Freiberger / Franches-Montagnes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Belker

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 08:53

Ziet er idd erg goed uit.
Sav heeft een ander zadel. Een Wintec 500 met Cair. 17 inch dressuur. Ik zelf was te moe om ook maar iets te kunnen doen. We hebben wel voirgereden. Van het weekend maar eens wat km's maken.

HeidiHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 14:43

Overigens ben ik zelf ook al een paar x door Mark Schuiling behandeld met goed resultaat (schouderklachten). Ook direct leuk om te weten wat je je paard laat ondergaan :-)

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 18:03

Kiara krijgt elk jaar een check door de osteopaat, Christel Dubbeld van Animal in Motion. Ze is super!

Bij mijn vorige paard ben ik begonnen met een chiropractor. Vond ik ook goed trouwens, maar werkt inderdaad anders. Ik had toen Kiaranne van Ruth van Lodash. Zij is ook dierenarts en deed ook Cranio Sacraal behandeling. Heel tevreden over haar. Alleen verhuisde zij naar Drenthe en da's niet meer in de buurt :)

Ik vind een osteopaat nog veel zachter werken en vind dat wel prettig.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 13:39

Sav en ik vandaag
Afbeelding

Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 19:26

Leuk Belker. En wat worden haar manen mooi lang!! :D

HeidiHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 21:31

Ziet er super uit Belker! Sav is een knap paardje!

Heros mocht gister weer crossen! Veel lol gehad! Zaterdag weer :-)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 22:20

Is dat dezelfde plek als waar je vorige keer reed HH? Tof hoor!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 22:24

Wat genieten HH. Echt gaaf. Is een crosstraining voor freibergers bij Renswoude niet een leuke clinic voor freibergers?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 22:29

Voor de Freibergers waarschijnlijk wel. Of de baasjes het ook leuk vinden is een tweede Belker. :')

HeidiHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 19:19

Klinkt leuk, maar helaas is Renswoude voor mij te ver rijden (189km).
Dit is een jaarlijks terugkomende oefencross van onze vereniging in Hooghalen (Drenthe).
Super leuk :-)

Fribi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:25

Leuk al die foto's! Ik zie er zo onze paarden in terug. Vooral die fijne hoofdjes en de vorm van de ogen.

HeidiHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 20:35

Yes!! Vandaag tweede geworden in de cross met Heros. Aan het eind was hij zelfs na de dressuur nog niet moe en wilde hij nog wel een rondje :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Fribi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 12:09

Wauw HeidiHeros, wat een gave foto's, gefeliciteerd! Het bekende Freiberger-fanatisme.

MonicaLara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 15:59

Dank voor jullie reacties en tips en info over Osteopaten en verdere behandelaars!
& de gave foto's die jullie weer gepost hebben.

Beste Dames,
Ik wil even van me af schrijven en wellicht jullie advies want ik zit even in 2-strijd.
Mijn twijfel is: moet ik Lara wel of niet eens helemaal door de molen halen door een goede kliniek? En foto's van haar harde delen laten maken?

Lara (nu 6 jaar) is 10 dagen geleden, omdat ze niet goed liep, weer behandeld, dit keer door een osteo. Maar helaas loopt ze nog niet effen.
Gedurende 5 dagen na de behandeling hebben we iedere dag diverse keren aan de hand gestapt en ook kwam ze lekker in de paddock 2x per dag. Na de behandeling was ze zeer pittig & bokte veel in de paddock. Maar na de rustdagen merkte ik op dat ze in de bak met mij erop en ook in de longeercirkel niet goed liep. ;(

De afgelopen 6 maanden heb ik, buiten reguliere les van stalinstructrice, 1x pw les van een instructrice van buitenaf. Zij heeft heel veel ervaring met jonge paarden en is geschoold in de academische rijkunst. Heel fijn en pakt dingen rustig aan. Het verbaasde haar al eerder dat Lara haar bekken niet altijd even hoog toonde als zij achter ons aanliep. Links was in haar optiek duidelijk hoger dan rechts, dit heeft zij al diverse keren opgemerkt het afgelopen half jaar. Dit zag de osteo ook en heeft dit behandeld. De chiropractor zag dit ook eind 2016. Ook merkte de osteo op dat haar hoeven steil en kort zijn. Rechtsvoor blijkt haar dominante schouder en ze gaf aan dat Lara gevoelig is op diepe palpatie in haar rug. In haar hals merkte ze ook een beperkte buiging, hier voel je ook een ophoping van spieren als je er met je hand overheen wrijft. Het bekken had ook spanning. Nou jullie begrijpen dat ik, na al deze info, behoorlijk in de stress schoot! :(
En nu rijzen er vragen bij mij! Ik pieker me suf! Heeft ze pijn? Is het mijn rijstijl? Is het de paddock waar ze zo rent/bokt? Is het omdat ze eindelijk wel weer eens het land op moet? Deze gaat volgende week pas open bij ons.
Volgens de stal- en externe instructrice, kan mijn rijstijl niet de oorzaak zijn. Ik rijd Lara helemaal niet intensief, natuurlijk ben ik geen ervaren ruiter maar ik rijd ook weer niet zo dat ik haar kan 'verpesten'. Vanzelfsprekend is het rechtrichten een lastig iets als niet ervaren ruiter maar hierin krijg ik ook hulp van de instructrice, zij rijdt Lara ook zo nu en dan.
Lara loopt de ene keer erg fijn in de aanleuning, relaxt en de andere keer voel ik dat ze nerveus is en gooit ze haar neus in de lucht en wil dan gewoon lekker rap rennen. Waardoor het voor mij weer lastig is om mijn handen stil te houden. Ze schud ook veel met haar hoofd na het rijden. Als je googelt dan kom je de ergste afwijkingen tegen dus daar ben ik maar mee gestopt.
Osteo heeft ook naar het zadel gekeken en deze was gelukkig goed (dat dan weer wel).
Andere hoefsmid heeft gisteren haar hoeven iets bijgewerkt aan de achterkant zodat ze niet meer zo op 'hakken' loopt. Tandarts is ook al 2x bezocht dus daar kan het ook niet aan liggen.
Sorry voor mijn lange 'weemoedige' verhaal maar ik weet niet was wijsheid is momenteel. In ieder geval gaan we nu 2 weken alleen maar aan de hand werken.
Alle tips zijn welkom Dear Freiberger Friends. Ik zal ook een videootje uploaden van aantal weken terug toen ze naar mijn mening gewoon nog heerlijk liep.

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 16:12

Misschien heb ik er over heen gelezen hoor, maar ik zou inderdaad eens overleggen met een goede dierenarts. Hartstikke fijn al die chiropractors en osteo's, maar als een paard al langere tijd niet goed loopt, zou ik echt eerst met de dierenarts / kliniek overleggen!

Nou moet ik zeggen dat ik bepaald geen voorstander ben van al die chiropractors, osteo's en andere alternatieven. Daarmee wil ik niet zeggen dat het niet goed zou zijn, ofzo, maar ik zeg het er juist bij, om aan te geven dat mijn idee ook "gekleurd" en niet vrij van vooroordelen is :o

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 16:45

Deborah2 schreef:
Misschien heb ik er over heen gelezen hoor, maar ik zou inderdaad eens overleggen met een goede dierenarts. Hartstikke fijn al die chiropractors en osteo's, maar als een paard al langere tijd niet goed loopt, zou ik echt eerst met de dierenarts / kliniek overleggen!

Nou moet ik zeggen dat ik bepaald geen voorstander ben van al die chiropractors, osteo's en andere alternatieven. Daarmee wil ik niet zeggen dat het niet goed zou zijn, ofzo, maar ik zeg het er juist bij, om aan te geven dat mijn idee ook "gekleurd" en niet vrij van vooroordelen is :o

Idd, zoek een goede kliniek en ga daar 'blanco' heen en laat hun Lara nakijken. Kreupelheidsonderzoek met gelijk doorpakken. Foto's, echo, gewoon het hele pakket.
Ook al heb ik een koudbloed, bij mij worden ze gewoon als sportpaard behandeld, inclusief kliniekbezoek in geval van twijfel.

MonicaLara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 16:48

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 16:50

Vergeet ik HeidiHero te feliciteren met haar gave cross en foto's. Echt genieten Heidi _/-\o_

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 17:21

Zo HH! Jij gaat lekker, mooie plaatjes. En tof dat je tweede bent geworden. Gefeliciteerd!

@Monica; tjee, lastig verhaal. Afgaande op wat je hier schrijft kan ik me slecht voorstellen dat het aan jouw rijstijl ligt. Het is hooguit zo dat ze een probleem heeft wat jij rijtechnisch niet kunt verbeteren door gebrek aan ervaring. Maar dat is iets heel anders dan je paard kreupel maken.

Ik denk dat geen enkel paard gezond wordt van veel op stal staan. Een paar uurtjes paddock zijn naar mijn mening echt niet genoeg. Een postzegel zand nodigt niet uit om lekker te blijven bewegen. Wellicht ga je wel verbetering opmerken als ze straks 24/7 in de wei staat.

En verder, ja, ik zou zeker gaan zoeken naar de oorzaak want het is niet zoals het zijn moet. Zelf zou ik niet naar een kliniek gaan, niet zonder gedegen advies van een therapeut in ieder geval (zie mijn eerdere post).

Bij vage klachten zou ik zoeken naar iemand die met een team van verschillende professionals werkt. Dus een osteopaat/fysio die ook dierenarts is. Die een een grondig onderzoek laten doen en met die bevindingen naar een kliniek (waarmee therapeut samenwerkt) gaan om gericht onderzoek uit te laten voeren. Het fijne daarvan is dat de uitkomst dan behandeld kan worden door de therapeut in kwestie (of DA als dat moet iom de therapeut) en dat de therapeut kan verwijzen naar bv een hoefsmid/bekapper etc. Als iedereen samenwerkt is het effect zoveel groter! Ik merk dat echt heel vaak. Voor de profs in kwestie is het ook fijn om met mensen te werken die je kent en te kunnen sparren. Zo werkt de combinatie bekappen en lichaamswerk (door fysio/masseur/osteo/whatever) erg fijn, dan is het echt 1+1=3!

Mocht je meer willen weten pb dan even. Ook als je een naam wilt van iemand die je zou kunnen benaderen.

HeidiHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 19:01

Nieuw experiment!
Rijd Heros een tijdje bitloos. Vandaag de tweede keer gereden met een sidepull hoofdstel en ik moet eerlijk bekennen hij loopt er super op!
Zelfs schuim op de lippen. Rijden jullie allemaal met bitje en zo ja wat voor een??
Afbeelding

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 19:27

Vandaag voor het eerst Sav op de trailer meegenomen naar ander terrein voor een clinic schriktraining. Ze was zoet.
We hebben genoten en zijn beiden nu doodmoe :+

Fribi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 18:11

Leuke filmpjes van de schriktraining!

HH, welke sidepull heb je? Bij Hermes hebben we een tijdje geleden een paar bitloze hoofdstellen uitgeprobeerd, maar die had door dat hij erdoor heen kon lopen. Ging lekker bij de bankrand grazen met mij erop |o . Ben maar weer met bit gaan rijden voorlopig (bustrens). Voor Renato ben ik al even op zoek, maar vaak zijn de neus- en frontriem van maat cob te klein, maar is maat full weer te groot (te lange bakstukken). En om nou meteen noodgrepen met gaatjes bijprikken te nemen... Ik rijd hem nu met een mylerbitje omdat hij zo weinig ruimte heeft in zijn mond. Ik ben ook wel benieuwd naar de ervaringen van anderen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 19:54

Ik heb heel het bericht van Heidi niet gezien. :+ Sorry!

Ik rij met een Myler bit (vraag me niet welke precies). Daar loopt hij het fijnste mee. Bitloos nog niet geprobeerd. Komt nog wel een keer. Ik heb met hoofdstellen hetzelfde probleem als Fribi. Daarom een full size gekocht en deze laten vermaken door de zadelmaker. De bakstukken van de neusriem lagen te dicht bij het oog als je begrijpt wat ik bedoel.

Had het al gezegd in een ander topic Belker, maar toffe filmpjes!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 20:01

Ik rij met een micklem. Of met een dynamic bustrens of met dubbel gebroken watertrens van 14mm geloof ik. Myler wil ik nog wel eens proberen. Er zit een stukje onrust in die niet handgerelateerd is.

Dank je Ir111.
We waren beiden s avonds uitgeteld. Ze had zelfs een hangende onderlip.

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 12:39

Leuk die filmpjes Belker. Dat deed ze echt super zeg! Weet niet of ik Kiara zo ver zou krijgen....

Ik heb wel eens bitloos gereden, maar toen liep ze er niet zo fijn op. Ook een sidepull. Maar wil nog wel eens een andere proberen, want zou graag bitloos rijden in het bos, zodat ze ook af en toe even lekker kan grazen :). Dus ben ook benieuwd wat voor sidepull jij hebt HeidiHeros?

Wat voor maat Micklem heb jij Belker?

Weet even niet wat voor trens ik heb. Volgens mij een Sprenger, dubbelgebroken, zo dun mogelijk (maar geen onderlegtrens). Wil eigenlijk nog wel eens een bitfitter laten komen, want wil natuurlijk eigenlijk wel het meest ideale bit hebben.