[FOTO] trekpaarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re: [FOTO] trekpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 16:17

ze is wel een aantal keer met de longe aan de loop gegaan idd, longeren én zweep vasthouden en foto's maken is niet zo evident, dus als je iets moet laten vallen kies ik voor de longe ipv de telefoon :D

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 17:15

Hmm niet mijn idee eigenlijk. Als hij doorkrijgt dat ie weg kan, dan ben je een stap terug. Dingen zijn makkelijker aan te leren dan af te leren. Dan of niet fotograferen, of iemand anders laten doen. ;)

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 17:16

Duhelo schreef:
ze is wel een aantal keer met de longe aan de loop gegaan idd, longeren én zweep vasthouden en foto's maken is niet zo evident, dus als je iets moet laten vallen kies ik voor de longe ipv de telefoon :D

_O- Laat maar niet iedereen hier op bokt dat lezen..
Hahaha, typisch gevalletje "trekpaardliefhebber, geloof niet dat je dat kan zeggen op een dressuur topic oid.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 17:29

nah, die jongste is zo braaf, die laat ik regelmatig wel eens, als ik weer iets in mijn hoofd haal, alles los vallen om effe iets anders te gaan doen, en dan terug te keren. Die is dat gewend. zal zich aan de hand ook nooit losstrekken, tijdens het longeren eigenlijk ook niet, als ik los laat is het omdat ik zelf in de knoop raak met alles.

die heb ik trouwens toen ze jong was in de paddock gezet met een longe eraan, en laat het haar maar uitzoeken (uiteraard wel onder toezich). leerde ze meteen dat dat ding haar niet ging opeten, maar wél bleef volgen, wat er gebeurde als ze er op stapte (wel eerst leren wijken voor druk, als ze erop staat gaat ze op de druk gewoon netjes terug achteruit, itt mijn oudste die dan alles kapot trekt).

die kan ik ergens aan een schoenvetertje aanbinden, en gegarandeerd dat ze er twee uur nadien nog staat...

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 22:41

Hier nog wat Foto's van Qoke en mij tijdens een buitenrit. Het ziet er nog niet helemaal perfect uit (heb kapstokjes) maar we werken er hard aan. Tevens vond Qoke het toch maar raar dat mijn zusje in de struiken ging zitten met een foto toestel }:0 dat doe je toch niet. We hebben uiteraard ook gestapt en gedraafd maar ik wilde graag galop foto's.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 00:12

ach, kapstokjes.. ik vind het heel knap als mensen dat niet hebben in verlichte zit op zo'n brede :P Da's echt lastig.. heb er zelf ook last van op die joekel, vooral bij het geven van de galophulp voel ik me echt weer een beginnertje :P Gewoon doorzitten gaat prima, maar zodra die hulp er bij komt :') Heb jij dat dan ook?

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 09:15

Jaaa, hier problemen met die beenhulpen, moet mijn hele been eromheen vouwen lijkt het wel of met kapstokjes, zodat ik mijn been op een natuurlijke manier kan buigen. :D

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 09:17

Ons trekpaard kent geen beenhulpen (altijd alleen beleerd voor de kar) en als je dan been geeft bokt ze.
Op stem gaat een stuk beter maar met een eigenwijs moment sta je dus ergens stil.

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 10:39

Heb ik idd ook in stap gaat perfect. Draf iets moeilijker (Qoke gooit hoog op)maar lukt ook wel aardig maar hebben idd nog moeite met aanspringen hij gaat eerst keihard draven en dan springt hij aan maar probeer dan maar eens mooi te blijven zitten. Het aanspringen gaat wel steeds beter maar soms lijkt hij nog wat te veel op een ongeleid projectiel. Te hard of zwabberend dus ik moet hem nog flink bij sturen. Maar ben toch al tevreden over hoe hij het doet.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 10:40

Struikelen jullie trekpaarden ook vaker (dan een rijpaard). Vooral in stap. Maar ben zo bang als ik met haar galoppeer dat we een keer over de kop gaan.

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 10:50

suuske schreef:
Heb ik idd ook in stap gaat perfect. Draf iets moeilijker (Qoke gooit hoog op)maar lukt ook wel aardig maar hebben idd nog moeite met aanspringen hij gaat eerst keihard draven en dan springt hij aan maar probeer dan maar eens mooi te blijven zitten. Het aanspringen gaat wel steeds beter maar soms lijkt hij nog wat te veel op een ongeleid projectiel. Te hard of zwabberend dus ik moet hem nog flink bij sturen. Maar ben toch al tevreden over hoe hij het doet.

Heel herkenbaar!! Maar ook hier gaat het steeds beter, moet zeggen dat regelmatig longeren ons ok erg helpt!!

Dat struikelen is bij sommige trekpaarden die ik rij wel herkenbaar, is dan enkel ook alleen onder et zadel, voor de kar hebben ze daar geen last van. Ik ervaar het voornamelijk in draf. Het is voornamelijk dat ze enorm op de voorhand lopen natuurlijk, zodra de achterhand er meer onder komt, heb je er al minder last van waarschijnlijk. Veel overgangen rijden, wordt ie sterk van en leert dan makkelijker op eigen benen lopen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 10:53

Ik rijd er nog niet op dus daar kan ik niks over vertellen ;)
Wij rijden alleen maar buitenritten door het bos enzo, dus het zou wel fijn zijn als ze gewoon zelf oplet waar ze straks d'r hoeven neer zet.

Dit hebben onze andere paarden ook moeten leren, maar het gaat steeds beter. Gewoon genoeg kronkel paardjes met veel uitstekende wortels en grote stenen rijden en ze leren het vanzelf ;)
Deze waren niets anders gewent dan een mooi recht getrokken bak.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 10:58

Ons trekpaard is ook nog nooit in een rijbak geweest. Dus overgangen rijden en achterhand er onder wordt wat lastig. In draf ook wel eens inderdaad. En voor de kar niet.

Als ik rij (zit rechtop) is het minder erg als wanneer vriendlief (houding zoutzak en wat zwaarder dan ik) er op zit.

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 11:08

Buiten kan je ook overgangen rijden hoor!! Juist door die overgangen gaat hij zijn achterhand er meer onder zetten, hoef je verder niets voor te doen.. actief die handel.. :D
Je hoeft echt geen hoogstaand dressuurpaard van te maken. Buiten kan je trouwens heel erg leuk werken aan balans en kracht.. slalommen tussen bomen, heuveltje op, heuveltje af.. Buiten zijn ze ook vaak makkelijker te porren om een gang over te slaan, bv van halt naar draf.
Buiten rijden heb ik zelf soms nog meer uitdaging dan in de bak.. :)

En houding heeft er uiteraard ook mee te maken. Als je zelf meer naar voren zit bv, gaat je paard hier in mee, die vangt jou als het ware op. Wanneer je netjes rechtop zit, je zwaartepunt dus meer naar achteren, dan moet hij het ook meer naar achteren opvangen en loopt dus minder op de voorhand..

Heb ik ook allemaal maar gehoord, geleerd en met resultaat wat met de tips gedaan.. voor mij werkt het iig.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 11:56

De mijne struikelt ook af en toe, vooral in draf. Ik merk dat het heel erg uit maakt hoe goed ik hem voorbereid op een wending of volte. Als ik hem ermee overval, valt hij op z'n voorhand en stuikelt. Het gaat wel steeds beter nu ik hem langer rijdt (hij is nu bijna een jaar onder zadel).

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 12:42

Buiten kan je juist super overgangen rijden! Lekker rechtuit steeds en maar terug en weer vooruit. Die van mij wordt er altijd nogal heet van, haha!

Galop is gewoon kwestie van geduld en aanleren. Die van mij kan keurig netjes aangalopperen, zelfs vanuit stap! Oefenen, oefenen, oefenen.... ;)

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 19:08

Ik rij voornamelijk buiten. Maar ook regelmatig in de wei en verder longeren we idd ook wel vaker.

Voorheen struikelde Qoke ook wel vaker nu af en toe maar nog maar heel minimaal. Qoke is in september 1jaar ohz dus ook nog niet zo lang. Buiten oefen ik idd ook veel met overgangen en wijken voor druk dit gaat ook steeds beter maar hij vind het moeilijk.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 20:15

terug naar waar het topic voor gemaakt is ;)

mijn bolle (op sommige foto's lijkt ze nog steeds mager , ik snap geen donder van m'n camera )
3 dagen terug
Afbeelding
vandaag
Afbeelding

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:17

Ziet er al veel beter uit zo. Knappe kate

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:28

ja het stomme is dus dat ze er zo al de hele tijd uit ziet :+ ... die k l ** camera vertekend heel erg ...
het is maar net hoe ze staat ... zo heb ik er 1 van het zelfde moment als de bovenste daar schrok ik zelf enorm van := daar leek het net een botte zak ...

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 16:31

Struikelen - Check , Niet willen aangaloperen , alleen alsie lekker heftig staat - check, Algemene lompigheid (Oh daar geraak ik MET mijn baas wel tussen , maar dan toch niet) - check :p

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 16:33

Niet te vergeten dat doorzitten een verdomde tactiek op zijn eigen is bij die dikkonten ... Ik maar denken dat ze lekker zacht zouden zijn .. Zo zonder zadel is het fijnste , hobbel je er gewoon af

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 16:34

haha ja ik kan me ook niet netjes stil houden hoor zonder zadel.. gewoon te rond en dus geen grip met mijn korte pootjes.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 17:28

Nou idd zonder zadel is al helemaal een ramp -O_ oeioeioei.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 17:44

vroeger reed ik alles zonder zadel, maar ze hebben die K knollen pokon gegeven of zo :+