[HK]BPL5 In volle vaart kletsen we door over het Barok Paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 12:40

moonforever schreef:
Gene die problemen hebben sturen maar gewoon PB,,
kunnen we in Topic gewoon gezellig houden...

Daar ga ik in mee, ik ken je niet, heb de filmpjes ook niet bekeken want wat schiet ik ermee op?

Laten we in ieder geval het topic gezellig houden :j

cherell: Dat zie je hier ook vaak hoor, heleboel mensen met oudere paarden die niet weten wat ze ermee aanmoeten. De een jaagt ze door tot ze er letterlijk (!) bij neervallen en de ander laat ze maar wegkwijnen in het weiland. Vaak ook alleen.

Het enige wat ik doe is proberen advies te geven en aangeven waarom dat beter is voor het dier. Maar als de eigenaar er zelf niets mee wil doen kun je eigenlijk zelf ook weinig doen. Tenzij het dier echt onder erbarmelijke omstandigheden leeft, dan zou je nog wat instanties kunnen benaderen.

MachoPablo

Re: [HK]BPL5 In volle vaart kletsen we door over het Barok Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 13:03

Ik heb idd ook op verkeerde manier door manege leren rijden.. rij nu lekker beetje buiten met lange teugeltje..

Wij hebben best veel oude pony op stal staan daar hobbelen ze mee buiten of lopen
En 1 met Hart problemen die loopt elke dag een uur buiten

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 13:28

Dat is t vaak ja, als je oude paarden ineens helemaal stil zet gaan ze ook gelijk heel erg achteruit!
Ik 'snap' best dat als je een paard echt puur voor het beoefenen van jouw sport hebt, of om mee te fokken en het dier wordt daar ongeschikt voor, dat je het dier ook niet interessant meer vind (Note: ik snap dat er mensen zijn die zo naar dieren kijken, ik zeg NIET dat ik het zelf ook zo zie) maar vraag dan een gezellig buurmeisje om het dier aandacht te geven en er mee te lopen enzo... Ze daar stil laten staan kost net zo veel geld als dat er iemand ook nog een beetje plezier van kan hebben en het leven voor het dier ook waardiger kan maken...

Wij hebben er ook 1 op stal, die gaaaat maaar nieet doood.... haha! En hij krijgt ook heel veel aandacht van ons allemaal want hij is echt de mascotte van de stal ongeveer, maar die is geloof ik 7 jaar geleden gebracht om z'n oude dag door te brengen omdat de eigenaren gingen emigreren en hij dat niet meer zou trekken... nou, hij staat er nog steeds :P

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 16:18

Ja ik vind ook dat we het topic leuk moeten houden, dus daarom reageerde ik ook op de post met filmpjes, wij kunnen er toch verder niks mee, zij willen dat blijkbaar wel.

Ik denk dat bijna niemand van een manege echt een topruiter wordt. Maar ik moet zeggen dat ik nooit gekke dingen heb gedaan eigenlijk. Denk ook wel dat ik al vroeg veel nadacht over dingen, en daarbij was ik 14 toen mijn paard artrose had en dan leer je wel verantwoordelijk omgaan met je paard. En nu ben ik al helemaal een google-idioot. Ik wil van alles weten etc.

Sneu als zo'n oud paard geen aandacht meer krijgt. En beweging lijkt mij idd ook erg belangrijk..

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 16:53

By ons staan ook oude paarden lopen er mee en hobbelen er beetje bij mijn mee... veder staan ze op de wei..

pablo en winny zyn goed gekeurd by de tandars haha
Ga nu weekendje weg

Babeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 20:06

Veel plezier moonforever! :)

Bij ons staat er ook een oudje, een schat van een paard! :D Deze krijgt dan ook (meer dan) genoeg aandacht en mag elke dag buiten! :)

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 20:23

Ik vind het sneu dat als die filmpjes dan al zo oud zijn. Mensen die dan weer naar boven halen on je de grond in te boren.

Ik vond het al zo raar dat er ineens iemand het topic binnen kwam die hier nooit iets postte en nu ineens 1 ding..

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:09

Ze zoeken het maar lekker met elkaar uit!

Ben je al zenuwachtig voor zondag?! :D

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:21

moonforever fijn weekend!

Idd Duijfje, al zenuwachtig? :))

Ik heb vandaag Camée even los laten springen, heb gisteren met Storm en Rachid (pensionpaardje) gesprongen en de grond was zo fijn droog dus ik dacht eens kijken wat Camée ervan vind. Het ging best goed maar volgens mij heeft ze nog nooit gesprongen :P Heb nog wat foto's gemaakt dus als ik ze van de camera heb gehaald zal ik ze laten zien.

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 23:00

Haha nou joh! Jullie moesten eens weten!
Echt enorm... Maar heb er ook heel veel zin ik om hem weer te zien. Alweer bijna 2 weken geleden.. Maar deze week ben ik echt aan het aftellen.
Zondag middag in Venlo en in de avond thuis :) even foto maken hoe hij aankomt!

Hij scheen toch wel erg hengstig te zijn richting de merries op de kliniek. Dus dat wordt nog wat haha!

Ben benieuwd naar de foto's :)

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 23:01

Dankjewel,. Jullie ook heel fijn weekend..
Ik lees wel mee zal minder reageren

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 23:04

Google-idioot :')

Moet zeggen dat ik op de manege wel vreselijk veel heb geleerd, maar de man waar ik les van kreeg sinds mijn 10e ofzo, de manege-eigenaar, was internationaal springruiter en die man heeft zoooooveel kennis wat hij allemaal in z'n lievelingsleerlingen (pick me pick me :D :') ) stopte :P Dus daar heb ik tot 2 jaar geleden zoooo ontzettend veel geleerd. Toen kreeg hij lichamelijke klachten en kon niet meer zo lang in de bak staan -O- Af en toe spring ik nog een lesje bij hem mee en elke les weer leer ik zoveel, bizar gewoon..

Verder ben ik er voor om 't gezellig te houden en dit geschil via PB uit te vechten. Of liever elkaar gewoon lekker met rust laten. Dat gepest is nergens voor nodig. Joyce maakt zelf uit hoe ze met haar paarden omgaat.

Haha ben benieuwd naar de foto's Posh! :D

Oeehhh jaaaa Celineee, nog een knapperd voor ons topic erbij :D :D :D

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 23:09

O ik ben benieuwd naar een springende Camee dan! Is wel eens leuk voor de afwisseling voor ze!!

Fijn weekeind Moonforever!

Ja inderdaad, ik hou er niet van als mensen zo met paarden/pony's om gaan, en ik ben zelf ook altijd erg voorzichtig geweest met veel respect voor dieren, dat is mij er al heeeeel vroeg ingehamerd :P
Maar ik kan me ook voorstellen dat mensen dat wel doen als ze jonger zijn, niet met het idee om het paard dwars te zitten of pijn te doen, maar met het idee dat het grappig is...
Dan vind ik het kwalijker om te zien dat er een hele pony-club omheen staat in de manege, dan die twee meisjes op die pony. Er wordt niets van gezegd en alleen maar om gelachen, hoe kunnen die meiden dan weten dat het fout is?
Ik vind het gewoon jammer dat er op maneges (vaak) gewoon bijna geen aandacht wordt besteed aan de algemene kennis over paarden, het verzorgen ervan, het uitleggen hoe een paard 'normaal gesproken' hoort te reageren etc etc... Hierbij is invloed van ouders enzo ook erg belangrijk. Op wedstrijden hoor je ze wel eens tekeer gaan tegen de jonge ruitertjes; Geef hem maar een klap, nu loopt hij te klooien!!
En als het kindje niet goed heeft gereden dan lag het altijd aan de pony en was die niet goed genoeg... jammer is dat!

Maar verder vind ik het wel fijn als er hier niet zwart-gepraat wordt door mensen die totaal niets met dit topic te maken hebben...

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 23:20

moonforever schreef:
Dankjewel,. Jullie ook heel fijn weekend..
Ik lees wel mee zal minder reageren

Minder reageren is naar mijn mening niet nodig toch? Als die mensen een probleem hebben is dat tussen jullie.
Ik vind het niet nodig om dat soort dingen hier neer te zetten toch?
Het idee is gewoon om gezellig met elkaar te praten over onze paarden!

+ fijn weekend :)

Die foto's komen wel hoor haha :)

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 23:23

Nou ik zal eens wat fotootjes plaatsen, ben toch nog druk met de laptop! Vriendlief gaat 4 maart voor zichzelf aan de gang dus ik ben druk bezig met zijn facebookpagina beheren *\o/*

Lekker draven lukt nog wel....
Afbeelding

Maar springen?!
Afbeelding

Mijn ervaring met maneges is dat je er niet heen gaat om iets over paarden te leren.... je komt, je gaat rijden en je gaat weer naar huis. Dus inderdaad geen praktische info (niet achter het paard gaan staan, uitleg over waarom wel/niet, functies en bepaalde handelingen uitleggen en ook het waarom gedeelte).

Ik heb mezelf eigenlijk alles een beetje aangeleerd, eerst 100x door familie een keer op een pony gezet en geholpen met borstelen en wandelen. Toen bij een manege begonnen waar je als 10 jarige (gelukkig niet ik) uitgescholden wordt door de manege-eigenaar als je iets verkeerd doet :( Toen daar maar weg gegaan en bij een boer lekker stalletjes gemest en af en toe eens op een bejaarde pony gestapt. Gaandeweg veel geleerd en tussendoor nog eens naar de manege, ponyclub en rijvereniging geweest maar dat zijn gek genoeg niet de plekken waar ik het meeste leer.

Ik ben wel jaloers op je Utopia :D Lijkt me super om zo'n lange tijd op die manier te kunnen leren en groeien, fijn als mensen die zelf op een redelijk/hoog niveau hebben gepresteerd het ook leuk vinden (en kunnen) om het over te dragen.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 23:41

Whahaha wat een springtalent :')

Ja, klinkt vast stom, maar als ik 't niet zelf was geweest was ik ook jaloers geweest _O- Nee, ik waardeer het zo ontzettend en ben er zelf ook echt heel erg dankbaar voor!! Rijd daar altijd de jonge/groene paarden en paardjes zonder opvoeding haha. Anders had ik het ook nooit aangedurfd om Tamme alleen in te rijden.

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 23:55

Dat is zeker heerlijk! Ook een mooi blijk van vertrouwen vanuit de manege eigenaar. Zo leer je echt een heleboel.

Ik heb denk ik echt leren rijden toen we een eigen paard kregen. Dat was heel wat anders dan de manege pony's (ook al kwam oba van de manege af). En toen van andere mensen les gehad. Maar nu is het al zo lang geleden dat ik heb gereden, ben soms bang dat ik het straks verleerd ben ..

Mijn moeder en ik grappen er wel eens over (oké, soms zijn we er ook wel serieus over), dat voorlichting op maneges e.d. erg nodig is, ook voor ouders idd, en dat het ook best leuk kan zijn zo iets te doen. Maar ouders kunnen ook zo onwetend zijn... Pfffffff! Kunnen de kont niet van het hoofd onderscheiden soms.
De basis dingen leerde ik zeker wel op de manege hoor, en misschien dat ik als ik er langer had gelest (en het niet ging sluiten) wel heel veel meer had geleerd.

En wat omstanders betreft vind ik het wel eens lastig. Ik zie ook wel eens wat waarvan ik toch even achter m'n oren ga krabben (niet extreem hoor, zeker niet). Ik zeg er wel eens wat van, maar het is ook niet mijn taak om andermans kinderen op te voeden. En vergeet niet dat er ook een hoop onwetende volwassenen zijn in de paardenwereld...

Ik denk dat ik morgen Sterre maar eens een goede poetsbeurt ga proberen te geven. Ze is zoooooo vreselijk vies. Gewoon bruin met een witte cirkel ond haar staart omdat ze dat met rollen blijkbaar amper vies maakt. En van de week met d'r hoofd volgens mij in de poep gelegen. Man man man... Manen en staart zijn bruin. Heerlijk dat ze lekker paard kan zijn zonder dekens en gedoe, lekker rollen, maar ze wordt zo vies...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 23:57

Mo heeft mij nog beter en met kleinere signalen leren rijden. En nog steeds. Zodra ik ergens vergeet los te laten merk ik dat gelijk aan dr :)

Verder ben ik lekker heel de carnaval aan het werk en tegelijk ziek :+

Maritelisab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 11:31

Sorry dames voor de lange tijd dat ik niet gereageerd heb! Druk op werk, school en met Jerez! :)

Hoop dat het met iedereen goed gaat en natuurlijk ook met jullie paardjes?

Ik heb volgens mij een tijdje geleden aangegeven dat ik bezig was met Jerez leren springen. Heb het een periode laten zitten, omdat we alleen maar binnen reden. Nu weer opgepakt en man wat gaat hij vooruit! Waar hij eerst niet eens normaal over een balkje kon, gaan we nu met gemak over een kruisje op het 4e gaatje! Zo trots :D. Zal binnenkort even kijken of ik het op film/foto krijg.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 17:47

Whahaha die Sterre, varkentje :')

Ja inderdaad wat jij zegt Jolijn! Zulke paarden vind ik zo fijn om te rijden, die je echt leren de signalen zo klein mogelijk te maken. Ohhhh dat is minder leuk -O- Beterschap!!

Heeee Borahlover!! Yeahhh springfoto's van Jerez!! Wat gaaf dat het zo goed gaat :D
Wat zijn we fanatiek aan het springen met z'n allen :D Leuk! :D

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 18:18

Springen.... ga als goed gaat in de bak oppakken,.
Ik ga woensdag pas weer rijden kom maandag middag/avond thuis en mag gelijk gaan werken de volgende dag haha..

Beterschap

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 19:16

Robijntjah: Beterschap! Vier je normaal gesproken wel carnaval dan?

Borahlover: Ik wil ook wel foto's zien! :D Kan Camée nog wat van leren haha.

Ik heb vandaag iets heeeel tofs gedaan *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Linksom ging echt zowat perfect, rechtsom wat moeilijker dus ben twee keer aangesproken en na een paar passen weer gaan draven. Maar lang leve het bokriempje! _/-\o_

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 21:24

Haha ziet er al tof uit!! :D :D Leukkkk :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:25

Gave foto's :D

Voor mijn ongeluk was ik wel een carnavaller ja maar mijn been trekt dat niet meer. Dan gaat paardrijden toch voor haha!

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:27

Dat snap ik zeker dat dat voor gaat.. ik ben ziezo carnavaller ieder naar reis ik er voor naar brabant. Denk dit laatste jaar is hellaas