[HK]BPL5 In volle vaart kletsen we door over het Barok Paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

furioso

Re: [HK]BPL5 In volle vaart kletsen we door over het Barok Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 19:24

Bedankt ! :D zal haar eens zoeken

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 10:21

moon ik ga je filmpje nog kijken, ben er nog niet aan toe gekomen maar wil t graag zien!

WE lijkt me ook zo gaaf om te kunnen, ik wil er deze zomer met een paar stalgenootjes wat meer aan gaan doen en inderdaad naar kennismakingsdagen gaan.

furioso: Wat gaaf dat je naar het strand gaat! Ik ben er ook nog nooit geweest met een paard maar het lijkt me een hele mooie ervaring.

Utopia: Doe mij ook een rijke vent! :') Ik ben (alweer) van voer aan het veranderen, zowel krachtvoer/bijvoeding als ruwvoer. Wat een ellende qua uitzoeken, afstemmen, leveranciers vinden en vooral die prijzen -O-

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 10:38

Waarom wil je ander voer Posh?

Ja, WE lijkt mij dus ook echt heel gaaf!! Verder staat Chimanga nog niet zo licht aan de hulpen en ben ik daar ronduit nog niet goed genoeg voor, maar we zijn wel af en toe eens aan het oefenen met over een bruggetje, op een blok staan, dat soort dingen... en eigenlijk vind ze die dingen allemaal helemaal niet eng! Banjerd gewoon over een groot stuk zeil heen als ze naar de andere kant wil enz :P
Maar het "luisteren" is bij ons een groter probleem!! ~~}>

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 11:46

We lijkt me idd ook erg gaaf om te doen. Denk dat pab ook normaal vind ga in de zomer cros wedstrijdje doen onderling hihihi...

Strand gaaffff....

Idd waarom wil je ander voer

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 12:51

Wat zijn hier eigenlijk de ervaringen met Portugese zadels ?

Kan er dressuur mee gereden worden ( lijkt me wel gezien de rijstijl in Spanje/Portugal)?
Is het fijn zitten ?

Hoe zit het precies met de pasvorm ?

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 12:59

Hahaha Posh, als ik nog een tweede vind zal ik hem doorverwijzen _O-
Jaaa, ik vind het ook zo moeilijk om de voeding van het paard goed voor elkaar te krijgen. Vorig winter heb ik Tamme élke dag moeten bijvoeren met biks en muesli anders kon ik hem niet op gewicht houden. Deze winter heeft hij alleen hooi als voer gekregen en hij doet het meer dan prima.. Zo maf.. :P

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 14:54

Haha Utopia, ik mag eigenlijk helemaal niet klagen hoor. Heb een lief vriendje (verloofde eigenlijk al!) die al veel te veel helpt. En hij is nu zijn eigen bedrijfje aan het opstarten dus hij kan mijn hulp nog beter gebruiken denk ik.

Zou het niet aan de rustige winter liggen dat je hem nu niet hoeft bij te voeren? Normaal gesproken hebben we hier ook moeite met een aantal paarden maar deze winter zijn ze echt nog prima in conditie.

Over het voer, ik heb me gisteren even goed laten informeren bij een leverancier vlakbij ons. Ik was al best tevreden over het voer dat ik nu heb maar extra info is altijd welkom.
Nou ben ik vanwege Storm's eczeem altijd al aan het kijken naar goed hooi, het liefst onbemest en niet te fijn maar het blijkt dat het beter is om een eerste snede hooi te hebben die later (juni) is gemaaid. Zeker voor paarden met huidproblemen maar in ons geval ook ideaal omdat alle paarden toch worden bijgevoerd. Dus morgen worden er kleine baaltjes gebracht zodat ik even kan zien hoe dat gaat werken.

Dan nog het krachtvoer, ik geef nu de HestaMix van St. Hippolyt en daar doen ze het geweldig op. Af en toe krijgen ze een beetje Irish Mash slobber. Maar aangezien ik 5 paardjes heb waarvan er 2 echt wel wat bijgevoerd moeten krijgen wilde ik kijken wat ik nu het beste kan doen.

Waarschijnlijk krijgen ze straks allemaal als basis (naast ruim en zo lang mogelijk hooi) de Ultimate Balancer van Dodson & Horrel. Daar kunnen ze allemaal wat mee, is goed voor de huid, spieren en gewrichten (dus voor oudere paarden maar ook jonge paarden die hard werken).
Als ze dan nog iets tekort komen dan kan ik altijd nog supplementen bij gaan voeren, ze krijgen nu sowieso knoflook door het voer.

Ik baal gewoon dat het zoveel moeite kost om erachter te komen wat je het beste kunt voeren, is toch te gek voor woorden. Alleen omdat de meest voorkomende voerproducten een geweldig marketingplan hebben en allemaal onder hetzelfde bedrijf vallen, terwijl het echt troep is :(

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 14:46

Ja het is amper koud geweest inderdaad. Daar zou het heel goed aan kunnen liggen :j

Ohhh ja idd, voer blijft moeilijk!! Maar je hebt nu je keuze kunnen maken?

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 18:09

Mijn paard heeft niet eens tot amper winter vacht , en dat voor teddyberen shire :+ .

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 18:55

Ik geef pablo alleen Slobber 1x per dag..
en 2x brood. ;)
en de rest krijg hij Hooi/Kuil.. Doet die prima mee, ;)

En Winny krijg 2x halve basis brok..
en beetje Slobber. ;)

pff ik Wordt hier gek van Ijzers zijn na 2 weken alweer er af....

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 19:52

Staan ze in de blub moon ?
Is hoefschoenen geen optie ofzo ?

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 19:57

Nee het is idd amper winter geweest! Heb het idee dat bij mijn paarden de wintervacht wel iets minder is, maar hij zit er wel haha. Sterre had vorig jaar echt haren van 6/7cm ofzo aan haar kont, geloof dat dat nu niet is haha :P

Mijn paarden krijgen Metazoa, dat is een vitaminen- en mineralenbrok. Hebben veel paarden echt baat bij, minder last van zomereczeem, beter op gewicht te houden etc. Echt krachtvoer is niet nodignen idd vaak rotzooi, zeker met Sterre moet ik echt opletten wat ik geef voor haar maag, en ze worden allebei makkelijk dik. Sterre krijgt nu 2x per dag wat Speedibeet voor haar maag, tis alleen te hopen dat ze er niet dikker van wordt, er moet nog steeds wat van haar buik af...

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 20:20

de pedock is aardig blubberig en de weg naar de wei ook daar springt er ook overheen bang om vies te woorden :s..
Heeft Gisteren met veulen gespeeld en vergeten springschoenen om te doen, had tijdens buienrit vandaag opeens door en ik keek en idd ijzer los. niet heel erg los maar je hoort en ziet het wel, :S

Afbeelding

Hoefschoenen zat ik idd ook aan te denken heb geen ervaring mee

Haha ik heb geschoren geen last van En Winny wordt alijd gedaa, :p

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 20:32

Hoef schoenen is erg gemengde meningen .
Mogelijk loopt je paard de koten etc. Kapot .

Iig. Zou ik voor hele goede gaan met pro aanmeting !

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 21:08

Wat vervelend dat je ijzers snel weer los gaan... dat is mij eigenlijk nog nooit overkomen en die loopt toch ook wel eens abnormaal te doen in overdreven veel modder...
Hebben die van jou misschien lange takken? Die van mij heb ik expres gevraagd om niet op lange takken te zetten zodat ze er niet op kan staan... En mijn hoefsmid slijpt ze ook altijd rond af, zodat als ze op de zijkant oid gaan staan, ze er vanzelf afglijden en het ijzer niet beschadigen...?

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 21:19

Ik rij natuurlijk alleen maar buiten, maar het is nu 1 hoef de ene kant is dikker als de andere kant van de ijzer en is links achter.. zijn al beschadigd van buitenrijden.
Zit heel hard over te denken ze er onder uit te halen als steeds om de 2 weken ze op 1 los zit, normaal is voor...

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 21:29

Rond slijpen/vijlen word door mijn smid automatische gedaan ( die ik nu heb weet ik trouwens niet , mijne staat nu niet op ijzers)

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 21:51

IJzers zijn echt ondingen, een van de pensionpaardjes had afgelopen zomer/herfst constant een los ijzer of een ijzer eraf. Uiteindelijk in overleg gegaan met de eigenaar en nu loopt het paardje zonder ijzers, gaat prima. Zijn hoeven zijn er ook veel beter door geworden.

Ik vind de winter zo ook niet heel ideaal, de paarden haren hier de hele tijd heel hard en vervolgens wordt het weer koud en moeten ze weer wat vacht aanmaken. Kost toch enorm veel energie :(:)

martinique: De Shets hier hebben zo'n vacht, met die lange haren. Het ziet eruit, ze lijken wel beertjes :') Waarom heb je ervoor gekozen om Speedibeet te voeren?

Utopia: Ik heb zo ongeveer een keuze gemaakt, maar het is vrij duur voer dus ik kan ook nog voor een goedkopere versie gaan waar vrijwel hetzelfde in zit. Nog even overleggen met de leverancier als het zover is.

Ik voelde me best wel vereerd vandaag, het is net of alle oude/zieke paardjes hun weg hierheen weten te vinden :P Een maandje geleden stond er een wat ouder arabiertje hier omdat haar baasje op vakantie was, vanmiddag kreeg ik het aanbod om haar over te nemen omdat ze merkte dat ze het hier echt heel fijn heeft gevonden. :D Zo leuk om te horen en had t ook heel graag gewild, maar heb net sinds een maandje onverwacht een oud Welshje erbij (Sparky) en het is toch een risico als je wat oudere paarden te verzorgen en onderhouden hebt.

samborella04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 22:45

moonforever ik zou eerst eens beter gaan informeren voordat je dingen gaat roepen en doen, en dan klagen hoe het komt dat je paard toch steeds kreupel is..... hoe zou dat dan komen.
En hier op de bokt site glashard liegen dat je paard zo geweldig was bij de mac nou ik heb hem zien staan springen van angst alleen zet jij daar net het filmpje stop... Bij deze heb ik al vernomen dat er mensen zijn geweest die aangeifte gedaan hebben tegen je bij de dierenbescherming dus ik zou iets voorzichtiger me je paardjes omgaan!!!

Babeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 23:03

Posh schreef:
Ik voelde me best wel vereerd vandaag, het is net of alle oude/zieke paardjes hun weg hierheen weten te vinden :P Een maandje geleden stond er een wat ouder arabiertje hier omdat haar baasje op vakantie was, vanmiddag kreeg ik het aanbod om haar over te nemen omdat ze merkte dat ze het hier echt heel fijn heeft gevonden. :D Zo leuk om te horen en had t ook heel graag gewild, maar heb net sinds een maandje onverwacht een oud Welshje erbij (Sparky) en het is toch een risico als je wat oudere paarden te verzorgen en onderhouden hebt.

Wat een compliment voor jou, Posh! :D

Hier staan ze allemaal op hun blote voetjes, dus ik heb geen ervaring met loszittende ijzers. ;)

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 23:59

Posh: wat leuk dat het zo aan de paardjes te zien is dat ze het fijn bij je hebben! :D
Ik geef speedibeet omdat ik heb begrepen dat er in bietenpulp een stofje is dat goed voor de maag is, en Sterre erg gevoelig zal blijven voor maagzweren en ik echt wil proberen te voorkomen dat ze ze weer krijgt, dus zou pulp een goede aanvulling kunnen zijn. Bietenpulp zelf is vaak een dikmaker, en dat heeft Sterre niet bepaald nodig, en Speedibeet schijnt minder snel aan te zetten.. En verder hoeft dit niet heel lang te weken, waardoor ik niet zo bang hoef te zijn dat het misgaat :). Ben benieuwd hoe ze het er op doet, het kan een goede aanvulling zijn op het ruwvoer, maar ze moet er niet dikker van gaan worden..

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 11:51

Babeau: Ja echt zo lief, het liefst haal ik alle oude en hulpbehoevende paardjes hierheen <3 Dat zijn ook vaak echt de liefste paardjes als je ze weer gezond en gelukkig kan krijgen.

martinique: Ik hoor ook veel goede dingen over Speedibeet hoor, dus snap wel dat je dat voert. Er zou alleen wat meer suiker in zitten dan gemiddeld, daarom kan ik veel van Pavo niet voeren.

Nou het is een heeeerlijk zonnige dag! *\o/* Gelukkig maar want wij hebben vanmiddag de fotoshoot van Silent Shiver. Ik ga de paardjes poetsen, staarten wassen, tuig klaarmaken en dan gaan we van start!

Fijne zondag allemaal :wave:

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 12:07

Ja de hoeveelheid suiker is bij pavo wel eens lastig. Sterre krijgt verder ook niks meer van Pavo, had laatst Daily Plus gekocht, heel fijne luzerne, had de zak net open toen ik erachter kwam dat er melasse in zit -O- zak wel opgemaakt maar daarna snel een andere luzerne zonder melasse. Als Sterre muesli krijgt geef ik ook Marstall Vito, niet meer de Nature's best die ik al jaren voer aan andere paarden. Zij heeft ook een klein beetje last van eczeem en altijd een ronde buik. Maar de Speedibeet is zonder melasse en qua suiker lijkt het ook mee te vallen.
Weet je wat ik trouwens ook een voordeel vind aan de Speedibeet? Het zijn vlokken en geen brokken :P Hier op stal hebben ze een keer bij een paardje de maag leeg moeten pompen omdat een of andere sufferd bietenpulp droog had gevoerd aan hem... Denk dat je vlokken toch niet snel droog voert (en iedereen heeft instructies er van af te blijven :P)

Heel veel plezier vandaag met de fotoshoot! Hier is het aardig mooi weer, dus ik hoop bij jou ook! Zal vast erg mooi worden :D

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 12:52

Schitterend weer .... Ik zit binnen ( verjaardag) , veel plezier allemaal .
Ben benieuwd naar de foto's .

Wat voer betreft dat is gewoon lastig .
Ik voer zoveel mogelijk suiker/eiwit arm i.v.m. mok/rasp etc. . ( beetje muslie om gluco + MSN door te geven)
Verder krijgen ze brok ( weet even niet welke gezien ze deze week een nieuwe leverancier hebben) 1schep 2 x daags
En geweekte bietenpulp ( mijn paard word er dus niet dikker van :+ als enige op stal) 2 a 3 scheppen 1x daags

Minimaal 2 x grote partij voordroog ( Italiaans kruiden ''hooi'') .

Zelf hebben ze een paard wat eiwit gevoelig is , dus er word sowieso rekening mee gehouden ..

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 18:26

O Chim loopt juist veeeel beter sinds ze op ijzers staat... maar dat komt omdat haar voetjes niet helemaal gelij zijn en ze op deze manier veel beter gelijk te houden zijn. (stijle voetje wordt anders te snel nog stijler en platte voetje slijt veel harder omdat ze daar dan harder op land bij het lopen)
Hebben ook een paard op stal dat echt iedere winter wel 4 a 5 hoefzweren had... die staat nu op ijzers en heeft nog niet 1x weer een zweer gehad. (staat er nu 8 maand op) Dus in die zin vind ik ze ideaal! Maar ik zou ze ook liever blootvoets laten als er echt totaal geen rede is om ijzers er onder te zetten hoor..

En nee, na 2 weken een los ijzer is niet normaal. Kun je je hoefsmid hier niet eens op aanspreken? Misschien zijn de hoeven van jouw paard te broos om de nagels goed in vast te laten zitten ofz.? Dan kun je het blijven proberen maar schiet je er weinig mee op ja... En dan wordt het een vrij dure hobby. Maar je moet zelf uiteraard ook voorzichtig zijn met ijzers. Ik rijd buiten wel op de straat en weinig in de berm met dit weer, ze glijden nu heel makkelijk uit op ijzers enzo! Dus als je veel over gras etc rijdt, kun je weer beter zonder ijzers rijden denk ik.

qua voer ben ik altijd vrij simpel, en daar doen de mijne het goed is... hooi voer ik echt naar behoefte. Ik ben verder wel voorzichtig met veel suikers en energie in het voer ja, meng brok of muesli altijd met luzerne zodat ze er minder gulzig van eten. Gaan gewoon goed op t moment...