Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Estherr__1

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 16:06

Indd, dan word een klap naar t M1!
Ja kan dan ook de ene L2 proef lichtrijden en de andere proef doorzitten om te oefenen :)

Vind ook vaak dat het doorzitten bij een ander er altijd fijner uit ziet dan t voor jezelf voelt.
Stalgenootje haar paard vind t doorzitten nog wat onwennig en druk dan dr rug weg waardoor ze totaal niet lekker kan doorzitten maar toch ziet t er voor t oog echt niet zo slecht uit en zij denkt dus ook van wel :)

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 16:15

Oefenen oefenen en oefenen is bij ons het sleutelwoord hij gebruikt z'n rug steeds beter dus ik mag niet klagen alleen mijn eigen been ligging nog iets meer beheersen en ik ben tevreden.

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 17:03

Klopt, zeker veel oefenen!

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 17:17

iemand nog ideeën hoe je een paard zn vooruit denken even weg kan halen trouwens? >;)
Soms heel fijn, maar nu gaat het ook een beetje tegenwerken. Ik kan in een training prima doorzitten zonder dat ze versnelt of aanspringt. Zodra er een voorlezer komt begint het al. Ze gaat dan als ik op de volte moet doorzitten al versnellen/huppelen en aanspringen. Dat is net zo met de gebroken lijnen. Dan stuur je eerst richting de diagonaal en denkt zij al aan middendraf. Best irritant haha. Iemand nog tips hoe je dat weg kan krijgen? :Y)

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 17:27

Pff doorzitten... hou op... iets met vergeten te ademen en alle spieren onbewust een voor een vast zetten :+

Ik ben er blij van dat je nu mag gaan kiezen, al wil ik wel dingen als wijken doorzittend blijven doen en blijf ik ook thuis er wel flink aan oefenen... als we weer gaan rijden :')... *lees mijn geduld is echt wel op ondertussen* O:) Maar we zijn onder de 100 dagen met aftellen... nog maar 96 dagen voordat de baby er is, als mevrouw zich aan de uitgerekende datum houdt tenminste ;)

Dat de proeven korter worden vind ik ook een voordeel, sommige proeven duurde voor mijn gevoel echt een eeuwigheid met veel lange saaie en ook onnodige stukken er tussen.

Ik weet eigenlijk niet of ik het al vermeld had maar ik loop sinds begin februari stage bij Bit magazine, echt super leuk en leerzaam! :)

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 18:39

Juist terug rijden Michelletjuh of 3 passen zitten en dan weer lichtrijden en ook thuis gewoon oefenen met iemand die leest.

Fijn dat je het naar je zin hebt emma.

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 18:47

Jenny_S schreef:
Splinterz schreef:
Ik ben echt zoooo blij dat we mogen lichtrijden! Daarom ga ik ook in april pas over naar L2.
En de proeven duren ook minder lang dus wat mij betreft zie ik alleen maar pluspunten! :+

ja maar dan krijg je in het m1 wel een pak slaag denk ik :D

nee hoor, heb nu gewoon langer de tijd om te oefenen haha +:)+

hannelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 13:40

ok heb me nog niet echt verdiept in de nieuwe regels := maar zoals jullie er over praten klinkt het erg goed :') _/-\o_
heb ik ook michelletjuh dus kan je niet echt helpen -O-

mijn nieuwe hoofdstel is gister binnengekomen moest hem natuurlijk gelijk even passen :D Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 15:44

Laura1982 schreef:
Juist terug rijden Michelletjuh of 3 passen zitten en dan weer lichtrijden en ook thuis gewoon oefenen met iemand die leest.

Fijn dat je het naar je zin hebt emma.

Ga ik eens proberen! :)

Mooi hoofdstel hoor hannelover! Is dat nou fijner een lage neusriem? Ik vind het altijd een beetje vreemd ogen, weet alleen niet wat :')

hannelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 16:32

Michelletjuh schreef:
Mooi hoofdstel hoor hannelover! Is dat nou fijner een lage neusriem? Ik vind het altijd een beetje vreemd ogen, weet alleen niet wat :')

dankje :D ja ik vind het echt veel fijner en bij hanne vind ik het persoonlijk ook mooier O:) de neusriem wordt ook wel een africhtingsneusriem genoemd en heeft net een wat scherpere werking omdat het bit stabieler ligt en bij een jonge fries die ook nog eens stroef in de mond is (je moet echt hard werken om haar aan de teugel te krijgen (is ook door meerdere mensen + debby de graaf gezegd en zij is een echte kenner)) is dat wel fijn :')

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:50

Ik merk bij de lage neusriem vooral dat paardlief net even iets sneller de kaak durft los te laten.

Ben wel van plan om weer eens te kijken hoe ze op de oude hoge neusriem loopt nu. Die vind ik toch wel een stuk mooier staan :o

hannelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 23:58

Lauke schreef:
Ik merk bij de lage neusriem vooral dat paardlief net even iets sneller de kaak durft los te laten.

dat heb ik idd ook lauke :D

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 18:58

Vraagje. Hoe oefen jullie een halt-draf overgang?

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:55

Halt houden laten wachten en op moment dat ik been geef moet hij aandraven en weg. Ben begonnen met stap en nu gewoon halt en dan draf. voor douwe is het het moeilijkste dat hij zich niet mag opdrukken bij wegdraven.

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 20:44

Jaa poosje niks gepost maar vandaag B debuut gehad met Aitske.
Ze vond het allemaal best indrukwekkend en kwam daardoor enorm terug in tempo/aan mn been geplakt.
Maar desondanks toch 2 winstpuntjes gekregen. Al was het voor mijn gevoel in de 1e proef niet winstwaardig. Wel een lekker beginnetje zo.
Aits is bijna 8 jaar en nog nooit gestart of überhaupt in een binnenbak geweest.

Afbeelding

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 21:25

Laura1982 schreef:
Halt houden laten wachten en op moment dat ik been geef moet hij aandraven en weg. Ben begonnen met stap en nu gewoon halt en dan draf. voor douwe is het het moeilijkste dat hij zich niet mag opdrukken bij wegdraven.

Maar hoe weet douwe nu of hij moet stappen of draven?

hannelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 21:56

been dr aanhouden tot hij draaft lijkt mij :D jenny

hannelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 22:05

Ziet d'r goed uit Babette!

Vandaag ging het rijden echt goed d'r hoofd/halshouding was echt super ik zal jullie een spam besparen en effies 1 foto plaatsen :+ :D

Afbeelding

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 22:05

hannelover schreef:
been dr aanhouden tot hij draaft lijkt mij :D jenny

Haha klinkt simpel, maar is dat de correcte manier?

hannelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 22:07

Geen idee maar ik zou niet echt iets anders kunnen bedenken :+

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 22:13

Ik wil dat ze meer vertrekt. Ze snapt niet wat ik bedoel. Alleen in combinatie met stem vertrekt ze meer, zonder heel traag. dus vroeg me af hoe andere hier mee omgaan.

hannelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 22:16

oh ja als ik het van hanne vraag dan voel ik dr wel echt vanachter vertrekken maar denk er nooit bewust over na dus kan je dan denk ik niet verder helpen sorry :( maar ik gebruik soms wel een zweepje als ze het echt heel traag doet en daarna doe ik het weer zonder

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 22:35

Dat is een goeie haha ik denk daar ook niet echt bij na... Volgens mij doe ik altijd als ze halt houd mn hand openen en druk dan mn kuit aan. Iets meer druk dan bij stap. En kantel mn bekken. Dan vertrekt ze actief van achter weg. Zal er eens op letten een volgende keer wat ik nou precies aan het doen ben haha

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 11:07

Ik doe indd ook meer kuit druk geven dan bij stap.
Als ik bijvoorbeeld wil stappen druk ik eventjes mn kuit aan en stapt ze weg, wil ik gelijk gaan draven druk ik mn kuit iets langer aan zodat ze gaat draven, en als ze niet snel genoeg naar mijn zin vertrekt een tikje met de zweep erbij en dan weer opnieuw.

Mij is altijd geleerd dat je met je kuit drukt totdat je op het tempo bent wat jij wilt, dus als ze niet snel genoeg gaan naar je zin blijf je eraan met kuit en dan kuit los.

Al vind ik dat bijvoorbeeld heel moeilijk naar middendraf, als ik naar middendraf wil geef ik been en als ze dan niet genoeg verruimt of versnelt (wat me op dat moment even niet zo veel uit maakt) ga ik elke pas been geven ipv mn kuit er aan te houden, zeker met licht rijden vind ik dat moeilijk

Ben gisteren weer op wedstrijd geweest, iet wat of safe gereden waardoor de eerste proef ook vrij mat was, maar toch 180 punten de eerste proef en tweede proef 191 punten en eerste! Had ik echt niet verwacht. Midden draf en midden galop krijg ik er gewoon niet goed meer uit nu ze hoog drachtig is waardoor me dat toch een aantal 5en op leverde. Dit was mijn laatste wedstrijd voor het veulen, dan straks in het voorjaar/zomer weer!

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:12

Gefeliciteerd Esther!! Netjes!

Middendraf doe ik idd ook been geven tot ze het goed doet en dan been stil. Dan gaat ze gewoon door tot ik haar af rem, al is die rem soms juist moeilijk te vinden bij haar :') Het wijken gaat bij ons soms wel goed, en reageert ze ook door opzij te gaan, maar soms..... _-:( Dan doe ik precies hetzelfde en gaat ze niet een pas opzij. Ik kan bij haar niet met zweep rijden, want dan lig ik over de bakrand heen. En strenger inwerken werkt helaas ook al niet haha. Denk dat ik daar maar een keer mijn instructrice voor ga vragen om erop te stappen, want ik kom er niet meer uit.