[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 07:42

Zou ook gewoon lekker opbouwen Zilfstar! Rust roest inderdaad.

Wij rijden wel eens in het Drents Friese wold maar vaker in Gaasterland.

Ook weer lekker om met de paarden thuis te zijn Meya!

Lekkere vakantie Lys_ppa!

Gelukkig heeft ze geen terugval Boemel!

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 14:08

Zilfstar schreef:
Helaas is mijn bijrijdster gestopt per 1 juli en ik twijfel wat wijs is: hem eerst nog aan laten komen (hopelijk) en vanaf nu weer licht oppakken qua training (longeren en grondwerk) en later weer wat rijden (ik vind mezelf nu te zwaar dus wil eerst zelf afvallen) of hem met pensioen zetten…

Of toch ook naast longeren lekker (korte ritjes) rijden (in de bak, want buiten is alles al jaren doodeng voor hem) en gewoon kijken wat ie zelf aanbiedt aan gangen… omdat dat voor mijn eigen conditie/lijf (rugklachten) goed is…

Nu heb ik er toevallig eentje van hetzelfde bouwjaar :Y) En die doet het echt vele malen beter als ze in beweging blijft. Ik werk met haar aan de hand en we mogen weer aan de dubbele longe gaan werken en verder gaat ze veelvuldig mee op lange wandelingen over de Veluwe (al dan niet met een 6-jarig ruitertje).

Als we haar voldoende gerevalideerd krijgen, is de intentie er ook om nog wat bosritjes te maken. We merken ook aan haar dat ze het werk ook mentaal erg prettig vindt.

Dat filmpje van Mirtje <3 Ik kan mij zo voorstellen dat dit voor jullie een hele geruststelling is boemel. Blij om haar weer happy te zien na jullie koliek-situatie.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 09:56

Vandaag zit ik duidelijk op hete kolen, ik kan mij gewoon niet goed focussen op het werk...

Einde van deze ochtend wordt er weer een controlefoto van Jels gemaakt. Veearts zei gisteren dat hij geen verwachting uit durft te spreken, aangezien ze meer vordering hadden verwacht op de foto van vrijdag. Ze verdraagt de behandeling namelijk echt heel goed waardoor ze best flink in kunnen zetten op het "schoonspoelen" van het systeem. En daarom hadden ze dus - ondanks het flinke verschil in de foto tussen zondag en vrijdag - een nog grotere voortuigang te kunnen constateren.

Ze krijgt tot op heden nog iedere dag een sonde met parafine, daarnaast krijgt ze dagelijks magnesiumsulfaat - wat ze dus heel goed kan verdragen - en drie maal daags nog psyllium gevoerd. Dat is écht heel vors en ze houdt zich écht heel flink. Maar kennelijk is het dus toch echt een heel taaie klus om haar schoon te krijgen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 10:45

Wat spannend Jelske.
Apart toch hè dat het zand zo hardnekkig kan zijn.
Ik zal voor jullie duimen.

Mir is toen trouwens alleen met magnesiumsulfaat gespoeld. Dat is dus per kliniek verschillend.

We hebben ons recent aangemeld om te helpen statushouders wegwijs te maken binnen onze gemeente, te helpen met taal en de Nederlandse cultuur. Dat gaat op een ongedwongen manier en kan zijn samen eten, een Nederlandse film samen kijken, sporten, naar de bieb, etc.

Het is verder vrijblijvend. Je steekt de tijd erin, die je erin wilt steken. 1 van de statushouders was nogal enthousiast over alle paarden in Nederland. Hij wilde graag leren paardrijden. Hij wist niet dat we paarden hadden, dus hij was hartstikke blij toen we aanboden dat hij op Diekke mocht.

Zodoende gisteren een Syriër op een Fries voor zijn eerste paardrijles. En hij blijkt ook nog wel aanleg te hebben ook.
We hadden m op het westernzadel gezet. Handig zo’n knop om aan vast te pakken ha ha. Daar was hij trouwens veel te eigenwijs voor :D .

Diekke had een bitloos hoofdstel op, maar hij had gelukkig een redelijk stille hand.
Nou ons dorp heeft er een penny man bij ha ha. Diekke heeft zoveel knuffels gehad.

Best bijzonder om Nederlandse taalles te combineren met paardrijles. Stoppen en stappen bleef verwarrend :D
Afbeelding
Afbeelding

_Jelske

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 10:50

Ja, het is echt zo ongelofelijk hardnekkig idd.. :\ Waardeloos... Welke kliniek heeft Mirtje toen ook weer gestaan?

Wat een grappig verhaal is dit joh! En dan kunnen we dit naast sport natuurlijk ook gewoon onder het kennis maken met cultuur schuiven :Y) Op een fries nota bene...!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 11:01

Mir is gewoon thuis behandelt door Zeddam. Ze had geen zandkoliek.

Precies een Fries is cultuurgoed

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 12:54

Oh ja. Ik hoor ook geregeld goede berichten over die kliniek. Wat ik begrepen heb was dat sowieso "de kliniek" voordat Lienden in opkomst was.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 13:02

Ik vind de dierenartsen daar erg prettig en betrokken.
Maar voor bijzondere zaken ga ik naar een grotere kliniek.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 16:14

Wat waardeloos en spannend Jelske dat het niet zo gaat zoals het zou moeten.

Wat goed dat jullie dat doen Boemel en wat leuk dat hij ook fan van paarden is. Ziet er goed uit zo op de foto’s !

Hier vanochtend de 2e scan gehad op 6,5 week dracht. En ze is nog mooi drachtig. Dus zoals het nu lijkt en alles blijft goed gaan hopelijk in april 2025 een mooi veulen.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 16:22

Jelske naar aanleiding van jou bericht mijn mannen ook een zandkuur aan het geven op dit moment. Afgelopen maandag naar nieuwe stal gebracht.

Aan de rand van het bos en alsnog op 10 min rijden vanaf ons huis super fijn. Mannen zijn goed op hun plek grote boxen en nieuwe vriendjes

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 16:24

Dat klinkt positief M arjolein. Is toch altijd weer spannend.

Dat klinkt als een heel fijn plekje Laura!

Weet je al iets Jelske?

Is het bij jullie ook zo’n dramatisch weer?
Ik heb net maar weer een mini weitje op een wat droger stuk uitgezet voor morgen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 17:15

Ik ben echt zoooooo klaar met het weer. Of de mussen donderen dood van het dak of het is herfst. Dan is er 1 fatsoenlijke mooie dag tussendoor en dan schieten we gelijk weer naar de andere uiterste door.
Mijn gras groeit voor geen snars. Ik ben er echt helemaal klaar mee!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 17:27

Check klaar met de herfst

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 18:44

Nou, zeg dat Sanet! Hier ook helemaal klaar met het weer! De weides voor niets doorgezaaid want alles stroomt gewoon weg. Niets groeit want het staat onder water. Hele stukken zijn inmiddels alleen maar modder. De veulens kunnen nergens fatsoenlijk gaan liggen buiten dan in het natte gras. Er is wel een stal maar daar staan ze niet graag in. Ben er ook echt wel klaar mee. Maar tja, we kunnen er niets aan veranderen helaas.

Jelske, hoop dat het nieuws is meegevallen!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 21:09

Hier staat 2/3 van de wei vol met hoog gras en daar kunnen ze niet lopen want dat staat blank.
En de rest hebben ze kaalgevreten :(

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 22:32

Ik kan niet klagen over het weer... Op Jels d'r weitje groeit het gras als kool en omdat het allemaal wat glooit en een zandondergrond heeft, blijft het bovendien pas staan als het écht heel bont wordt qua regen. Bovendien betekent dit alleen maar dat Jels straks als ze terug komt weer lekker dik en gelukkig kan worden/zijn.

Dat brengt mij bij het volgende punt. De foto van vandaag was weer niet goed genoeg. Ze moet minstens tot maandag blijven. Er moet wel zo'n enorme hoeveelheid zand in die merrie hebben gezeten, het is werkelijk ongelofelijk. Ze krijgt nog steeds dagelijks een sonde met parafine, dagelijks magnesiumsulfaat en drie maal daags psyllium, zolang ze het zo goed blijft verdragen. Ze houdt zich zo ongelofelijk taai... Het is echt een vechter.

Maar goed, vandaag wel weer de foto's kunnen bekijken en ik kan de conclusie volgen, alleen het is gewoon een enorme domper.
De foto's van de 23e lieten duidelijk zien dat het zand helemaal voorin begon en dat het laatste stukje van de darm weliswaar al gedeeltelijk leeg was, maar je kon de bovengrens niet onderscheiden. Bovendien was de voorkant van haar buik écht hels wit (hoe witter, hoe dichter, hoe meer).
De foto's van de 28e was ineens een bovengrens te onderscheiden en was de dichtheid veel lager. Ook was er ineens te zien dat ze waarschijnlijk een keer een klein takje ofzo gegeten heeft wat nog in haar darm zit en die was door de dichtheid van het zand dus totaal niet te zien.
De foto's van vandaag laten een duidelijk begin, einde en bovenlijn zien. Bovendien zit die al een stuk lager dan de vorige foto. Dus we gaan heus wel vooruit, maar het duurt gewoon zo verdomde lang... -O-

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 07:31

Jakkes, wat een zorg Jelske :knuffel: fijn dat er iets van vooruitgang te zien is.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 12:54

Zilfstar zou je oudje lekker oppakken, als hij het lichamelijk nog kan. Zo houd je hem langer fit.

Gefeliciteerd Marjolein, hopelijk volgend jaar een gezond veulentje <3

Wat leuk boemel dat jullie diekke even wouden uitlenen en wat ontzettend fijn dat het met Mirtje goed blijft gaan.

Heerlijk Laura zo dichtbij huis en aan het bos.

Wat heftig Jelske, jullie pech is nog niet voorbij. Dat zand zou er dan ook al heel lang moeten zitten. Heb jezelf ook al eens eerder het vermoeden gehad?

Hiske heeft vorig jaar 2x en dit jaar 1x languit gelegen met zandkoliek. Ze staat bij de eigenaar thuis alleen op zand. Echt een dooddoener.

Maan was afgelopen zaterdag helaas leeg gescand, dus deze week is ze weer geinsemineerd. Zelf zit ik op het moment in het heerlijke Italië in 30 graden en is mijn vriendin zo lief om te helpen.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 14:03

Nee, niet bij Jels. Pit heeft toen ze klein was wel een keer wat zand gehad, maar dat was met één keer kuren weer achter de rug. Jels is kennelijk best wel tolerant qua zand verdragen, want het is echt onbeschrijfelijk hoeveel zand er in die buik zat. Maar je hebt wel een goed punt hoor: de chirurg die over Jels' dossier gaat is Frans/Italiaans, heeft o.a. in Lyon gewerkt en een andere veearts heeft jaren in Canada gewerkt. Beiden zeggen dat ze nog nooit zoveel zandkoliek gevallen hebben meegemaakt als in Nederland. Zij zijn beiden 1-2 gevallen per jaar op een volle kliniek gewend.

Het heeft er natuurlijk gedeeltelijk mee te maken dat de Nederlandse bodem grotendeels een zandondergrond betreft, maar dat geldt natuurlijk niet voor alle delen van Nederland. Specifieke oorzaak konden ze weliswaar niet aanwijzen, maar het laat zich raden dat de wijze van huisvesting wel invloed heeft. En dan staat Jels dus op het land, niet op een paddock en bovendien is dit stukje de hele winter groen gebleven. In tegenstelling tot onze vorige stal, waar we dus tot september stonden: daar stond zomer of winter niks aan gras en had ze alle gelegenheid om zand te eten/binnen te krijgen.

Dat is nog eens een vriendin waar je op kunt rekenen Getty! Dan nu maar fingers crossed dat het dit keer raak is.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 15:20

Had ilias zn bloed laten onderzoeken ivm minder energie hebben. Nu blijken zn rode bloed cellen laag te zijn en leverwaarde wat verhoogd. Ga hem iom da nu op Red cell zetten. Iemand ervaring hiermee?

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 16:10

Red cell heeft hier een paard wel eens een goede boost gegeven. Even opletten met de lever, want volgens mij zit er veel ijzer in, en in combinatie met de verhoogde lever weet ik weet niet of dat een goede match is?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 16:26

Fijne vakantie Getty Maan!
En fijn zo’n lieve vriendin.

Toch wel een domper dat Jelske moet blijven, maar verbetering is het allerbelangrijkste.
Wel fijn dat ze alles zo lief ondergaat.

Vervelend dat de bloedwaardes niet goed waren Laura. Ik heb geen ervaring met dat middel. Zit er niet ergens een ontsteking in het lichaam?

Gisteren voor het eerst les gehad in werken met lange lijnen met Mir. Ze was echt zo ontzettend braaf. Mijn instructrice was verbaasd. Ze mocht Mir ook voor het eerst aaien zonder boze blikken of bijten.

Vandaag hebben de paarden beide weer een massage gehad.
Mir kon nú volledig gemasseerd worden. Ze deed af en toe wel wat boos, maar daar bleef het dan ook bij.

De prednisonkuur is maandag ten einde.
Ik heb de Lingehoeve al gemaild ivm het bloedonderzoek.
Of ze haar dan weer op afstand met verdovingspijl willen doen. Deze handelswijze heeft de vorige keer geen negatieve impact op haar gehad. Dus misschien wel het beste.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 17:58

Nee de da gaf aan dat er geen ontstekingen waren die waarden waren keurig laag. Hij is begin het jaar heel ziek geweest en de lever heeft toen hard moeten werken. De waarden van zowel rode bloedcellen als lever waren niet verontrustend hoog maar kreeg wel het advies om de rode bloedcellen op te krikken. Over 2 maanden bekijken we de waarde weer.

Getty fijne vakantie en fijn dat je vriendin dit doet voor jou.

Boemel fijn dat mir het steeds beter gaat doen. Vond het filmpje met je man op insta ook erg leuk.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 20:13

Sterkte Laura. Ik heb iig nog nooit gehoord van Red Cell dus ik kan je niet helpen met ervaringen. :\

@Boemel:
Klinkt als een fijne les idd! Leuk zeg! Die Mirtje, die blijft verrassen <3 Ik ben eigenlijk reuze nieuwsgierig naar de uitslagen van dat bloedonderzoek. Wanneer moest ze ook alweer voor controle?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 23:32

Mir moet volgende week voor controle.
Heb de Lingehoeve gisteren bericht gedaan hoe ze dat precies voor zich zien.