SunnyHorse schreef:Pffff wat een schrik mbt de gezondheid van Jelske. Heb je ineens te maken met zandkoliek.
Hopelijk eet ze haar portie psyllium met smaak op. Heb je daar al wat over terug gehoord of ze dat eet?
Enig idee hoe deze vracht aan zand erin is gekomen?
N.a.v. de ervaringen van Boemel ben ik wel ernstig onder de indruk geraakt van de problemen die zand kunnen veroorzaken. Dus ik hoop dat jullie gauw een manier hebben om het zand er uit te kunnen krijgen.
En natuurlijk niet zonder reden: het is ook gewoon ernstig. Hoe het is gekomen blijft een beetje een raadsel. Als ze straks weer in haar eigen management staat zullen we dat moeten gaan onderzoeken en/of uitsluiten. Feit wil wel dat we hier al de hele winter mee kampen. In november nietsvermoedend ingeschreven voor de controlefoto die op stal georganiseerd werd, toen bleek ze al veel zand te hebben en we lijken er slecht vanaf te komen. In maart kon ik weer een controlefoto laten maken, maar daar heb ik mij voor uit moeten schrijven i.v.m. de dracht. Daarom hebben we bij het bezoek aan de kliniek voor de opvolging van het kreupelheidsonderzoek ook gelijk een foto laten maken.
In ieder geval bedankt voor het medeleven - dat doet mij echt goed.
@Boemel: interessant principe! Ik zou mij overigens enorm in moeten houden om niet die dazen plat te meppen
ik haat die krengen en het is vaak praktisch een reflex.
Ik denk dat je ondanks de hele situatie wel een goede vertrouwensband met haar hebt als basis. Dus wellicht dat het met de juiste begeleiding, helemaal niet perse zo'n heet hangijzer hoeft te zijn?
Kun jij mij trouwens wat meer inzicht geven in wat jij ook alweer precies voert/doet ter preventie van de zandophoping?
Ik ben zojuist weer gebeld. De veearts is in ieder geval heel tevreden over hoe Jels het doet, ze gaat stapje voor stapje de goede richting op. Haar mest is nu weer de goede structuur en regelmatig. Verder is ze vandaag wel weer gesondeerd maar is er naast parafine ook een beetje laxeermiddel toegevoegd, om de afvoer van zand wat te stimuleren, te meer omdat ze het goed lijkt te kunnen verdragen. Ze houdt zich erg taai.
Ik heb afgesproken dat we vrijdag al een nieuwe foto maken om te kijken hoe we ervoor staan, zodat we dan ook een inschatting kunnen maken of ze nog voor het weekend moet blijven. Volgens het protocol was dat wel iets aan de vroege kant kreeg ik te horen, maar het kan in elk geval geen kwaad. Is ze onverhoopt toch leeg, kan ze al mee naar huis, maar zo niet, dan staat ze er in elk geval tot na het weekend. Geeft mij in ieder geval wat meer duidelijkheid aangezien ik sinds gisteren wel weer gewoon aan het werk ben en die dingen moet plannen.
Verder heb ik gevraagd of het zinvol is om een gastroscopie te maken, maar omdat ze nu al verschillende dagen een ander management heeft en vanwege de behandeling, zou dat geen representatief beeld geven. Met name haar maag en dunne darm kunnen alleen al van de behandeling irritatie laten zien. Dus als we willen weten of hier een mogelijke oorzaak van zandopname zit, kunnen we dat beter doen nadat ze weer een paar weken in haar gebruikelijke management staat.