[HK]BPL5 In volle vaart kletsen we door over het Barok Paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 23:01

Zo is dat!

En is niet stom hoor. Als jij je daar zekerder door voelt moet je dat gewoon doen!

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 23:11

My_Chimanga: Ik denk het en jij doet het!

Ik ben ook aan het klungelen met de galop van Camée, ze gaat eerst heel hard en met veel knie-actie in draf voordat we kunnen aanspringen. Maar tot die tijd hobbel ik heen en weer, op en neer of verlies ik mijn beugels... -O- (zie zien me aankomen bij de rijvereniging komende maand).

Dus ik bedacht vanmiddag dat ik maar eens een bokriempje ga gebruiken :j Dus inderdaad, beter laat dan nooit want zo zit je je paard niet in de weg en in mijn geval zit ik mijn paard niet in de weg.

xXutopiaXx

Re: [HK]BPL5 In volle vaart kletsen we door over het Barok Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:02

Haha toevallig allebei hetzelfde idee!! Ik vind het briljant! :D En als het werkt, wat dan nog! Lekker gebruik van maken :D

Mooie foto trouwens ook Geeske! Mooi oogje :+:

Gister is de zadelmaker bij ons geweest en toen ik er net na het vullen weer opstapte zat m'n zadel echt zoooo lekker. Als een huis gewoon! Maar na enkele tientallen minuten gereden te hebben, zakte hij toch weer naar rechts ^) Waarom nou -O- Straks maar weer bellen, moet ie toch weer langskomen, want zo kan ik nog niet lekker rijden.

Ook goed nieuws! Maar niet paard gerelateerd, heb een nieuwe laptop 8-) Ben er zoooo blij mee haha. Hij is zo mooi en snel en goed en wow :D Hahaha!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:04

Posh, ik zit te bedenken hoe ik dat met Tamme heb geleerd, de galop. Maar ik kan het me gewoon echt niet meer herinneren... Hoogstwaarschijnlijk gewoon tijdens een buitenrit inderdaad steeds harder draven en dan in de galop laten vallen.. Ging dan zelf in de verlichte zit. Doe ik nu nog best vaak trouwens, dan springt hij zoveel makkelijker aan, omdat ik niet in de weg zit :D Misschien heb je er wat aan, hoopte dat ik meer kon herinneren haha! :P

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:51

Haha, nou ben ik niet de enige :P Ik kan het je echt aanraden, gewoon omdat je dan een stuk stabieler bent.
Ik heb alleen mijn buitenhand met mijn duim door het riempje gehaakt, de binnenhand houd ik vrij om haar in de buiging te kunnen vragen enzo, maar het scheelt enorm! Ook omdat ik op die manier kennelijk even veel duidelijker mijn grens aan kan geven... tot hier en verder niet, ik kan niet stiekem te veel hand meegeven want je geeft haar een vinger en ze pakt je hele arm! :P

Ik heb ook mijn opstapprobleem gevonden! Het nieuwe zadel is semi-boomloos en schuift daardoor bij het opstappen.,, nu was ik ook altijd zo lekker lomp dat ik me (wel vlot, dat wel) gewoon optrok aan de kamer van het zadel, lekker makkelijk! Maarja, dan trek ik met dit zadel dus het zadel over de schoft heen en schuift t af... Nu ben ik mezelf aan het aanleren om op de officieel correcte manier op te stappen, namelijk door mijn hand op haar manenkam/schoft te laten rusten en in een soepele beweging op te stappen... gaat best goed en het zadel schuift dan niet! (weer zo iets 'beginners-fouten-achtigs'... haha!

Over het aanleren van galop, tsja, Chim is altijd dol geweest op galopperen maar mocht t eerst nog niet natuurlijk, toen we dat wel gingen doen probeerde ik het eerst aan de longeerlijn en op stemcommando van de longeerder maar daar snapte ze niets van... idd heel hard draven en rommelen. Toen kreeg ik les en heeft mijn instructrice me gewoon in het diepe gegooid, is achter ons gaan lopen toen ik aan het draven was en heeft haar in de hoek gewoon netjes met de longeerzweep en stemcommando in de galop gezet.... we gingen in t begin altijd wel heel hard, maar wel goed! Nou en gaandeweg wilde ze eigenlijk in iedere bocht aanspringen en zijn we daar het beenhulp aan gaan hangen...
Nu springt ze echt altijd op commando wel aan maar kan ze dus heel moeilijk vooruit komen en gaan we als een hertje in slowmotion door de bak...

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 16:02

Super! Dat scheelt vaak ook :)

Vandaag weer even proefje ge-oefend voor de WE. Ik ga niet met Goya, ik ben bij een vriendin en we hebben een KWPN'er in training voor iemand. Die neem ik mee. Dus tussen al het barokke geweld komt er ook een KWPN'er :)

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 16:40

haha, nou das weer eens wat anders dan toch?! Net als in de internationale dressuur wereld de barokjes in de minderheid zijn maar het eigenlijk best goed kunnen, moet dat andersom vast ook zo zijn hoor! Leuk dat je dat gewoon gaat proberen!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 17:03

Moet inderdaad ook gewoon kunnen. Als je paard verder goed aan de hulpen is etc. wordt je niet afgerekend tijdens WE wedstrijden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 17:04

Leuk idd!
Ik rijd sinds vorig jaar ook met bokriempje, pas 1 keer gepakt haha!

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:48

Utopia: Dankje voor het mee denken! Alle beetjes helpen, ik zit nu ook maar in de verlichte zit bij het aangalopperen anders kan ik niet garanderen dat ik blijf zitten :+ Ik blijf het gewoon buiten proberen en ook op stem dat is ze wel gewend na al die jaren voor de wagen lopen. En dan binnenkort even in de bak van de rijvereniging proberen (5 minuten stappen) die is ook vrij groot dat scheelt.

Met de longzeerweep of een gewone zweep heb ik het ook wel eens willen proberen maar ze reageert er zo heftig op dat ik het nog maar niet gedaan heb.

Chimanga: Wat een gedoe met dan met opstappen, ik moet toegeven dat ik het ook niet sierlijk kan :P Vandaag kon ik niet eens op Storm komen, ik hing er half overheen en het stalmeisje moest zowat ingrijpen toen hij wilde gaan lopen. Afstappen is ook een probleem soms, dan heb ik zulke slappe benen dat ik ineens op de grond zit :o? (alsjeblieft laat me niet de enige zijn, haha).

Buitenzinning: Inderdaad wat Chimanga zeg, leuk toch eens wat anders! Vind ik altijd erg leuk om te zien, hoe meer variatie hoe beter. Ook leuk voor jou toch, is weer een omschakeling lijkt me?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:16

Posh, is zeker een omschakeling! Rij nagenoeg altijd andalusiers, heb een tijdje een kanon van 1,75 (KWPN) bij gereden, 2 verschillenden en een pony en een fries.
Die KWPN'ers moest ik erg aan wennen haha. Gelukkig is deze niet zo groot en heeft niet hele ruime/hoog opgooiende bewegingen ;)
Lastig dat de galop niet helemaal lekker gaat nog. Komt vanzelf goed, rustig blijven en blijven proberen :)

Over elegant opstappen gesproken :P ;
Afbeelding

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 21:01

Haha , je raakt je paard iig niet ;)

Over galop , ik probeer m'n paard eerst goed stabiel op haar eigen 4 benen te krijgen en sterk genoeg .
Dan pas ga ik aan de galop werken , bij mij moet ze ook rustig aangaloperen omdat ik niet wil dat ze hard leren draven als ik de hulp voor galop geef .

Maar goed ik heb nooit een paard echt ingereden , dus daar niet echt ervaring in .

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 21:08

Hihi, nee. Wist nooit dat ik zo opstapte tot ik deze foto zag :p

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 21:10

Gelukkig is er bij mij nooit iemand om bewijs te verzamelen }>
Zo stap ik aan 2 kanten op en af :o ( ook ter training van mij en paard lief) en dat gaat niet altijd soepel :+

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 21:18

Buitenzinnig: Ik kan je foto niet zien! Ben wel benieuwd. O wacht opeens komt hij tevoorschijn haha, over soepelheid gesproken! Dat doe ik je niet na :D

2 kanten afstappen en opstappen is inderdaad goed, maar ook daar ben ik nog niet erg in thuis.

Ik vind het over het algemeen wel fijn om meer verschillende paardjes te rijden, ik rijd er nu 3 (Schwarzwälder Fuchs, Fries en een KWPN-er). Alledrie geweldige paardjes met hun eigen karakter en kwaliteiten.

cherell0: Ik heb een paar paardjes ingereden/doorgereden maar vind Camée toch wel wat lastig. Ik denk dat het komt door haar vrij forse bouw en hoog opgooien. En het harde draven is meestal wel goed weer 'af te leren', als ze op de hulp en eventueel met behulp van stem kunnen aanspringen dan kun je dat ook toepassen op een arbeidsdrafje uiteindelijk.

Morgen (als het goed is) weer oefenen!

Babeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 22:00

Over dat leren galopperen: Wij hebben het Fuerza geleerd door eerst af en toe te laten versnellen op de lange zijden en als dit ging in de hoek aangalopperen door je buitenbeen extreem hard naar achter te leggen en wat teugel bij de geven. Bij Fuerz heeft dat super geholpen! :)
En inderdaad met het longeren voor de galop bv. 'huphup' pf 'gaaalop' roepen, dat helpt dan onder het zadel ook wel eens! :)

Ik rij af en toe ook wel eens andere paardjes, ik vind het wel leuk om af en toe eens iets anders onder je kont te hebben :D

Wat kan jij elegant opstappen, Buitenzinnig! ;) Ik ga altijd 'in schuif af' van de paarden :+

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 23:33

Wat een opstap! _/-\o_
Mijn afsprong is altijd wel super soepel :P Maar ik heb dan ook altijd beide benen al uit de beugels en zwiep er zo vanaf... Soms, als ik dan kouden voeten heb en ik denk niet na, kan ik echt wel janken zo hard spring ik altijd !!! Ooh wat kan dat zeer doen!

Galop is inderdaad wel iets waar een paard aan toe moet zijn... Ik doe het nu dan onder zadel ook minimaal omdat Chimanga dus echt niet sterk genoeg is rechts-achter. Het aanspringen oefen ik wel en dan probeer ik een halve volte te galopperen en ga dan weer draven.

<3 Heb haar net in de dubbele lijnen gehad en voor t eers (expres dan) de galop in de lijnen aangepakt. WAUW! Ze kan het! Ze kan volledig in balans, super verzameld en in een prachtig temp mooi rond galopperen! Het was voor beide even uitvogelen hoeveel ruimte we toe konden staan en nemen enzo, maar na twee stuntelrondjes ging ze echt perfect!
Ik ga het dus zeker in de lange lijnen trainen... heb t nu maar heel eventjes gevraagd en ze vind het moeilijk en zwaar maar ze kan het dus wel... Stelt mij weer gerust, niet een lichamelijke beperking die het nooit meer zal doen *\o/* Echt een kwestie van spieren dus...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 23:38

Fijn zeg!

Af en op stappen doe ik erg simpel sinds mijn ongeluk en zeker niet meer aan de andere kant haha!

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 23:44

Wat een opstap hahaha, doe ik je niet na,

dat klopt niet hoor Natas dat die Schuift na de zadel maker,

Na weekje niet veel gereden en andere hoefsmit gebeld.
ging echt niet meer en had ook enorm veel last er van de ijzer die afgebroken was,
In de avond eindelijk singel gevonden voor boomlooszadel ff geprobeerd liep zo fijn na week byna niks gedaan haha :) michien toch weer dressuur doen, :)

Morgen tandar voor pablo en dan weeekend Carnavallenhaha :)

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 04:19

samborella04 schreef:
moonforever ik zou eerst eens beter gaan informeren voordat je dingen gaat roepen en doen, en dan klagen hoe het komt dat je paard toch steeds kreupel is..... hoe zou dat dan komen.
En hier op de bokt site glashard liegen dat je paard zo geweldig was bij de mac nou ik heb hem zien staan springen van angst alleen zet jij daar net het filmpje stop... Bij deze heb ik al vernomen dat er mensen zijn geweest die aangeifte gedaan hebben tegen je bij de dierenbescherming dus ik zou iets voorzichtiger me je paardjes omgaan!!!

Inderdaad niet zomaar dingen doen zonder je er over te laten informeren, hoefschoenen zijn namelijk niet altijd positief en als je het verkeerd doet kan je je paard flink verzieken..

Ik heb wel vaker de neiging gehad de dierenbescherming in te schakelen..
http://m.youtube.com/watch?v=Ei1rrObyeV0

http://m.youtube.com/watch?v=dMwPbdr6ssU

En vanaf 1.20.. Hoop je pony het nu beter heeft.. Ooit les gehad trouwens?
http://m.youtube.com/watch?v=zqq8nDx1h7o

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 09:04

Dames, die filmpjes zien er vreselijk uit, als dat rijden en dierenliefde voor moet stellen ben ik gek. Ik ken moonforever niet en heb wel eens het idee dat ze misschien rijtechnisch niet de beste ruiter is en er zitten een hoop tegenstrijdigheden in haar verhalen, maar alsjeblieft, geef haar dan aan, praat met haar of haar staleigenaar, verzib het. Iedere keer dit topic vervuilen vind ik niet netjes, zeker aangezien zij er volgens mij zelf toch niet op reageert.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 10:11

Die filmpjes zijn al 5 a 6 jaar oud.. ieder doe wel is dingen waar je later spijt van heb..

weet iemand hoe met pablo omgaat enzo nee..
Dan kom je met je eigen ogen kijken.

Nee ik rij niet de beste en dat hoefd ook niet rijden lekker buiten... :-)
En neem gewoon advies van andere aan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 11:03

Met dat advies heb ik andere ervaringen Joyce :o

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 11:58

Gene die problemen hebben sturen maar gewoon PB,,
kunnen we in Topic gewoon gezellig houden...

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 12:37

We maken allemaal fouten , je kan hier iemand op afrekenen .
Maar ik denk dat we eerst moeten beginnen met kijken naar het niveau van de persoon die het je geleerd heeft .

Toen ik begon op mijn 5,5 jr deed ik wat er mij gevecht werd door de instructrice .
als er werd gezegd dat je best op een te kleine pony kan , dan geloofde je dat .
Als je moest slaan/trekken o.i.d. dan deed je dat .

En als er niemand is die jou de juiste manier wil aan leren dan weet je ook niet beter .

En ja op een bepaald moment moet je zelf gaan na denken , de een heeft het talent het zichzelf te leren , een ander niet .

Ik heb ook een hoop mezelf geleerd , maar ik maak zeker nog grove foute .
Ik heb wel eens dat ik gereden heb en achteraf denk " wat was ik vreselijk achterlijk bezig'' .
Dan is m'n paard de dupe van mijn slechte dag . en dan heb ik vreselijk spijt en probeer het morgen beter te doen .

En ik ken moon niet i.r.l. dus ik ga niet oordelen over hoe of wat .
En wat betreft advies aan nemen , het is op afstand via de PC moeilijk les geven :+ .
En je mag zelf weten welk advies je gebruikt of niet ;)

_---_--------------------------------------------------------------------

Ik moet toch nog even vragen wat jullie van het volgende vinden .

Iemand heeft een oudere merrie ( ong. 27 jr . fok & wedstrijd paard geweest . heeft artrose maar verder gezond)
Er word hooguit 3 x per jaar een bostel over gehaald meer niet .

Dus valt ze in de winter erg in natuurlijk ( los in de bak beweegt ze ook niet) .
Nu vind de eigenaar dat ze onbeperkt STRO moet kunnen eten en maïsolie over de brokken moet krijgen .
Dit zodat ze dikker word ...

Dik is het dier nu zeker , net een hangbuikzwijn .
Maar de plekken waar ze ''mager'' is zijn bijv. Spierloze rug en kont .

De eigenaar wil gewoon niet snappen dat ook oudjes beweging nodig hebben .

Ik vind het dier zoo sneu !