[HK] Barokke paarden bokkers zweven verder op hun roze wolk3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annash
Blogger

Re: [HK] Barokke paarden bokkers zweven verder op hun roze wolk3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:42

Mayke welkom!

Met mijn stage en al red ik het niet om iedere keer overal op bij te lezen en te reageren, maar doe mijn best om het lezen iig bij te houden :+

Verder gaat Vaj hartstikke lekker... vrijdag komt nu toch wel hard dichterbij ;)

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:44

Ik ga eens kijken wat ik onthouden heb hihi...

Ten eerste wat een gedoe allemaal over bitten etc. Ik ben altijd al van mening geweest (geen idee of het nog steeds in mijn onderschrift staat) dat hoe gekker specialer en meer hulpmiddelen etc. alleen ter vervanging is van de rijkunst.
Weet dat er ook uitzonderingen op zijn maar ben toch van mening dat er te vaak maar weer een creatief ander bit in gehangen wordt omdat de ruiter het niet kan (zie ik hier in mn omgeving nogal eens...)

Angela hele leuk foto's! Tis echt een leuke Tink!

Lobke mocht je een keer in de buurt zijn van Breda dan mag je gerust een koppie koffie komen doen hoor!!

Anouk ja vind dat ook zo rot als je zo ver moet rijden voor mij! Zal van de week eens in de winkel kijken wat die kosten misschien hebben ze ook niet zulke dure. Maar zit hier inderdaad in de buurt van de Superhorse. ik woon aan de ene kant van Breda en Superhorse is aan de andere maar je bent er zo! Hoezo iets nodig????

Verder weet ik het zo even niet meer sorry......

Dan over Hincapie vandaag.
Vanochtend naar de manege en waren er al om half 9.
Hincapie even gepoetst want dat leek net een bonte....
Daarna wilde we gaan laden en toen begon het gedonder. Normaal liep hij er zo op en nu na het poetsplaatsengedoe wilde hij het hier ook even gaan uitproberen....
dus meneer bleef halverwege de klep stilstaan en ging op zijn gemakje rond staan kijken maar verzette geen voet meer (mits achterwaarts)
Dus geprobeerd met appeltjes lokken en daar trapte hij niet in. Daarna een duwtje gegeven etc. Met de zweep gaat niet want daar wordt hij alleen maar opstandig van.
Uiteindelijk met de longe en voetje voor voetje naar voren gezet en toen had hij toen hij half in de trailer stond zoiets van ach dan loop ik er wel in.. En meneer liep de rest op zn dooie gemakje. Ik was zoooo pissig. Angst neehoor.. de omgeving is gewoon veeeeel interessanter om naar te kijken dan naar de trailer en het baasje..
Maar we waren gelukkig vroeg begonnen en waren dus zelfs nog te vroeg bij de DA. Wij gingen ons melden en mochten hem meteen uitladen en komen. DA heeft naar zijn tand gekeken maar deze zit nog veel te vast en brengt daardoor meer risico's mee om hem eruit te halen dan om hem te laten zitten. Mochten ze hem eruit halen dan zou de kans zo groot zijn dat er een stukje bleef zitten dat de DA het liever niet deed.

Daarnaast hem even naar twee bultjes laten kijken die Hincapie op zijn koker en balzak heeft (jaja lekker charmant). De DA zei dat het alleen aan de huid zat en niet geworteld was dus dat het waarschijnlijk geen kwaad kon en ik het goed in de gaten moest houden of het niet groter werd. Het kon littekenweefsel zijn want het leken niet echt malanomen (hoe schrijf je dat... die bultjes die schimmels sneller hebben)
Dus dat is even aankijken.

Binnen een half uur konden we dus weer naar huis haha. Daar maar meteen met longe gelaad en dat ging al een stuk vlotter.

Thuis hem nog even lekker laten spelen en daarna nog op de wei.

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:47

Laura : Dankje :D, fijn dat het waarschijnlijk geen melanomen zijn :).

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:50

Sanne -> Gezellig dat Igneo je gezelschap houdt tijdens het mesten!
Rints komt af en toe ff snuffelen, maar verder komt dat koppie niet van het gras af, hoor! :D

Regine -> Ik heb totaal geen kennis van mennen, maar geloof je op je woord dat jullie hele goede tijden hebben neergezet! :D
Toppie hoor!

Denise -> Wat je nog zou kunnen proberen is maïsbrokken van Hartog om Heike wat voller te krijgen.
Hierin zit de hele maïsplant verwerkt.
Je hoeft het niet te wellen, maar omdat de smaak anders is vinden niet alle paarden het even lekker, en kan je er eventueel een slobber van maken met wat biks of slobbermix erdoor.
Bij m'n vorige paardje hielp het super toen ze heel erg was ingevallen door haar veulen, en ik heb meerdere paarden er goed van zien groeien.
Bij krentenbaard (of kinderzeer) helpt Sudocrème goed om de plekken in te drogen.
Smeerde ik er bij m'n eigen kinderen ook op.

Wat trensen betreft; ik ben bij Rintske begonnen met een RVS enkelgebroken bustrens, maar vond haar daar vrij stug op reageren.
Toen een RVS enkelgebroken watertrens, wat het ook niet helemaal was.
Vervolgens een dubbelgebroken watertrens, en dat ging al een stuk beter.
Bij m'n nieuwe hoofdstel met koperkleurige gespen wilde ik ook een koperkleurig bit, dus een dubbelgebroken watertrens gekocht met koper erin verwerkt.
Hey! Daar gaat ze fijn van schuimen en ze loopt er ook erg fijn op!
Laatst heb ik van iemand een dubbelgebroken KK watertrens met een koper bolletje overgenomen, en dat vind ik helemaal het einde!
Ze is heel fijn bezig met het bit en laat goed los, schuimt lekker.
Wat het dressuren betreft rij ik haar tot nu toe het fijnst met dat bit, verder ben ik nog niet aan het experimenteren geweest met bitten, goed is goed.
Ja straks met m'n Pelhambit wat onderweg is, maar die wil ik alleen gebruiken voor als we met meer dan 1 paard gaan rijden.
En voordat ik die voor het echie ga gebruiken wil ik 'm eerst thuis uitproberen onder begeleiding. ;)

JeanleGrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:05

Op veler verzoek komen hier weer een paar plaatjes:

Zorrero
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Banjer, als scheepshond
Afbeelding
Banjer, kruipt in de camera
Afbeelding
Lisenka op buitenrit
Afbeelding

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:07

Leuke foto's Jan! Heb je ook foto's van Maximo? ;)

JeanleGrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:09

Voor maximo heb ik een groothoek-lens nodig.... ;)

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:13

Ja pft, had je hier zo kunnen lenen :D :+

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:53

Idra , Ga morgenochtend les geven waar Red Wine staat even niet mijn camara vergeten. Hij staat te koop en niet duur dus als je iemand weet , is echt superlief paard.

Anoek , , Red Wine staat bij Antonio helemaal boven de berg daar zijn we niet geweest , volgend jaar dan maar.

Paard op foto liep mee in 4 jarigen ik heb gewoon zitten klikken met mijn camara , wat ik wel kan zeggen is dat Luis de jongen van de foto totaal geen gespannen en grove maar een nette klasieke ruiter.

Natuurlijk kan je kritiek hebben maar een jong paard eerste wedstrijd liep het beestje netjes. een aanmerking hij heeft geen aanleuning , maar misschien seconde na de foto heeft hij hem voorwaarts gedrukt en de aanleuning gezocht , ik kan me ook niet meer herrineren wat hij precies aan het doen was aangezien er tientallen paarden liepen en ik gewoon in het wilde weg aan het klikken was . Altijd heel moeilijk oordelen op foto , ik vind het best knap heb maar 1 foto van hem gedrukt en best geslaagt *D

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:56

Red Wine was misschien wel wat voor mij geweest, maar komt net een paar jaar te vroeg ;) Maar zo heb ik er wel meer gezien, hahaha.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:04

Anash we missen je wel hoor.

Ik heb nog foto gevonden van een soortgelijk moment , dit is Julian met Bucanero , ook een hele leuke jongen alleen het hoedje staat hem very stupid maar goed , weer momentopname in warming up waar het paard te diep gaat , heeft wel daarna de proef gewonnen met dit paard (6 jarigen ) Julian doet dressuur , springt en doma vaquera allemaal op wedstrijdniveau.

Afbeelding

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:36

Jammer van het moment, ik ben benieuwd hoe het eruit gezien had als het moment anders was geweest. Lijkt een fijn paard.

Fijn dat jullie me missen. Ik jullie geklets ook wel hoor :o

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 23:10

zo hey kan het wat rustiger aan, krijg het al bijna niet meer bijgelezen. ik ben al iedere avond vol goede moed begonnen met lezen maar ben dus net pas bij.
gaat het lukken Mies en Sanne?

ilona: die barokke rit gaat er een keer komen hoor!

denise: goh krentenbaard? ben je wel ff zoet mee of niet? tussen de schapen gezeten??? beterschap hoor.

kelly: hihi zullen we die ava hier allemaal gaan gebruiken?

hele discussie inmiddels over bitten. zal er mijn bevindingen/oordeel ook over proberen te plaatsen:
ik ben vorig jaar gestopt met Sam te rijden omdat ik nog nooit zo'n stugge in de mond heb meegemaakt. heb al veel pony's en paarden gereden en de meesten altijd goed aangevoeld en mee geklikt. zoals anouk het al aangaf: sam is heel geraffineerd in het bit vastpakken op afwisselend links en rechts. rechts is ie altijd al wel sterker geweest zoals alle paarden hun voorkeur hebben. voorwaarts is ie goed, evenals recht, hij loopt goed op de achterhand. alleen dat eeuwige gevecht met z'n mond deed mij besluiten om er geen energie meer in te steken. begrijp me niet verkeerd, hij kan het echt goed zat, met een rustige en consequente aanpak en fijngevoelige handen. ik weet terdege wat fijngevoeligheid is, heb het vorige week nog gemerkt op die spaanse PRE. niks in je handen en toch alles aanvoelen en contact hebben.
gister dus een hele poos met anouk en sam meegelopen om hem weer eens te kunnen observeren en aan te voelen. daarop ontstond bij mij het idee om wellicht een stang of ongebroken bit in te leggen opdat hij wellicht minder gaat "vervelen" met dat om en om vastpakken. als hij leenmaal ekker nageeft is het totale plaatje overigens ineens compleet: lekker aan het been, vwnw, buiging, lopend op de achterhand, makkelijk te verzamelen, noem maar op. alleen de weg ernaartoe moet makkelijker kunnen. het voorbeeld loopt bij hem in de wei: desperado. die geeft lekker na zoals het een paard betaamt als hij netjes gereden wordt.

overigens krijg ik nu wel wat twijfels over des en z'n dubbelgebroken bitje. wat een aantal al noemt dat pre's zo megagevoelig zijn, kan ik alleen maar be-amen. nouja, ik heb wel een hele zachte hand dus dat scheelt weer.

zo, weer wat bijge-ouwehoerd. nu maar eens gaan slapen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 23:27

Regine - GEFELICITEERD! Wat een nette tijden zeg, is dat met je paardje wat nog maar zo kort voor de wagen loopt? Petje af!

Woodstock - Een smaller bit is volgens mij geen oplossing voor Sam. Dat werkt te scherp in. Met zo'n bit ben ik begonnen. Sam en ik zijn al even bezig samen (een dikke 7 jaar) en we zijn met ons derde bit bezig. Persoonlijk vind ik mezelf niet zo'n veranderlijk type dus. Ik overweeg nog steeds een ongebroken bitje, maar vandaag ging het al wel een stuk beter met het neerwaartse en nageeflijke. Frank zijn hulp begint al vruchten af te werpen. Het ongebroken bit blijft wel in gedachten.

Ik heb nog overleg gepleegd met mijn lief over bitloos met Sam. Ik heb lang geleden een gelderse merrie met een gevoelloze mond (?) bitloos gereden. Mijn ouders, die dat vermogen aan dat hoofdstel hebben uitgegeven, waren lyrisch! Maar mijn pa reed de merrie ook en binnen 2 weken zat het oude hoofdstel er weer om.... :+ (Was ik overigens ook heel blij om!) Ik vrees dat ik met Sam verongeluk als ik dat met hem ga doen. Niet dat ik het bit zo hard nodig heb, maar toch, hij houdt niet van veranderingen en dat uit zich in op hol slaan bij het opstijgen. En Sam is geen PRE, hij voelt zich meer zo'n renpaard op duindigt.... En geloof me maar, dat gaat echt hard!

Volgens mij geeft Frank haarfijn het probleem met Sam weer. Hopelijk krijg ik nu geen verwijten meer over mijn binnenhand, want geloof me, ik heb echt geen hard binnenhandje.

Jus - Wouw, zo'n plaat, daar kan ik uuuuren naar kijken! Rijtechnisch mooi, paard mooi, man ...wouw! Waarom hebben we die niet gezien met onze vakantie?

Angela - Leuke foto's! En fijn dat je zo'n leuke leerzame dag hebt gehad.

Denise, ik word hier veroordeeld op één vraag door iemand die ik niet ken en zij mij ook niet en me nog nooit heeft zien rijden. En tja, ik ben niet zo goed met zulke dames. Geloof me, dat is niet leuk, dus ik zal het niet meer doen. :+ Lekker als je gewoon probleemloos lekker kan rijden. Frank heeft me in 2 lessen al een heleboel huiswerk gegeven weer. Dus hopelijk ga ik nu ook weer vooruit.

Laura - Niet verder vertellen hoor, maar ik hoop op korte termijn een keer naar Superhorse te gaan, leg nog wel een keer uit waarom, als ik zelf meer weet. Dan kan ik het combineren? Het is 40 minuten rijden weet ik al. En ik ben ook benieuwd naar je paardje.

Je laadverhaal klinkt als dat van Desje hier. Die wordt ook boos als je de zweep gebruikt. Wij hebben speciaal voor die gelegenheid een monty-halster aangeschaft. Dat werkt heel erg goed hier. We hebben wel veel geleerd van Desperado over hoe een paard denkt over laden. Met dan aan Petra Vlasblom van 2 moons. Daarna zijn we de altijd prima op de trailer wandelende Sam ook zo gaan behandelen en hij is een stuk minder gestrest na het laden. Hij bouwde altijd nogal spanning op als ie er op moest.
De tand maar in de gaten houden idd. Wel jammer, want je had het idee dat die tand irriteerde toch? Wat adviseerde de DA?

Saida - Pelham werkt juist toch weer harder in? Of zie ik dat verkeerd? mijn vorige instructrice raadde dat mij heel erg af. Ik heb dat overwogen om eens te proberen om te bezien of ie dan beter te beheersen is op een buitenrit. Maar haar ervaring was dat een martingaal hetzelfde effect heeft als een pelhambit, dan doe ik de martingaal wel weer om. :Y) Een koperen bit zou op Sam ook wel eens kunnen werken. Het paardje van mijn moeder had een enkelgebroken bit met van die rolletjes er in. Vond haar paard helemaal het einde.

Jan - Gaave foto's van Zorrero, Banjer en Keljan! Ziet er uit als vakantie! Is dat jullie boot? Waarom moet ik nu ineens aan een stokoud spotje denken? (Dan verkoop je toch gewoon de boot? Dát had je nou niet moeten zeggen...)

Jus - Volgend jaar joh, dan heb ik mijn rijbroek bij... :+ 8-) Ik vrees dat ik een heel gave foto van Sam moet meenemen zodat ik niet vergeet dat ik ook een schatje thuis heb staan... Of het schip met geld is langsgeweest en, en...
Ik ben kritiekloos. Het enige wat ik zou willen dat ik de helft zou kunnen wat hij kan. ;) Dus hij heet Luis? En heen heel nette prestatie van Julian! Als we volgend jaar komen en er is een concours in de buurt... Count me in!!!! ;)

Vandaag heb ik Sammetje weer uit de wei gevist. Voor de aardigheid had ie een modderbadje genomen, net voor ik hem kwam halen... Daarna opgetuigd om verder te gaan waar ik gisteren was gebleven. Vandaag weer martingaal om, omdat ik gemerkt heb dat ie dan net wat beter daalt, maar eind van de week ga ik het wel zonder proberen. Veel stappen en friemelen, maar uiteindelijk had ik hem in draf ook nageeflijk! Hèhè! Maar het is een hele klus om dat voor elkaar te krijgen idd. Sam heeft een hele trucendoos, dus nu liep ie in slowmotion in draf, want als ik zo met de teugels bezig ben, probeert ie zijn tempo er uit te werken om vermoeidheid te voorkomen. Het is een slim paard en liever lui dan moe. Als ik moet wachten tot ie zelf het bitje aanneemt, kan ik lang wachten, dat voel ik nu wel. Ik merk dat ik mijn handen hoger moet houden om het beter te voelen en dat is ook best inspannend. Ze zakken makkelijk naar beneden. Al met al ben ik tevreden gestopt en hij was nat op de juiste plekken!

Desje had ook een modderbadje genomen. En Prince nog niet. Voor Prince heb ik mss een afspraak met een meisje die haar shet helemaal heeft opgeleid in de vrijheidsdressuur. Ze is ook fan van PRE's. Als het lukt, gaat ze Sabrina en Prince wat vrijheidsdressuur bijbrengen en als het niet lukt met Prince... mss staat desje er wel voor open! Hopelijk heb ik hier binnenkort meer nieuws over!

Groetjes,
Anouk

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 23:32

Mozes Kriemel.. ik ga ook in Spanje wonen!!!
Wat een mannen daar zeg :~

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 23:36

Ja, gelukkig ben ik niet voor de kerk getrouwd. hihihi.
Frank vond de vrouwtjes wel mooi... hij wil wel met je mee...

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 23:44

Zo zijn ze niet allemaal hoor , maar Judith maakt alleen maar fotos van mooie mannen en stiekum als ze aan het opwarmen zijn haha

Anoek meestal maand julie en augustus staan we stil met wedstrijden vanwege de hitte en natuurlijk neem je je rijbroek mee , laat een tshirt drukken met dat lieve koppie van Sam en trek je die toch gewoon aan !

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 23:44

Doe ik mooi die tijgerstring op zijn hoofd haha... komt zo'n knappe spanjaard me wel helpen :P

Zondag gaan we weer lekker met zijn allen oefenen... de 12e hebben we weer een show :D

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 02:42

Nog meer knappe mannen ;) Heerlijk, kom maar op met die fotos ;)

Hosante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 08:34

Karina, ik ben nog maar op blz. 414 maar wat een leuk paard het is je gegund hoor.
Voor de rest blijf ik nog maar even in de meeleesmode.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 08:38

Suzanne -> *\o/* Gefeliciflapsteerd met je verjaardag! *\o/*

Judith -> Je verwent ons weer met al die foto's van al die prachtige paarden! *D
Ga ajb door! :D

Frank & Anouk -> Fijn Frank, dat je Anouk zo kunt helpen, ze is al zo lang aan het proberen.
Ik denk dat je die stang of ongebroken bit gewoon eens moet proberen, je merkt snel genoeg hoe Sam erop reageert.

Anouk -> Een Pelham werkt idd scherper in, maar ook daar ligt het weer aan de hand van de ruiter.
Voor mij is het om Rintske onder controle te kunnen houden tijdens buitenrit in een groep, of om haar uit haar paniek te krijgen, verder kan je de Pelham ook gewoon op de trens rijden.
Het is zeg maar een stang en trens in één.

Kelly -> Nou idd! Was ik vrijgezel geweest dan had ik het wel geweten!
De paardenmannen hier in NL die er ook nog een beetje leuk uitzien én vrij zijn moet je met een zaklampje zoeken. _O-

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 09:06

Gister gereden met bitloos op Gemelo, en ik moet zeggen dat hij er super op reageerd. Nu rijd ik hem altijd al op mijn bovenbeen in de "aanleuning", dus in principe kan het ook zonder iets aan zijn hoofd :D

Ik kan me nog een pony herrinneren die op hand liep, dus zwaar was en het bit ook vastpakte.
Hem heb ik toen helemaal losgegooid, dus lange teugels, en ben hem op zit oefeningen gaan rijden. Goed op eigen beendruk en balans letten en heeeeeeeeeeeeel laag tempo. zowel in stap en in draf.
Bij wijze van , heb ik hem eerst geleerd op eigen benen te lopen en niet op handen.
Na een paar keer ging het paard netjes met zijn hoofd op de ll (losse teugels) , er was dus geen ctc met handen, maar merkte zeker dat dit duidelijk vanachteruit de kracht was , die hij ging aanspreken.

Alles wat zwaar aanvoelt in hand, doet in principe de ruiter zelf. Je houd vast als je een paard zwaar in de hand hebt of vasthoud. Je hand hoort eigenlijk te geven ipv te nemen.
Dit is altijd zo, wat je er ook inhangt.
Als je je dus niet goed van bewust bent , of je juist met je handen rijd, zou ik zeker niet aan een stang beginnen. Teveel druk in hand, zet een paard altijd zijn lendenen vast (de spieren aldaar) en zal geen totale ontspanning meer in het lijf krijgen.
Vergeet niet. Het hoofd van een paard is zijn balansstok , daarmee moet hij zijn evenwicht bepalen. Ga je hier verkeerd mee om, dan compenseerd ie dit in zijn lijf en rijd je spieren vast ipv los.

Tot nu toe heb ik heel wat zwaar verreden paarden gereden, die eigenlijk 'verkeerd'bewogen, en heb dit altijd op deze manier opgelost om een totaal ontspannen swingend paard te krijgen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 09:07

Kelly_Taco schreef:
Mozes Kriemel.. ik ga ook in Spanje wonen!!!
Wat een mannen daar zeg :~

ik ga meeeeeeeeeeeeeeeeeeeee

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 09:15

Ik ook!!! :D

Lisenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:02

Dan ga ik ook mee. Ik ken ook nog wel een hele leuke. :D

Jus, wij hebben Halley bij Yeguada La Devesa, Rafael Domenech in Falset gekocht. Hij heeft meerdere paarden van Pallares staan. De ruiter die bij hem in dienst is heeft les van Henk van Bergen. Zij fokken puur op beweging en natuurlijk karakter.

Suus: Gefeliciteerd met je verjaardag.

Anouk: Dat is niet onze boot, maar die van mijn schoonouders. We gaan daar regelmatig heen, even dagje ontstressen, heerlijk. Banjer vindt het varen geweldig, maar als Jan in het water springt is het helemaal zijn feessie. Ik ben niet zo n zwemmer in buitenwater. Zee vind ik wel lekker, maar ik hou niet van baggerbodem. Dus als het zand is wil het nog wel, maar dan moeten er niet teveel plantjes inzitten.

Heb Halley van de week voor het eerst weer gereden en hij liep toch fijn. Hij had er echt weer zin in. Nu nog een wedstrijdje plannen voor de keuring. Hij is al bijna een jaar niet meegeweest en vind het (meer voor mezelf) een lekker idee als hij voor de keuring eerst weer eens is meegeweest.

Sanne en Jasmijn fijne vakantie.