Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jankawijnsma

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 16:34

Stoere merrie trouwens Michelletjuh! Net even de foto's bekeken. Fijn paard zo te zien!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 16:42

Ik heb ze altijd in een vlecht of meerdere vlechten ivm in de knoop met mijn teugels. En ik vind die hengstenvlecht ook mooi tonen geeft hem een Nog iets dikkere nek hihi.
Galop gaat bij ons heel fijn kan al op de volte goed sluiten en openen maar in een rechte lijn en dan terug en een hoek Door vindt hij nog echt moeilijk dus dat gaan we voorlopig flink oefenen.

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 16:43

Hier ook een relaxte galop maar na de galop iis ze vaak wel serieus moe. Kost haar blijkbaar toch nog erg veel moeite.

Edit.. hier een kort filmpje van haar galop.
We zijn niet van de show of spectaculaire rijden. Maar lekker ontspannen, wellicht kan een betere ruiter haar meer tonen maar ik zit haar ook niet in de weg denk ik.

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... =794464347

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 16:49

Ziet er toch erg netjes uit hoor Babette!! Heel relaxed idd! +:)+

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 16:50

jankawijnsma schreef:
Stoere merrie trouwens Michelletjuh! Net even de foto's bekeken. Fijn paard zo te zien!

Dankje! Ja wel een echte merrie, maar als ze eenmaal loopt dan zit er veel in. :j Moet er alleen zelf mee leren omgaan met die power haha :=

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 16:55

Dank je Michelle, en knap hoor het lijkt wel een hengst jouw merrie!

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 17:02

Ja dat denken meer mensen, maar als ik eronder kijk dan ziet het er toch anders uit :')

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 18:19

Ik ben ook wel van plan om nu de manen wat vaker los te doen hoor!
Vind het zelf altijd wel erg gaaf en ze zijn er lang genoeg voor. Nu een hele fles cowboy magic gekocht, dus dat komt wel goed :P
Ik vlecht dan wel altijd het eerste stukje achter de oren. Anders gaat het voor haar gezicht zwiepen en dan lijkt me niet fijn. :)

hannelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 18:38

idd lauke heb ik ook gedaan tijdens mij laatste wedstrijd :D

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:53

Ja half gevlochten vind ik ook nog wel netjes

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 20:42

Voor het trainen vind ik het handig als haar manen van de schouder af zijn zodat ik goed kan zien wat haar voorbeen doet ivm aanspringen in galop. Onderhands blijft hij altijd zitten.
Bovenhands gaat hij vaak gauw weer los...

Hoeveel moeite of juist gemak hebben jullie Friezen met wijken?
Aits vind het best moeilijk!

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 20:49

Hier onwijs veel moeite met wijken. Na een jaar wil het nog niet zoals ik het graag zou zien :(
Al veel trucjes geprobeerd en veel verschillende instructrices er bij gehad voor meerdere inzichten, maar het mag niet baten. Wat nog het meest geholpen heeft is op de grond laten zien wat ze moest doen. In stap wil het nu wel, maar in draf is het nog steeds erg lastig :(

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 20:51

Voor mijn linker been gaat hij N7 goed opzij kom wel iets terug in tempo maar schaart goed. Voor rechter been minder scharen maar geen tempo verlies of te wel vereist nog wat werk.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:11

Hier de manen altijd vast, dag en nacht, 7 dagen in de week. Tijdens gewone dagen een normale hengsten vlecht en tijdens cc een onderhandse straks op de manenkam gevlochten. Klasien haar manen heb ik laatst op 134cm gemeten dus als het los is zit het gewoon vreselijk in de weg en gaat ze er op staan tijdens het eten... Af en toe vraag ik me echt af waarom het leuk is die lange manen :')

Afbeelding

Ik weet zo snel even niet wie het vroeg hoe je dat maakt maar op YouTube staan heel veel handige filmpjes met uitleg! Ik vond vooral die van Bit en van Paardenpraat Tv handig, makkelijk en snel uitgelegd! :) (moet je alleen wel even naar de irritante stem van Brit Dekker luisteren :') )
Laatst bijgewerkt door iEmmaaa op 02-03-16 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:14

Breekt het niet af als je het elke keer in een hele hengstenvlecht hebt zitten?
ik doe altijd losse vlechten of 4 korte hengstenvlechten :)

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:16

Ik heb het altijd in een hele losse vlecht zitten, laat hem dan ook zomaar 2 weken zitten dan. Er hangen aan het einde vaak wel plukken los hier en daar maar het breekt niet af.
Ik ben juist altijd bang als ik losse vlechten maakt ze een keertje ergens langs schuurt en ik een vlecht op de grond vind :roll: maar dat zal wel een beetje mijn doemsenario zijn _O-

hannelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:17

ik vind die van bit idd erg handig als ik al een hengstenvlecht maak doe ik het ook onderhands blijft veel beter zitten!

iEmmaaa ik zie net op je profiel dat Klasien net zoals Hanne een G achter haar naam heeft wat grappig :D /3

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:20

iEmmaaa schreef:
Ik heb het altijd in een hele losse vlecht zitten, laat hem dan ook zomaar 2 weken zitten dan. Er hangen aan het einde vaak wel plukken los hier en daar maar het breekt niet af.
Ik ben juist altijd bang als ik losse vlechten maakt ze een keertje ergens langs schuurt en ik een vlecht op de grond vind :roll: maar dat zal wel een beetje mijn doemsenario zijn _O-

Haha dat snap ik wel ja. De eerste paar keren alleen op stal laten is dan eng haha, maar na een tijdje vertrouw ik het wel. Toen Verna bij ons kwam stond ze al in de vlechten :P dus dat ging meteen wel goed :)

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:24

hannelover schreef:
ik vind die van bit idd erg handig als ik al een hengstenvlecht maak doe ik het ook onderhands blijft veel beter zitten!

iEmmaaa ik zie net op je profiel dat Klasien net zoals Hanne een G achter haar naam heeft wat grappig :D /3

Haha toevallig, alle paarden hier op stal hebben een G erachter. Van Gerrits, de achternaam van de fokker en dus ook mijn stalbaas hahaha. Mijn veulentje word straks de eerste met wat anders haha

@lauke, ja dan is het wat meer vertrouwd. Klasien heeft geen eczeem of iets maar gewoon even lekker kriebelen vind ze af en toe wel erg fijn en dan gaat het nogal hardhandig :') ik blijf dus nog elke keer weer in dubio hahaha

hannelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:40

haha bij ons komt het van de voornaam van de fokker juist leuk toch ff wat anders

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:37

Hier ook een hengstenvlecht aan beide kanten, vind dat indd ook makkelijk kijken naar de nek als dat er 1 dikke vlecht aan een kant hangt is dat lastig zien. Bij losse vlechten ben ik ook bang dat ze een keer gaan schuren en ineens een vlecht eraf is, ook gaat het niet want als ze dan gaat eten staat ze er alsnog op of eet ze het mee.

Wijken gaat bij ons de ene keer super en schaart ze heel goed de andere keer wat minder en schaart ze niet genoeg, ze wil ook vaak wat terug komen in tempo. Voor mn linkerbeen doet ze het ook beter als voor mn rechterbeen

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:39

Bedankt voor de tips over t vlechten, ik vind die vlecht heel mooi! Ik zal t filmpje van bit opzoeken. Wjera heeft ook altijd n hengstenvlecht in omdat ze er anders op gaat staan. Leuk idd die lange manen haha.
Wjera heeft geen moeite met wijken maar ze us wel een beetje gemakzuchtig want ja, afwenden rechtrichten en dan leg ik mijn been iets naar achter en hup daar gaat ze al. Ik moet er echt voor waken dat ze niet over t schouder wegvalt. Luxeprobleem ik weet t, maar t voelt soms best goed maar dan is t n 6. Laatste keer had ik 2 7ens gelukkig.

Nog n vraag hoe doen jullie je eigen haar? Ik heb wel eens n knot in met donut maar met n cap op zit dat niet fijn, ook zo'n haarspeld met netje er aan vind ik niet lekker zitten. Ik heb jaren lang kort haar gehad, dus ik ben er niet zo goed meer in.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:43

Wijken is hier ook nog lastig en de ene kant gaat beter dan de andere.
Binnenkort ga ik toch m'n startpas weer activeren, het moet er nou toch maar eens van komen. :)

Ik heb een plekje in een clinic van Loes Corsel gewonnen. Helemaal leuk! +:)+

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:49

Wauw dat is leuk idd! Mooie prijs, wanneer is die clinic?

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:53

Wauw leuk Karin! Goed begin weer om het rijden op te pakken.