Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:46

ZE is een allergische reactie op een vliegje, in principe kan dat elk moment opspelen, maar de kans is het grootst als er concreet iets veranderd is. Dus hormonaal, veel stress, hele lage weerstand, verhuizing of dat er ineens wel heeeeel veel van die vliegjes zijn... vaak gebeurt het niet "zomaar".
En dan nog begint het toch vaak in de manenkam of op het hoofd (net onder voorpluk bijvoorbeeld) en niet op de staart.

Lauke

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:49

Bij ons was het dat de jeuk erger werd toen ze weer het land op gingen. Toen ze in training stond bij de nieuwe heuvel en ze dus binnen stond heeft ze niet geschuurd. Zelfs haar staart niet.
nu was ze weer bij ons en het land op en ze begon weer.

trouwens even een update voor de geïnteresseerden
sportmasseur is vandaag geweest. God zij dank zit haar knie nog goed! Wel heeft ze zichzelf iets vast gezet in der bekken. Dus daar gaan we nu mee bezig. Bij het aangalloperen op links, gooit ze dan ook die bekken naar rechts, waardoor ze dus verkeerd aanspringt. Ook denken we dat ze nog wat bang is om linksom aan te springen onder het zadel, omdat ze dat waarschijnlijk heeft gelinkt met pijn.
we gaan weer even helemaal terug naar de basis en daarbij die ontspanning opzoeken en dat bekkengebied sterker maken.
Kan nu dus gelukkig wel gewoon weer de galop meepakken, al gaat ze verkeerd. De overgangen zijn al goed om haar sterker te maken. :)

Nu op zoek naar een fijne instructeur die daar ons in kan begeleiden :)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:52

Is het gras ook te rijk of krijgen ze teveel? Sommige paarden kunnen daar ook van gaan schuren..

Misschien eerst zien dat ze aan de longe weer goed aanspringt zonder gewicht erop Lauke of had de sportmasseur andere goede tips?

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:56

Er staat bijna geen gras momenteel dus dat lijkt me toch ook niet de oorzaak..

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:58

Soms als juist het gras heel kaal is, en nu flink regen eroverheen en dan vol de zon erop, dan zit het gras juist vol met fructaan, in tegenstelling tot als het wat langer is en uitgegroeid.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 15:01

Sanet schreef:
Is het gras ook te rijk of krijgen ze teveel? Sommige paarden kunnen daar ook van gaan schuren..

Misschien eerst zien dat ze aan de longe weer goed aanspringt zonder gewicht erop Lauke of had de sportmasseur andere goede tips?

Longe is ze onstabieler en helaas echt verkloot nadat ze bij de nieuwe heuvel geweest is. Ze kan alleen nog maar stressend rondrennen helaas, terwijl ze eerder heel rustig en braaf was. Ga dat wel weer proberen rustig op te pakken als ze straks terug is.
verder gaan we veel balkjes werk doen, veel overgangen en gewoon alles om haar sterker te maken. En moet ook hard aan mezelf gaan werken, want ik geef onbewust veel te veel hulpen.
maarja, alles op zn tijd, ze gaat eerst nog naar de keuring en daaran hoogstwaarschijnlijk nog die test doen voor het kroon predikaat. Wie weet komt ze daar wel heel goed van terug (of juist niet), dus dat is allemaal even afwachten.

ik ga in de tussentijd op zoek naar een instructeur die ons echt goed kan helpen met de basis voor ida, zodat ze haar hele lijf gaat gebruiken en die mij wat kan helpen om stabieler te worden op haar :)

pronkje_vdp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 18:50

Sorry heb het niet teruggelezen!

Net terug van wedstrijd en echt heel erg trots. Wat gaat ze hard vooruit. Eerste proef 187 tweede 190. Moet vooral nog werken aan de spanning en de controle. Had een 5 voor de grote volte galop; 'tempo wat hoog' :+ had mn handen vol aan mn racemonster.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:06

Super pronkjelover gefeliciteerd met je punten

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:17

Pronkjelover gefeliciteerd nette punten!
Zo eindelijk 2 weken vrij ben er wel aan toe.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:40

Gefeliciteerd pronkjelover! Mooiw punten :)

Maaaikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 21:28

Gefeliciteerd Pronkjelover! Lekker!

Mag ik vragen wat ZE is? :\

Hebben jullie friezen ook veel last van mok/mijt of lymfoedeem?
Deze fries gaat door het leven met kaalgeschoren achterbenen (als warmbloed fanaat vind ik dat helemaal niet erg *\o/* ) en met zijn dagelijkse portie Appelazijn is het lymfoedeem goed onder controle (godzijdank _/-\o_ )

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 21:35

Die van mij heeft bijna geen mok. Af en toe een plekje en dat smeer ik gewoon weg met zalf.

Pff de dames en heer hebben hier de afgelopen week allerlei ontsnappingspogingen gedaan. Zat niet voldoende stroom op. Gister hebben ze een kuilbaal open gekregen en stonden ze daar uit te eten. Nu staat er weer meer stroom op durft mevrouw er bijna niet meer uit.

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:14

M_arjolein schreef:
Die van mij heeft bijna geen mok. Af en toe een plekje en dat smeer ik gewoon weg met zalf.

Pff de dames en heer hebben hier de afgelopen week allerlei ontsnappingspogingen gedaan. Zat niet voldoende stroom op. Gister hebben ze een kuilbaal open gekregen en stonden ze daar uit te eten. Nu staat er weer meer stroom op durft mevrouw er bijna niet meer uit.

Hahaha! :D Geweldig! Er zwerft op internet ook een filmpje van een fries die zijn eigen stal deur openmaakt als zijn baasje weg is, humor! :+

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:17

pronkjelover schreef:
Sorry heb het niet teruggelezen!

Net terug van wedstrijd en echt heel erg trots. Wat gaat ze hard vooruit. Eerste proef 187 tweede 190. Moet vooral nog werken aan de spanning en de controle. Had een 5 voor de grote volte galop; 'tempo wat hoog' :+ had mn handen vol aan mn racemonster.

Super van harte

Maaike hier geen mok enzo ;)
ZE is zomer exceem

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:40

Jemig, even op vakantie en weer vanalles gemist!! :wow:

Goed bezig iedereen!! Zag mooie punten voorbij komen..

Hier even vakantie voor Wiebe.. Start pas september weer..

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 23:23

Hier gelukki ook (bijna) geen mok.
verna heel af en toe een minuscuul plekje. Gaat ook vanzelf weer weg.

dasty (paard is inmiddels verkocht) had er wel onwijs last van. Ook vrij agressief en was nauwelijks te bestrijden.

Ze staan hier dan ook wr in hele schone stallen, maar met die natte boel buiten weet je het maar nooit. Dasty was ook echt een waterrat :') niet echt handig in combinatie met mok haha.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 08:21

Hier hebben we ste-vast dezelfde mok-plekjes die weer terug keren, maar niets heel ernstigs gelukkig.

Mijn meisje is weer bijna de oude, ze was woensdag bekapt. Daarna ben ik gewoon gaan rijden, was er niets aan de hand. Maar donderdag liep ze niet fijn, super gevoelig op het harde en op het zand niet zuiver. Mijn les vrijdag viel letterlijk in het water, dus daar hoefde ik me geen zorgen om te maken, maar zaterdag wedstrijd afgezegd, want ze liep gewoon echt niet goed, duidelijk last van de voetjes.
Inmiddels gaat het weer beter, is ze gewoon weer vliegen van zich af aan het stampen en eergister een klein stukje over de weg gedraafd, toen was ze ook gewoon weer regelmatig, terwijl ze donderdag 3 passen draf wilde doen en toen zei "Ik stop ermee!".
Of ze nou wat te kort bekapt is, of op een steentje gestaan heeft en een flinke kneuzing opgelopen, ik weet het niet.. maar ik ben allang blij dat het geen rampscenario's zijn, want ik schrok wel even van hoe slecht ze liep...

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 08:49

Netjes pronkjelover! Gefeliciteerd met je punten!

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 09:00

Ik heb haar staart nu gewassen met teershampoo. (Ik was vergeten te melden dat de staartwortel onder de schilfers zat) Dus ik hoop dat het zo opknapt! Mok heeft ze niet, ik heb gister alle benen langs gelopen en die zijn goed.
Bij Isanne is het trouwens ook minder met deken Lauke!

Het rijden ging best fijn, ik probeer nu op de letter overgangen te rijden om haar (maar vooral mezelf) scherp te houden.. Werkt super :D

Gefeliciteerd pronkjelover, wat goed! :D

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 09:33

Fijne oefening is dat he berdien. Doe ik ook wel eens. Ja leuk is dat
Gaan ze bij een kuilbaal staan. Wel minder is dat ze nu niet meer door t stroomdraad durft. Ik moet het namelijk altijd al heel snel achter me dicht doen ivm vriendjes die mee willen. Maar dat kan ik nu wel vergeten. Dus gister alle deuren van de boerderij maar afgesloten dus mochten ze mee gaan konden ze alleen maar de stal in.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 09:47

Ja maakt het voor mij 'makkelijker' om zelf scherp te blijven. Ze liep een stuk voorwaartser en ook minder diep (ze nijgt nogal naar achter de loodlijn), dus dit ook maar met inrijden doen denk ik :)

pronkje_vdp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 11:01

Mevrouw hier heeft meestal net na de winter een paar plekjes mok, maar is goed te behandelen.

Ik heb trouwens een naamsverandering ondergaan :+

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 11:09

Ja ik zie het haha, vanwaar deze wijziging? :P

pronkje_vdp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:25

Ik had een bokt account aangemaakt toen ik 11 was ofzo. Ik was de naam gewoon beu haha

Iemand ervaring met impulssporen?
Laatst bijgewerkt door pronkje_vdp op 12-08-14 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:25

Hahaha :D