[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jinthe2

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 19:36

Dat is toch geen verkeerd veulen Sunny? Leuk dat ze mag blijven! *\o/*

Zonnebloem, heerlijk om zo van je paard te genieten. En die linker galop komt vanzelf ook wel goed. Ieder paard heeft toch een moeilijkere kant. Ik zou mij daar geen zorgen over maken. Opeens is het vast weer verdwenen :))

Leuk Dennenboom, houden jullie de veulens aan?

Marjolein, het is een hengstje geworden. Nu dus twee hengstjes en nog eentje op komst. We bekijken daarna even wat we doen, aanhouden en dan in de opfok of toch verkopen.

Zojuist onze eerste merrie gecontroleerd en die is drachtig van Mans <3

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 20:32

Ik vind t ook een leuk veulen hoor Sunny.

Gefeliciteerd met de dracht Jinthe!

Zonnebloem, niet teveel focussen op de galop, maar focussen op sterk en soepel maken met een goede balans. En dat kan ook prima in stap en draf. Galop in kleine stukjes erbij pakken in de bak. Gaat echt wel goed komen. ;)
Fijn dat je zo’n schik met m hebt.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 15:36

Jinthe: De merrie veulens mogen in principe blijven. De hengsten worden verkocht. Het veulen van dit jaar komt dus ook in de verkoop..

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 21:30

Is ook leuk veulen hoor, is geen straf om haar te houden.

De 3 jarige hengst vandaag voor eerst mentuig om gehad. Dat deed hij braaf!

Ook iets provisorisch erachter gehangen, dat deed hij braaf, maar het was een constructie van niks.

Hebben jullie suggesties wat ik erachter kan hangen zodat hij niet op de strengen stapt als we de bocht omgaan en we qua gewicht iets aan kunnen hangen en opbouwen?

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 21:37

Wij gaan eerst zelf volledig aan de strengen hangen. Dan kun je ze zo houden dat ze er niet in gaan staan. Daar loopt dan weer iemand achter met de leidsels. :D
Daarna hangen er er een band aan en die laten we door het zachte zand slepen. Natuurlijk is dat niet helemaal vergelijkbaar met een koets ofzo wat ook geluid maakt (tenminste de onze :Y) := )

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 22:03

Dan heb ik twee assistenten nodig :D wel goed idee!

En met een band erachter, hoe bevestig je de band uiteindelijk aan de stengen? En heb je dan niet dat de strengen te laag hangen bij de achterhand en ze er weer op staan?

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 09:47

Haha hoe meer zielen hoe meer vreugd Sunny :D Wij zijn de eerste keren altijd met twee. Als paard het kent dan kan alles alleen natuurlijk. Maar ook dan is er altijd iemand die alles in de gaten kan houden.
Ik ben even naar buiten gelopen om wat foto's te maken. Het is een, inmiddels al aardig versleten, houten stuk wat mijn mannetje ooit zelf eens heeft gemaakt. In de inkepingen kunnen de strengen. Ze zijn er zo vanaf mocht het nodig zijn. We hebben nog niet gehad dat paard over de strengen is gestapt. We hebben dan wel van te voren geoefend dat ze bekend zijn met strengen tegen de benen en netjes halthouden. Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 20:47

Ik heb voor mijn fries idd ook een zweng gemaakt v een balkje met zware clips eraan. En een clip in t midden voor een band en later ook een half pallet om de bak te slepen. De clips zijn van die karabijn haken, die snel los te clippen zijn. En heb ogen aan de strengen zitten.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 16:58

Afbeelding

Heerlijk weer erop uit <3

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 09:56

SunnyHorse schreef:
Nou, mocht je nog eens aan outcross denken dan is deze Generaal wel iets!
Lijkt me een hele gave belevenis om daar je oren en ogen flink de kost te geven. Veel plezier nog gewenst.

Het toeval treft: daar hebben mijn vriend en ik het ook over gehad. De nieuwsgierigheid is er overigens wel, maar plannen zijn er niet hoor. Voor mij is het sowieso nog erg voorbarig om te zeggen dat we weer gaan fokken. Eerst deze ronde maar eens doorlopen.

Appleby is inderdaad een complete belevenis. Je kijkt je ogen uit naar de wagentjes (traditioneel, DIY of "modern"), harnachement, paarden, mensen, sociale dynamiek etc. Je weet ook gewoon van gekkigheid niet waar je moet kijken. Maar ik kan het wel aanbevelen!

@Jinthe: gefeliciteerd met de geboorte van het tweede veulen! Is er al beeldmateriaal?

@Boemel: Doet Mirtje erg braaf zeg! Ziet er leuk uit zo.

@sunny: ik vind het toch een aansprekend veulen hoor. Dus als dit niet jullie "best" is, dan heb ik erg veel bewondering :D

@Zonnebloem: Wat leuk om te lezen dat jullie zo goed gaan! Ik sluit mij overigens bij Boemel aan en zou ook de tip mee kunnen geven om niet te veel te focussen op de galop en vooral lekker te schakelen in stap/draf, overgangen rijden en wat zijgangen mee pakken. Worden ze vanzelf sterk van. Een goede galop kost een gemiddelde fries namelijk behoorlijke inspanning.

Dennenboom schreef:
Het is Herre weer geworden, we gaan voor een knap broertje of zusje *D echter is de merrie fanatiek en wil mij graag meerdere broertjes of zusjes geven :') dus dat is nog even afwachten of ze allemaal gaan ovuleren

_O-
Interessante hengstenkeuze! Is er inmiddels nieuws?

Jinthe2 schreef:
Zojuist onze eerste merrie gecontroleerd en die is drachtig van Mans <3

Oh, Mans! <3 Ik ben gek om Mans. Past alleen niet bij Jels, dus voor ons geen combinatie.

Wat een heerlijk - bijna on-Hollands - plaatje Sunny!

Wij zijn inmiddels terug van vakantie, al begint het hier alvast weer lekker...

Donderdag zaten we op de boot toen ik werd gebeld door Jels d'r overblijfmoeder (stalgenootje) dat Jels koliekerig was. VA was al gebeld en kreeg later bericht dat ze weer opknapte, vermoeden bestond van gaskoliek. Vanaf de boot dus maar rechtstreeks doorgereden naar stal. Jels was al wel weer een heel eind opgeknapt, maar nog wel wat tam. Vrijdag middag leek ze redelijk oké, dus heb wat oefeningetjes met haar gedaan, maar uurtje later begon ze te flamen wat voor mij echt een mega rode vlag is bij Jels... |( Dierenarts maar weer gebeld. Darmontspanner en pijnstiller gehad en novacam om achter de hand te houden. Duidelijke instructie gekregen: als het zaterdag verbeterd was, maar ze was er nog niet helemaal doorheen, dan mocht ze pijnstiller en konden we het gewoon even aankijken.

Maar donderdag en vrijdag was het verloop totaal anders en jullie raden het al: zaterdag ochtend was het weer mis en hadden we weer een ander verloop. Je mag mij voor gek verklaren, maar zeg mij dan maar wat verbetering of verslechtering was. Ik ben dus maar weer gaan bellen. VA weer geweest, darmontspanner gehad en besloten haar naar de kliniek te brengen, waar ze inmiddels nog steeds staat. Op de echo geen verdikkingen te zien, temperatuur en bloed waren ook goed en alles bleek uit verder onderzoek allemaal nog op z'n plek te liggen, maar ze had wel een zandverstopping... Terwijl we 4 juni dus een schone foto hadden, dus dit zand moet echt voorin hebben gezeten. ^)
Gisteren ochtend was ze al weer een stukje opgeknapt, de verstopping was inmiddels weg en er kwam ook wel weer wat mest af. Tot vandaag moest ze vasten en werd er psyllium opgegoten. Na vandaag willen ze psyllium gaan voeren.

Ze zaten te dubben hoe ze dat bij Jels erin zouden krijgen.... Dus ik zeg: nou gewoon. Half bekertje nutrimash van Vitalbix, 650gr vlozaad eroverheen vlak voordat je voert. Even grof doorroeren en voorschotelen. Twee keer knipperen met jouw ogen en weg is het. :D Ze zijn sceptisch, maar we hebben afgesproken dat ik haar slobber vanmiddag mee neem zodat ze het kunnen testen. De verwachting is in elk geval dat ze er zeker nog een kleine week zal moeten blijven.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 10:54

Ach jee Jelske, ik schrik ervan.
Wat naar en in dit geval bizar dat het door het zand komt
Heel veel sterkte en beterschap gewenst! :knuffel:

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 11:11

Ja, wij zijn er ook ondersteboven van. Ik heb er zoveel zorgen om momenteel. Bedankt voor het medeleven in ieder geval. Ik merk dat dat mij wel goed doet. Ik vind op stal ook heel veel steun momenteel, al is het wel vreemd om daar rond te lopen zonder dat ik daar een paard heb staan.

Ik word net wel gebeld door de Lingehoeve. Ze is goed de nacht door gekomen en ze mest weer met enige regelmaat. Structuur is er nog niet, maar er komen wel enorme hoeveelheden zand vanaf - wat tegelijkertijd zorgwekkend is als natuurlijk ook fijn dat dat zand er dan maar vast vanaf is. Vandaag is als gepland de laatste dag vasten. Ze willen vanmiddag weer ruwvoer gaan introduceren. De overweging is nu nog even of het misschien beter is om een paar dagen één keer per dag te sonderen en één keer per dag vlozaad te voeren.

Ik neem in ieder geval als afgesproken vanmiddag haar eigen slobber mee en hij gaf aan dat het wel echt heel fijn is dat ze het zo goed eet. Ze was daarnaast wel alweer een heel eind opgeknapt.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 19:07

Pffff wat een schrik mbt de gezondheid van Jelske. Heb je ineens te maken met zandkoliek.

Hopelijk eet ze haar portie psyllium met smaak op. Heb je daar al wat over terug gehoord of ze dat eet?

Enig idee hoe deze vracht aan zand erin is gekomen?

N.a.v. de ervaringen van Boemel ben ik wel ernstig onder de indruk geraakt van de problemen die zand kunnen veroorzaken. Dus ik hoop dat jullie gauw een manier hebben om het zand er uit te kunnen krijgen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 13:44

Hoe gaat t nu Jelske?

Ik had vanmorgen Mirtje al vroeg gelongeerd.
Ze liep lekker vlot en was super lief en braaf.

Einde ochtend kwam hier iemand om de trust Technique te doen met Mir en het mij te leren. Je kunt t beste even googlen voor een filmpje. Maar, t gaat erom dat je je eigen denken nagenoeg stil zet, waardoor er heel veel rust ontstaat en je paard deze rust overneemt.

Interessant en behapbaar om te leren en toe te passen.
Nadat Mir wederom haar tanden in een onbekend persoon gezet had, kreeg ik toch wel een beetje het gevoel dat ik ondanks dat ik t doodeng vind haar zelf moet gaan inrijden.

Ik bedoel… hoe moet ik haar door iemand anders laten inrijden als ze diegene het liefst opeet?
Gelukkig is ze naar ons nagenoeg altijd lief.

Heb wel weer geleerd dat ik geen dazen kapot moet slaan op haar hals :=

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 14:24

SunnyHorse schreef:
Pffff wat een schrik mbt de gezondheid van Jelske. Heb je ineens te maken met zandkoliek.

Hopelijk eet ze haar portie psyllium met smaak op. Heb je daar al wat over terug gehoord of ze dat eet?

Enig idee hoe deze vracht aan zand erin is gekomen?

N.a.v. de ervaringen van Boemel ben ik wel ernstig onder de indruk geraakt van de problemen die zand kunnen veroorzaken. Dus ik hoop dat jullie gauw een manier hebben om het zand er uit te kunnen krijgen.

En natuurlijk niet zonder reden: het is ook gewoon ernstig. Hoe het is gekomen blijft een beetje een raadsel. Als ze straks weer in haar eigen management staat zullen we dat moeten gaan onderzoeken en/of uitsluiten. Feit wil wel dat we hier al de hele winter mee kampen. In november nietsvermoedend ingeschreven voor de controlefoto die op stal georganiseerd werd, toen bleek ze al veel zand te hebben en we lijken er slecht vanaf te komen. In maart kon ik weer een controlefoto laten maken, maar daar heb ik mij voor uit moeten schrijven i.v.m. de dracht. Daarom hebben we bij het bezoek aan de kliniek voor de opvolging van het kreupelheidsonderzoek ook gelijk een foto laten maken.

In ieder geval bedankt voor het medeleven - dat doet mij echt goed.

@Boemel: interessant principe! Ik zou mij overigens enorm in moeten houden om niet die dazen plat te meppen := ik haat die krengen en het is vaak praktisch een reflex.

Ik denk dat je ondanks de hele situatie wel een goede vertrouwensband met haar hebt als basis. Dus wellicht dat het met de juiste begeleiding, helemaal niet perse zo'n heet hangijzer hoeft te zijn?

Kun jij mij trouwens wat meer inzicht geven in wat jij ook alweer precies voert/doet ter preventie van de zandophoping?

Ik ben zojuist weer gebeld. De veearts is in ieder geval heel tevreden over hoe Jels het doet, ze gaat stapje voor stapje de goede richting op. Haar mest is nu weer de goede structuur en regelmatig. Verder is ze vandaag wel weer gesondeerd maar is er naast parafine ook een beetje laxeermiddel toegevoegd, om de afvoer van zand wat te stimuleren, te meer omdat ze het goed lijkt te kunnen verdragen. Ze houdt zich erg taai.
Ik heb afgesproken dat we vrijdag al een nieuwe foto maken om te kijken hoe we ervoor staan, zodat we dan ook een inschatting kunnen maken of ze nog voor het weekend moet blijven. Volgens het protocol was dat wel iets aan de vroege kant kreeg ik te horen, maar het kan in elk geval geen kwaad. Is ze onverhoopt toch leeg, kan ze al mee naar huis, maar zo niet, dan staat ze er in elk geval tot na het weekend. Geeft mij in ieder geval wat meer duidelijkheid aangezien ik sinds gisteren wel weer gewoon aan het werk ben en die dingen moet plannen.
Verder heb ik gevraagd of het zinvol is om een gastroscopie te maken, maar omdat ze nu al verschillende dagen een ander management heeft en vanwege de behandeling, zou dat geen representatief beeld geven. Met name haar maag en dunne darm kunnen alleen al van de behandeling irritatie laten zien. Dus als we willen weten of hier een mogelijke oorzaak van zandopname zit, kunnen we dat beter doen nadat ze weer een paar weken in haar gebruikelijke management staat.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 14:56

Fijn dat het de goede kant op gaat. Keertje geen zorgen hebben, zou wel fijn zijn hè.

Oh bah, ook al hardnekkig zand.
De dierenarts protocollen ken je. 1 gram vlozaad per kilo lichaamsgewicht en dan 1 week voeren bij verdenking op zand.

Of bij echt zandprobleem 1,5 gram vlozaad per kg lichaamsgewicht gedurende 10 dagen.

Maar goed, dat hielp bij Mirtje niet. Ik heb mijn eigen protocol gemaakt en dat hielp wel.

Week 1: 600 gram vlozaad per dag gedurende 7 dagen, waarvan de eerste 2 dagen een beetje Epsonzout erbij.
Week 2: niets
Week 3: 225gr gemicroniseerd lijnzaad opgelost in kokend water.
Week 4 niets en dan het protocol opnieuw. Ik heb dit maanden zo volgehouden.
Nu 1x per maand een zandkuur van 5 dagen.

Bijzonder dat ze op stal darmfoto’s kunnen maken. Mij was verteld dat dit niet kan met mobiele röntgenapparatuur. Wel heel goed initiatief!

Ik heb ook een bloedhekel aan dazen / horzels. Doodmeppen is een automatisme wat ik deze week afgeleerd heb _O-

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 16:12

Thanks!

De kliniek die dat bij ons doet is die van DAP De Klomp. Zij nemen drie foto's van verschillende stukken van de buik en die waren zo duidelijk, dat zelfs ik ze kon aflezen. In tegenstelling tot de foto die ik vandaag van de kliniek in Heerde ontving: ondanks dat die op de kliniek was genomen met een vast apparaat, kon ik daar geen chocolade van maken.

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 15:54

Och jeetje Jelske, wat een pech weer! Spannend als ze zo op de kliniek komen te staan. Hopelijk laat de foto vrijdag zien dat ze al veel zand kwijt is. Toch echt een akelig iets zo :(:)

Hier heb ik deze ochtend al vroeg twee paardjes gelongeerd zodat we de hitte nog voor waren. Wat is de jonge Auwert toch werkelijk een fantastisch meewerkend en braaf paard! Poetsen in de stal zonder halster, singeltje en hoofdstel en hij blijft gewoon braaf wachten tot je klaar bent. De ruin ernaast breekt de boel bijna af omdat hij jaloers is en even geen aandacht krijgt :Y) Volgende week wellicht het zadeltje erop. :))

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 20:00

Wat genieten zo hè van dat jonge spul Jinthe!

Hier is de Auwert net zo. Leergierig, meewerkend, doorzetter, vergevingsgezind, niet ril. Mijn dochter kan ermee lopen en longeren.
Heb er al eens met voet in de beugel gestaan. Hij verzette geen stap, stond als een huis en was heel relaxed. Ik ben zo’n grote angsthaas met opstappen, dus niet doorgezet. Maar denk dat beleren met dit karakter echt een eitje gaat worden.

Van de week had ik voor eerst met dubbele lijnen gelongeerd. Ging meteen goed. Daarna in de lange teugels, schuin erachter gelopen, pakt hij ook meteen op.

Zou het tekenend/ typerend zijn voor de nakomelingen van Auwert?

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 20:07

Hmm als ie al zo reageert op gewicht aan 1 kant is wel heel positief Sunnyhorse. Klinkt inderdaad heel goed het karakter van de Auwerts als ik het zo hoor!

Ook lekker bezig Jinthe klinkt goed!

Jeetje wat een pech Jelske hopelijk blijft het nu goed gaan.

Hier indd ook 1 x per maand een vlozaad kuur.

Klinkt interessant die Trust technique Boemel

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 22:26

Dat zou best eens kunnen Sunny, ik heb meer positieve verhalen gehoord. Hier inderdaad ook geen ril paard. Heel makkelijk in echt alles. Als ik op een krukje sta om de manen de vlechten ben ik ook eens over hem geen gaan hangen. Ik kreeg alleen een scheve blik maar hij verzet geen stap. Ook niet als je je gewicht op hem laat hangen. Lange lijnen deed hij alsof hij niet beter wist. Maar tja, hij is hier geboren dus echt nog niets mee gedaan. Het is dat hij deze maand pas echt drie is anders had ik het zadel er al op gehad. Maar hij is nog altijd redelijk puppy dus wil liever niet te snel gaan. Tijd genoeg :+
Ik dacht ik eerste instantie dat we hem zouden verkopen maar als hij met beleren en rijden ook zo makkelijk is dan kan het toch wel eens een blijvertje zijn. Hij is ook echt zo lief <3

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 06:48

Klinkt goed over de Auwert nakomelingen, volgend jaar de eerste beleren en ben ook niet de grootste held. Dus mag wel typerend zijn haha

Jeetje jelske wat een pech weer, wat heb jij ondertussen al veel te verduren gehad. Hopelijk morgen goed nieuws. Hoe gaat het met de dracht?

Lees ook goede berichten over Mirthje, wat een verschil al in gedrag.
Wel een not done horzels dood slaan :7 , is hier ook een automatisme haha.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 22:15

Het is een horzelexplosie hier. Ze worden belaagd.

Vanavond lekker met drie paarden naar de spartelvijver. Heerlijk spartelen! Afbeelding

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 22:26

Horzels al? Of dazen?

Hier inderdaad wel een hoop dazen. Maar morgen weer een stuk kouder, dus hopelijk hoepelen die dan ook weer wat op.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 22:28

Heerlijk Sunny Horse, lekker afkoelen.
Hier ook ontzettend veel dazen. Kan zo weer t bloed van mijn benen afwassen. Rotbeesten!

Hier was paniek, Mir had koliek. Ik wilde haar meteen opladen en richting Lingehoeve aangezien ze zich toch niet thuis laat spuiten.

Die weigerden en zeiden dat ik Zeddam moest bellen. Maar daar ging wel 20 minuten overheen voordat ik dat te horen kreeg.
Zeddam zei dat we naar de Lingehoeve moesten bellen, omdat hún kliniek dicht zat. Omdat Mir steeds meer pijn kreeg, toch maar geprobeerd haar hier te spuiten.

Van alleen maar willen liggen en versuft tot een draak binnen 1 seconde toen ze doorkreeg dat ze een spuit kreeg.
Loeisterk en woest. Met praam en 3 man sterk eraan gehangen en toen gingen er 2 spuiten in.
Dierenarts zei dat ie zo’n geval nog nooit meegemaakt had.
Echt zo vervelend en stressvol dit.

Maar goed, de spuit werkt, Mir had gaskoliek en moet nu vasten. We moeten haar vannacht checken en als t goed is, is t goed en anders moet ze vannacht alsnog naar de Lingehoeve. Maar dan moet ze eerst doorverwezen worden door Zeddam.