Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Autumnn

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 14:21

Veel plezier Ania :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 14:22

Veel plezier.

Ik hou jullie niet bij! Dit weekend in de Maashorst wezen rijden, super leuk!

Morgen mag ik weer lessen :D

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 16:32

Klinkt inderdaad als gezonde spanning.

Hier alleen een deken nu omdat Elevada niet in de beste conditie is, scheelt weer energie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 17:54

Leuk Ania, ben benieuwd!

nuevo_mien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 21:33

Wat leuk Ania!

Wat gaan jullie snel!

Er was toch ook iemand die mee doet met het EK in België? Vind het wel leuk om dat te volgen. Volg ook een paar andere deelnemers..

Mijne heeft nu even rust. Door donderjagen in de wei met zijn maatje heeft hij een wondje opgelopen bij zijn hoef.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 22:50

Hoe ging de grondwerk les?

Ah balen Nuevo!

Hier net met Lissy gewerkt. Conclusie: het is me gelukt net zo’n heksje te vinden als Elevada :') Ik was aan de hand aan het werken en ze vond het moeilijk (ze vindt het sowieso allemaal nog lastig in het donker) en dan komt er toch wel even wat anders naar boven dan die lieve, zachte, speelse 3 jarige. Toeval is dat ze dus net als Elevada happerig wordt naar mijn hand. Niet tof, maar komt vast wel goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 22:53

Leuk he, dames :')

Ik heb net de eerste scheerafspraak gepland, Aurelia mag eerst.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 23:12

Ja soms vraag ik me wel af waarom ik geen ruinen wil :+

Had je ze vorig jaar ook geschoren of is dit de eerste keer? Ik heb de pony al gedaan, de dames hoeven niet. Zou liever hebben dat Elevada wat meer vacht zou kweken zelfs. Heb er net toch maar weer een deken opgedaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 01:50

Modesta is al vaker gedaan, de rest niet. Maar goed, ik train best intensief nu dus het mag wel.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 09:03

ja als je heel intensief traint is het wel fijn inderdaad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 09:36

Precies. Aurelia had net haar deken al in 1 stuk uitgetrokken. Hoe dan :')

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 09:38

hahaha beter in 1 stuk dan kapot :')

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 09:40

Ik heb vanochtend de regenrekens opgelegd. Ik ben de hele dag weg en vanaf vanmiddag geven ze regen af. Gisteravond haalde ik ze met rechtopstaande vacht binnen dus ze hadden het voor het eerst ook fris, dus nu is het wel tijd om met dekens te starten.

Ik maak me alleen een beetje zorgen om Quinta. Alsof ik een bodybuilder in een hemdje heb gepropt := denk dat zij extra wijd moet hebben. Net een hele garderobe geshopt voor haar :=

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Dais_ op 03-11-22 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 09:41

Ja herkenbaar, hier ook 2 paarden nog vol in de groei :+

Binnen 2 maanden uit een zadel gegroeid en dekens gaat ook een dingetje worden.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 09:44

Dais_ schreef:
Alsof ik een bodybuilder in een hemdje heb gepropt :=

:') dit zag ik even voor me hahaha

Ik heb alleen Elevada met deken staan. Lissy en Jonique mogen het zonder doen nog in de regen met deze temperaturen.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 09:46

Ik heb het liefst ook zonder, maar Indy krijgt last van haar rugspieren als er kou op zit met regen en Quinta is net zo'n varken die het liefst altijd onder de modder zit en dat is niet handig als je graag wilt rijden. Dus voor haar is het puur praktisch voor mij en bij Indy is het zodat ze comfortabel blijft.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 09:48

Robijntjah schreef:
Ja herkenbaar, hier ook 2 paarden nog vol in de groei :+

Binnen 2 maanden uit een zadel gegroeid en dekens gaat ook een dingetje worden.

Dure hobby :$ passen ze elkaars spullen niet een beetje? Dat is hier wel het geval, dat is wel handig haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 09:55

Qua hoofdstel en bit zitten ze allemaal precies hetzelfde, qua zadel past mijn macrider iig Mo en Aurelia, qua dekens begint Aurelia wel echt uit mijn standaard maat te groeien maar die is ook ruim 10 cm groter dan Mo. Morita zit er tussen in dus die kan denk ik de dekens van beide op :')

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 15:14

Ik wil voor Cortes ook allemaal mooie nieuwe dekens kopen, maar ben ook bang dat ze volgend jaar niet meer passen. Moet echt op mijn handen zitten hahaha. (het beeld van die bodybuilder in een strak hemdje helpt nu wel extra)

Grondwerkles was echt heel erg leerzaam.
Het ging wel een beetje zo: hallo ik ben Bo en hier heb je een voerton vol informatie *gooit voerton over mij leeg in 45 min
En ik stond daar te knikken "Ja logisch, ja logisch "
En achteraf denk ik, whuuttt??!

Maar hoe langer ik erover nadenk hoe meer verbanden ik kan leggen met wat hij zei en wat hij bedoelde. Waar we wel al goed mee bezig waren is het wijken voor druk, maar ik laat hem nog te veel in mijn ruimte. Ben iets te lief voor hem blijkbaar. Lief mag, maar je moet heel zwart wit zijn, zeker met 3-jarige pubers.
Er kwam zoveel informatie op me af dat ik bang ben dat ik de helft vergeten ben.
Wat ik ook een mooie vond: Je moet ze sensibiliseren maar ook desensibiliseren. Hij noemde het "Kleine hartaanvallen bezorgen, hoe meer ze hebben hoe relaxter ze worden"
Ze moeten scherp zijn maar niet zo scherp dat als er een vlieg een scheet laat dat je met paard en al bij de buren op het dak staat. :')

Hij komt over 2 weken weer dan kan ik tot die tijd even oefenen en dan gaan we herhalen en de dingen waar ik tegenaanloop oppakken.

Ik vind het nu nog moeilijk te begrijpen om een onderscheid te maken tussen weg laten lopen voor het touw en het blijven staan voor het touw. Maar het zit hem heel erg in je lichaamstaal en werkt vreselijk precies. Ik ben dan bang dat ik hem verpest door niet op tijd te ontspannen oid.

Fijne is wel dat ik nu bevestiging heb om met hem aan het werk te gaan, ondanks zijn puppy lichaam. Bo zegt ook, hij is eraan toe om aan het werk gezet te worden, zowel lichamelijk maar vooral geestelijk.
Dus mag of 3x een half uur grondwerken of 5x max 20 min, en in de 2e week moet (mag) ik een galoptraining gaan starten, zodat hij 5 min per hand kan galopperen. Heeft iets te maken met laten nadenken van het gebruik van zijn energie. Andalusiers werken graag voor je maar gooien daarbij meteen hun hele energie in de strijd. Hij moet gaan leren zijn energie te verdelen, schijnt dat daardoor zijn ademhaling en dus ook galop verbetert. En uiteraard zijn uithoudingsvermogen. Ze gaan dan nadenken van: Ik begin maar rustig want ik weet niet hoe lang dit gaat duren. En daar heb je de rest van hun leven profijt van.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 15:22

Hoe ga je de galop doen? Aan de longe? Lissy kan echt nog niet aan de longe galopperen namelijk, daar heeft ze echt de balans niet voor.
Het desensibiliseren is wel heel waardevol denk ik. Werkt hier met heel veel dingen ook heel fijn zoals gister toen er vuurwerk werd afgestoken, ik schrok en Lis me aankeek: baas, doe normaal
Ik pas de tijd van de training echt aan aan Lissy. Gister bijvoorbeeld zat ze gewoon vol na een minuut of 10. Dan is het ook goed, daar gaan we niet doorheen. Ik probeer haar 3 à 4x per week te pakken om wat te doen

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 15:30

Maartje_M schreef:
Hoe ga je de galop doen? Aan de longe? Lissy kan echt nog niet aan de longe galopperen namelijk, daar heeft ze echt de balans niet voor.
Het desensibiliseren is wel heel waardevol denk ik. Werkt hier met heel veel dingen ook heel fijn zoals gister toen er vuurwerk werd afgestoken, ik schrok en Lis me aankeek: baas, doe normaal
Ik pas de tijd van de training echt aan aan Lissy. Gister bijvoorbeeld zat ze gewoon vol na een minuut of 10. Dan is het ook goed, daar gaan we niet doorheen. Ik probeer haar 3 à 4x per week te pakken om wat te doen

Inderdaad aan de longe, hij zei wel dat hij de eerste keren na 30 seconden kapot zal zijn, maar dat moet je dus opbouwen. Je moet ze echt zelf laten nadenken.
Maar wat jij zegt van kijk naar wat het paard aankan dat zei hij ook, je hoeft niet elke keer die 30 min vol te maken, maar werk wel genoeg om ze geestelijk te kalmeren. Pubers mogen echt wel wat werk verzetten lichamelijk, dat kalmeert ze ook geestelijk (hij vergelijkt 3 jarigen met pubers van 15-16 jaar: ze denken dat ze de hele wereld aankunnen en de knapste, stoerste, en sterkste te zijn, maar ondertussen fietsen ze zo onder een auto omdat ze niet kijken. Zodra je ze aan het werk zet zullen ze uiteindelijk moe worden en gaan nadenken hoe dingen efficienter kunnen)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 15:34

Lis is meer mentaal moe dan fysiek. Dan kan ze het gewoon niet meer bolwerken. Maar aan de longe, de galop, dat is echt een kracht en balans probleem. Dat is iets wat ik hier ook bij veel terug hoor en ook mijn andere PRE heeft daar altijd meer moeite mee gehad, dus ik vermoed dat dit ook wel een 'zwakte' van het ras is en dat het niet zozeer te maken heeft met het zelf nadenken

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 18:54

Quinta train ik nu sinds maart geregeld en nu pas springt ze mooi aan in galop en springt ze hem mooi door. Maar 5 minuten lijkt me ook wel lang, dat doen wij ook echt nog niet. Op buitenrit rechtuit wel, maar op een kleine volte is het wel belastend(er) lijkt me. Maar klinkt wel als een toffe les! Even alles laten bezinken en misschien ook wat dingetjes opschrijven. Leuk dat je over 2 weken weer les hebt iig! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 19:07

Hier vinden 2 van de 3 galop ook wel ingewikkeld, zeker aan de longe. Mo niet maar Mo is apart :')

Morita zit wel weer echt heel fijn in galop.

Heb echt 2 heerlijke lessen gereden.
Kreeg nog te horen dat morita leek op een mildere variant van elevada Maartje :')

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 19:14

Oke hmm ja. Corrie galoppeert redelijk makkelijk en springt net zo makkelijk aan. De les was ook op hem afgesteld en niet op een andere PRE dus ik weet niet hoe hij jullie geadviseerd zou hebben ;)