[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laura1982

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 10:50

Ik heb een zwarte deken van harry's horse met witte kraag erg mooi.

Wormen gecheckt is het niet.

Ja wissels waren ook een droom van mij en nu er geen druk meer op zit schud hij ze uit zn mouw haha.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 11:26

Heerlijk toch Laura dat hij het zo makkelijk doet.

Even een Mirtje update:
Mir is al een week een engel. Zowel in de omgang als in het werk.
Vandaag voor het eerst hoefsmid zonder sedatie geprobeerd en dat ging volledig probleemloos en relaxed.
Weer een stukje stress minder :o

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 12:37

Even een egopost, i.v.m. drukte maar een prangende vraag :# Ik lees vanavond even bij, want ik zie dat we weer pagina's verder zijn!

@Boemel: super fijn bericht van Mirtje.

Is er iemand van jullie wel eens met een veulen/enter/twenter naar de fokdag geweest? Ik overweeg dit met Pit te doen, maar dat heeft logistiek natuurlijk best wel voeten in de aarde en voor ik aan al het geregel ga beginnen ben ik eigenlijk benieuwd naar het volgende.

Als je wil dat een voorbrenger (dus als je niet zelf jouw paard wil voorbrengen) jouw paard voorstelt, hoe regel je dat dan? Zijn er op zo'n fokdag mensen aanwezig die je gewoon aan kunt spreken, moet je dat van tevoren geregeld hebben... etc. etc.

Toen Pit als veulen naar de veulenkeuring ging, had ik de paarden net twee maanden en heb ik gewoon ter plekke mensen aangesproken en die hebben dat weliswaar voor mij gedaan, alhoewel ik een beetje gek aangekeken werd := Dus ik heb eigenlijk niet zo goed een idee hoe dit normaliter in zijn werk gaat.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 13:27

Hallo! Mag ik hier binnen vallen? Ik heb een Friese ruin, wordt volgende week 21 jaar. Heb hem al 16 jaar en hij heet Jippe. Meneer begint goed grijs te worden overal en heeft wat typische Friese kwalen heb ik begrepen (EOTRH en verslapte slokdarm) en zoek een beetje naar ervaringsgenoten rondom het oudere Friese paard (zeker nu ik begrepen heb dat de mijne met 21 best oud is, gezien gemiddelde leeftijd 16 is van Friezen…)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 17:39

@Jelskr: ik vind het met de twenters altijd al vrij serieus met al een bit in en op ijzers. Ik ga dat in ieder geval niet doen met mijn twenter.

Welkom Zilfstar. EORTH is niet perse een Friezen kwaal toch? Zo wel dan krijgen wij die ook vast nog wel :p mijn merrie heeft ook slokdarmverlamming, die is 27 en sprong gister nog als een dolle stier door de bak. Dus laat je niet gek maken door slechte verhalen.

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 18:35

_Jelske schreef:
Even een egopost, i.v.m. drukte maar een prangende vraag :# Ik lees vanavond even bij, want ik zie dat we weer pagina's verder zijn!

@Boemel: super fijn bericht van Mirtje.

Is er iemand van jullie wel eens met een veulen/enter/twenter naar de fokdag geweest? Ik overweeg dit met Pit te doen, maar dat heeft logistiek natuurlijk best wel voeten in de aarde en voor ik aan al het geregel ga beginnen ben ik eigenlijk benieuwd naar het volgende.

Als je wil dat een voorbrenger (dus als je niet zelf jouw paard wil voorbrengen) jouw paard voorstelt, hoe regel je dat dan? Zijn er op zo'n fokdag mensen aanwezig die je gewoon aan kunt spreken, moet je dat van tevoren geregeld hebben... etc. etc.

Toen Pit als veulen naar de veulenkeuring ging, had ik de paarden net twee maanden en heb ik gewoon ter plekke mensen aangesproken en die hebben dat weliswaar voor mij gedaan, alhoewel ik een beetje gek aangekeken werd := Dus ik heb eigenlijk niet zo goed een idee hoe dit normaliter in zijn werk gaat.

Hier gaan we met veulens naar de fokdag, dit jaar gaat het hengstveulen mee. Vroeger, voordat ik eigen Friezen had en voor een ander reed, ging de eigenaar ook heen met veulens.
Bij onze fokvereniging hebben ze voorbrengen geregeld. Kan je betalen bij het secretariaat en dan kreeg je een bonnetje die je weer kon inleveren.
Wij hadden het anders geregeld, maar dat is een optie als je zelf niet wil/kan voorbrengen :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 22:28

Sanet schreef:
Welkom Zilfstar. EORTH is niet perse een Friezen kwaal toch? Zo wel dan krijgen wij die ook vast nog wel :p mijn merrie heeft ook slokdarmverlamming, die is 27 en sprong gister nog als een dolle stier door de bak. Dus laat je niet gek maken door slechte verhalen.

Nee niet alleen bij Friezen idd. Dank voor je berichtje. Hij is in 9 mnd 50 kilo afgevallen door oa de slikproblemen in combi met veel wisselend (qua kwaliteit structuur etc) van het ruwvoer. Ondanks al bijvoeren. Als hij merkt dat slikken lastig gaat eet hij beduidend minder. Nu dus andere slobber erbij v vitalbix, lijnzaadolie, een fiber (grassen) mix had hij al er bij en overstappen v seniores priores naar vitalbix daily. En hopelijk vanaf volgende week de wei op. Maar hij is nog steeds zijn vrolijke zelf, een clown met voorliefde voor practical jokes (zoals je onderkwatten met zijn speeksel… tsja als je dat niet goed weg kunt slikken dan maar in je bakkes verzamelen en een slachtoffer zoeken). }> :+

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 22:43

Ach zonnebloem wat een knap koppie, hoe gaat het nu met hem?

Gefeliciteerd met het goede nieuws van Diekke en ook ontzettend fijn dat het met Mirthje zo goed gaat!! Dat is ook een opluchting, arme dier was gewoon zuur van de pijn.

Wat teveel gedaan met illias Laura? Hoe gaat het nu met hem.

Vriendin haar 14-jarige merrie begint nu echt een grijs hoofdje te krijgen, vindt het altijd zo wijs staan <3

Wij gaan met de veulens naar de fokdag, ik vraag altijd wel van te voren of ze de paarden voor ons willen voorbrengen, scheelt een stukje stress van mijn kant. Aangezien ik niks aan de eigenaar heb (man van in de 80 :7 ). Wij betaalden ze op de keuring.

Welkom Zilfstar, dat zijn al heel wat jaren samen. Hier nog geen ervaring met ouderdom van Friezen, die van mij wordt bijna pas 4 jaar.

Maan zit a.s. zaterdag 1 juni op 300 dagen dracht, het begint nu eindelijk spannend te worden. Verwacht dat ze mij niet lang laat wachten aangezien ze al serieus bezig is met haar uier.

Veulen ligt duidelijk rechts :+
Afbeelding

Marjolein wanneer moet Caro eigenlijk gestand worden?

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 23:23

Boemel wat een goed nieuws en een vooruitgang. Ze zal echt pijn hebben gehad.

Getty-maan spannend zo de laatste weken

Wij zijn vaak met de veulens naar de keuring geweest en bij onze fok vereniging zijn er altijd voorbrengers beschikbaar. Je betaalt €20,-

Zonnebloem, begint je nieuwe paard al te wennen.
Twee Friese merrie s van ons worden geinsemineerd, met Waander en Kees.

Gisteren is onze bijna driejarige merries geopereerd aan een heel klein chipje in de kogel, ze had er geen last van, maar uit voorzorg toch weggehaald. Ze is echt heel onrustig vandaag, dus vanmiddag heeft de DA iets kalmerends gegeven en dat heeft geholpen.

De kreupele merrie die naar de slacht moest herstelt wonderbaarlijk, natuurlijk nog niet geheel beter, maar als je ziet waar we vandaan komen.
Zij is 16 jaar en heeft nog geen enkele witte haar en is diepzwart.filmpje van vlak na het trauma.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 13:24

Nou hier heel verdrietig nieuws.

Vriendin liet haar merrie scannen voor opnieuw te insemineren en toen vond ze Maan met een dood veulen op het land, dierenarts waar Maan tijdelijk gestaan heeft was erbij ;(

Veel te vroeg nog, het was een prachtig mooi merrieveulen.. Nageboorte en alles lag er bij, verder ook niets aan te zien waarom dit zo gegaan is. Gisteravond was Maan nog helemaal fit.

Ze zijn bij mij op het werk gekomen om het te vertellen.

Met Maan gaat het gelukkig verder goed, wel lekt ze veel melk en is ze in geval van nood beschikbaar als pleegmerrie.

Als het goed blijft gaan, dan gaan we haar terug insemineren, met als hoop volgend jaar een gezond levend veulen...

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 14:00

Ach wat verdrietig Getty, helemaal geen idee wat er mis is gegaan? Ze moest niet heel lang meer toch?

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 14:05

Sanet schreef:
Ach wat verdrietig Getty, helemaal geen idee wat er mis is gegaan? Ze moest niet heel lang meer toch?

Echt geen idee, alles zag er goed uit. Ze zat vandaag op 299 dagen, 21 juni had ze op 320 dagen gezeten. Dierenarts wat dus aanwezig en heeft alles bekeken. We houden het op domme pech..

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 14:07

Wat ontzettend sneu… heel veel sterkte.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 14:24

Wat een verdrietig bericht Getty. Sterkte!

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 14:32

Getty-maan, wat verschrikkelijk nieuws. dan gaat het zo goed en opeens ligt het er achter. Wat een verdriet, sterkte

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 14:34

Ach wat een verdrietig bericht Getty!
Heel veel sterkte gewenst. Wat een verdrietige teleurstelling zal dit voor je zijn.

Moner, wat goed dat ze opknapt.
Is het gewricht zo dik of lijkt dat maar zo?
Wat mankeert ze precies?

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 16:48

Wat ontzettend jammer en verdrietig. Voor veel fokkers is het iedere dag aftellen, 11 maanden lang, en dan krijgt het deze wending. Sterkte!

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 18:44

Stille meelezer hier, getty veel sterkte! Zo naar, ze was er bijna..

Dat paard van het filmpje is wel een flinke blessure, deze beweging hoort normaal niet mogelijk te zijn in deze houding. Een pees is door. Wel top dat ze toch herstelt!

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 18:54

Veel sterkte Getty, wat verdrietig! |(

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 19:32

Och jee wat verdrietig van Maan...het laatste wat je verwacht als ze zo op het laatst loopt en fit oogt. Heel veel sterkte!

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 21:18

Jeetje Getty wat een drama voor jou zeg. Heel veel sterkte.

Gelukkig heeft ze wat kalmerends gekregen Moner
Oh dat filmpje durf ik niet te zien ik hou niet zo van abnormale bewegingen.

Caroliene wordt maandag gescand. Spannend, maar zal wel niks worden.

Oh wat heftig die slok darm problemen.
21 is wel een mooie leeftijd Zilfstar. Hopelijk gaat ie nog wat jaartjes mee!

Die Harry’s horse deken is indd echt een aanrader die Laura benoemt!

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 09:43

Marjolein hopelijk heb je het mis en is ze drachtig.
Heftig de slokdarm problemen, jammer dat we bij de friezen zoveel problemen hebben.
De geblesseerde merrie had een pees af of gescheurd, ze moest naar de slacht, maar volgende de DA echt grote kans op herstel, ik heb haar gekocht omdat ik het zonde vond, een hele brave merrie. Ze staat op stalrust, maar ik heb een filmpje van een stukje op de wei van 3 weken na het trauma.

Ik heb het vertrouwen in haar herstel

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 10:23

M arjolein , hoop op een goede uitslag scan.
Waarom denk je dat ze niet drachtig is?

Moner, ik vind het een mooie merrie. Wat is haar afstamming?
Steeds meer dierenartsen komen terug van boxrust bij een peesblessure. Is het echt nodig bij haar?

Tess had ook een hele heftige peesblessure. Dierenarts zei 3 maanden boxrust. Ik zei dat ik het te lang vond. Toen moest ze 1 maand op boxrust.

Na 4 uur alleen op stal, deed ze niets anders dan rondjes draaien op haar geblesseerde been.
En toen hadden we pas echt een peesblessure.

Heb haar 1 jaar lang 24/7 op de wei gehad en ze heeft alles gedaan wat de dierenarts verboden had.
De echo echter was top en de dierenarts was stom verbaasd. Had nog niet eerder zo’n zware blessure zo mooi genezen gezien.

Traumeel is trouwens een mooie ondersteuning voor de peesblessure. Bloedzuigers schijnen ook een goed resultaat te geven. En heel mooi dat je dit dier nog een kans geeft. <3

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 11:18

Boemel ik geef haar nu verplichte stalrust, omdat mijn driejarige merrie geopereerd is aan een chipje in de kogel, ik ga haar het hele proces mee laten lopen en dan gaat ze ook gewoon de wei op.

Ik ga traumeel aanschaffen.

Ik kende de merrie niet, ook de eigenaar niet, de eigenaar was patiënt op de praktijk waar mijn dochter werkt en daar zaten ze echt met dit verhaal.
ik heb haar ongezien opgehaald met het idee dan zie ik wel.
Ze is heel groot, ik moet op een stapje om haar halster om te doen, maar zo lief en goed opgevoed, echt een fijn paard.
Ze is een stamboek merrie met vol papier uit Felle 422 X Liekele 364, ik overweeg haar te laten insemineren, maar ze is 16 jaar en heeft geen veulens gehad.

Ik ben nu aan het nadenken daarover en haar toekomst

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 19:47

Denk dat je daar goed aan doet, dit is niet vergelijkbaar met een peesblessure onderin het been.

Grappig moner, ik heb een merrie staan en moedersvader is ook liekele. Kom hem nooit ergens tegen eigenlijk