[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 18:07

boemel schreef:
Oeh spannend weer Jelske.
Zal duimen dat t goed gaat.
Heerlijk voor Pit in de wei en zo fijn dat je zo langs kunt gaan. Erg lief koppie heeft Pit.

Ze is ook ontzettend lief. Echt een ontzettende knuffelkont, al kan ze ook een behoorlijke bokkenpruik opzetten.

boemel schreef:
De medicatie voor Mirtje is nog niet binnen. De prednison mogen ze als kliniek niet meer op voorraad hebben en is wachten tot deze binnen komt. Voer is in bestelling en middel lever is net binnen. Daar ga ik morgen mee beginnen.

Ik heb nog niet concreet iemand voor het beleren. Eerst maar eens zien dat ze goed opknapt. Er zijn er hier verschillende in de buurt die t doen.
Featherlight heeft volgens mij een wachttijd van 2 jaar :=

2 Jaar?! Dan doet ze het wel goed.

Laura1982 schreef:
Jelske Douwe is stabiel op dit moment. Hij loopt 30 min met wat meer drafwerk iedere week en ook een rondje galop erbij gepakt.

Goed om te horen dat hij zo stabiel blijft. Al die sores is ook niet wat...
En gefeliciteerd met de mooie punten voor jouw proeven :D Dat zijn nog eens protocollen om mee thuis te komen!

Jinthe2 schreef:
Hier is vorige week ook een veulentje geboren. De eerste van de drie. De geboorte ging vlotjes en moeder en zoon maken het beide goed gelukkig. Het is weer een Auwert en een ontzettend aanhankelijk ding <3

Verder maken we ons klaar voor het nieuwe wedstrijd seizoen. Ik ben dit jaar nog niet outdoor gestart maar de planning is om M2 te starten. Nu nog een zonnetje want met al die regen ben ik nog niet in de stemming :x

Alsnog gefeliciteerd met de geboorte van het hengstenveulen :) Wanneer zijn de andere twee uitgerekend?

Is het er inmiddels al van gekomen m.b.t. het starten? Zo ja, hoe is het gegaan? Of heb je inmiddels een datum op het oog om te starten?

boemel schreef:
Ik wilde een beleerd paard. Al was het maar licht beleerd, maar wou graag een gevoel hebben hoe het paard onder het zadel was.

Dat paard werd helaas afgekeurd.
Toen ik de foto van Mir zag, was ik verkocht.
Achteraf ook geen slimme keuze natuurlijk. Al weet ik niet hoe het gegaan zou zijn als ze geen gezondheidsproblemen gehad had.

Inmiddels herkenbaar. Ik wilde één paard, geen merrie en niet zwart... :roll: Bovendien had ik absoluut geen fokambities... _O-

Ik vind het heel leuk om te lezen hoe je nu met Mirtje bezig bent. De foto's op jouw socials spreken ook boekdelen. Volgens mij heb je in de afgelopen tijd een paar flinke stappen kunnen zetten! Ik geloof overigens dat jij zo'n beetje tegen de controle-echo aan zit voor Dieke. Wanneer staat die ook alweer gepland?

Wat fijn dat inmiddels de medicatie binnen is overigens. Al maakt ze er dus wel weer een hele tour van om het naar binnen te krijgen. Hoe gaat het inmiddels? Op welke termijn zou je verbetering moeten kunnen zien?

SunnyHorse schreef:
Jelske, lijkt nu echt hoopvol deze poging! Zou echt gaaf zijn als het doorzet! Tevreden tot nu toe over de begeleiding bij de dracht? Leuke foto’s van jullie beide.

Ja, zeker wel. Sowieso heb ik echt veel gehad aan de dienstverlening van Karin Hendriks. Die legt helder uit, maar legt ook bepaalde keuzes aan je voor met alle mitsen en maren. Dat zette mij dan weer aan het denken en dus had ik bij het volgende bezoek weer allerhande vragen. Dus los van het feit dat het drachtig krijgen van Jelske succesvol is geweest, heb ik er ook bijzonder veel van opgestoken.

De samenwerking/dienstverlening met Van Kempen kan ik tot dusver nog niet zo veel van vinden. Het terugplaatsen is beide keren goed verlopen en er wordt helder gecommuniceerd tot dusver, maar die kant van het proces staat natuurlijk nog in de beginfase. Tot zover heb ik er in ieder geval niets op aan te merken :D

Wat een gedoe joh Marjolein! Daar sta je dan ook van te kijken. Ik kan er in het Nederlands weinig over vinden, wel wat Engelstalige sites. Ik had er in ieder geval nog niet eerder van gehoord! Komt dit vaak voor?

Prachtige foto's Meya!

Getty_Maan schreef:
Jelske wat een fijne stalgenoten heb je dat ze je zo helpen en wat een goed nieuws over de embryo.

Hier gaat het z'n gangetje, Maan begint nu echt dik te worden en het veulentje is lekker actief. Vanmiddag ga ik haar weer verhuizen naar mijn vriendin, waar ze haar veulen mag krijgen.

Zeker! We staan sinds september op deze stal, maar ik heb er echt geen moment spijt van gehad om Jels te verhuizen (of Pit, wat dat aangaat). Echt een hele fijne stal.

Knappe Maan <3 Hoe lang moet ze nog?

Lys_PPA schreef:
Ik heb gisteravond mijn eerste vliegende galopswissel gereden, was echt een bucketlist dingetje van mij dus was er echt heeeeel blij mee :+ Mijn stalhoudster is op vakantie, dus ik mocht haar Z-paard meenemen naar de les. Ze grapte vorige week al, wel filmen he, als je een wissel springt, dus uiteraard heeft daar dan ook de focus op gelegen in de les - dat filmpje moest en zou er komen. Maar echt heel fijn om zo'n paard te kunnen voelen en dat helpt me dan weer enorm in het werk met Picasso. Die overigens ook echt goed gaat de laatste tijd weer. Heb afgelopen vrijdag voor het eerst zelf gemend met hem nadat mijn vriend les had. Maandag rijden ze oefenwedstrijd vaardigheid samen. Hier een kort filmpje vd laatste les:
https://www.instagram.com/p/C63neU4oi3G/

Gaaf zeg! Lijkt mij heel fijn om even op zo'n schoolmeester gevoel te kunnen krijgen bij een oefening.

Gefeliciteerd met de geboorte van het hengstenveulen Dennenboom! En tevens gefeliciteerd met de bevestigde dracht :D

Gefeliciteerd met de nieuwe aankoop Zonnebloem! Ik ben reuze nieuwsgierig naar wat je nu uiteindelijk voor moois uitgezocht hebt.

Hier gaat alles zo zijn gangetje. We zijn met Hemelvaart met Jels op pad geweest naar het CH Bennekom. Een stalgenoot doet daar altijd met haar dochter (pararuiter) en diens pony mee aan de step & walk. Feitelijk een wandeling van 3,5km over het langgoed met een lintje en presentje voor het ruitertje aan het einde van de meet. Ik had de dochter van een goede vriendin gekaapt en Jels was volkomen in haar nopjes met haar ruitertje (meisje van 5). Jels kwam daar van de wagen af met een bravoure die we helemaal niet van haar gewend zijn, maar was verder volkomen braaf. De hele entourage, de omroeper, het publiek, de muziek - ze was er niet erg van onder de indruk. Ze leek er zelfs juist enthousiast van te worden, want ze was duidelijk wakker, maar met een rustig oog. Puntje bij paaltje de derde tijd gewandeld :') Dus naast een lintje, ging Liv naar huis een een mooie poetstas.

Afbeelding

Afgelopen zaterdag ben ik nog met een vriendin naar het CH Lunteren geweest. We hebben echt zitten genieten van de leuke rubrieken. Was nu de tweede keer dat we zijn geweest, maar het was echt prachtig.

Verder hebben we de controle van de draagmerrie naar vrijdag verplaatst. Kwam mij planningstechnisch beter uit. :Y) Dus voor nu moet ik nog even geduld hebben.

Jinthe2

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 18:49

Gefeliciteerd met jullie veulen Dennenboom!

Zonnebloem, hopelijk is de keuring goed gegaan en staat je nieuwe paardje inmiddels bij jou op stal. Ben benieuwd!

Marjolein, wat balen van het bloed ei. Benieuwd of deze ronde dan wel geslaagd gaat zijn. Meestal is dat wel moeilijk en met een beetje pech duurt het ook even voordat het weg is. Duimen draaien!

Jelske, ik was ook in Lunteren en dacht je te herkennen maar wist het niet zeker :+
Ik ben niet tot het einde gebleven dus heb niet alles gevolgd maar wat ik heb gezien waren mooie rubrieken inderdaad. Kon mij alleen niet vinden in de uitslag van de eerste rubriek (limiet klasse). Ik had de top vier over rijders ook wel in de top vier maar had de volgorde toch anders gedaan :Y)
Ik ben gebleven tot en met de dekhengsten en toen richting huis vertrokken. Kees ging goed :j

Wij verwachten begin juni nog een Nane veulen en begin augustus nog een Kees veulen :))
De merrie voor begin juni is tonnetje rond :=

Inmiddels ben ik een proef M2 gestart maar had grove fouten waardoor er toch wat vieren op het protocol stonden. Fouten die ik normaal nooit maak. Tegenover stond wel een 9 voor het hals strekken +:)+ Uiteindelijk kwam ik op 185,5 punt. Dat is extreem laag voor ons doen dus we hebben flink wat huiswerk :x
Zondag proberen we het nog eens :P

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 19:36

Klopt Jinthe, het is echt niet ideaal. Maar we duimen inderdaad voor de kleine kans.

Bloedei komt volgens mij niet heel vaak voor. Las ergens op bokt ongeveer 1 % van de ovulaties?

Wat leuk naar Lunteren! Zag er geslaagd uit zo op de foto’s. Had er ook wel heen gewild.

Balen van de foutjes Jinthe, maar ik vind het alsnog mooie puntjes!

Ik zag al wat leuke foto’s voorbij komen op Instagram Jelske! Leuk! Goed ook van de 3e plaats! En spannend vrijdag!

Ah wat leuk dat Maan al ff kan oefenen haha!

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 07:48

Jinthe2 schreef:
Jelske, ik was ook in Lunteren en dacht je te herkennen maar wist het niet zeker :+
Ik ben niet tot het einde gebleven dus heb niet alles gevolgd maar wat ik heb gezien waren mooie rubrieken inderdaad. Kon mij alleen niet vinden in de uitslag van de eerste rubriek (limiet klasse). Ik had de top vier over rijders ook wel in de top vier maar had de volgorde toch anders gedaan :Y)
Ik ben gebleven tot en met de dekhengsten en toen richting huis vertrokken. Kees ging goed :j

Wij verwachten begin juni nog een Nane veulen en begin augustus nog een Kees veulen :))
De merrie voor begin juni is tonnetje rond :=

Inmiddels ben ik een proef M2 gestart maar had grove fouten waardoor er toch wat vieren op het protocol stonden. Fouten die ik normaal nooit maak. Tegenover stond wel een 9 voor het hals strekken +:)+ Uiteindelijk kwam ik op 185,5 punt. Dat is extreem laag voor ons doen dus we hebben flink wat huiswerk :x
Zondag proberen we het nog eens :P

Had me rustig aangesproken :o :D Ik vind het altijd wel leuk om gelijkgestemden te treffen. Bovendien ken ik niet zoveel mensen in het wereldje van de Friezen. Ik beloof niet te bijten :')

Wij hadden overigens hetzelfde hoor. Bij tijd en wijlen konden we ons ook niet vinden in de uitslag, ook in de best gaand-rubrieken bijvoorbeeld.
Overigens hebben wij sowieso wel genoten van de stamboekhengsten die voorbij kwamen. Je ziet ze zo toch even in een andere setting.

Ondanks de verbeterpunten toch geen slechte score zou ik zeggen. Dan ben ik wel benieuwd hoe zondag gaat verlopen!

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 09:46

Ik twijfelde heel erg of je het wel was dus vond het zo raar om je aan te spreken als je het niet zou zijn :') Was er iemand in een rolstoel bij jou? En zo ja, dan zal ik de volgende keer naar je toekomen :P

Best gaand oudere merries kon ik mij wel in vinden. De andere rubrieken niet meegekregen of maar voor de helft. Het was een iets te sociale dag om alles tot de puntjes te volgen :+

Haha ik ben ook erg benieuwd naar zondag. We hebben momenteel wat communicatie stoornissen. Dat hebben we soms met fases als we met nieuwe dingen bezig zijn. Maar als het kwartje weer is gevallen loopt hij weer naar zijn 200+ punten. Dat komt met hem vanzelf weer en daar hoef ik mij zeker geen zorgen om te maken _/-\o_

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 10:09

Ja, klopt!

Klinkt wel als een logisch proces overigens. Maar we gaan het zien :D

SophieRTS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 13:54

Mag een foto van een half friesje hier ook geplaatst worden? :)

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 18:15

Vraagje tussendoor:

We gaan in juni met onze merrie naar de keuring, we willen haar niet keuringsklaar laten maken maar gaan haar zelf trainen.
Welke voorbrenger zou jij benaderen om dit te gaan doen? Ik zoek iemand waar ik het liefst vantevoren ook heen kan om te oefenen. Ik zoek in noord friesland

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 18:26

rensju schreef:
Vraagje tussendoor:

We gaan in juni met onze merrie naar de keuring, we willen haar niet keuringsklaar laten maken maar gaan haar zelf trainen.
Welke voorbrenger zou jij benaderen om dit te gaan doen? Ik zoek iemand waar ik het liefst vantevoren ook heen kan om te oefenen. Ik zoek in noord friesland

Ik heb F.E Horses gevraagd, maar ken Rinske persoonlijk. Zij brengen ook altijd onze veulens voor. Vaak geven ze ook wel trainingsavonden.

Zonnebloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 23:15

There he is.
Beetje beduusd nog van alles wat er om hem heen gebeurt, het is namelijk een vrij grote stal met een hoop paarden en hun baasjes maar hij is eigenlijk best wel chill en kijkt de kat wat uit de boom.
Afbeelding

Mijn vlechtkunsten moeten wel echt beter :') maar heb 3 jaar niet gevlochten en kan nu mooi oefenen.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 06:26

Plaatje hoor Zonnebloem! En hoe is zijn naam?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 07:26

Even weinig tijd en energie gehad goed bij te lezen.

Ik las over Lunteren wat ik helaas gemist heb.
Over de draagmerrie die morgen gecheckt wordt (spannend!) en over een veulennaam :)

Zonnebloem, wat een mooi koppie! Fijne uitstraling heeft ie. Lief en ondeugend.

Deze ochtend heeft Diekke een echo. Spannend weer!

Mir de prednison geven is steeds meer een ding. Een kei in splitsen van lekker eten en een kei in steeds verder weg uitspugen. :=

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 12:29

Beide echo’s waren perfect. Niets meer te zien aan de pezen. Dat is het voordeel van er op tijd bij geweest zijn.
Diekke mag weer aan het werk. Weliswaar met opbouw schema, maar dat is niet al te streng :)

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 13:12

Oh Boemel wat een fijn nieuws! *\o/*
Heeeeeel succes maar vooral plezier met het oppakken van Diekke. Eindelijk weer even goed nieuws. Heerlijk!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 20:41

Jinthe gefeliciteerd met je punten echt niet slecht!

Jelske ik ga voor je duimen dat de merrie drachtig is.

Zonnebloem wat een knapperd!

Boemel ze is een slimmerd maar lastig is het zeker. Fijn dat de echo's goed waren nu weer voorzichtig opbouwen.

Vandaag Douwe heerlijk zelf gereden hij deed het super goed wissels vlogen om de oren ongevraagd haha. Ilias is wat tam op dit moment heeft hard gewerkt afgelopen weken nu wat minder heet dan anders.

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 20:55

Wauw Boemel, dat is super goed nieuws!! Dat zal een flinke opluchting zijn. Hopelijk kun je op hele korte termijn echt met beide paardjes weer aan de slag *\o/*

Gefeliciteerd Zonnebloem! Hij heeft een heel vriendelijke uitstraling. Vlechten komt vanzelf goed, het is oefenen, oefenen en oefenen. Ik denk wel te zien dat je bovenhands vlecht? Misschien zou je het een keer onderhands kunnen proberen, mijn ervaring is dat dat beter blijft zitten. Misschien vind je het helemaal niet fijn of makkelijk dus dan gooi mij tip maar lekker aan de kant :Y)

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 21:37

Jinthe: Knappe punten! Op naar de 200+

Zonnebloem: Gefeliciteerd en veel plezier samen!

Boemel: Goed nieuws! *\o/*

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 20:53

Wat een leuke uitstraling heeft je nieuwe paard zonnebloem!
Idd onderhands vlechten maakt het stukken makkelijker. Picasso is altijd gevlochten, ook toen ik m kocht, durfde de eerste vlecht er ook niet uit te halen met de gedachte dat ik het daarna zelf moest doen :')

Wat fijn dat de echo's goed waren boemel!

Afgelopen maandag heeft mn vriend tweede keer ooit vaardigheids(oefen)wedstrijd gereden met Picasso. Hij deed het goed, je merkt in de lessen wel dat Picasso dat heel leuk vindt. En zo fijn dat hij op zo'n druk terrein evengoed nog superbraaf blijft met inspannen.

Vanaf welke leeftijd kregen jullie paarden witte haren op het voorhoofd? Het is net alsof Picasso er een aantal bijgekregen heeft en hij is pas 11 :+

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 21:22

Sommige worden vrij vlot al wit hoor Lys. Ken meerdere die met 14 al aardig wit zijn. Die van mij is 16 maar nog amper wat witte haren te zien.

Wat leuk dat je vriend daar mee geoefend heeft!

Lekker bezig Laura!

Wat fijn dat Dieke weer aan de slag mag boemel!

Ah Zonnebloem wat een knapperd gefeliciteerd! Issie inmiddels al wat gewend?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 22:40

Gefeliciteerd met je punten Jinthe!

Leuk dat vriend en Picasso het zo goed doen!

Fijn zo’n ijverige Douwe. Klinkt goed!

We hadden het advies gekregen Diekke op te bouwen met de Equine band. Dat ging fijn. Ze liep erg relaxed.
Afbeelding
Ik had er nooit van gehoord, maar de dierenarts zei dat ze erg functioneel zijn. Vooral bij paarden die de rug iets wegdrukken.

Mir staat op de dure muesli van de dierenarts en begint als een junkie zand te likken. In overleg met de dierenarts terug naar mijn eigen samen gestelde mixje. Daar deed ze het beduidend beter op. Ook beter voor mijn portemonnee :D

Wat betreft witte haren … Tess had bijna een kolletje aan witte haren gekregen op haar 9e. Maar ze zat niet lekker in haar vel. Geen idee of dat van invloed is.

Diekke is 15 en heeft sinds dit jaar een witte bovenlip. Een slagroomlipje ha ha.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 20:21

Boemel, super dat Dieke weer aan de slag kan! De equine band zie er interessant uit. Heb je zelf ook idee dat ze hier goed op reageert?

Zonnebloem, is ze inmiddels gewend? Mooi paardje <3

Jinthe, vieren op onderdelen die je normaal hoger scoort is vervelend, maar wel hoopvol! Morgen zal vast beter gaan.

Onze oudere merrie krijgt overal her en der wit haartje erbij. Hoe langer is kijk hoe meer ik er zie.

Picasso is heerlijk veelzijdig paard wat dat betreft. Hebben jullie verder nog plannen met hem?

Laura, heb je idee waarom Ilias wat tam is? Overgang naar wat warmer weer? Kan Douwe die wissels een beetje subtiel maken? Sommige Friezen maken zulke sprongen achter dat ik het lastig eruit vind zien.

Gaat het goed met de baby-Herre Denneboom?

Afbeelding
Hier worden de jaarlingen gemist. Ze zijn naar de zomerweide te logeren.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 20:40

Ja, ik zie groot verschil met de equine band. Veel meer ruggebruik en een beter achterbeen.

Aah de jaarlingen vinden het zo te zien wel leuk <3

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 15:00

Sunnyhorse hier ook witte haartjes op douwe zn koppie ik noem hen george cloeny hahahaa.
Hij springt ze heel beheerst en soms nog in 2en maar dat is eigenlijk al teveel van het goede voor zn astma dus ik vraag ze niet meer.

Ik denk de overgang van het weer maar ga voor de zekerheid wel een bloedje laten trekken.

Ohh filmpje van jou jaarlingen voorbij zien komen op insta

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 22:22

Voor de vandaag jarige hengst (3 geworden Y)(^) ) zoek ik een poep-chique uitziende zweet/staldeken/showdeken. En betaalbaar. :+

Jullie suggesties? Beetje zware hals moet erin passen.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 22:24

Laura1982 schreef:
Sunnyhorse hier ook witte haartjes op douwe zn koppie ik noem hen george cloeny hahahaa.
Hij springt ze heel beheerst en soms nog in 2en maar dat is eigenlijk al teveel van het goede voor zn astma dus ik vraag ze niet meer.

Ik denk de overgang van het weer maar ga voor de zekerheid wel een bloedje laten trekken.

Ohh filmpje van jou jaarlingen voorbij zien komen op insta

Bloed trekken is wel zo handig. Zelf ga ik binnenkort ook maar weer eens voor mestonderzoek. Kan ook nu mooi opspelen mocht er sprake zijn van wormen.

Ik heb nog nooit wissels met een paard gesprongen. Althans: geplande wissels. Lijkt me gaaf om te kunnen!