[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Willemiens

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 22:52

Ik kom even binnen vallen, maar ik ben voor een kennis op zoek naar een fries. Leeftijd 4-9 jaar, hoeft geen topsporter te zijn, gewoon lief braaf paard.
Iemand een goed adres?
Ze is al een lange tijd op zoek maar tot nu toe veel paarden met ‘verhaal’.
Hoop dat ik dit hier mag plaatsen!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 22:54

Wat vervelend en pijnlijk Meya, hopelijk gaat het snel beter.
Wel super leuk zo’n leenpony <3

Prachtige foto Sunny Horse <3

De pop …. De overal die de dochter van mijn vriend niet meer past. Hooi erin en openingen dicht met een elastiek.
En met strotouw vast te maken op zadel of longeersingel.

Mir was helemaal trots op zichzelf. Ik ook op haar :)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 23:21

Gaat halstertje om doen wel goed? Ik kriebel ze gewoon zoooo lekker dat ze dat soms niet eens doorhebben. Hij vond mij de eerste paar dagen ook een beetje eng. Ik ben gewoon in stal gaan zitten op een krukje. Lekker beetje social media scrollen. En dan maar lekker kriebelen als hij wel in de buurt komt. Dan ook af en toe even “gek” doen, zodat hij daaraan went.

Ik heb mijn “ik doe alles plankgas-veulen” (vooruit, achteruit of opzij) in het veulentasje gedaan. Dat werkte echt super goed.
Ik had het touw wel ook aan het halster en zo hebben we steeds minder druk op het veulentasje gezet en steeds meer alleen sturen op het halster.
Ik probeer ook wel echt duidelijke commando’s te geven, dus als we gaan lopen: ennnn ja.
En als we stil gaan staan: ho, halt.

Zettumop!

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 09:59

@boemel: dat ziet er grappig uit! Maar wel weer de volgende stap, wat fijn!

@Meya, Van harte beterschap.

Bubbleee schreef:
Hebben jullie tips om een veulen mee te leren lopen aan het halster?
Ons Hilbrand veulen is een pittig exemplaar, komt wel naar je toe om knuffels te halen maar zodra ik een onverwachte beweging maak is hij weg.
Hij is inmiddels wel gewend aan wat druk op het halster maar de eerste pogingen met halstertouw is hij zo in paniek geraakt dat het steeds lastiger lijkt te worden.
Heb overigens geen hulp of iemand die kan helpen, dus gouden tips zijn welkom :D

Een veulentas!
Bij Pit ben ik de eerste dagen gewoon in een hoekje gaan zitten (of middenin de weide, net waar ze stonden), wachten tot ze bij mij kwam en ben toen begonnen met een halster dat dicht kon met een gesp zodat ik het halster niet "over" de oren hoefde te doen, maar achterlangs. Dat moest eerst heel voorzichtig, maar al naar gelang ging het als vanzelf en konden we ook gewone halsters gebruiken.

Voor het lopen aan het halster/verplaatsen zou ik zeker het gemak gebruiken dat ze vaak graag dicht bij moeder willen blijven, maar voorkomen dat je druk moet gaan zetten op het halstertouw ivm de halswervels en de kwetsbaarheid daarvan. Dan kun je een veulentas maken met een langer touw, zodat je het veulen kunt opvangen of begeleiden als het aan je voorbij wil lopen of juist niet mee wil, omdat dat zo mooi rond het lijfje zit gelust.

Maar wel een prettig perspectief Sunny!
Hier stikt het ook zo van het Jacobskruit, hele bermen overvol. Op en rond stal overigens in de verste verte niet te bekennen...

Gisteren met een stalgenoot op pad geweest. Ik weet dat het wat dit topic betreft vloeken in de kerk is, maar het was wel gezellig op dat kasteel van een warmbloed. Hele lieve merrie van Charmeur.

Afbeelding

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 21:27

Ah fijn met de drachtig gescande merries!

Geen ervaring zelf met veulens maar degenen die hier op stal zijn geboren zijn eigenlijk allemaal wel met een soort veulentas ‘beleerd’ in t begin.

@willemiens goed paard vinden bljft lastig. En in mijn werk (paardenfluisteraar zeg maar) kom ik maar weinig paarden tegen met een verhaal.

Ben zelf hele weekend ziek geweest, maar manlief en zoonlief hebben gister de wei gemest van onzr groep… met de nodige hulp:

Afbeelding

Jippe is trouwens echt een kattenpaard. Wil ze altijd knuffelen en doet dat zachtjes. (Terwijl onze pony dus juistv gek is op honden). Bij de kruiwagen zit Bix, 1 van onze nieuwe muizenjagers op stal, nu zo’n 4 maanden oud (zijn broertje, ook rood, heet Box :+ )

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 21:43

Heerlijk weer een keer te paard Jelske.
Dat zal best fijn zijn.
Wij zijn as vrijdag met Mir op de Lingehoeve voor controle.
Wordt weer een verdovingspijl op afstand.
Hopelijk staat Jelske daar dan niet meer.

Leuke foto Zilfstar!
Hier ook een paard met kattenliefde. Beterschap nog!
Wat houdt het voor jou in dat je een paardenfluisteraar bent?

Mir wil momenteel vooral heel veel kusjes.
Afbeelding
Afbeelding

Ze is bij ons nog niet helemaal traumavrij, maar ze begint wel echt lief en meewerkend te worden.

Als ik bijvoorbeeld wil dat ze van de ene wei naar de andere gaat, dan even roepen en ze komt aangedraafd. Dan wijzen waar ze heen moet en ze doet t netjes.
Zo ook met op stal zetten. Lekker makkelijk.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 21:54

@boemel thanks :( ik ben heldervoelend en -wetend, en enigszins ziend en horend. Ik doe ‘readings’ met o.a. paarden. Bij mij komen dan vooral psychische emotionele en anderszins traumatische zaken van de paarden eruit. Noem mezelf daarom ook wel de paardenpsycholoog. Geef ook healing dmv energetische therapie vormen. Het is mooi dankbaar werk waarin ik paarden o.a. help nieuwe start te maken na trauma bijv. Soms tijdens de sessie zie je paard al veranderen v oogopslag, gedrag, spanning (loslaten) etc.

Wat een schattige foto’s van Mir!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 22:04

Interessant Zilfstar en mooie site ook.
Ik sta wel open voor zulke zaken. Zelf Reiki Master.
Uit pure wanhoop over het gedrag van mijn paard heb ik 3 verschillende mensen erbij gehad voor een reading/ healing, maar ik ben er mee gestopt. Helaas hielp het of niet of zelfs averechts :( .

Nú prutsen we op onze eigen manier maar door. Een beetje van alles …. Gedragstrainer, grondwerkles, dierenarts, masseur, reiki en vooral heel veel geduld, liefde en verstand :o

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 22:14

boemel schreef:
Interessant Zilfstar en mooie site ook.
Ik sta wel open voor zulke zaken. Zelf Reiki Master.
Uit pure wanhoop over het gedrag van mijn paard heb ik 3 verschillende mensen erbij gehad voor een reading/ healing, maar ik ben er mee gestopt. Helaas hielp het of niet of zelfs averechts :( .

Nú prutsen we op onze eigen manier maar door. Een beetje van alles …. Gedragstrainer, grondwerkles, dierenarts, masseur, reiki en vooral heel veel geduld, liefde en verstand :o

Thanks. Liefde en geduld zijn vaak ook de belangrijkste ingredienten. En verstand ook zeker niet uitvlakken.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 10:18

Goedemorgen :+

Laat ik beginnen met: Jelske is weer thuis *\o/*

We zijn er nog niet helemaal, maar de foto was goed genoeg om de behandeling thuis voort te zetten, ze mag zelfs alweer de weide op. Jels ging gisteren met veel vlijt de trailer op in Lienden en eenmaal op stal, reageerde ze alsof het haar routine was. Terwijl ik haar stal in orde maakte, mocht ze nog even op haar landje. Ik had eigenlijk wel een energieke reactie verwacht, maar het waren een paar drafpassen om gelijk het hoofd aan de grond te kunnen doen om te eten. :') Over twee weken moeten we terug komen voor een controlefoto.

boemel schreef:
Heerlijk weer een keer te paard Jelske.
Dat zal best fijn zijn.
Wij zijn as vrijdag met Mir op de Lingehoeve voor controle.
Wordt weer een verdovingspijl op afstand.
Hopelijk staat Jelske daar dan niet meer.

Mir wil momenteel vooral heel veel kusjes.
[img]m/gFpQ98.jp

Ze is bij ons nog niet helemaal traumavrij, maar ze begint wel echt lief en meewerkend te worden.

Als ik bijvoorbeeld wil dat ze van de ene wei naar de andere gaat, dan even roepen en ze komt aangedraafd. Dan wijzen waar ze heen moet en ze doet t netjes.
Zo ook met op stal zetten. Lekker makkelijk.

Het was zeker fijn (en voor herhaling vatbaar) om weer eens op het paard te zitten! Al kan ik niet ontkennen dat ik aanvankelijk wat last had van hoogtevrees := Janna is een maatje groter dan in gewend ben.

Ik ben benieuwd naar de uitkomsten van jullie controle vrijdag. Zo te zien is ze weer tamelijk in haar hum. Vind haar leuk om te zien.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 10:40

Joehoe *\o/*

Ik zag het al op insta.
Zo fijn!

Ik ben ook benieuwd wat er uit het onderzoek komt.
Na de koliek is haar mest echt te dun gebleven, dus iets is er niet goed.
Ze is wel veel vrolijker en actiever.
Wel balen dat we vrijdag met haar op pad moeten en het 29 graden wordt.
We moeten er om 9.00 zijn en rond 10.00 weer richting huis.
Maar toch :(

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 10:55

Ja, maar echt! Super fijn. :D

Ik snap jouw punt m.b.t. de temperaturen. Schrale troost: als het goed is ben je dan terug voor het warmste gedeelte van de dag. Maar wat gek van de mest. Je zou zeggen dat dat inmiddels dan wel weer bijgetrokken zou moeten zijn.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 11:06

Oh wat fijn dat Jelske weer thuis is!! Nu hopen op verder spoedig herstel

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 14:30

Ik zie ineens dat de foto's van Mirtje in Uitgelicht staan Boemel! (zij het vanuit een ander topic O:) )

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 07:58

Loop hier ook weer schandalig achter :') Dus even bijlezen.

Spannend Boemel. Wel vreemd dat haar mest dun is gebleven. Gaf je nu ook iets van probiotica erbij? Poeh ja vrijdag en zaterdag worden warme dagen. Scheelt wel dat je in de ochtend moet.

Ah fijn dat Jelske weer thuis is! En dat ze zich direct weer goed thuis voelt! En wat leuk dat je een lekker buitenritje hebt gemaakt.

Wat interessant Zilfstar! En wat leuk met die kat! Hier merrie ook altijd geïnteresseerd in katten. Op een vorige stal was er altijd een rode kat die ging er bij liggen. Heel schattig!

Klinkt nog als een hele uitdaging zo’n veulen straks!

Oh wat een heerlijk uitzicht Sunnyhorse

Jeetje wat pittig Meya hopelijk knap je snel op! Lastig ook stil zitten.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 11:46

Ja, Ze krijgt sinds 6 weken probiotica en het lijkt niks te helpen. :(

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 15:02

Mooie pop heb je boemel haha, :')
Succes morgen met Mirtje!
Mir zoet er zo op de foto wel heel lief en zachtaardig uit.

Yeah jelske weer thuis *\o/* op naar betere tijden.

Sterkte meya, hopelijk mag je gauw weer te paard.

Lastig bubblee dat je geen hulp hebt, heb ik ook nooit dus laat het lekker aan de eigenaar over :+
Maar ze staan in een woonwijk, dus mensenmak worden ze hier iets te goed..

Dat ziet er heerlijk uit Sunny, lichtelijk jaloers hier...

Willemiens, zie toch op markplaats wel leuke paarden tussen staan en ander Okkema Britswert eens proberen, moet je alleen wel voor betalen, maar mak zijn ze vaak wel.

Wel gevaarlijk om je kat bix te noemen, straks nemen de paarden een hapje :D

Hier een paardendip, totaal geen zin om naar ze om te kijken.. Komt wel weer goed, maar als Maan deze ronde niet drachtig is stop ik er mee. Privé hebben we ook wat lopen dat tijd vergt en emotioneel wel wat neemt. En naast een fulltime baan, trek ik het niet om Maan ook nog drachtig te krijgen.

Dus mocht het nu niet lukken, zien we over een paar jaar wel weer eens verder.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 15:26

Getty Maan, vervelend, maar zo te lezen is er nú even tijd en ruimte nodig voor iets anders dan paarden.

Maan zal het er vast niet minder goed door hebben, dus lekker laten totdat de zin er weer is.
Zou wel fijn zijn als ze drachtig is.

Ik ben 1x bij Okkema geweest, had niet echt een goede ervaring daar. Maar wellicht hadden we pech.

Mir is denk ik in wezen ook echt lief en zachtaardig. Ze is defensief, maar niet slecht vanuit haar zelf.
En ze wordt ook echt steeds braver en vriendelijker.

Ik hoop dat we na de bloeduitslagen groen licht krijgen om te gaan rijden.
Al weet ik niet zo goed hoe ik het aan moet pakken … zucht.

Ik heb er in mijn jonge jaren een dertigtal zelf beleerd, waaronder jonge hengsten. Maar toen was ik jong, moedig en lenig :D
Das war einmal….

Mijn vriend zegt dat hij er wel opdurft, maar hij heeft 0 ervaring met jonge paarden. Kan wel rijden hoor, maar reageert misschien net niet helemaal juist.
Al heeft Mir wel veel vertrouwen in mij vanaf de grond. Dus t kan meevallen.

Trainster (gedrag en grondwerk) durft er niet op.

Wegbrengen zie ik niet meer zitten na alles wat we meegemaakt hebben.

Nieuwe ruiter aan huis heeft waarschijnlijk eerst 10 kennismakingsrondes nodig. Daar staat ook niemand om te springen.

Ik pieker ff door :D

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 21:44

Dames ik lees vanaf mijn vakantie adres even bij.

Mir met z'n pop deed ik zelf vroeger ook werkt als een tiet.

Getty wat naar hopelijk gaat het snel weer naar graag bij ze zijn en wordt ze drachtig

Jelske ik zag het op insta al voorbij komen fijn dat ze thuis is.

Bij ons thuis hadden we ook een brutale en die hebben we ook even rustig het veulen abc uitgelegd. En niet opgeven gewoon rustig vol houden ja ze spartelen maar als ze merken dat ze niet gewond raken komt het goed. Merrie ertussen zetten wil ook nog wel eens helpen.

Hernia oee auw veel beterschap!

Ilias afgelopen zaterdag 1e x L2 4 winstpunten en 1e en 2e plek rijker. Wonderbaarlijk hoe goed hij het allemaal oppakt. Ook zo blij met mijn instructie die het ook ziet als hij even onzeker is en een knuffel nodig heeft en dan ook van haar krijgt

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 10:51

Getty-Maan, wat vervelend dat je zo in een paardendip zit, ik snap ook wel dat het verlies van het veulen er in hakt, ik hoop echt voor je dat ze drachtig is en je er een beetje zin weer in krijgt.
Je werkt ook fulltime dat is best zwaar als je ook nog de paarden hebt en nog persoonlijke dingen.

Fijn dat Jelske weer thuis, hopelijk helemaal zandvrij

Boemel wat fijn dat er nog steeds een stijgende lijn is, hier gaan we binnenkort ook onze driejarige langzaam trainen, ze is in mei geopereerd aan een heel klein ocd fragment, we gaan haar verkopen omdat het zo'n geweldig paard is en het zonde is als ze hier geen kansen krijgt. Echt een familie paard, ik noem haar mijn bordercollie paard, altijd bij je.
Ik heb pakket van dressuur natuurlijk gekocht om aan de hand te gaan werken.

Maar voor nu nog lekker op ons vakantieadres in de warmte van Zuid Frankrijk

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 11:01

Dat klinkt als een heel leuk paard Moner!
Gaat vast goedkomen met trainen.

We rijden nu terug van de Lingehoeve met Mir.
Gelukkig is t nog niet zo warm en regent het zelfs.
Ik vond het naar om te zien hoe erg ze geschrokken was van de verdovingspijl. Verder ging het goed.

Nu de uitslag afwachten, maar ze moet in ieder geval 100 kilo afvallen en mag onder het zadel opgepakt worden.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 12:44

Lijkt me inderdaad niet leuk om te zien Boemel. Fijn dat ze wel verder opgepakt mag worden. Lastig ook met hoe je dat nu verder zal op pakken. Ik zou het zelf ook niet zo snel meer durven.

Geniet van je vakantie Moner!

Laura ook genieten van je vakantie! En wat goed gereden zeg!

Wat rot van je paarden dip Getty. Hopelijk lukt het toch allemaal met Maan en geeft je dat misschien ook wat rust in je privé situatie.

Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met een kraamstal hier in Friesland of omgeving? Ik merk dat ik toch een beetje tegen het bevallen enzo op zie. Ook zou ik het wel leuk vinden voor merrie en veulen als ze ook met wat soortgenoten staan.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 12:51

@Marjolein: misschien informeren bij Friesekraamstal.nl

@Boemel: succes met Mirtje

Ik zal zo op zoek naar een ijzer in het grote weiland natuurlijk. Haalde gister mijn oudste binnen op een blote voet. Gelukkig/mazzel dat we vanochtend de smid ook hadden. Dus dat scheelt dan weer ..

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 16:05

Dankjullie wel, het komt zeker wel weer goed. Gelukkig loopt Maan op een mooi plekje.

Marjolein, bij een kraamstal is het de bedoeling dat je merrie en veulen na de bevalling weer mee naar huis neemt.

Wat sneu boemel, hopelijk krijgt ze er niet te veel schrik van.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 16:55

@sanet daar heb ik inderdaad al contact mee! Is wel wat mogelijk maar mijn veulen komt te vroeg om daar langer te blijven. Omdat ze dan nog midden in het seizoen zitten.

@Getty er is wel het een en ander mogelijk. Heb inmiddels toch al 2 locaties nog gevonden hier in Friesland die dan ook voor het hele zomerseizoen aanbieden dus zal dat nog even afwachten of dat wat is.

Gefeliciteerd ook met je verjaardag!