[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 16:03

@bubblee, gefeliciteerd met jullie veulen. Mijn eigen merrie heeft helaas vorige week een dood veulen gekregen van Arent (dikke pech), was een prachtig luxe veulen.

En mijn bijrijdpaard heeft ook een prachtig merrieveulen van Arent gekregen. Beide merries worden dit jaar weer door hem geinsemineerd.
Arent x Bartele
Afbeelding

Afbeelding

Wil jullie ook nog even onze enter en twenter van Auwert laten zien, 2 volle zusjes en krijg echt zin om met de twenter bezig te gaan.

Afbeelding

Afbeelding

Zal vanavond even op derest reageren.

boemel

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 18:32

Jinthe, jong zat toch om met een zadel te beginnen. Er staat vast geen tijdsdruk op.

Wat onze match betreft, ik ben voorzichtig positief.
Ze is mooi in de hoogte gegroeid , de drakenstreken zijn veel minder en over het algemeen gedraagt ze zich als een goed opgevoed paard.

Ik twijfelde erg aan haar looplust, maar ook dat begint echt te verbeteren. Gisteren een uitstrekmomemtje gezien waar ik blij van werd.

Tot nu toe vond ik haar galop en stap goed en haar draf zo zo. De draf wordt nu ook beter. Had laatst gelezen dat paarden met veel buikpijn de draf vaak het lastigst vinden.

Dat ie verbeterd is een goed teken.
We hebben nog bijna 5 weken prednison te gaan, maar de hoeveelheid wordt al wel afgebouwd.

Mooi, al dat jonge spul. <3

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 19:08

Wat fijn Boemel, eindelijk toch een positieve draai! En dat de draf minder kan worden door buikpijn heb ik ook ervaren. Wij hadden een hele grote makkelijke beweger die langzaam steeds minder werd in de draf. Stap en galop was niets te zien. Dat paard bleek een maagzweer te hebben en had last van buikpijnen. Na behandeling werd dat weet steeds beter. Dus laten we hopen dat dat bij jou ook zo gaat zijn. Het is in ieder geval al heel fijn om zo'n positieve berichten te lezen!

En jeetje, die Auwert zien er echt heel anders uit dan de onze :D
Wel super leuk!

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 20:24

Mooie foto's Getty_Maan!

Boemel: Wat fijn die vooruitgang zeg!

Hier beetje afwezig de laatste tijd. Maar weer proberen wat actiever te worden. Mijn Uldrik merrie had deze week een goede hartslag scan dus dat word afwachten tot 1 april *D

Voor mijn Tsjalle merrie moet ik morgen beslissen of die bij de hengst gaat. Moet namelijk een afspraak maken voor scannen voor aankomende maandag. Ik twijfel nog tussen dekken of een poging tot rijden. Maar hoe realistisch is dat met twee kleine kinderen etc. Dus nog even een nachtje over slapen %)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 14:02

Dennenboom, gefeliciteerd!

Ik snap je punt over het rijden wel.
Van de andere kant … je hebt ook tijd voor jezelf nodig.
Is 2x per week rijden ook niet mogelijk?
En dan nog een keer longeren wellicht?

Met het beter worden van de draf bedoelde ik dit.
Afbeelding

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 15:49

Boemel, kijk dat ziet er goed uit! Ik ben erg benieuwd hoe ze het doet over een paar maanden :)

Qua rijden moet dat in de slaapjes van de kinderen. Dus ik moet of middags geluk hebben dat ze tegelijk slapen of anders ochtends voordat ze wakker worden of avonds. Ritme is hier van 9 tot 21.00. Maar de baby denkt daar nu nog anders over _O-

Oja, ik ben ook wel het type als ik er 1 keer op zit, wil ik fanatiek rijden en kan dan echt gefrustreerd worden als dat niet lukt ;(

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 16:00

Dennenboom schreef:
Boemel, kijk dat ziet er goed uit! Ik ben erg benieuwd hoe ze het doet over een paar maanden :)

Qua rijden moet dat in de slaapjes van de kinderen. Dus ik moet of middags geluk hebben dat ze tegelijk slapen of anders ochtends voordat ze wakker worden of avonds. Ritme is hier van 9 tot 21.00. Maar de baby denkt daar nu nog anders over _O-

Oja, ik ben ook wel het type als ik er 1 keer op zit, wil ik fanatiek rijden en kan dan echt gefrustreerd worden als dat niet lukt ;(

Is er niet iemand die even op kan passen?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 16:24

Hebben de kinderen geen vader? :=

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 16:27

Sanet schreef:

Haha jawel! Maar wij hebben gezamenlijk een eigen boerenbedrijf dus die heeft het daar vooral erg druk mee :D

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 16:54

Dennenboom schreef:
Sanet schreef:

Haha jawel! Maar wij hebben gezamenlijk een eigen boerenbedrijf dus die heeft het daar vooral erg druk mee :D

Dat snap ik. Maar jullie hebben ook gezamenlijk kinderen. Wij hebben ook samen een bedrijf maar mijn man pakt echt wel zn deel in de opvoeding/verzorging zodat ik ook iets kan doen zonder non stop mama te moeten zijn.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 17:37

Ik denk niet dat je eigen bedrijven kan vergelijken. Het ene bedrijf is arbeidsintensiever dan de ander. Mijn man werkt kei- en keihard om alles rond te krijgen en ik heb daar echt diep respect voor hoe hij het alle dagen doet. Dus ik wil absoluut geen hard feelings naar mijn man.

Voor ons is dit de situatie wat ook weer veel vrijheden en voordelen geeft. Maar fanatiek rijden moeilijker maakt. Alles heeft zijn voor en nadelen.

Daarom heb ik besloten om mijn Tsjalle merrie weer bij de hengst te doen dit jaar :D wie weet kan ik het fokken nog wat combineren met rijden. Als dat niet kan ook helemaal goed. Ik vind fokken net zo leuk (misschien nog wel leuker, dat jonge spul <3) nu nog even bedenken welke hengst de gelukkige wordt!

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 14:02

Hier een beetje hectische dagen ivm erg ziek kind met de waterpokken dus zal weer even bijlezen.

En ben je al uit de hengst Dennenboom? Lijkt me wel lastig inderdaad met de kinderen in verschillende ritmes en dan nog fanatiek rijden.

Hier 1 kind, baan 32 uur is het wel goed te combineren. Heb alleen niet meer een paard om heel fanatiek te rijden maar zit er alsnog wel 4 x in de week op. Heb nu wel een leuk bijrijd paard gevonden in de buurt. Die ga ik 1 a 2 x per week nu erbij doen. Heeft Z gelopen dus kan er hopelijk veel van leren.

Ziet er goed uit zo op de foto Boemel!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 16:19

Oh wat een heerlijke koppies allemaal!

En dat ziet er mooi uit boemel. Hopelijk op n meer verbetering.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 17:46

Marjolein: Nee ben er nog niet over uit! Neig ook wel weer naar terug dekken met Herre. Maar nog even achter de laptop duiken vandaag :)

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 20:29

Begint wel enorm te kriebelen met al die leuke veulens hier!
Maar ik moet van mezelf eigenlijk wachten tot ik afgestudeerd ben, in verband met mogelijk Flinke dierenartsrekeningen…

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 15:34

boemel schreef:
Mooi Jelske! Wat fijn zulke goede berichten!
Heerlijk dat je nu weer met haar aan het werk kan.

Op advies van de dierenarts geef ik silicium bij I.v.m de pees. Wellicht ook wat voor Jelske?

Mir heeft i.i.g. geen bijzetteugel nodig. Van weggedrukte rug naar lang en laag en dat ook nog mooi constant.
Ik ben er blij mee :)
[ [url=m/wd4cc2.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/EzmyM2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zal het eens opzoeken, in welke vorm voer jij het/welk product gebruik jij?

Wat een fijne beelden van Mirtje zeg! Sowieso een wereld van verschil met de beelden van een poos geleden. Ze knapt zienderogen op.

@Getty: jullie enter en twenter staat er ook mooi voor :o Ik kan mij voorstellen dat het kriebelt. Is toch logisch!

@Denneboom: ik wilde juist zeggen dat het één het ander niet noodzakelijkerwijs uit hoefde te sluiten, maar je bent al tot het compromis gekomen zie ik! Ik ben reuze benieuwd naar jullie hengstenkeuze.

Klinkt als een buitenkansje @Marjolein!

@Nynke: Volgens mij is dat wel een wijze planning. Maar in dat geval is er nog steeds tijd zat. Ben je al wel aan het kijken naar hengstencombinaties/lijntjes die bij jouw merrie passen?

Hier gaat alles een beetje zijn gangetje. We zijn inmiddels op vakantie in Groot Britannië en zijn ook een dagje naar Appleby geweest omdat we toevallig in de buurt waren. Laat mij jullie vertellen dat wij dus niet wisten wat wij zagen :') Zoveel mensen en caravans, ieder veldje volgestouwd en ook de kraampjes. Deze mensen maakten er een sport van om zoveel mogelijk in de kraampjes kwijt te kunnen met als gevolg dat je als bezoeker ook niet weet waar je moet beginnen te kijken.

Qua paarden ook veel uitersten gezien. De RSPCA (dierenbescherming) was in grote getallen aanwezig en ik denk niet dat dat overbodige luxe zal zijn geweest. := Maar ook veel paarden gezien die er vervolgens uitermate goed voor stonden. Van dravers tot tinkers, shetlanders en alles ertussenin. Ook geleerd dat er echt heel veel verschillende typen tinkers zijn :D Van formaatje B/C-pony tot praktisch paard. Meer sportief model tot echt die vanners die je kent van de plaatjes. Hier en daar ook wat Clydesdales gezien - erg indrukwekkend. Een hengst met stokmaat van ruim 1.90m, op een halstertje gereden, zonder zadel, zonder cap, totaal niet onder de indruk van de meute aan mensen, paarden en honden. Vond alles prima en gezellig. Echt het toonbeeld van braaf. Wat mij ook was opgevallen was dat ik daar bijzonder weinig paarden met sokken, met typische CPL verschijnselen (of mok) heb gezien. Dan ben ik toch benieuwd - want op deze schaal - of dit misschien ook deels door omgeving wordt bepaald of dat dit ook fokbeleid is geweest etc.

Nu ben ik normaliter niet zo van de tinkers, maar er was er eentje bij die getoond werd en waar aan gerefereerd werd als "the General" (geen idee of dit z'n naam is of slechts een titel). Ik kon het linksom of rechtsom wel goed begrijpen. Wat een dier... := Moest dit dus ook even met jullie delen:

Afbeelding

Afbeelding

We gaan de komende dagen in ieder geval Whales in en nog een beetje wandelen/wildkamperen op wat bergen/in wat natuurgebieden, dus ik sluit niet uit dat ik voorlopig even geen bereik meer heb :Y) Ik hoop overigens wel nog ergens een ruitersport zaak aan te kunnen doen om te kijken of ik nog een geinig souveniertje kan scoren met een typisch brits tintje ofzo O:)

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 17:54

Nou, mocht je nog eens aan outcross denken dan is deze Generaal wel iets!
Lijkt me een hele gave belevenis om daar je oren en ogen flink de kost te geven. Veel plezier nog gewenst.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 17:55

CPL begint meestal onderaan, dat kun je bij deze schimmel Tinker niet zien. Wel zien je aan zijn achterbenen aan de voorkant strepen, dan gaat er bij mij een alarmbel. CPL is genetisch bepaald en heeft ook te maken met een algeheel management qua voer etc.

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 10:36

Geniet nog van jullie vakantie Jelske!

En Dennenboom, benieuwd welke hengst je gelukkig gaat maken :D

Nynke, oei, verwacht je dierenarts kosten? Gaat het wel goed?

Hier is ons tweede veulen inmiddels ook geboren. Gelukkig alles volgens het boekje. Nog eentje te gaan maar die verwachten we pas in augustus :Y)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 14:58

Heb je al beeldmateriaal Jinthe?

Ik was ziek de afgelopen week en mijn vriend was zo lief Mir te trainen. En dat ging eigenlijk verassend goed.
Alleen t sturen aan de lange lijnen lukte m niet zo goed. Heb dus hijgend wat rondjes volbracht ha ha
Filmpje:
https://www.instagram.com/reel/C8PJ0AXt ... d5MTZpdQ==

Verder is de masseuse geweest en de zadelmaker.
Mir heeft wat boze blikken gegeven en haar tanden laten zien, maar dat was t dan ook. Ze stond netjes stil en uiteindelijk was ze ook echt vriendelijk.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 15:40

Klinkt alsof jullie nu echt stappen maken met Mirtje, wat ontzettend fijn!!

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 20:58

Klinkt echt heel goed Boemel. Super fijn.

Gefeliciteerd Jinthe! Mooi dat het weer goed ging. Lijkt me ook weer heel klein. Veulen hier groeit zo hard, het kleine is er echt af!

Welke hengst is het geworden Denneboom?

Vandaag met merrie en dochter op pad voor een les in binnenbak. Onze buitenbak stond helemaal blank. Eerste keer weer voor de merrie van huis met veulen aan de voet, maar gaf geen kik. Wel is ze enorm hengstig. Niet normaal. Tenminste, ik weet niet of dit bij haar hoort, misschien voor haar doen heel normaal. Zolang we haar hebben is ze altijd drachtig geweest, meteen weer gedekt. En nu niet.

Veulen gaat goed. Alhoewel het niet qua exterieur de mooiste veulen die we tot nu toe hebben gehad, blijft ze wel. Qua bloedvoering vinden we het mooi. Dus hopelijk groeit er nog wat moois en gezonds uit.

Afbeelding

Zonnebloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 21:08

Wat fijn Boemel dat Mir zo goed vooruit gaat.

Hier lekker aan het genieten van Xandro.
Hij doet het zo goed, is heel braaf alleen onder het zadel heeft hij flink wat beweging waar ik aan moet wennen haha, en vind hij de linkergalop wat lastig.
Maar goed we hebben alle tijd, heb hem nog geen 4 weken en gaan nu ook het lessen oppakken.

Ik vind het wel een aansprekend veulen hoor Sunnyhorse!

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 22:24

Sunnyhorse: Die is al groot aan het worden zeg. Leuk dat je haar aanhoudt.

Het is Herre weer geworden, we gaan voor een knap broertje of zusje *D echter is de merrie fanatiek en wil mij graag meerdere broertjes of zusjes geven :') dus dat is nog even afwachten of ze allemaal gaan ovuleren

Zonnebloem: Fijn dat het zo goed klikt met Xandro :D

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 19:22

Oh jee Dennenboom meerdere eieren?

Wat fijn dat het zo goed gaat Zonnebloem!

Leuk dat je haar aanhoudt Sunnyhorse!

Wat top dat het met Mirthe zo lekker gaat Boemel!

Gefeliciteerd met het veulen Jinthe! Toch fijn als alles volgens het boekje gaat! Wat is het geworden?

Wat een bijzonder dier Jelske!