[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SunnyHorse

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 22:39

Jeetje joh Boemel , waarom toch weer. Zeker stress. En vervelend dat je dan even van de kastje naar de muur gestuurd wordt. Hopelijk is het nu klaar na deze spuiten. Is vasten bij gaskoliek het standaard protocol?

Ja, sorry, zullen dazen zijn.

Ga je zelf beleren Getty?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 22:42

Ja, ik geloof dat dat protocol is.
Maar ze heeft vet zat, daar maak ik me gelukkig geen zorgen over :o

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 23:08

Oh jeetje boemel, zit jullie ook niet echt mee hé.. hopelijk knapt ze snel op!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 09:32

Stille meelezer hier.

@ Boemel haal colosan op, dit geeft vaak al verlichting bij gaskoliek.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 09:41

Ze doet het gelukkig hartstikke goed.
Colosan heb ik. Maar ze was zo ziek, dat vond ik meer dierenarts waardig.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 09:46

Sterkte Boemel, wat naar.. Arme Mirtje heeft het maar te verduren en jij als baas ook.

Jelske succes vandaag!

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 10:09

Ah nee Boemel, wat erg dit! Het leek zo te verbeteren in alle opzichten en dan krijg je dit... Wat erg eigenlijk dat je met koliek zo van het kastje naar de muur wordt gestuurd. Het is al stressvol genoeg. Hopelijk snel weer helemaal beter :(:)

Juliabouwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 11:30

Hoi!
Ik weet niet of ik hier goed zit en of iemand mij kan helpen.
Ik heb sinds Oktober een leuke Friese merrie.
Haar naam is Boukje fan Skrins, ze is afgelopen 12 Mei 8 jaar geworden.
Vader: Alke 468
Moeder: Nienke fan Skrins
Ik zou het heel leuk vinden om eventueel veulen foto’s van haar te ontvangen, en meer te weten komen over haar.
Is er misschien iemand hier die me daaraan kan helpen?

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 15:21

Juliabouwman schreef:
Hoi!
Ik weet niet of ik hier goed zit en of iemand mij kan helpen.
Ik heb sinds Oktober een leuke Friese merrie.
Haar naam is Boukje fan Skrins, ze is afgelopen 12 Mei 8 jaar geworden.
Vader: Alke 468
Moeder: Nienke fan Skrins
Ik zou het heel leuk vinden om eventueel veulen foto’s van haar te ontvangen, en meer te weten komen over haar.
Is er misschien iemand hier die me daaraan kan helpen?

Heb je PB gestuurd.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 20:49

Jinthe2 schreef:
Hier heb ik deze ochtend al vroeg twee paardjes gelongeerd zodat we de hitte nog voor waren. Wat is de jonge Auwert toch werkelijk een fantastisch meewerkend en braaf paard! Poetsen in de stal zonder halster, singeltje en hoofdstel en hij blijft gewoon braaf wachten tot je klaar bent. De ruin ernaast breekt de boel bijna af omdat hij jaloers is en even geen aandacht krijgt :Y) Volgende week wellicht het zadeltje erop. :))

Klinkt goed zeg! Als dit tekenend is voor het karakter wat hij vererft dan gaat dat wel mooi prijken op zijn beoordelingsrapporten.

@Sunnyhorse: hoe gaaf dat jullie zo'n plas in de buurt hebben! We hebben hier nagenoeg een oneindig bos, met heidevlaktes en zandverstuivingen, maar dat hebben we dan weer niet. Je kunt ook niet alles hebben :D Heb wel het voornemen om ergens in de omgeving zoiets op te zoeken wat goed bereikbaar is met de trailer en dan foto's maken met het water. Lijkt mij zo gaaf.

@Boemel: Jemig, wat een ellende! Ik heb je niet op de Lingehoeve gezien, dus ik ga ervan uit dat de rust is wedergekeerd?

@Juliabouwman: ik kan je helaas niet verder helpen, maar ik wens je veel succes bij jouw zoektocht.

Ik ga zo even in op jels/draagmerrie etc. Moet nu eerst even iets ander doen.. :+

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 22:02

Mir heeft wat dunne mest en veel lawaai in d’r buik, maar ze eet goed en is vrolijk.

Ze krijgt nu zekerheidshalve ook weer een zandkuur, dus wel wat logisch dat de mest dun is.
Ik heb net grondwerk met haar gedaan en ze was echt super op mij gericht en heel lief en ijverig.

Hoe is t met Jelske dan?

Nog even over de jonge paarden die een aantal binnen dit topic in opleiding hebben. Echt super zulke fijne karakters. Dat is echt genieten. Mooi zuinig op zijn op zulke fijne dieren <3

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 22:38

Klinkt alsof ze gelukkig weer de goede kant op gaat :(:)

Maar goed, wij leven ondertussen het mensen-zonder-paarden-of-kinderen-leven en moesten dus nog even eten, vandaar dat mijn verhaal even werd onderbroken := Ik vind het zo waardeloos...

Jels gaat best wel goed naar omstandigheden. Vandaag hadden we de eerste controlefoto na zondag. En aan de hand van de foto + een stukje van haar historie hebben we de puzzel vooralsnog als volgt gelegd:
Toen wij Jels kregen had ze een enorme bloedworminfectie. Een van een eigenschappen van bloedworm is dat het de darmwand aantast en daar ontstaat dan een beetje littekenweefsel, waardoor de darm op dat stukje een beetje minder goed zijn werk kan doen.
Vervolgens konden wij slechts op een stal terecht waar 's zomers en 's winters geen gras stond (wel een beetje van een ander plantje groeide, wat ze aten, maar dat zette geen zoden aan de dijk) en door haar ondervoeding en ondanks dat we 2x per dag op stal kwamen, viel daar niet tegenop te voeren. Daar heeft ze waarschijnlijk zand binnen gekregen en veel ook. Want kort nadat we naar de nieuwe stal zijn verhuisd (echt bijna direct) hebben we daar een zandfoto genomen. Daar bleek bij de eerste foto al direct uit dat er een grote hoeveelheid zand in haar darmstelsel zat. Die foto is in januari nog eens herhaald en toen zat ze nog steeds helemaal vol. Ondanks dat we dus serieus gekuurd hebben met het psyllium. Eigenlijk zouden we in maart weer een controlefoto hebben, maar die heb ik af moeten zeggen omdat Jels toen drachtig was van het eerste embryo. Daarom heb ik bij de kliniek in Heerde, toen we daar waren voor het kreupelheidsonderzoek, ook gevraagd om een zandfoto. Daar werd mij vertelt dat die foto dus schoon was.

Waarschijnlijk is die laatste foto een valse negatief geweest, omdat de foto ten eerste te weinig van het voorste gedeelte van haar buik meeneemt en omdat die röntgen niet sterk genoeg is geweest om goed door de dichtheid van Jels' ingewanden heen te komen. De theorie is dat ze dus nooit helemaal meer leeg is geweest en dat ze op een gegeven moment zo vol heeft gezeten met zand, dat het zand zelf de darmwerking heeft belemmerd en dus de doorvoer heeft geremd.

Uit de foto van vandaag was duidelijk af te leiden dat er al een flinke hoeveelheid zand was afgevoerd en dat de dichtheid bovendien een stuk minder hoog was, maar dat er - met deze hypothese op de achtergrond - nog te veel zand in haar darmen zit, om haar naar huis te sturen. Wel hebben we nu dus in ieder geval de bevestiging dat het dagelijks sonderen, waarbij ze ook een hele lage dosering laxeermiddel krijgt toegediend om de mest "plakkerig" te houden, i.c.m. 3x per dag psyllium zijn werk doet.

Daarom hebben we dus nu in goed overleg besloten Jels nog op de kliniek te laten en naar verwachting woensdag weer een controlefoto maken. Tegen die tijd staat ze dus nagenoeg twee weken op de kliniek... :$ -O- De rondjes stappen op de parkeerplaats beginnen haar ook tegen te staan (wat ik haar niet kwalijk kan nemen). Alleen rijden ze op de aangrenzende weg zo idioot dat ik het erf niet af wil. Kan ze nog zo braaf zijn.

Draagmerrie gaat goed, embryo zit er nog :D Dat is dan iig nog een soort lichtpuntje.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 22:49

Wat een ellende hè dat zand.
Goed dat ze vooruitgang boekt.

Mir hebben we gekocht met haar buik vol zand.
In April was t nagenoeg weg. Maar op het dieet van de kliniek begon ze voor t eerst bij ons zand te eten. Verschrikkelijk vind ik het.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 22:57

Ja, het is werkelijk akelig. En dan nog ben ik blij dat Jels weer langzaam zichzelf begint te worden.

Moest vandaag wel lachen := er waren verschillende mensen met hun paarden in de weer op de parkeerplaats, waaronder ik met Jels. En er was een man bij het huis naast de parkeerplaats nietsvermoedend bezig met een spijkerpistool. Hele parkeerplaats zowat aan de kletter. Jels niet. Die stapt vlijtig door. :') Zo'n moment ben je toch uitermate tevreden met jouw fries :Y)

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 07:59

Haha wel lekker dat ze dan zo braaf is Jelske! Die van mij zou even hard mee gaan :')

Poeh toch alweer 2 weken kliniek. Hopelijk is ook snel het laatste eruit.

Fijn dat Mirt gewoon lekker vrolijk is Boemel

Leuk Juliabouwman! De fokker van je merrie komt hier uit het naastgelegen dorp. En iemand uit mijn dorp fokt ook met deze lijn.

Heerlijk even naar de spartelvijver Sunnyhorse!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 20:15

Vandaag na 2 weken schotland weer terug in nederland en ik was erg benieuwd of Jippe een beetje aangekomen was. Met nieuwe slobbers van Vitalbix, 8 uur per dag gras op de wei en onbeperkt ruwvoer op stal.

Echt aangekomen op de rug is ie niet vind ik, maar op de flanken zeker niet ingevallen en op de zijkanten van zijn billen het idee dat ie wat voller is. Verder glimt ie me tegemoet ondanks de stof (nog niet gepoetst). dus eigenlijk ben ik niet ontevreden over mijn 21 jarige knul…

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Lekker smikkelen van zijn Vitalbix Nutri Mash… zijn halve stal zit onder gekliedert… :Y)

Helaas is mijn bijrijdster gestopt per 1 juli en ik twijfel wat wijs is: hem eerst nog aan laten komen (hopelijk) en vanaf nu weer licht oppakken qua training (longeren en grondwerk) en later weer wat rijden (ik vind mezelf nu te zwaar dus wil eerst zelf afvallen)

of hem met pensioen zetten…

Of toch ook naast longeren lekker (korte ritjes) rijden (in de bak, want buiten is alles al jaren doodeng voor hem) en gewoon kijken wat ie zelf aanbiedt aan gangen… omdat dat voor mijn eigen conditie/lijf (rugklachten) goed is…

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 20:21

Rust roest zeggen ze.
Zolang hij het aan kan in zijn lijf, lekker in beweging houden. Is mentaal ook goed.
Als je hem niet te zwaar wilt belasten dan zou ik grondwerk, longeerwerk en balkjes met hem doen.

Ondanks de worsteling met Mir afgelopen donderdag om de spuiten erin te krijgen, vindt ze ons gelukkig nog lief. Geen terugval in haar vertrouwen in ons.
Ze lijkt zelfs wel vriendelijker.

Volgens mij is ze een beetje verliefd op mijn vriend. :D
https://www.instagram.com/reel/C8zxoTBt ... o0dDVyYnM=

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 22:21

Zo lief boemel, ze heeft een vriendelijk hoofd <3 dit is net mijn minimerrie, nu ik dit zie begin ik haar extra te missen, we zijn op vakantie :+ altijd blij de diertjes weer te zien.

Maar ik lees nog vrolijk mee maar op telefoon bijleespost met mn slechte internet is niet te doen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 22:50

Maar wel lekker even eruit Lyss PPA.
Met je beestjes komt t vast goed. :o

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 22:53

boemel schreef:
Rust roest zeggen ze.
Zolang hij het aan kan in zijn lijf, lekker in beweging houden. Is mentaal ook goed.
Als je hem niet te zwaar wilt belasten dan zou ik grondwerk, longeerwerk en balkjes met hem doen.

Ondanks de worsteling met Mir afgelopen donderdag om de spuiten erin te krijgen, vindt ze ons gelukkig nog lief. Geen terugval in haar vertrouwen in ons.
Ze lijkt zelfs wel vriendelijker.

Volgens mij is ze een beetje verliefd op mijn vriend. :D
https://www.instagram.com/reel/C8zxoTBt ... o0dDVyYnM=

Oh fijn dat t vertrouwen blijft. Ze heeft wellicht gemerkt dat jullie t voor haar bestwil deden.

Ja hij oogt nu ook energieker dan 2 weken terug. Glimt ook van top tot teen. Ga hem na de ergste warmte rustig opbouwen m longeerwerk en grondwerk. Target vindt ie ook altijd leuk.

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 13:51

Hallo!

Hier ook alles bijgelezen, was ook op vakantie. Maar niet gereageerd, was vaak snel even bijlezen en dan de telefoon aan de kant. Vanochtend de paarden weer thuis gehaald, die hadden het weer goed gehad op hun vakantie adres :D
Maar heerlijk om ze weer thuis te hebben <3

Boemel, lief filmpje! "Gekke" merrie, dacht ergens een post gelezen te hebben dat ik dacht zo, die is goed opgeknapt. Maar jammer dat ze dan weer "even zo is" afgelopen donderdag (donderdag toch?)

Jelske, wat een pech. Hopen dat Jels goed opknapt en snel weer mee naar huis mag.

Spartelvijver in bij DrentsFriese-woud? Lekker! :)

Zilfstar ik zou denk ik ook beetje in beweging houden, wat er wordt gezegd rust roest. Maar je kan het zelf 't beste inschatten :j

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 17:16

Klopt Meya, DFW spartelvijver.
Mooi dat het zo kon met de paarden uit logeren. En dat het goed gegaan is.

Zijn er nog meer mensen in dit topic die wel in het Drents Friese Wold rijdeb?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 17:41

Meya, zoals hij vandaag bijna dravend vanuit achter in de wei aan kwam om zijn slobber te eten… heeft ie energie zat. Ik ben denk ik gewoon beetje v mijn stuk gebracht geweest door besef: hij wordt oud… maar hij is vrolijk en zijn eigen clownerige zelf. Dus ga lekker met hem aan t werk, terug opbouwen eerst natuurlijk. Heb genoeg mogelijkheden. En ben er ook weer gemotiveerd voor.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 17:42

Gelukkig wordt hij oud :D
Dat is een goed teken, maar niet reden om nu te stoppen met dingen doen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 18:18

Sanet schreef:
Gelukkig wordt hij oud :D
Dat is een goed teken, maar niet reden om nu te stoppen met dingen doen.

Yup… en geldt ook voor mezelf met mijn halve eeuw op deze aardkloot :D dus saampies weer terug aan de slag! :Y)