[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Meya_

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 16:07

Lastig Jelske, maar zoals je zegt.. je hebt er geen invloed op. Wel fijn dat ze meer haarzelf wordt.

Ben benieuwd Boemel!

Gaan jullie het OS ook kijken? Dressuur dan vooral? Ik heb de tijdschema al een beetje opgezocht, moet toch iets doen :+

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 18:59

Meya ik ga het proberen te volgen. Maar heb geen abonnement dus afhankelijk van wat er uitgezonden wordt.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 19:33

Ik zag net dat het via HBO Max allemaal te volgen is. Dus dat is mooi. Dat hebben we. Ik vind de kur (niet wat autocorrect van mijn telefoon ervan maakte, met een T op het eind :D ) altijd wel leuk om te kijken. En ik wil de Nederlanders wel graag zien natuurlijk.

Zag er echt heel spectaculair uit, die baan op Versailles! Wel heel gaaf om daar te mogen rijden.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 23:17

Ik zou ook wel wat willen volgen, maar meestal kom ik paar dagen later erachter dat ik het weer gemist hebt.

Dus als jij het programma scherp hebt Meya en je kunt wat kijktips van het programma delen: graag!

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 23:18

HBO Max na een jaar niet gekeken te hebben 2 maanden geleden opgezegd :+ dus waar zou dit nog meer goed te zien zijn?

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 11:12

Ben blij dat we ervoor gekozen hebben om hem in najaar ipv voorjaar in te sturen naar abfp. Hij is in een paar maanden echt sterker geworden.
In het voorjaar vond ik hem nog echt puppy, nog geen paard om al op te gaan zitten. Nu vind ik hem er beter voor staan.Afbeelding

Na longeren nog even zadel erop. Beetje jammer dat hij dacht daarmee te kunnen rollen :')

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 18:53

Wat een knapperd sunnyhorse!

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 19:47

Wat een fijne nieuws Boemel, ik hoop dat je mirtje straks onder het zadel ook leuk gaat vinden. En fijn dat het ook weer helemaal goed met Diekke gaat. Mooie vooruitzichten.

Ook voorzichtig goed nieuws over Jelske, dat ze maar gauw weer de oude wordt.

Nee ga geen OS kijken, heel eerlijk vind ik er niet veel aan om naar te kijken :o, kijk veel liever naar atletiek (vroeger zelf gedaan).

Tijdje in het werk knappen ze echt van op Sunny, ben benieuwd hoe hij gaat presteren.

Maan is wederom niet drachtig -O- , ook heeft ze 3 follikelcystes op haar eierstokken, baarmoeder ziet er wel goed uit. Dierenarts noemt dat multifolliculair.

Omdat vriendin wel graag nog een veulen erbij wil volgend jaar, wil ze mij helpen, echt super lief. Dus besloten om na 10 dagen nog eens te scannen om te kijken of dan de cycstes weg zijn en dan een beslissing maken wat te doen. Zijn ze weg, proberen we het gewoon nog, zijn ze niet weg zien we over een paar jaar wel weer.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 20:33

Zilfstar, hoop echt dat het een goede oplossing is voor je paard. Zou fijn zijn!

Jelske, die week kan er ook wel weer bij. Voorzichtig revalideren, en wederom geduldig zijn. Hoe is het met de dracht/draagmerrie?

Ontzettend balen van Maan. Nog een ronde proberen dus. Wie weet!!

Boemel: graag zeer gedetailleerd verslag dinsdag, in woord en beeld s.v.p. :o

Sanet, we zijn aan aftellen hoor ;)

Hier tegen mijn eigen beslissing in, ook weer aan het aftellen. Nog 304 dagen te gaan. Zou de merrie leeg laten dit jaar. Voor het eerst, tot dit jaar ieder jaar een veulen. Nu weet ik dus helemaal niet hoe zij is, als ze niet drachtig is.

Maar het was gekmakend! Komt denk ik vooral door de hengst in de buurt. Heel heftig hengstig, iedere keer bijna twee weken lang. Heel onrustig, moeilijk lopen, en veel piesen. Gek werd ik ervan! Dus nu toch weer geïnsemineerd. Laat veulen (als alles goed gaat).

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 00:47

Knap dier Sunny Horse en mooi dekje ook.
Oeps van t rollen. Hopelijk geen schade aan het zadel.

Ik zal denken aan het verslag :D

Ik snap wel dat je de merrie niet leeg laat.

Wat balen Getty Maan. Maar, zo te lezen is er nog een kansje. Fingers crossed.
Fijn zo’n lieve vriendin.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 11:28

Ga voor je duimen sunny, gelukkig hier geen vervelende hengstige merries, maar ook geen ruin of hengst in de buurt. Hoewel het hengstveulen wel goed weet dat hij hengst is.

Welke hengst heb je gebruikt?

Vanochtend even wezen knuffelen met de enter en twenter zusjes van Maan, de enter lijkt qua gedrag erg op Maan. Ondeugend haha. De twenter lijkt meer op haar moeder.

Deed me wel even goed, beide erg lieve dieren en ook nog knap.

Afbeelding

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 12:36

Meya_ schreef:
Lastig Jelske, maar zoals je zegt.. je hebt er geen invloed op. Wel fijn dat ze meer haarzelf wordt.

Ben benieuwd Boemel!

Gaan jullie het OS ook kijken? Dressuur dan vooral? Ik heb de tijdschema al een beetje opgezocht, moet toch iets doen :+

Jazeker! Even HBO geactiveerd en die gaat er nadien weer vanaf. Ik volg ook van alles en nog wat: verschillende disciplines in wielersport en zwemmen, gewichtheffen en paardensport.

SunnyHorse schreef:
Ben blij dat we ervoor gekozen hebben om hem in najaar ipv voorjaar in te sturen naar abfp. Hij is in een paar maanden echt sterker geworden.
In het voorjaar vond ik hem nog echt puppy, nog geen paard om al op te gaan zitten. Nu vind ik hem er beter voor staan.[ [url=m/RygnSb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Na longeren nog even zadel erop. Beetje jammer dat hij dacht daarmee te kunnen rollen :')

Hij ziet er echt goed uit zeg! Gaat hij naast de ABFP ook nog naar de bezichtiging?

Met welke hengst heb je de merrie geïnsemineerd?

Draagmerrie gaat goed. We zitten nu op dag 100 *\o/* Ik heb mij voorgenomen eerdaags weer eens langs te gaan. De laatste keer dat ik daar was, is inmiddels ruim 5 weken geleden. :o

@getty: wat vervelend van Maan… Horen de cystes vanzelf weg te gaan? De enter en twenter zijn een mooi stel zeg! Dat jonge spul doet mij ook altijd goed.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 13:02

Blijft die draagmerrie waar ze is Jelske? Of komt ze tzt wel naar jullie toe?

Ik heb gister via HBO een stukje dressuur van de eventing geprobeerd te kijken. Maar het beeld wat heel hakkelig…

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 13:58

Wat een knapperd Sunny, ben benieuwd hoe hij het gaat doen straks ohz etc. Wat was je plan verder ook alweer, aanhouden en rijden?
Ah, spannend! Welke hengst heb je uitgezocht?

Ach, wat jammer Getty.. snap ik wel, ik zou denk ik ook nog x proberen. :)

Wat een knapperds!

Fijn dat de draagmerrie goed gaat Jelske

Hier niks nieuws. Rustig aan. De enter vindt de oude pony wel erg leuk, ze wordt er helemaal relaxed van :') Staan altijd naast elkaar, wel leuk voor ze.

De Epke merrie heb ik nog op "keuringsdieet" :+ Die mag 7 augustus naar Tolbert als het goed is..

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 14:14

Wat een knapperds komen er weer voorbij!

Getty: die cystes: gaat dat vanzelf over of moet daar iets van ingreep voor gedaan worden?

Afbeelding
Man en zoon hebben vandaag de bakken gefixed. Hoop dat dit goed gaat werken zo.

afkepieteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 21:50

Ik val weer even binnen.
Begin dit jaar een 3 jarige Friese merrie gekocht met het idee, die beleer ik zelf wel even, met hulp uiteraard. Alleen het valt mij wat tegen omdat ik ook steeds afhankelijk ben van anderen, niet zelf een bak heb etc, buurman wel, maar ben dan wel afhankelijk zegmaar..

In elk geval, ik zoek een adres waar ik haar heen kan brengen te beleren. Ik woon in Friesland, dus zit al rond te neuzen. Iemand ervaring ergens mee? Mag ook als ze braaf is wel direct voor de kar beleerd worden, als ik haar maar braaf terug krijg en mij nagenoeg zelf kan redden. Dressuurmatige pruts ik er graag zelf op :)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 06:28

Als je haar terug hebt, waar ga je dan rijden? Gelijk buiten of wel in de bak ook? Ik ken zo 1-2-3 namelijk niemand die voornamelijk voor buitenrijden beleerd. Maar zou kunnen dat dat ook kan hoor.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 08:08

Afkepieteke, ik ben totaal niet bekend in Friesland, maar kan Okkema het beleren voor de kar niet?

Ik benijd je niet. Best lastig zonder eigen rijbak en veel hulp.
Misschien kan je in je wei een stuk met lint afzetten?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 08:45

Vraagje, welke vliegendeken gebruiken jullie voor jullie speknekken? :o

Mir heeft een redelijk korte maar dikke nek en past haar huidige deken niet lekker.
Afbeelding

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 09:30

De draagmerrie blijft bij Van Kempen idd. Ik zou haar in principe wel op kunnen halen als ik daar behoefte aan zou hebben maar bij ons op stal mogen geen dragende merries en geen veulens. De stalhouder wil die zorg niet meer.

Daar komt bij dat ik ontzettend enthousiast ben over hun stalsysteem/management, dus ik wil graag eens bezien hoe dit uitpakt. Het is voor mij nog wel te rijden, dus ik kan gewoon alle dagen langs. Ideaal is het misschien niet maar goed, het is voor een bepaalde tijd. Het ziet er ook naar uit dat we Pit eind oktober/begin november als ze binnen gehaald worden ophalen uit de opfok en naar stal halen, dus dan heb ik wel weer tijd voor een ritje ergens heen :')

Ik hoor trouwens graag wat voor vliegendekens jullie gebruiken. Jels heeft het nooit nodig gehad en ik heb altijd stellig volgehouden dat mijn Friezen zonder deken de weide op mogen, ook al worden ze dan bruin. Maar ze zit ineens onder de bulten en wil ook schuren, ondanks het vliegenspul dat we gebruiken…

-O-

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 09:44

afkepieteke schreef:
Ik val weer even binnen.
Begin dit jaar een 3 jarige Friese merrie gekocht met het idee, die beleer ik zelf wel even, met hulp uiteraard. Alleen het valt mij wat tegen omdat ik ook steeds afhankelijk ben van anderen, niet zelf een bak heb etc, buurman wel, maar ben dan wel afhankelijk zegmaar..

In elk geval, ik zoek een adres waar ik haar heen kan brengen te beleren. Ik woon in Friesland, dus zit al rond te neuzen. Iemand ervaring ergens mee? Mag ook als ze braaf is wel direct voor de kar beleerd worden, als ik haar maar braaf terug krijg en mij nagenoeg zelf kan redden. Dressuurmatige pruts ik er graag zelf op :)

Ik heb hele goede ervaringen met stal Sibma.

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 09:45

Ik hen voor beide merries de bucas buzz-off. Tot nu toe de fijnste vliegendeken vind ik :o

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 11:06

Ik heb de amigo allround aussie met disk sluiting. Heel tevreden over

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 11:56

Hier gingen meerdere vliegen dekens kapot, of hingen voortdurend scheef, gingen akelig knellen, of niet passend. Met veulens erbij werden ze ook gesloopt. Dazen wisten de paarden ondanks de dekens toch lastig te vallen en daarheen te prikken.

Ben toen voor grof geschut gegaan en deze dekens overleven nu al drie jaar alles: hengsten, veulens, rollen, trekken, bijten etc. En blijven goed op hun plek, en laten geen vlieg door. Horsegear Sweet Itch, is weliswaar een eczeem deken, maar bevalt mij het beste.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 12:33

Ik heb ook een Bucas. Valt me niks tegen maar denk dat ik de volgende keer voor de bredere variant moet.

Ik zou dan evt kijken voor Okkema in Britswert. Zij rijden ook veel over de weg en met verkeer zowel voor de kar als onder het zadel.

Hopelijk werkt de voerbak Zilfster

Ah leuk weer een keuringsvooruitzicht Meya

Wat vervelend van de cystes Getty hopelijk gaat het toch allemaal lukken. Ik gun het je zo.

Leuk dat je toch de merrie weer gedekt hebt Sunnyhorse en je jonkie ziet er echt heel gaaf uit.

Caro is de 70 dagen dracht nu gepasseerd. Gaat best snel. Heb nu alleen al stress en angst voor de bevalling en de tijd erna. Momenteel loopt het ook even niet zo lekker op stal dus heb veel stress en weinig genieten.

Rijdt wel sinds ongeveer 6 weken op een andere stal een Kwpn ruin erbij van 20 die Z2 heeft gelopen en dat is zo fijn. Wat heerlijk zo’n fijn, goed opgeleid paard. Hij heeft ook flink conditie dus is hard werken voor mij ten opzichte van de recreatie ritjes die ik met Caro al 5 jaar doe.