CPL topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zorro

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 22:42

Ja ik ben er wel tevreden over, al heb ik het gevoel dat de spray meer doet dan de shampoo. Maar die gebruik ik ook een paar dagen achter elkaar, en de shampoo 1x per week.

Ik kan je voor de schilfers die shampoo van de groene os echt aanraden. Ik had dit resultaat niet verwacht want ze had altijd heel veel schilfers en dat is nu weg.

Ik zou de wond met honingzalf doen. Dat heb ik zelf nog maar net in huis, en dus op die grote wond gebruikt. Die zat ook op een bewegend deel. Super resultaat!

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 09:37

Jaan81 schreef:
Tien, oe ist met Kim nu? En met jou?

Tych blijft hetzelfde. Plekken blijven wat open door de vliegen en maden. Spray veel vliegenspray. We gaan dus gewoon lekker door

Die vriendin van mij waar ik het eerder over had is nu op facebook een oproep begonnen met ispiraties voor iets zoals een muggendeken dat over de benen kan zodat er geen vliegen bij kunnen, maar het wel kan ademen. Ze had nu simpele hor gewikkeld met een elastiekje boven de hoef tot over het hele pijpbeen heen. Ik kan het je wel laten weten als ze iets vind dat het overleeft (als hoor, ik weet niet of ze het voor elkaar krijgt) :)

Hier gaat alles prima, geen problemen, ik houd de sokken mooi kort, ze hebben veel beweging dus geen probleem. Het helpt ook dat het zo mooi droog is volgens mij. Had nog wel bij 1 ineens een bloedplek op de zijkant van het onderbeen, maar dat bleek gewoon een wondje te zijn van het liggen denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 18:31

Ik ga me hier toch even melden..

Ik vermoed dat mijn merrie CPL heeft, echter is dit alleen zichtbaar op de achterbenen. Haar voorbenen zijn heel mooi slank. Haar linkerachterbeen is alleen wat verdikt bij de kogel net als bij haar rechterachterbeen, maar een stuk minder dan links.

Nogmaals, op haar voorbenen is er niks te zien. Ben zo op stal en zal dan even haar benen op de foto zetten. Ik heb haar benen geschoren omdat ze enorm last van mok/rasp had sinds ze weer op het land ging (te maken met suikers???). Het was niet meer goed te behandelen dus heeft ze kale voetjes.

Dit hielp echt enorm! Ze heeft helemaal geen jeuk meer of nieuwe plekken! Ik heb haar ook behandelt met pipetten van Frontline en daardoor is ze echt volledig gestopt met krabben en doen.

Maar wat nu? Mijn stalbaas/instructrice vermoed niet dat het CPL is maar dat het ook te maken kan hebben met de bloedvaten/spieren die daar lopen. Wat namelijk opvalt is dat ze haar staart niet goed op kan tillen, ze poept en plast dus bijna altijd over haar eigen staart heen. We denken dat het verband heeft met elkaar en dat het niet goed kan zitten in de lenden bijv.

Morgen wordt ze in haar hele lichaam behandelt/los gemaakt etc.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 19:16

Dat losmaken is goed inderdaad, als de staart niet goed bewegelijk is! Ik zou dat even afwachten en als de achterbenen daarna problemen blijven geven even de DA er bij halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 22:17

Thanks voor de tip!

Hierbij de foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 22:21

Ik vind het wel op CPL lijken qua ribbels. Maar dat de staart zo vast zit kan pijn geven, pijn geeft stress en spanning, dat zorgt weer voor een onbalans in de weerstand en lymfesysteem, dus het kan allemaal best samen hangen. Hopelijk komt er morgen een duidelijke en oplosbare klacht uit, en knapt het na de behandeling op. Komt er een osteopaat?

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 22:48

Ook ik vind het wel op beginnend CPL lijken Do. Je weet hoe heftig het bij Mo was, maar dat is ook ooit zo begonnen.

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 22:39

Hoihoi
Onze merrie heeft denk ik ook CPL. De wonden heb ik nu heel goed onder controle. Alleen de ribbels zijn zoals die op de foto hierboven. Alleen heeft zij achter vrijwel niks en voor juist wel.
Wat zou je kunnen doen om de ribbels weg te krijgen? Helemaal niks of zijn er toch dingetjes tegen te doen?

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 13:06

Wegkrijgen lukt niet, wel wat verminderen in dikte.
Als je t topic beetje doorleest zal je een berg tips tegenkomen.

Ik kreeg van christa een link doorgestuurd met soort reisbagage maar dan van gaas, dus tegen vliegen, en in maat trekpaard! Ga ze van de week bestellen, als Tych ze theoretisch zou moeten kunnen passen. Hopelijk is dat De Oplossing tegen die klotevliegen en maden :(

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 09:03

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 09:07

Oh dat ziet er ook wel uit als of het blijft zitten! Ben benieuwd of draft ook echt trekpaard maat is, en hoe het bevalt!!

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 09:56

Wat de vliegenmaskers van dit merk betreft ben ik echt heel tevreden over maat en kwaliteit.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 10:23

Die dingen zien er wel goed uit qua ademen, stevigheid en toch de benen bedekken! :j

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 11:12

Dat vind ik ook Grainey, dus ik ga eens mailen over de maten, meten en hopelijk bestellen!
Is in principe t zelfde idee als pantykousjes over de benen trekken, maar die blijven bij Tych niet goed zitten en wordt erg broeierig eronder

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 09:36

Hallo

Ik hoop dat ik met mijn vraag hier terecht kan, ik verdenk mijn tinker merrie van CPL, ze heeft eigenlijk altijd wel kleine droge mok plekjes die goed onder controle zijn ook heeft ze zomerexceem wat goed onder controle is met een deken. Nu ontdekte ik harde bulten in haar kootholtes. Wat is verstandig om te doen? Mijn idee was om haar sokken eraf te halen om te kijken wat eronder zit.

Alvast bedankt!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 18:44

Goed idee! Sokken er af inderdaad, dan kan je in ieder geval zien wat er zit, en dat eventueel behandelen. Dus ja, dat is het eerste wat ik zou doen!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 19:10

Meestal is scheren helemaal niet nodig, zeker niet als er geen wondjes zitten. Rimpels en knobbels kun je prima voelen, ze beginnen meestal in de kootholtes. En áls ze er inderdaad zitten dan kun je niets doen zo lang er geen wondjes zitten. De sokken beschermen ook tegen vuil en vocht.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 19:14

Mee eens. Ik ben niet zo van het scheren, de sokken hebben ook zeker een beschermende functie. Je kunt ook goed voelen en kijken. Scheren kan ook juist voor extra irritaties zorgen.

Je kunt wel wat bij ribbels en bobbels, namelijk al direct kijken naar het management rondom je paard. Hoe staat ze, wat voer je, kun je haar ondersteunen met bijvoorbeeld kruiden?

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 19:20

Toch merk ik dat de benen dikker worden qua rimpels en bobbels als ik niet scheer. Waarom ben ik nog niet achter, ik kan er geen logische verklaring voor bedenken. Maar het valt me duidelijk op.

Voor de lymfedrainage kan ik beter behandelen als het geschoren is. Voor wondjes sowieso handiger.. en de DA raadt ook aan om te scheren. Dus persoonlijk vind ik het wel een aanrader. Zeker in het begin, dan kan je de progressie ook wat bijhouden.

Ik heb in de winter wel enorm getwijfeld over het scheren, maar vanuit de drainage opleiding en de DA werd beide scheren aangeraden. Ging ook prima in de winter. Dus nu scheer ik het hele jaar rond.

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 15:00

Ik ontdekte gister ook wondjes (nog niet geschoren)

Ribbels en bobbels voel ik inderdaad wel met haar sokken in de kootholtes
Ze staat 24/7 in kudde verband en van april tot september ook de mogelijkheid om de weide op te gaan (hit actief stal) ik heb haar zelf vitalbix daily complete gegeven naast een klein beetje krachtvoer en ruwvoer wat ze in de hit actief krijgt. Vanwege de weidegang ben ik even gestopt met de vitalbix en is ze ook gereduceerd op haar krachtvoer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 13:20

Ik lees nog steeds mee hoor. :o

Hier scheren we juist wel, maar wel zo min mogelijk als het even kan.
Soms is het gewoon nodig omdat je niet meer goed kunt zien en voelen hoe de benen er onder de sokken uit zien, vooral in het gevorderde stadium van CPL.

Hier hebben we vandaag weer geschoren, ook weer behandeld met Cydectin, omdat Kim weer jeuk begon te krijgen.
Ik was erg bang voor maden, maar dat lijkt nog niet het geval, ondanks de vliegen die op haar benen afkomen.
De benen zien er eigenlijk zo uit als ik mag verwachten bij 24/7 buiten, deels gras, maar wel zonder extra beweging.

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Dit was 2 maanden geleden:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 14:02

Jeetje wat ziet het er toch dik en opgzwollen uit, arme Kim.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 21:43

Jee wat opgezet ..mijn fries heeft ook cpl maar zijn benen zijn droger.Wat rot dit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 23:00

Zelf vind ik het nog redelijk meevallen, het is al erger geweest. :o
Maar ik weet ook dat er nu verder niks meer te doen valt en het een tikkende tijdbom is als het ware.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 07:23

Kim d'r benen zijn weliswaar opgezet, maar de huid is mooi rustig. In dat opzicht vind ik ze er goed uitzien hoor!