Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:21

AmoorM schreef:
Jenny_S schreef:
Onze training:
Maandag dressuurles
Dinsdag vrij
Woensdag dressuur
Donderdag dressuur
Vrijdag springles
Zaterdag dressuur
Zondag dressuur
Af en toe bos in of crossles

Vreemd terrein: haar reactie is wisselend
Op wedstrijdterrein meestal wel met gezonde spanning
Op crossterrein is ze heel heet
Op terrein voor bosrit en dergelijke is altijd wel relaxt

Je springt en crost ook? Dat lijkt mij ook wel vet! :j

Yes. Kijk maar op mijn profiel
Al vraag ik me af of we het officieel gaan redden maar is wel ons doel

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:25

Afbeelding

L_Vie

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 22:10

Gaaf Jenny, respect! Je fries springt nog goed ook! Plezier straalt er af :)

Maaaikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 23:46

Ik rij meer dan dat ik longeer (in het begin was het andersom) Ik heb niet elke week een vast schema. Ik kijk per dag hoe hij aanvoelt. Hij loopt ongeveer 5 dagen per week en 2 dagen vrij (stapmolen of longeren aan t halster) 1x in de twee weken loopt hij ook nog voor de kar en daar hou ik uiteraard dan ook rekening mee. Soms geef ik hem 2 dagen vrij en de andere week krijgt hij wat meer werk, ligt net aan wat hij aangeeft en hoe hij is :)

Met het rijden train ik op het nageven (mooi vanuit de schoft en niet in zijn eigen houding, ik probeer dit steeds te wisselen, hoog- laag ) omdat hij behoorlijk scheef was train ik ook veel op het rechtrichten (veel voltes, linksom/rechtsom inbuigen en reactie op een zijwaartse hulp, binnenhoefslag etc)Hierin is hij erg verbeterd maar dit is wel belangrijk in de training. Uiteraard ook op reactie op mijn been en terugkomen op mijn zit. Ik probeer veel tempowisselingen te rijden. Hij loopt nu L1, maar neem SB veel mee, daar wordt hij mooi los van. Volte openen/sluiten etc etc
Ik ben nu voornamelijk bezig om hem te leren sluiten in de galop. Galop vond hij echt heel moeilijk (aanspringen was een ramp, laat staan in de goede galop) en ben ik eerst bezig geweest met het gas wat open te zetten en meer sprong in de galop te krijgen. Dit zit er nu goed op, en nu moet hij weer gaan sluiten zonder de sprong te verliezen, en dat vind hij echt heel moeilijk

Ik moet zeggen, hij leert eigenlijk best snel en de oefeningen erin krijgen zijn niet zo het probleem. Het is voornamelijk zijn lichaam sterker en losser maken. Tevens conditie opbouwen (en ja de zomer is niet zijn favoriete weer als zwart paard)

Op wedstrijd is hij best kijkerig en eigenlijk niet echt meer stuurbaar ('We moeten hier naar links... nee links... Links! Oke... het wordt volgens hem dus rechts... -O- ) dus daar ben ik voornamelijk bezig om hem gerust te stellen en de spanning af te laten vloeien.
Ik kies dus liever wedstrijden met 1 wedstrijdring omdat hij het de tweede keer allemaal al gezien heeft, dat scheelt :D Maargoed, echt bewust kies ik niet want ik vind ervaring opdoen voor hem ook belangrijk!

Leuk om te lezen dat ze toch best veel gemeen hebben haha!

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat jullie paard per dag te eten krijgen?
Deze fries stond op ongeveer 1 1/4 brok plus 1/2 muesli per dag (plus appelazijn/ lijnzaad en pavo complete) sinds enkele weken ben ik overgestapt op 3/4 granenmix plus 1/2 muelis en Liquihorse Relax ( en appelazijn voor zijn lymfe oedeem) Tot nu toe bevalt dat prima!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 08:55

Hier word in principe elke dag gereden. En soms heeft ze gewoon een aantal dagen vrij. Zoals deze week is ze vanaf woensdag alweer vrij geweest. Waren andere dingen die even belangrijker waren en op de dagen dat ik wel kon regende het 's avonds.
Wedstrijdpaard krijgt 2 kilo basisbrok per dag.

Gistermiddag geschreven op de regio. Zaten goede combinaties tussen. Daarna nog even bij de kür gekeken.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:00

Wow Jenny, wat tof! Foto ziet er ook erg stoer uit. Denk dat je weinig andere friezen tegen komt ook?

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:33

Thnx

En Friezen kom je idd niet op het terrein tegen. Krijg wel vaak complimenten van de mensen die daar trainen. Die vinden het wel bijzonder. Moet wel leren doseren omdat het gewoon geen hoog in het bloed paard is en je qua snelheid en uithoudingsvermogen je altijd ver achter blijft maar poep aan ;)

Voer: 3/4 schep sportbrok ochtend, 3/4 sportbrok om 5 uur en 1/4 om 11 uur
En als ik haar rijd, dus 6x krijgt ze van mij 1/2 schep kruisenmuesli

Op wedstrijd en cross krijgt ze2 uur vooraf 3/4 schep granen/haver

Edit: 100 gram vitaminebrok en zeker als ze gesprongen en gecrost heeft ivm vit e

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 10:05

Mijn dame krijgt niet veel brok. Op het moment ongeveer 1/4 schep Hartog Concept, met omega olie er overheen. Dat krijgt ze samen met ongeveer 1/3 schep Granenmix+ van Subli en een schep Grasmix (soms meer als er niet zoveel op het land staat). Daar doet ze het super op, glimt als een malle, heeft energie voor 10!

Het meeste moet ze toch halen uit het ruwvoer, overdag op het land en s nachts op stal onbeperkt. En vooralsnog doet ze het hier super op.
Voorheen kreeg ze wel meer brok. Maar op het moment verdraagt ze dat niet, krijgt gelijk een harde manenkam en begint te schuren. Dus dan is het gewoon teveel. Meer dan dat ze kan verbruiken blijkbaar, dus dan krijgt ze minder.

bir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 20:00

Ik met Itske M1

Afbeelding

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 22:11

bir schreef:
Ik met Itske M1

[ Afbeelding ]

Mooi fries

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 22:37

Mooi plaatje zo, mooie set ook :) .

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 08:30

Mooie foto hierboven!

En die van jou is ook gaaf Jenny! Ik heb ooit eens een BB parcour gesprongen (andere fries) en kreeg inderdaad ook veel complimentjes (en applaus toen ik het parcour rond was :'))

Isanne krijgt 's ochtends en 's avonds 1/2 kg basisbrok en 1/2 kg sportfits muesli.
Ik rijd niet elke dag, maar het is maar net hoe het uitkomt. Ik rijd ook veel buiten, dus genoeg afwisseling :) Longeren doe ik daarom ook weinig.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 08:52

berdien: watt leuk applaus ;) haha
gaan we ook voor!

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 09:25

Ja leuk :D

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 10:06

Weekend bijgelezen :D .

Wat gaaf dat je met die van jou spring Jenny!
Hiervoor reed ik KWPN'ers en sprong/crosste ik graag. Wie weet met een volgend paard weer!

Gefeliciteerd met je winstpunt Maaike! Raar zo'n eerste protocol.. Ben je nog naar de jury gegaan?

Leuk om te lezen hoe iedereen op zijn eigen manier de training indeelt.
Ik probeer heel veel af te wisselen. Nooit 2 dagen achter elkaar hetzelfde. Gemiddeld train ik 3x per week dressuurmatig. Deze trainingen begin ik vaak met loswerken in het bos (onze stal heeft een eigen bosperceel met gedraineerde ruiterpaden met aansluiting op de buitenbak). Van hieruit werk ik vaak door naar het zwaardere werk in de buitenbaan. Tussendoor soms wat gallopade oefenen in het bos. En uiteraard lekker uitstappen :D .
Verder 2x per week longeren en probeer ik 1x per week echt een goede bosrit te maken over Veluwe of een lekker pruts/VD-dagje met hem te doen. Afwisseling is voor ons allebei heel belangrijk :D .
Verder 1x per dag in de stapmolen. Meestal wordt dit gedaan vlak voordat ik kom rijden. Hier heb ik wel veel profijt van bij het losrijden!

Laura: hoe is het nu met Pim en/of de stalling? Heb je al een plan of je hem kan houden? (zie je advertentie niet meer)

Qua voer merk ik dat hij snel dik wordt van veel brok. Dus nu staat hij op 2 kilo haver en 2 kilo muesli per dag. Verder 12h of 24h weidegang (afhankelijk van het weer).

Mooie foto bir!

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 10:34

Plan half....
Ik moet iemand vinden die hem wil leasen enkele dagen in de week maar waar?
Qua stalling nee ben er nog niet uit.. Vind het moeilijk om iets te vinden waar ik tevreden over ben.
Ben in Westervoort wezen kijken dat was wel oké maar het toch niet.
Henriette hoeve was mooi maar zeker over budget.
Als ik daar wil staan heb ik iemand nodig die 120 euro mee wil betalen.
Maar waar vind je die :')
Want ik wil hem niet verkopen, en moest van mijn ouders even kijken naar andere opties.
Dus een leaser maar dat vind ik zo moeilijk mijn paard delen.
Dat is iets wat ik nooit gewild hen hem delen.
Maar als ik hem wil houden kan het niet anders.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 12:38

Lijkt me ook heel moeilijk om te delen. Pff maar ook heel moeilijk om te gaan kiezen om je paard weg te doen.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:09

Het is heel confronterend iemand lol met jou paard zien hebben. Terwijl je het niet wil maar je weet dat het de juiste keuze is.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:03

Even een vraagje.. Isanne heeft schuurplekken naast haar staart (beide kanten).. Nu smeer ik daar babyolie op. Er stond namelijk op bokt dat dat zou helpen. Gister een dag geen vliegendeken en haar staart was flink beschadigd.. Dus wel weer jeuk. DA zegt alleen dat het schuren is, maar ik heb dus geen oplossing. Ze begon nu ook al met haar manen. Kan dit ZE zijn? En heeft iemand tips wat ik kan doen?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:11

ZE begint niet vaak op de staart eigenlijk. En omdat je ook zegt dat ze echt op haar billetjes geschuurd heeft, als ze echt jeuk aan de staart had, dan had ze wel echt de staart geschuurd gelijk en niet eerst haar billen.
Ze hebben nu gewoon ook veel kriebels van warm/koud, en veel vliegjes.
Babyolie verzacht wel, maar stilt de jeuk niet echt. Ik zou eerder iets van groene klei of aloevera of iets anders specifieks tegen jeuk ervoor gebruiken.

Staart schuren kan ook komen omdat ze ontwormd moeten worden.
Heeft ze ook mok? Want schurftmijt kan ook flink omhoog kruipen en niet alleen op de benen zitten, maar ook op alle andere behaarde plekken van het lichaam.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:19

Dankje Sanet! Ik heb geen mok gezien, ik zal haar kootholtes eens uitscheren om te nog eens goed te kijken. Staart behandelen met ByeMite is dus ook een idee? En waar haal je de groene klei of aloevera?

Wormenkuur krijgt ze alleen op basis van mestonderzoek. Dus dan zou ik dat eerst eens moeten opvangen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:29

Je kunt ook iets anders erop smeren, bijvoorbeeld MSM creme of andere creme. Geen vaseline ofzo, dat is vaak te vet en trekt niet goed genoeg in de huid.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:33

berdien85 schreef:
Even een vraagje.. Isanne heeft schuurplekken naast haar staart (beide kanten).. Nu smeer ik daar babyolie op. Er stond namelijk op bokt dat dat zou helpen. Gister een dag geen vliegendeken en haar staart was flink beschadigd.. Dus wel weer jeuk. DA zegt alleen dat het schuren is, maar ik heb dus geen oplossing. Ze begon nu ook al met haar manen. Kan dit ZE zijn? En heeft iemand tips wat ik kan doen?

Ik denk dat als dit ZE zou zijn, je hier eerder al last van zou hebben gehad. Ida wel iig.

wel vreemd dat het nu ineens begint. Misschien een allergische reactie of iets? Zou het ook niet weten eigenlijk. Is altijd een lastig probleem, die jeuk.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:35

Daarom ook mijn twijfel, het kan toch niet ineens midden in de zomer op spelen?
Is zeker lastig probleem.. Ze heeft wel meer van die dingen. Ik heb ook een plekje op haar been met verschillende dingen van de DA behandeld, maar ze heeft het nog steeds.. Uit het monster wat ze genomen hebben bleek regenschurft, dus daarvoor behandeld. Maar het zit er nog steeds..

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:45

Hmm vreemd, ZE denk ik niet nee. Zou het ook niet weten. Ida heeft ook altijd jeuk. Die leek dan ook ZE te hebben en met een deken was het al minder. Maar ze begon toch weer te schuren s nachts op stal. Nu ook dat hoofdstuk van die deken er op, maar het lijkt wel erger te worden. Ze schuurt haar hele hoofd kapot en haar manen worden ook steeds dunner. Zou ook regenrot kunnen zijn. Hoe zag dat bij jou er uit? Las net op internet dat dat geen jeuk zou veroorzaken, dus das dan wel vreemd.