Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 13:58

Ik heb de 'gewone'. Ik had hem eigenlijk voor mijn oude e-pony en die had een cob. Elevada heeft een full maat en die past hem echt net-net. Als je er normaal tussenin zit, zou cob wel moeten passen denk ik, maar ik zou zelf misschien eerder voor een full gaan, denk dat het anatomische dan wat beter gaat zitten.
Als je niet zo ver weg zat, had je mogen komen passen :)

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 14:32

Elisa2 schreef:
Lukie: ah dat is sneu..sommige paarden doen het beter als ze een rustig plekje hebben om te staan met niet teveel wisselende mensen om zich heen.

Yes daarom heb ik hem ook van mijn werk mee genomen voor mezelf. Stond eerst niet op de planning :')
Het komt wel goed met hem :j

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 15:38

Bij Fuego zit de Micklem eigenlijk super goed.
Afbeelding
Afbeelding

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 08:39

StellaPRE schreef:
Wij beginnen een beetje te kwakkelen met de aanleuning, tandarts geweest, bitfitter maar meneer blijft pullen en trekken. Vraag is even of die ergens last van heeft of vooral vervelend is. (meneer heeft een mening en flink temperament :D ) Nu maar even 2 dagen vrij en dan gaan kijken hoe het gaat

Rijdt er iemand met een Micklem bij een PRE???
Ik twijfel even of ze ook voor PRE's anatomisch zijn, gezien zijn hectiek af en toe bij zn hoofd begin ik er wel aan te denken...

Goya altijd met een Micklem, heel fijn. Villa rij ik (ivm melanomen in zijn mond) nu bitloos. Goya is er niet meer, helaas

StellaPRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 10:09

Super fijn jullie reacties op de micklem, ik heb gister avond een Cob en Full gepast van andere ruiters op stal. De Full zat toch wat mooier. Benieuwd hoe hij er op reageert, hij is besteld! leuke kortingen met Black Friday

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 13:12

Wat gaat iedereen lekker hier!
BugsFunny: Gefeliciteerd, wat een knappie! En mooie combi zo met Fries
_Tarzan: Pfoh die draf!
Balou_k: Wat gaaf, en fijn dat ze zo braaf was.
Autumnn: Jaaaaa wedstrijden! Moet je bekijken wat voor mooie weg jullie samen hebben afgelegd, mag je trots op zijn.

Hier alles even rustig, paarden hebben droes en zijn er goed ziek van :knuffel:

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 13:40

Ah bah, droes, sterkte!

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 09:38

Robijntjah: lekker bezig met de wedstrijden zeg! Gaaf hoor!
Bugsbunny: Siarah is in zomer 2021 naar NL gekomen, ik zag haar in april 2022 voor het eerst en dacht dat ze geschoren was in de winter omdat ze geen wintervacht had. Maar op dit moment maakt ze ook niet echt een dikke wintervacht aan. Ze staat met kou en regen met een regendeken op buiten en in de stal (die vrij warm is) zonder iets. Ze doet het tot nu toe prima zo. Maar mocht ze het later in de winter wel kouder krijgen dan krijgt ze gewoon een deken op; maar heb al wel gemerkt dat de meeste dekens redelijk krap zitten bij haar nek en ze heeft niet eens zo’n grote nek haha. Gefeliciteeeeerd trouwens met je aanwinst!

Met het scherp zijn: ik zie vaak mensen die van achter naar voren rijden en erg druk zijn met de benen om ze dus naar voren te krijgen. Ik vroeg laatst aan mijn instructrice of ik het van achter naar voren rijden wel goed deed omdat ik niet hoefde te drijven continue hahaha Siarah is precies goed kwa voorwaarts zijn, heerlijk! Maar ik hoef over het algemeen aleen maar te denken om ergens heen te gaan en ze gaat al. Als ik dan eens bijv mijn binnenbeen gebruik omdat ze niet oplet dan krijg ik ook een geïrriteerde reactie van der haha

Fuego is zooo knap hè! Elke foto van hem is mooi! <3

Keeyzie: aii droes; dat is geen pretje! Beterschap voor ze! :(:)

Siarah is echt zooo goed bezig! Ze heeft ontdekt dat het rijden toch echt niet zo stom is. We hebben nu ook 2x een buitenrit gemaakt en dat vind ze nog wel soms spannend maar ze begint steeds meer te ontspannen.

Met rijden nu aan het werk aan de nageeflijkheid; doet haar ook goed want dan gaat ze dus ook ontspannen. Als ik dan terug denk aan 7 maanden geleden dat we niet eens aan rijden hoefde te denken.
Foto van de laatste buitenrit toen mijn vriend mee was wandelen.
Afbeelding
En haar nieuwe hoofdstel <3 alleen nog de frontriem wat groter laten maken en de teugels iets inkorten.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 09:41

Mooi hoofdstel!

Ah droes, balen zeg.

Ik ben een beetje af aan het tellen tot mijn vakantie. Verder lekker door aan het rijden, gisteren Morita gereden en vanavond is Aurelia weer aan de beurt.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 09:50

keeyzie schreef:
Wat gaat iedereen lekker hier!
BugsFunny: Gefeliciteerd, wat een knappie! En mooie combi zo met Fries
_Tarzan: Pfoh die draf!
Balou_k: Wat gaaf, en fijn dat ze zo braaf was.
Autumnn: Jaaaaa wedstrijden! Moet je bekijken wat voor mooie weg jullie samen hebben afgelegd, mag je trots op zijn.

Hier alles even rustig, paarden hebben droes en zijn er goed ziek van :knuffel:

Dank je, wat lief <3 stiekem ben ik er ook wel trots op hoor. Misschien dat ik daarom ook wel graag wil starten, toch een beetje de kers op de taart :D

Sterkte bij jou! Wat erg droes! Is het nog onder controle te houden? Fijn dat ze wel al wat meer aan het genieten is van het buiten rijden! Het ziet er ook wel relaxed uit zo!

Lekker Robijn er even tussenuit! Heerlijk

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 10:52

Ben benieuwd Stella hoe hij op de Micklem reageerd, ik heb dus laatst voor het eerst bitloos gereden, dacht hij doet toch niks en dat was ook zo haha :D
keeyzie, beterschap voor de paardjes :(:)
Seni wat heerlijk dat jullie ook zo goed gaan, buitenrijden is zo fijn he <3
En dankjewel, ik vind Fuego ook gewoon mega knap <3
Autumnn, ze heeft wel gelijk, kijk eens waar jullie vandaan komen! :D
Jolijn, ga je nog weg in je vakantie of gewoon lekker genieten van de paarden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 11:18

We gaan naar Disney en verder lekker genieten :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 14:04

Lekker Jolijn!

Klinkt heel fijn Seni! En mooi hoofdstel!

Elevada ging echt heel fijn, maar gister vond ik haar weer beduidend slechter lopen -O- Begin dan meteen te twijfelen of ik moet stoppen of niet weer. Vandaag heeft ze potentieel een rustdag want ik weet niet of ik tijd heb, maar het is zo wisselvallig dat ze vandaag ook best wel weer prima kan lopen. Zo lastig.
Dekentje lijkt haar wel goed te doen. Ik vind dat ze er beter uit begint te zien, maar kan ook dat ik dat vooral wil zien :') Binnenkort weer even goede vergelijkingsfoto's maken.

Lissy is haar blije zelf, al is ze af en toe wel een beetje onhandig := Dan loopt ze naar andere dingen te kijken en struikelt ze over haar eigen benen. Twijfel of ik voor haar niet een peesbeschermertje moet zoeken, maar ben ergens ook bang dat ze dan nog onhandiger wordt

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 14:09

Balen Maartje dat ze weer slechter loopt!
Fuego gaat nu het natter weer is ook weer minder helaas -O-

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 14:11

Het gaat echt zo op en af, maandag liep ze echt ZO goed, maar dan gister dus weer bagger. Heb ook geen idee waar het vandaan komt, of waar het beter of slechter van wordt.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 14:14

Nooit een diagnose geweest? Misschien artrose?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 14:15

Jawel, er is een diagnose. Ze heeft een botcyste rechtsvoor en lichte spat beide achterbenen. Maar ik vind het te wisselend om weersafhankelijk te zijn

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 14:17

Aaah oke sorry onthoud niet alles.
Hmm ja snap je wel!
Fuego heeft het aan de luchtwegen en is ook echt weersafhankelijk maar dat verschilt echt per dag. Vond hem gisteren en vanmorgen weer erg zwaar ademen -O-

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 14:22

Geeft niet, ik neem het je niet kwalijk dat je niet alles bij kan houden hoor :D
Veel vocht in de lucht nu, kan me voorstellen dat dat voor luchtwegen niet zo leuk is...

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 14:37

Deze zomer was ook al killing voor hem met die droogte -O-
Gelukkig hoeft hij verder niks, wei is toch te nat om te rijden dus hij hoeft alleen maar te eten :')
Maar vindt het zo sneu voor hem!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 14:39

Wat heeft Fuego aan zijn luchtwegen? Balen zeg...

Maartje, dat paard wat ik had met cyste liet ook zo'n wisselend beeld zien. Daar was ook geen peil op te trekken, ene moment strompelde hij op 3 benen en daarna liep ie weer hartstikke goed. Totdat dat eerste dan steeds vaker voor ging komen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 14:45

Ja warm en droog zal ook niet fijn zijn.. denk dat er weinig echt ideaal weer voor is?

Elisa als het meer kreupel dan goed wordt, dan moeten we wat anders gaan doen, dan vind ik het niet meer eerlijk. Ik hoop dat dat nog heel lang duurt :\

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 14:48

Ja dat hoop ik ook voor jullie, zal ook afhankelijk zijn van de plek en ernst denk ik. Maar cystes zijn wel nare dingen.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 13:23

Ze hebben het nu ruim een week, lijkt wel iets beter te gaan.
Eten gaat moeizaam en Hugo hoest flink. Mila (shetlander) begint weer wat op te vrolijken. Beide nog koort.

Gelukkig eigen weide dus besmettingsgevaar is minimaal. Zou er niet aan moeten denken nu op een stal te staan...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maartje_M: Wat rot dat het zo wisselt. Deken kan wel echt wonderen hoor! Dan scheelt ze veel in zelf warmhouden en houdt de ergste kou van de spieren af gelukkig.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 13:36

Hij ziet er ook niet fit uit, arme jongen...

Het houdt inderdaad lekker de spieren een beetje warmer. Heb nu genoeg diktes om te varieren ook := En ik ben nu aan het kijken voor een uitrijdekentje voor tijdens het werken aan de hand om haar straks als het echt koud is ook warmer te houden. Iemand hier toevallig ervaring met FIR-Tech?
https://hypostore.nl/catago-fir-tech-ui ... html?qty=1
twijfel of zoiets wel iets toe gaat voegen voor Elevada of dat ik beter een gewoon modelletje kan scoren :+