Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 19:18

Precies, denk dat je zelf ook prima mag bepalen wat qua lessen bij je past.

Ik herken het stuk scherp maken maar niet te scherp wel. Al hou ik van erg scherpe paarden waar niet iedereen wat mee kan :+

Ben hier wat les aan het geven aan iemand met een jaarling Haflinger die ook (heel) wat scherper mag worden. En die heeft nooit hoeven luisteren dus heeft ook best een mening :')

Aap.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 19:26

Robijntjah schreef:
Heb echt 2 heerlijke lessen gereden.
Kreeg nog te horen dat morita leek op een mildere variant van elevada Maartje :')

:') Heb jij weer geluk met de milde versie :')

Sowieso altijd doen wat bij jouw paard past idd!

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 19:52

Die van mij zijn ook vrij scherp. Zeker Indy is eigenlijk te, maar ik moet er wel om lachen. Haar inzet is altijd 200% en daardoor wordt het vaak 1 grote chaos, maar ze doet altijd zo haar best dat ik er ook niet boos op kan worden :')

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 23:37

Quinta haar deken is al kapot! Nou, dat duurde niet lang :(

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 00:20

Dais_ schreef:
Quinta haar deken is al kapot! Nou, dat duurde niet lang :(

Oeps, is het zo’n Houdini? :')

Vandaag weer een super fijne les gereden, aan het einde gingen we proefje oefenen. Halverwege zeg ik, eh dit wordt toch niet in de B gevraagd? Nee klopt zegt m’n instructrice, dit is L1. Hup, doorrijden }:)
Dus we hebben L1 geoefend en dat ging super fijn. Niet perfect, maar goed genoeg dat ik van m’n instructrice mag gaan starten *\o/*

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 00:22

Die van mij vind ik niet persee scherp, maar hij is wel op enkel een gevoeletje in je buik te rijden zeg maar. Of bedoelen jullie dat met scherp ?

Maar al wordt er plotseling groot vuurwerk afgestoken; dat deert hem absoluut niet.

Galopperen aan de longe heb ik ook totaal geen problemen mee. Hij is juist ontzettend gebalanceerd, en dat is tot dusver juist al mijn ervaring met PRE's. Super makkelijk kunnen verzamelen en klein kunnen galopperen. Het verruimen en strekken vind ik juist heel erg moeilijk met ze.
Laatst bijgewerkt door Matheno op 05-11-22 00:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 00:22

Robijntjah schreef:

Ik herken het stuk scherp maken maar niet te scherp wel. Al hou ik van erg scherpe paarden waar niet iedereen wat mee kan :+

Ben hier wat les aan het geven aan iemand met een jaarling Haflinger die ook (heel) wat scherper mag worden. En die heeft nooit hoeven luisteren dus heeft ook best een mening :')

Aap.

Dat scherpe vind ik juist zo fijn aan dit ras. Als ik wel eens zie hoe de kwpn’ers de baan doorgaan, ben ik maar wat blij met mijn scherpe en (soms iets te) meewerkende PRE :Y)

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 00:34

Autumnn schreef:
Robijntjah schreef:

Aap.

Dat scherpe vind ik juist zo fijn aan dit ras. Als ik wel eens zie hoe de kwpn’ers de baan doorgaan, ben ik maar wat blij met mijn scherpe en (soms iets te) meewerkende PRE :Y)

Ik zou ook echt niet anders willen. Ik wil hoogstens iets moeten denken (een intentie hebben om...) en dat is al genoeg.

En geen houdini hier, maar een slecht genaaide deken waar het bilkoord van los is gekomen aan 1 kant. Nu gaan ze van horseware even bedenken wat ze ermee gaan doen (repareren of retour nemen) terwijl er nu elke dag regen afgegeven is en ik nu dus geen deken heb :( .

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 07:41

Oh oeps Dais… balen dat je nu even niks hebt…

Hahaha Autumn leuke juf heb je :)) ik hou daar wel van :')

Ik hou ook wel van scherp en inderdaad verzamelen is makkelijker dan strekken.

Gister een nieuw stukje route met Lissy gewandeld. Ze vond het een prima stukje :+

Afbeelding

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 09:44

Matheno schreef:
Die van mij vind ik niet persee scherp, maar hij is wel op enkel een gevoeletje in je buik te rijden zeg maar. Of bedoelen jullie dat met scherp ?

Maar al wordt er plotseling groot vuurwerk afgestoken; dat deert hem absoluut niet.

Galopperen aan de longe heb ik ook totaal geen problemen mee. Hij is juist ontzettend gebalanceerd, en dat is tot dusver juist al mijn ervaring met PRE's. Super makkelijk kunnen verzamelen en klein kunnen galopperen. Het verruimen en strekken vind ik juist heel erg moeilijk met ze.

Herkenbaar, je hoeft het maar te denken en ze gaan al :') Moet zeggen dat Fuego best ruim kan draven, alleen galop is en blijft hier een dingetje, geen idee wat/hoe ze met hem gegaloppeerd hebben maar iets zorgt ervoor dat hij totale paniek hierbij krijgt.
Ik zou ook niet meer anders willen, óf er zou ooit nog een spanjaard komen óf ik ga voor zo'n dooie waar je nergens op hoeft te letten voor puur buiten te rijden :j

Voor het beeld, dit is een normale draf :') Die vind ik toch aardig ruim :=
Afbeelding

Afbeelding

Gaaf Autumn, wanneer ga je starten?! <<)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 10:21

Leuk autumn! Ik mag morgen weer op wedstrijd.

Verzameling zit hier ook wel goed geloof ik :')

Straks met de oud eigenaresse van morita een ritje maken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 11:10

Die 2e foto is gaaf Tarzan! wat een achterbeen.

Ik vind dat PRE's zich meestal goed aanpassen aan de ruiter, braaf en makkelijk voor de wat minder gevorderde terwijl een gevorderde ze de dag erna zo scherp kan maken als het maar moet zijn zeg maar. Dat vind ik echt een super kwaliteit.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 12:55

Conchita was zo ongelooflijk braaf! Echt als ze daarop zouden selecteren was ze 1e. Haha. Ze was 3e van de drie :+.

Maar ik heb zo’n belachelijk grote big smile op m’n gezicht!

Toen ik haar terug bracht naar de wei liet ze zich wel goed zien. Dan moest de spanning er af. Wat een heerlijk, eerlijk lief dier.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 12:58

Mooie foto’s Tarzan!

Veel plezier Jolijn! Het is heerlijk weer!

Wat fijn dat ze zo braaf was Balou!

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 14:04

Wat gaan jullie weer hard!!
Ik lees veel leuks :D
Dat scherpe heeft Jenara net iets minder, ik vind haar met periodes zelfs wat flegmatiek zeg maar ... maar andere periodes dan weer niet en als ik er wat aan werk, wordt ze wel wakkerder, maar echt scherp kan ik haar niet noemen vind ik.

Wij hadden vanmorgen springles :D echt nog heel basic, maar ze doet het wel echt goed!!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 14:09

Jolijn, succes!
Elisa, dankjewel, ik vind het soms echt jammer dat ik nooit eens écht kan trainen met hem in de bak, hij heeft echt wel leuk gangwerk erop zitten! :D
Eens, ze zijn zo scherp maar tegelijkertijd eigenlijk zo enorm braaf! Heb er lang aan moeten wennen voor ik het door had maar ik zou zo weer voor een Spanjaard kiezen, top karakters!
Nou Balou, Ik vind haar prachtig :D Zeker trots op zijn!
Dankjewel Maartje!
Gaaf Jenara springles! :D

Vandaag lekker wat aan de hand gewerkt met Fuego, hij blijft geweldig, heb met hem aan de hand gedraafd en echt hij let zo enorm op je houding en wat je doet, toppertje is het <3

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 19:33

Ik lees lekker bij, wat een mooie dieren komen er voorbij!!

Mijn ruin is erg lief maar het is een echte stresskip.
Is er iets wat ik hem kan voeren zodat hij wat kalmer word? Vooral voor zichzelf.
Hij is 2.5 en krijgt enkel hooi en handje basisbrok als hij binnen komt van de wei.
Iedereen wandelt zijn box in maar hij kijkt altijd wat verwilderd en rent soms recht mijn armen in :')

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 21:00

Ik wil 20 november gaan starten :D en dan ook de week erna.
Gelijk maar kilometers gaan maken :Y)

Fuego heeft inderdaad hele ruime gangen zeg Tarzan! Daar is Nero jaloers op haha.

Wat is ze knap Balou <3 goed gedaan! Die deken staat haar ook echt super leuk! En die voorpluk <3 <3

Succes morgen Robijn!!

Leuk dat je springles goed ging Jenara :)

Lukiebradley, geef je al magnesium bij? Anders daar eens mee starten

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 21:08

Hier had ik er vandaag eentje die explodeerde. Lissy kon ineens heel goed galopperen aan de longe :+ inclusief flinke bokken en toen ik haar terug vroeg stopte ze abrupt om te steigeren := dat moeten we nog een beetje funnelen :=

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 09:03

Ik geef nog niks bij, heb hem nog maar net.
Heb wel al dingen bekeken waaronder magnesium, maar lijkt ook nog veel verschil in te zitten, heb je een idee wat en waar ik het beste kan bestellen dan doe ik dat direct

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 09:26

Ik geef morgen mo haar laatste magnesium en ga daarna weer eens zonder proberen.
Fijn tarzan en Julie!
Allemaal lekker bezig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 09:34

Geef hem tijd Lukie, als je hem net pas hebt heeft hij waarschijnlijk wat tijd nodig om goed te acclimatiseren.

Balou: dat karakter is natuurlijk het belangrijkste! vaak zien ze er wat onvoordelig uit als jonkie maar is daar over een paar jaar niks meer terug van te zien.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 14:03

Mag ik mee kletsen?
Onverwacht en ongepland heb ik deze knappe 5 jarige ruin gekocht :):)

Afbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 17:05

Welkom! Knap dier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 20:58

Welkom!

Afbeelding
Afbeelding

:D