeren uiteraard Lachen

Heb je wel eens overwogen die laatste ruin probiotica te voeren? Als dieren of mensen hun voeding nl niet goed opnemen kan het ontzettend goed helpen eerst de darmen te hulp te schieten mbt goede darmbacterien...

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 11:08

En waar kan je da halen, die pro-biotica?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 11:21

Wij hebben het oa van de reguliere arts gehad destijds (gefermenteerde granen) superspul.
Ook hebben we een ander dier van Dr Vogel een kuur gegeven, kun je bestellen via internet maar wel even overleggen met DA wat voor hoeveelheid je geeft.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 11:33

daar heb ik ook weleens wat over gehoord,die gefermenteerde granen,misschien eens proberen?
Ik neem aan dat je haar goed ontwormd?
Wat wel kan bij verwaarloosde paarden dat de darmen "lekken"
door de wormen...ik denk altijd maar zo,als mensen hun paarden niet voeren dan gaat er natuurlijk helemaal geen wormkuur in(hier bedoel ik de vorige eigenaar mee natuurlijk...)
Misschien ook eens bloed laten afnemen en laten controleren op eventuele wormen?
Dat laat ik vrijdag ook maar eens doen,dan komt m'n da voor de entingen,en dan laat ik maar eens bloed onderzoeken,lever,nieren,parasieten enzo.
Die van mij worden ook een dagje ouder en je weet maar nooit...

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 18:58

Amigo_tje schreef:
Ja, hoor, volop hooi en nog steeds 4 kg krachtvoer. Ze krijgt nu Pavo Nature's Best, maar ik ga terug veranderen. Men heeft er mij nu op gewezen dat daar superveel suikers inzitten Verward

Dat is niet waar hoor. In Pavo Nature"s Best zit juist heel weinig suiker, slechts 2%. (kan je nalezen op de site van Pavo)
Ik voer het mijn eigen Fries ook. Echter, ik denk niet dat het het juiste voer is voor Ceara. Die heeft veel voedingsrijker voer nodig om weer helemaal op krachten te komen.

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 19:01

Ik vind haar zeker erg opgeknapt Haha!
Ze ziet er ontspannen en gelukkig uit Lachen
Toen we ons paard kochten was hij ook ontzettent mager ( foto in profiel).de eerste paar weken kwam hij flink aan maar in de winter bijna niet meer, dat heeft gewoon tijd nodig, nu staat hij op nieuw en goed gras en komen de kilo's er weer bij Lachen de spieren komen ook niet 1 2 3 erbij, we zijn weer rustig aan het werk en de spiertjes komen langzaam aan er weer bij ( helemaal vol word hij niet meer omdat hij 21 is)
Ik heb echt bewondering voor je, je doet echt super werk voor haar, en hopelijk kan amigo weer snel bij der in de wei Knipoog