Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 38090
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 08:15

Jaaa Pinda inderdaad, ik vind het ook echt een mooi paard geworden. Veel groter ook dan ik destijds dacht dat hij zou worden.

Ik gebruik even de longeerhulp als touwtjes bij een gebrek aan touwtjes haha..

Autumnn

Berichten: 8119
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 08:55

Wat leuk StellaPRE! Heel veel plezier. Op pad met je paard is zo leuk *\o/*
Wij gaan zaterdag weer op pad.

Ik ben ook weer lekker aan het rijden. Vooral aan het klooien met mijn houding waardoor naar mijn idee Nero scheef loopt. Of zit ik scheef omdat Nero scheef is :+
Maar goed. Langzaam gaan we er komen. We hadden gisteren ruim een halfuur gereden (in plaats van ruim 3 kwartier tot een uur) en dat was fijn. Hij was braaf en we hebben echt meters gemaakt. Ik blijf erbij dat het rijden met hem soms echt nog een puzzel is, maar we komen steeds dichterbij de laatste stukjes :D

Maartje_M

Berichten: 9433
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 14:11

Elisa2 schreef:
Jaaa Pinda inderdaad, ik vind het ook echt een mooi paard geworden. Veel groter ook dan ik destijds dacht dat hij zou worden.

Ik gebruik even de longeerhulp als touwtjes bij een gebrek aan touwtjes haha..


:') Slim opgelost haha!

Vanmorgen de meiden laten wegen, heel interessant om te zien wat het verschil (of niet) met het weeglint was

Jenara

Berichten: 1588
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 19:24

#Elisa, Cacahuete ziet er goed uit, wat is die mooi uitgegroeid!!

@Stella, oh dat klinkt leuk! Hoe ging het al tot nu? Leuk deken ook trouwens!!

@Autumn, ja technisch vind ik ze wel lastig te rijden, die PRE's! maar komt vast goed met veel oefening, goed bezig hoor!

@Maartje, wat was de conclusie van het wegen? Ben benieuwd :)

Ik mocht dus vanmorgen model staan met Jenara voor een meeloop van Ellen Sonck :D
Mijn make-up werd gedaan door een echte visagiste en ik kreeg een rode baljurk met hoepelrok aan!
Stilstaat op de juiste plek vond Jenara nog niet altijd even makkelijk en oortjes naar voor is ook wel een dingetje :+ maar verder was ze wel superbraaf, zo helemaal alleen mee op locatie, met 8 fotografen rondom ons! Supertrots alweer!
Hier alvast een paar gsm-foto's, de definitieve zal ik wss nog even op moeten wachten.

Afbeelding

Afbeelding

Maartje_M

Berichten: 9433
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 19:37

Gaaf Julie!

Jonique was 284 (te zwaar en precies even zwaar als het meetlint aangaf)
Lissy was 444 en die hebben we gemeten op 1.50
Elevada was 483 (te licht)

Autumnn

Berichten: 8119
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 20:09

Benieuwd naar je foto’s Jenara!

Wij hadden vandaag een trec-training. 1 keer eerder gedaan maar dan aan de hand. Nero vond het zo leuk, hij werd een beheersbare stuiterbal :))
Alle onderdelen gedaan, bruggetje (niks aan), slootje met badeendjes (saai), op-sprong (tof, maar stom, we kunnen niet galopperen) af-sprong (yiiihaa), onder takken door (spannend maar voor baasje doe ik alles) lage sprong, (saai, til ik m’n benen niet voor op) bezemsprong (dat is leuk!!!) **\O/**
Afbeelding

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 20:34

Mag ik mij ook komen melden in dit topic, tijdje zeer inactief geweest maar zo nu en dan weer aan het lezen.

Alleen.... mijn jonge Spanjaard valt onder de noemer Cruzado :') mag hij nu ook meedoen :')

Maartje_M

Berichten: 9433
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 20:55

Gaaf Autumn!

Cruzados mogen ook hoor :j welkom

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 21:23

Afbeelding

Dit is hem! Hij is 2,5 en een echte draak.
Hij kende tot enkele maanden geleden niet heel veel dus zo nu en dan laat ik hem wat dingen zien en doen zodat hij, als hij ooit voor de nominatie inrijden komt. Hij niet volledig blanco is.
Dat gaat bij hem niet werken hen ik al gemerkt.
Alles in rust met 2828 stappen :)

Ineke2

Berichten: 33179
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 22:01

Ik zie weer hele mooie foto’s voorbij komen! Het blijft zo leuk om mee te kunnen genieten daarmee.

Afbeelding

Een foto van mijn les dan gisteren :)

@Luckiebradley mijn Izarra is ook een cruzado. Leuk dier om te zien is de jouwe hoor.

Elisa2

Berichten: 38090
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 08:52

Dankje Jenara, dat vind ik ook.

Gaaf die foto's met die jurk zeg, ik ben benieuwd naar de rest.

Maartje, grappig..ik wist niet dat daar zo'n verschil in kon zitten bij het opmeten van het gewicht.

Autum: Dat is het leukste altijd vind ik als een paard het leuk vind!
Hij zal WE dan ook wel helemaal fantastisch vinden?

Mooie cruzado's, Ineke zit er op met een stralende lach. Dat is het mooiste om te zien. :-D

Maartje_M

Berichten: 9433
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 09:13

Leuk vosje hierboven!

Ineke dat ziet er fijn uit!

Elisa momenteel is Elevada al haar bespiering kwijt, dus waar je meer met het lint zit ‘niks’ en dus klopt dat niet met de werkelijkheid. Er zat ruim 80 kg verschil in := bij Lissy scheelde het 40 kg. Bij Jonique 1 :')

Elisa2

Berichten: 38090
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 09:18

Ik vind het wel interessant, heb er nooit zo bij stilgestaan dat er zo'n verschil in kan zitten door zoals jij nu al zegt bijvoorbeeld een gebrek aan bespiering.

Maartje_M

Berichten: 9433
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 09:28

Ik eigenlijk ook niet. Maar ik wilde heel graag weten hoe nauwkeurig het lint was. De dame van de weegschaal zei ook dat het goed kan dat als Jonique afgevallen is, het bij haar ook niet meer klopt.
Ik vond het ook echt heel interessant! Ze gaf bijvoorbeeld ook aan dat schofthoogte en ras nog niet veel zegt, want het ene paard is langer dan het andere en dat kan zo al weer heel wat kilo’s schelen. En dat zijn dan ook weer kilo’s die zo’n lint niet ‘ziet’

Ineke2

Berichten: 33179
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 09:47

Ik heb mijn paard (en) nog nooit gewogen, ook nooit een lint gebruikt omdat het niet zo betrouwbaar is ( dat blijkt dus ook :D )

Die grijns op mijn gezicht heb ik heel vaak op Izarra. Gaat vanzelf <3 :D

Autumnn

Berichten: 8119
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 09:55

Elisa2 schreef:
Dankje Jenara, dat vind ik ook.

Gaaf die foto's met die jurk zeg, ik ben benieuwd naar de rest.

Maartje, grappig..ik wist niet dat daar zo'n verschil in kon zitten bij het opmeten van het gewicht.

Autum: Dat is het leukste altijd vind ik als een paard het leuk vind!
Hij zal WE dan ook wel helemaal fantastisch vinden?

Mooie cruzado's, Ineke zit er op met een stralende lach. Dat is het mooiste om te zien. :-D


Dat denk ik ook! Er wordt heel af en toe bij ons in de buurt wel eens wat georganiseerd dus bij de volgende keer mogelijkheid wil ik zeker meedoen

Maartje_M

Berichten: 9433
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 10:08

Ik gebruik het lint vooral om goed in de gaten te kunnen houden of ze aankomen of afvallen. Het gaat dus niet zo zeer om de waarde die er opstaat als meer om het verschil met de keer daarvoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 11:50

Verwijderd
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-04-24 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Berichten: 33179
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 11:57

Oei Zonnebloem92 dat klinkt gevaarlijk en zeker met angst is het niet veilig om dit in je eentje op te lossen.
Is het een optie om hem in training te doen en zelf mee te trainen, dus op zo’n manier dat jij tegelijkertijd goede begeleiding krijgt om dit na de intensieve training ook op te lossen ( of liever leert te voorkomen dat hij steigert ).

Elisa2

Berichten: 38090
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 13:27

Zonnebloem92 schreef:
Ik probeer ook gauw bij te lezen, maar even een egoïstische post.
Het rijden ging weer wat beter, vertrouwen kwam wat terug na mijn val en vooral op de grond wordt de band sterker.
Hij toont meer respect en het bijten is zo goed als over.
Echter afgelopen week een pittige les gehad en de deksel op mijn neus gekregen: hij is vrij dominant, dramt graag door en ik geef teveel toe.
Mijn instructrice was het daar niet mee eens... Links is links, rechts is rechts en ho is ho.
Toen moest ik hem doorvragen omdat hij gewoon door mijn begrenzing heen liep, meneer werd boos en begon te stampen. toch doorgevraagd met 1x heel hoog steigeren tot gevolg maar daarna wel netjes doen wat ik vraag.
Herkenbaar voor iemand? Ik durf alleen dus echt niet door te vragen omdat ik weet dat hij dan capriolen gaat uithalen. Van stampen ben ik niet zo onder de indruk, maar hoog steigeren wel.


Op wat voor een manier heb je doorgevraagd? was dat gewoon je hand sluiten of wat anders? en waarom dramt hij door? komt dat voort uit ongehoorzaamheid of is het spanning/ heetheid?


Het is goed om te weten dat een weegschaal nauwkeuriger is, ik had er eigenlijk nooit zo bij stilgestaan dat het ook uit kan maken of een paard langer of korter is.

Ineke2

Berichten: 33179
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 13:39

Ik heb trouwens een vraag met betrekking tot Izarra.
Zij vindt het heel spannend als ze bijvb op de poetsplaats staat en er iets van bovenop de kast wordt gepakt ( een doos ofzo ), maar ook een klusjesman die een ladder op klimt waar zij in de buurt bij staat, geeft dezelfde reactie.

En een hooinet ophangen in de trailer is ook geen succes.

Het maakt niet uit hoeveel ik het in de afgelopen maanden heb herhaald. Ze blijft het heel erg spannend vinden alsof het voor het eerst gebeurd.

Ze blijft niet in de reactie hangen, dus ze is wel snel weer rustig als de doos bijvb weer laag is.

Maar de reactie die ze geeft is wel heftig inclusief snorken en weg willen.

Tijdens het rijden dat mijn instructrice een balk pakt die achter de heg vandaan omhoog komt… Toen zat ik dus opeens op een heel gespannen paard. Hoofd hoog, rug strak en snorken…

Ik ben naar de andere kant van de bak gegaan en daar zag ze het niet en was ze weer kalm. De balken zelf is ze niet bang voor overigens.

Nou heel stuk tekst, maar ik weet niet zo goed hoe ik dit het beste kan aanpakken om de angst te verminderen of weg te halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 13:47

Verwijderd
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-04-24 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 38090
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 14:02

Bedankt voor je uitgebreide reactie, ik denk dat hij nog erg scheef is en dat het hem zeer doet in de spieren en het inderdaad moeite kost.

Ik zou hem gaan trainen aan de dubbele longe zodat je hem daarmee meer kan gymnastiseren/ rechtrichten en zijn lijf goed kan leren gebruiken. Daar ga je ohz enorm profijt van hebben.

Onder het zadel zou ik wel doorvragen maar niet zoveel dat er weerstand ontstaat, de grens daar tussen in is heel belangrijk denk ik.

Halthouden is gewoon steeds corrigeren/ herhalen, maar..niet te lang laten stil staan dat werkt vaak averrechts bij jonge paarden. (bouwen ze spanning op) Gewoon halthouden, 1,2 en gaat dat goed en is hij braaf dan gelijk voorwaarts wegstappen.

Ineke: bij jou denk ik dat het probleem is dat ze het niet kan zien, ik zou haar vooral er naar toe draaien met het hoofd zodat ze het kan zien. Ik vermoed dat het net steeds buiten haar gezichtsveld gebeurd waardoor ze spanning krijgt. Een paard kan recht voor en recht achter zich niks zien.

Ineke2

Berichten: 33179
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 14:13

Op de poetsplaats is het vanaf de zijkant dus dat kan ze goed zien. In de bak met de balken was op zo’n 10 meter afstand weer vanaf de zijkant.
De klusjesman ging schuin voor haar op zo’n 2 meter afstand van haar naar boven klimmen. Toen hij rustig boven op de ladder stond was het goed.

Ik denk daarom niet dat het is, omdat ze het niet kan zien.

Ze vindt duidelijk dingen in de hoogte dus eng :o

Maartje_M

Berichten: 9433
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 15:03

Zonnebloem ik sluit me aan bij Elisa, maar dan nog als toevoeging de optie om aan de hand te werken en daar met rechtrichten bezig te zijn.
Doet hij het twee kanten op of op 1 meer/extremer?

Ineke hoe reageert ze als je bijvoorbeeld haar voor pluk borstelt of als je het hoofdstel om doet?