Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laura1982

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 17:22

Jenny Let me know als je een rondje wil maken dan kom ik je helpen mocht het nodig zijn.

Vandaag met douwe naar een clinic/les geweest van Myrna in Rhenoy prachtige binnenbaan fijn kunnen rijden alleen het knopje wijken deed het vandaag niet hij ging geen centimeter opzij erg frustrerend. Deze week maar proberen om het thuis voor elkaar te krijgen. Verder was hij enorm braaf.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 20:08

Oh balen is dat hè. Maar fijn dat het verder goed ging

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 20:16

Ja soms wel vooral omdat hij het wel kan. Maar goed andere dingen gingen wel heel goed die voorheen minder goed gingen dus toch een stijgende lijn.

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 22:15

Toch weer n winstpuntje gescoord vandaag. Niet verwacht want ze sprong n paar keer aan in galop terwijl dat niet de bedoeling was. Erg blij mee! Was ook lekker weer om buiten in te rijden! Wijken ging bij ons wel heel goed dit keer, lekker

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 23:27

Ik vertegenwoordig als voorheen Rotterdamse regio Joure (Friesland) :De

Iedereen gefeliciteerd met de behaalde punten!!
Overige zaken zal ik snel eens bijlezen, nogal veel aan het koppie....
Verder gaat met het hopke alles lekker :D!

hannelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 00:30

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:33

Gefeliciteerd Jankawijnsma!!
Ziet er netjes uit hannelover! Gaat helemaal goed komen met jullie!!

Wij hebben alvast ons oranje lintje in the pocket voor volgende week haha. Ben de enige in de B en word niet samengevoegd :')

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 17:09

Haha toch leuk Michelle :P

Ik wil jullie even voorstellen aan mijn nieuwe projectje.

Afbeelding

Dit is Marrit, een 3,5 jarige merrie van Beart x Rindert. Ook drachtig en uitgerekend op 4 april. Welke hengst moet ik even nakijken.
Ze is nu denk ik zo'n maand bij ons. Zou beleerd zijn, maar in hoeverre is ons onbekend.
Ben begonnen met grondwerk want ze was erg gestresst en dominant. Inmiddels worden we steeds meer vriendjes en vertrouw ik haar steeds meer. Vandaag voor het eerst er op geklommen en dat ging erg goed! Even gestapt aan de longe linksom en rechtsom en toen afgestapt.
De hulpen snapt ze nog niet, dus denk dat ze enkel zadel en ruitermak was en verder nog niks kent. Dus een leuk project :)

hannelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 17:19

Leuk Lauke je hebt je handen er wss vol aan straks ;)

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 18:07

Dat denk ik inderdaad ook!
Ze is vooral heel erg onzeker (wat uitte in dominantie en botheid) maar ze vertrouwd mij ook steeds meer en het is al zo'n ander paard geworden in deze paar weken.
Ik ben onwijs benieuwd wat de tijd gaat brengen. Hopelijk behaald ze in oktober het sterpredikaat want anders gaat ze weet weg :( maar voor nu lekker genieten van der :)

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 18:20

Leuk Lauke! Veel succes ermee! :)

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:34

Leuk lauke is de andere al Let zwangerschapsverlof?

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:45

Een beart! Leuk!!

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 21:15

Laura1982 schreef:
Leuk lauke is de andere al Let zwangerschapsverlof?

Ida (die rijd ik zelf verder niet meer) wel. Die is 4 april uitgerekend en had een paar weken geleden raar gedrag. Alsof ze al weeen had. Laats nog een keer. Dus daar wordt even helemaal niks meer aan gedaan in de hoop dat het veulen nog even blijft zitten.

Marrit is 5 april uitgerekend, dus das even aankijken. Aan haar zie je bijna niet dat er wat in zit :P Maar die is dus sowieso nog niet echt aan het werk, dus af en toe er op en een stukje stappen moet kunnen. Even goed in de gaten houden hoe die gaat ontwikkelen.

En dan hebben we ook nog Nynke, die is eind april uitgerekend :Y) Iemand anders rijdt haar en die gaat voor nu ook nog prima, dus ook die blijft voorlopig nog even actief bezig.

Verna moet pas eind mei, dus die gaat nog vrolijk door (voor zover de bak het toe laat met dit weer).

Dus hopelijk 4 veulentjes dit jaar *\o/*
2 van Tsjalle (Ida en Verna), 1 van Jouwe (Nynke) en 1 van Thorben (Marrit)

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 21:17

Wel even spammen hoor als de veulens er zijn!

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 21:21

Tuurlijk! *\o/*

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 09:55

Mooi koppie Lauke, ook een Beart dus en een mooie naam! Mijn dochter heet ook Marrit haha echt Fries! Een veulen van Thorben, leuk ben ik wel benieuwd naar! Hoe groot is Marrit? Beetje bezig zijn met haar is nooit verkeerd, bij Wjera zie je ook niet dat ze drachtig is, de vorige 2 keren ook pas laat dus t zit haar ook nog niet in de weg.
Wjera krijgt pas in juli een veulen dus ik kan in april en mei nog wel rijden, daarna afbouwen.
Ik zal zo even kijken welke wedstrijden ik nog op ga geven. Het lentegevoel begint te komen! Hier prachtig weer!

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 10:09

Marrit staat als 1.62 op papier, maar we schatten haar wat groter. Ze is in ieder geval de grootste van het stel dat we hebben staan :)

Lekker dat je nog even kan rijden en wedstrijden mee kan pakken!
Ik vraag m'n startpas weer aan na het veulen. Dan kunnen we nu nog even oefenen :)

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 10:10

Heeft iemand van jullie toevallig ervaring met ruiterbalanscentrum met flexchair en de dressuursimulator?
Ik ga daar aankomende zaterdag heen. Ben erg benieuwd in hoeverre je het ook kan toepassen in de praktijk. Heb het idee dat ik vaak scheef zit, dus ben benieuwd of dat naar boven zal komen :)

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 10:25

Lauke schreef:
Heeft iemand van jullie toevallig ervaring met ruiterbalanscentrum met flexchair en de dressuursimulator?
Ik ga daar aankomende zaterdag heen. Ben erg benieuwd in hoeverre je het ook kan toepassen in de praktijk. Heb het idee dat ik vaak scheef zit, dus ben benieuwd of dat naar boven zal komen :)

ik ben er ook geweest, tijd terug alweer hoor. De flexchair is heel goed om bewust te worden van het gebruik van je spieren en controle over die spieren. Als je ergens scheef in je lijf bent dan komt dat echt naar voren.
Otto vond ik leuk, beetje bewustwording van hoe je zit. Als je scheef zit komt dat duidelijk in beeld. Toepassen in de praktijk vind ik lastig omdat Otto mechanisch reageert en niet als een paard. Je kunt op Otto bv leren hoe je moet wijken, nou ja, wat de hulpen zijn voor het wijken, maar bij het ene paard zul je je been iets verder naar achteren moeten leggen als bij het andere paard en als je bij Otto daarin varieert gaat ie ineens appuyeren of schouderbinnenwaarts doen of wat anders terwijl je aan de voorkant niks aan buiging verandert. Otto reageert dus op waar je been aangelegd wordt bij zijgangen en niet of de houding van je hele lijf wat op een echt paard toch ook echt wel van belang is.
Dus voor bewustwoording van je zit is Otto een prima hulpmiddel.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 10:29

Ah hoed om te weten!
Leuk dat ie ook kan wijken, want dat is hier echt een struikelblok. Vooral omdat verna dat heel moeilijk vind heb ik zo lopen zoeken naar houdingen van mijzelf waar ze wel op reageerde en nu lijkt het helemaal nergens meer op :P
Denk dat dat voor mij wel even weer goed is om de juiste hulpen te ervaren. Ik hang altijd helemaal scheef daarin....

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 10:48

Dat deed ik ook! Ik vond het wijken een drama. En toen ik eenmaal de M1 in ging en niet meer hoefde te wijken ging het ineens goed..........
Ik heb hetzelfde nu met travers, probeer te krampachtig om die travers voor elkaar te krijgen. Je moet eigenlijk in gedachten houden dat je met je been niet moet gaan duwen om ze opzij te krijgen en die neiging hebben we volgens mij allemaal in het begin waardoor je inderdaad scheef gaat zitten. Je paard moet leren om opzij te gaan op lichte druk van je been..........Pas als je dat voor elkaar hebt kun je ontspannen blijven zitten tijdens de oefening.

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 10:57

Ik ben ook geneigd te veel te doen. In de les word ik daar nog steeds aan herinnerd! Vooral in galop trouwens terwijl ik haar juist belemmer i.p.v. dat t helpt! Middengalop had ik ook wederom 5en. Het moet toch te doen zijn maar ik krijg t niet voor elkaar.
Is vast heel goed zo'n flexchair / dresuursimulator. Ik heb ook wel eens n clinic gehad met een dressuursimulator, al jaren terug. Was best leuk, we konden niet wijken trouwens en was ook niet met zo'n scherm. Ging meer over houding en zit en wat dat voor gevolg heeft. Dat neppaard reageerde daar nl. op.
Wanneer rijd je weer nadat het veulen er is Lauke?

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 11:19

Caro_MarjaH schreef:
Dat deed ik ook! Ik vond het wijken een drama. En toen ik eenmaal de M1 in ging en niet meer hoefde te wijken ging het ineens goed..........
Ik heb hetzelfde nu met travers, probeer te krampachtig om die travers voor elkaar te krijgen. Je moet eigenlijk in gedachten houden dat je met je been niet moet gaan duwen om ze opzij te krijgen en die neiging hebben we volgens mij allemaal in het begin waardoor je inderdaad scheef gaat zitten. Je paard moet leren om opzij te gaan op lichte druk van je been..........Pas als je dat voor elkaar hebt kun je ontspannen blijven zitten tijdens de oefening.

Inderdaad, precies dit!
Plus dat dit voor mij allemaal ook nieuw was (heb het nog nooit gevoeld op een paard wat deze hulpen goed snapt) en voor Verna dus ook nog eens hartstikke moeilijk. Dus dan ga je al snel forceren en compenseren.
Ben erg benieuwd!

jankawijnsma schreef:
Ik ben ook geneigd te veel te doen. In de les word ik daar nog steeds aan herinnerd! Vooral in galop trouwens terwijl ik haar juist belemmer i.p.v. dat t helpt! Middengalop had ik ook wederom 5en. Het moet toch te doen zijn maar ik krijg t niet voor elkaar.
Is vast heel goed zo'n flexchair / dresuursimulator. Ik heb ook wel eens n clinic gehad met een dressuursimulator, al jaren terug. Was best leuk, we konden niet wijken trouwens en was ook niet met zo'n scherm. Ging meer over houding en zit en wat dat voor gevolg heeft. Dat neppaard reageerde daar nl. op.
Wanneer rijd je weer nadat het veulen er is Lauke?

Meestal met een week oud beginnen we met het scheiden. Veulen blijft dan in de stal en dan poetsen we voor de stal, daarna klein stukje lopen en weer terug en na 10 dagen bouwen wij alweer op met longeren. eerst 20 minuutjes. Gaat dat goed, dan gaan we ook gewoon weer het rijden oppakken. Zodra ze een uurtje alleen kunnen blijven is het ook al een mogelijkheid om weer naar de club te gaan of een wedstrijdje naast de deur :) Het veulen wordt de eerste keren op stal wel goed in de gaten gehouden. Als het echt niet gaat dan kunnen we meteen terug naar stal. Maar meestal gaat dit wel prima, zolang ze maar niet enge dingen gaan doen met steigeren en tralies :=

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 11:53

Ik heb precies dezelfde methode Lauke, alleen ik rijd nu bij een andere fokker dan voorheen en deze heeft er wat moeite mee. Vorig jaar was ik zelf zwanger dus heeft Wjera 4 maand lang met t veulen gelopen zonder dat ik ze uit elkaar haalde alleen voor t borstelen verder niet. Toen ik weer ging rijden was Wjera dolblij dat ze weer wat mocht doen! Mijn ervaring is dat de merrie in t begin wel even moeite heeft (logisch) maar na een poosje vinden ze het naar mijn idee wel fijn om even bij t veulen weg.