[HK] Barokke paarden bokkers zweven verder op hun roze wolk3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 14:24

jus schreef:
Anouk , je hebt eigenlijk toch stiekem een spaans paard hij heeft een spaanse naam hihi. Als ik wat meer tijd heb zal ik wat leuke fotos maken van bruintje met een echte camara (weet zijn naam niet eens erg he)

De ruiter van de perlino is Sergio Marti dit is een bekende ruiter die ook voor veel stoeterijen rijdt hele aardige jongen vorig jaar is er een paard boven op hem gevallen en heeft hele tijd in het ziekenhuis gelegen maar ik geloof dat hij dit jaar wel een sectie heeft gewonnen op sicab , het paard ken ik zelf niet.

Ik heb ook in wat profielen gekeken , mooi allemaal hoor , ik heb niet eens een profiel moet ik toch is doen.

Mijn paard heet Samaranch. Volgens Google: 'Juan Antonio Samaranch, Markies van Samaranch (Barcelona, 17 juli 1920) is een Spaans diplomaat en sportbestuurder.' Bekendste wapenfeit: de voorzitter van de olympische spelen. Ergens was het leuk geweest als mijn Sam zo ver zou komen hihi! Toen ie jonger was, leek het me een leuke droom: Olympic Samaranch... Maar met mij gaat dat niet lukken. :+
Ik denk dat ik toch zijn manen ook maar laat groeien!

Dat is niet misselijk! Een paard op je lijf! En dan vrolijk weer opstappen. KNAP!

Jellie - De sauna was onder de indruk van Frank: zondagochtend is ie in de fik gevlogen. Sauna in de as! |( Het gaat maanden duren voor ze weer open kunnen...

Ilona - Jouw Chico heeft qua karakter mss wel wat weg van die die Heidi laatst gezien heeft? Haha, zo eigenwijs als een ezeltje. Wel fijn dat ie zich alsnog bedacht. Als ze echt verkeerd zouden willen is een paard een heel sterk dier hè? Fijn dat het zo lekker ging!

Saida - zo werken ze bij ons op het pension ook. Ik had ook al mijn hoop uitgesproken dat Sam geënt zou zijn voor hij zou verhuizen. Vanwege het Rhinovirus hier dichtbij hebben ze even gewacht nu. De weerstand zakt immers toch wat als je gaat enten. Toen dat gevaar geweken was, hebben ze alles weer geënt. Hopelijk leest Frank je bericht ook, want die vindt eens per 12 maanden wel voldoende.
Wat voor voer krijgt Tommy? Mijn Rakker werd van de één op de andere dag ziek van het voer wat ze al maanden kreeg. Na een overstap naar ander voer was het probleem al snel over. Hopelijk vindt je de oorzaak snel!

Jasmijn - Regel ze en als we je niet meer zien: "HEEL FIJNE VAKANTIE!!!!"

Karina - Het is ook dubbel! Maar ja, zo lang er leven is, is er hoop toch? Mss brengt Girasol Veludo ook geluk! Daar hopen we maar op. Woont je broer ver weg, dat je er een week voor uittrekt? Als het goed is, maak je dat ook maar eens in je leven mee, dus gewoon gaan hoor! ;) Ik snap je dilemma wel. Er zijn gelukkig heel veel mensen met veel kennis hier, dus mss komt de gouden tip je nu ook toegewaaid of Veludo laat hem zelf zien en jij snapt wat hij bedoelt.

Elise - Aaaah, neej, dat is afschuwelijk nieuws. Dan gaat je nieuwe job ook niet door? Kan geld dat goed maken?
Om toch iets van je dip dragelijk te maken: Ik geloof dat alles een reden heeft. Waarschijnlijk ga je nu een ander pad bewandelen in je leven, dat je op een andere manier heel veel geluk en wijsheid gaat brengen. Ik hoop dat je daar snel wijzer en gelukkiger mee wordt, ondanks het verdriet en de ellende die je nu moet doormaken. Volg je hart en heel veel beterschap (toch) en sterkte!

Suus - dank je over je uitleg over het bit. Het is dus eigenlijk een soort stang met een bitloze variant? We moeten een keer langskomen, dan kunnen we het goed bestuderen! Over het pelham bit heb ik ook al verschillende ervaringen gehoord. Sommigen reageren juist heel fijn op dat bit en andere weer niet. Met Sam heb ik het ook overwogen. Als ik er één kan lenen een keer, zou ik het willen proberen onder begeleiding.
Wat een beest blijft Zuko toch! Haha

Met bitten is zo veel te rommelen hè? (Niet negatief bedoeld overigens) Bij Sam heb ik een tijd met een dikke gebroken trens gereden. Dat werkte niet, een smalle werkte te hard in en nu loopt hij aardig op een dubbelgebroken trens. Ik zoek nog steeds dat bit waar ik hem mee naar beneden kan houden. Sam is heel gevoelig in zijn mond.

Buitenzinnig

Re: [HK] Barokke paarden bokkers zweven verder op hun roze wolk3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 14:27

Je bent welkom Anouk ;) Ja, heb ook veel gerommeld met bitten en alles.
Jus, bedankt. Ik zal eens goed kijken bij Goya. Zijn neusbot (die punt zeg maar) is vrij kort, dus durf hem eigenlijk niet zo laag te hangen.. Maar ik zal eens kijken.
Goya reageert verder erg goed op deze combi, durft nu ook mijn hand te volgen en lekker ontspannen te swingen zeg maar. In draf vind hij het nog moeiliijk om op zn eigen benen te lopen, maar goed.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 14:27

Ow en Kelly, ja inderdaad, ik ben echt stapelgek op mijn paardje. Hij heeft zo ontzettend veel persoonlijkheid. Dat heb ik daarvoor nog nooit meegemaakt. Des vind ik ook heel leuk hoor, maar ook Des heeft minder karakter dan Sam. Sam is gewoon een uitvinder en Desje is simpelweg braver. Ik ben dol op paarden met een sterk karakter. Voor Sam had ik Sting, een pretendent en die kon ook van die aparte streken uithalen. Niemand kon er mee door één deur en ik lachte er mee. Mijn zusje staat bekend bij ons als de betere ruiter, maar ook zij kon niets met Sting. :D Met Sam zou ze tegen dezelfde problemen aanlopen.

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 14:38

even een berichtje voor ilona, jasmijn, sanne en madelief...

Jim bakkem komt uit egmond binnen!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 14:44

idefix4 schreef:
Met bitten is zo veel te rommelen hè? (Niet negatief bedoeld overigens) Bij Sam heb ik een tijd met een dikke gebroken trens gereden. Dat werkte niet, een smalle werkte te hard in en nu loopt hij aardig op een dubbelgebroken trens. Ik zoek nog steeds dat bit waar ik hem mee naar beneden kan houden. Sam is heel gevoelig in zijn mond.

Ik denk dat je het beneden houden niet in het bit moet zoeken Anouk. Frío is ook vrij gevoelig in zijn mond en voor mij ook lastig beneden te houden. Ik rij hem met een dubbelgebroken trens, niet te dik omdat meneer niet zo'n grote mond heeft. En of hij laag blijft ligt aan de rust in de ruiterhand. De laatste tijd lukt mij dat steeds beter en dus blijft Frío ook steeds mooier nageeflijk lopen.
Inderdaad niet te veel rommelen met bitten ;)

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 14:49

Voor paarden met een gevoelige mond gebruik ik het liefst een ongebroken trens.
Dat rommelt namelijk niet in de mond en de druk wordt goed verdeeld :j

Bedankt voor je uitleg Soeske en jus.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 14:50

Karina, wat fijn voor je, zo
n zonnetje er bij in huis! Wat is hij mooi!! Die kilo's komen wel weer, bij Jerezana vliegen ze er ook aan.

Jus, wauw wat een manen! Maar ze mogen wel wat antiklit gebruiken.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 14:53

Yippie onder het zadel bij mijn instructrice na mijn les van zaterdag :D wel ff hoofd draaien :+

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 15:02

Vanochtend lekker op tijd naar stal, was het ponykamp precies om dezelfde tijd begonnen.. Mocht er op zich wel tussendoor rijden maar dat werd met toch iets te druk.
Dus eerst met het clickeren aan de slag gegaan! Furia pakt het een stuk minder snel op dan Bondosa volgens mij :')
Eerst aantal keer wat lekkers eringeschoven tijdens het clicken zodat hij de click-beloning zou snappen.
Toen aantal keer gedaan als hij niet aan het schooien was, ging wel ok.
Daarna gekeken of hij het targetten met een borstel snapte, daar werd ie niet helemáál enthousiast van, maar wel aantal keer gelukt.
Toen iets bedacht om m enthousiaster te maken, iets wat ie leuker vond. Stond me nog bij dat hij het altijd leuk vind om de voerschep vast te pakken.
Daar wat mee geoefend vond ie wel veel leuker :D Maar daarna al snel gestopt, wilde niet teveel doen en het werd weer wat drukker om hem heen dus concentratie was ook niet top.

Had hem al zeer uitgebreid gepoetst, toen nog even gevlochten en rustig aan opgezadeld gezien de drukte in de bak nog evn zou duren.
Op het erf gaan losstappen, hier ook lekker geoefend met halthouden, achterwaarts, scharen/schenkelen.
Klein stukje is zand, daar gedraaf en ook wat schouderbuiten dus, met als "steun" de bergen kuil die er lagen haha.
Gezien ze nog wel even bezig waren nog even buiten het erf gegaan draven op het harde en halthouden etc.
Toen merkte ik wel dat ie echt aan het werk wilde, teruggestapt en even bij de bak gewacht en toen waren ze eindelijk klaar.

Nou je merkte wel dat ie van de energie barste, pfff dan heb je wel wat onder je....
Nog even flink doorgetraind, een lange zijden schouderbuiten/scharen in draf gooit hij er inmiddels met gemakt uit.
ook weer wat aan de galop gewerkt, die is de laatste tijd iets op de achtergrond geraakt en met 6 tellen aldoor geprobeerd te schakelen op draf-galop-draf-galop.
Toen had Furia wel een pittige work-out gehad en ik ook :D

Inmiddels ben ik thuis, moet om kwart voor 6 werken dus heb nog eventjes de tijd..

Sjaad: Super dat hij dus een echte showman is! Dat tuig staat wel echt amazing he, bij hem!
Sanne: Gefeli!!!!!!!!!! Lange leve Igneo lang leve Igneo :D
Saida: Oke, haha misverstandje dan :D ja sommige paarden kunnen dan inderdaad helemaal door het lint gaan..
Gek dat Tommie weer zo reageert, allergien kunnen ook zomaar uit het niets ontstaan he. Hopelijk waait t over.
Anouk: Bedoel je dat Jasmijn iets voor die honden had gekocht, I have noo idea...
Karina: Hahaha Veludo het macho mannetje!
Iloon: Whhahahahaha wat een boef :')
Soeske: Die kat, wat ziet dat er gek uit! Hij heeft net een leeuwenhoofd :D
Mies: :') Oooh echt :P Hij komt toch nog intelligenter over!!
Kjoetie: Yippie ziet er goed uit, mag voor mijn gevoel wel wat actiever. Is ook wat onrustig in het hoofd zo te zien?
Enne, ik heb mn hoofd niet gedraaid, maar de laptop :D

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 15:08

nou ze mocht idd wel wat actiever, maar het was na afloop van de les, ze had hard gewerkt en was dus niet meer zo heel actief nee :P. Keek me ook echt zo aan van baas, wie klimt er nu op mijn rug? en lesgeefmens moest toch best even werken om paard te overtuigen een beetje dr best te doen := maar ik wilde gewoon even een stukje draf ohz filmen, krijg je zo weinig van mee als je zelf erop zit :D

Onrustig in het hoofd valt eigenlijk wel mee nu, in het hele begin best wel ja, ze wil nog wel eens wat achter de teugel kruipen of wat zoekende zijn in de aanleuning maar dit wordt eigenlijk steeds minder naarmate we verder komen. Blijft wel een aandachtspunt trouwens voor mij, om rustig en stil in mijn handen te blijven, anders merk ik het meteen aan haar :j .
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 11-08-09 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 15:11

Madelief, Kjoetie... ik snap wel wat je met het hoofd bedoeld Madelief maar naar mijn inziens komt dat omdat de impuls ontbreekt. Het lijf is hierdoor niet in 1 verbinding en balans en dat uit zich in het hoofd.
Als ze net een tikkie meer met het achterbeen zou doen zodat er meer impuls en tact in de draf komt dan is het hoofdprobleem ook weg.

Madelief.. Taco vond target ook vreselijk!
Wel slim dat je iets gebruikt hebt wat hij leuk vind om te targetten.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 15:17

ja daar werken we nu ook hard aan kelly, lekker op eigen benen actief van achteruit. Vind ze nog wel zwaar maar ik merk iedere keer een stukje verbetering. Zelf vind ik tempo ook nog moeilijk, en ze is een tikje lui, ik moet dus zelf als ik ga draven ook eerst heel wat snelle overgangen en schijnovergangen maken om haar goed eraan te krijgen, daarna is ze er meestal wel. Ik vind het soms wel moeilijk om fijn impuls maar wel wat gedragen en niet over tempo of idd net te flauw te rijden, de afstelling zeg maar.. tips zijn welkom!

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 15:18

Dat is ook het allermoeilijkst!
Dat is namelijk de echte basis van het hele rijden.
Op eigen benen, los van voren en wijken voor je been.
Maar als dat er in zit.. dan komt de rest "vanzelf".

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 15:57

Kjoetie ik wil toch even reageren op je filmpje. Wat is Yippie trouwens een ontzettend leuk paard en kan volgens mij echt lekker bewegen als ze eenmaal loopt. Ze lijkt ook zo heerlijk los in haar lijf.
Maar.......ze mag inderdaad wel actiever. Ik snap eigenlijk niet van je instructrice dat ze haar laat doorsukkelen. Je ziet haar zo werken. Ik snap (en weet) dat het heel moeilijk is. Sun wordt ook heel onrustig in de aanleuning als hij niet voorwaarts loopt en af en toe ben ik best lang bezig om hem gewoon te laten reageren op mijn been. Jammer dat zij als instructrice dat niet als prioriteit 1 heeft. Ook als ze al gelopen heeft, is dat één van de regels die moet blijven gelden. Anders wordt het voor Yippie ook zo onduidelijk als het de ene keer niet hoet en de volgende keer moet ze wel weer lopen. Sorry voor het commentaar, bedoel het absoluut niet aanvallend. Heb je ook filmpjes van jou op Yippie?
Tips.....wat ik met Sun doe...zo begin ik iedere keer. Veel overgangen en schijnovergangen. Niet meer dan een half rondje in één tempo lopen. Hij is een beetje een diesel en start dus wat langzamer op, maar hij kan echt heet worden dan. Heb de laatste keren ook gelijk in het begin de galop meegenomen en daar werd hij echt heel goed van aan het been....heel wakker. Heb toen echt heel fijn kunnen rijden. Ik snap jouw probleem helemaal. Maar moet zeggen dat hij steeds iets makkelijker wordt (en Elise kan er zo mee wegrijden....gemeen ;)).

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 16:26

Jasmijn -> Mocht je dit nog lezen; een hele fijne vakantie toegewenst!

Elise -> Begrijpelijk dat je even in een dip zit, het is niet niks.....
Ik hoop dat de advocaat je goed kan helpen!

Anouk -> In principe is het bij jullie ook niet echt nodig om eerder dan 12 maanden weer te enten.
Jullie zijn kleinschalig en de paarden komen ook niet vaak in contact met andere paarden.
Er komen ook lang niet zoveel mensen (die ziektes mee kunnen brengen) in contact met jullie paarden dan op een manege of grote pensionstal.
Bij ons is het ook niet zo druk, maar er lopen wel (wedstrijd-)paarden in de rondte die wekelijks één of meerdere keren op ander terrein rondlopen.
Sorry, maar ik ben het dus wel eens met Frank, hihi!
Het voer wat Tommie krijgt geef ik hem al ruim een jaar.
Hij krijgt geperste brokken ipv geëxpandeerde brokken, daar kreeg hij last van van zijn maag.
Ook hier heb ik hem nog nooit op zien reageren in de vorm van bulten.

Bianca -> Leuk filmpje van Yippes! :+
Wat wordt ze mooi zeg! Of nee, dat IS ze al! :D
Je ziet duidelijk dat ze nog erg op zoek is naar haar balans.
Ik vind alleen wel dat je instructrice teveel aan het drijven is, Yippie mag meer aan het been worden.

Madelief -> Het leuke van dat we allebei dezelfde instructrice hebben, is dat ik precies herken waar je mee bezig bent! :+
Het schouder buiten in draf gaat Rintske nog niet lukken, 1-2 pasjes krijg ik eruit, maar dan raken haar benen in de knoop, hahaha!
Een allergie op iets waar eerder geen allergische reactie op was kan idd zomaar komen, alleen bouwt het zich dan wel eerst op en komt het niet heel plotseling zo extreem eruit.
Maar het is wel frustrerend dat ik nog steeds niet weet waar Tommie die allergische reactie van heeft gekregen.
Nu kan ik het ook niet voorkomen.....

De zwellingen van Tommie zijn weer weg.
Dit keer gelukkig veel sneller dan afgelopen weekend!
Ik zit me nog steeds af te vragen waar het nu door is gekomen.
Niemand van ons heeft Tommie iets gegeven behalve ik, het stukje bullepees.
Met uitlaten liep hij aan de riem, dus hij heeft ook niet iets ongemerkt kunnen eten of drinken.
Heel frustrerend!

Vanmorgen heerlijk zonder zadel gehobbeld met Rintske.
Als ik die periode heb die wij vrouwen eigenlijk wel willen missen ;) , dan voel ik er nooit zoveel voor om erg actief te rijden ivm de rug- en buikklachten.
Vaak ga ik dan lekker zonder zadel rustig aan stapoefeningen doen, lekker bodybuilden dus.
Het fijne daarvan vind ik, als ik dan op haar rug zit, dat ik de pijn zo voel wegzakken.
We hebben weer erg fijn gewerkt, althans; Rintske heeft gewerkt en ik heb haar gezegd hoe ze het moest doen. :D
Ben toch zó in love met m'n kanjer! Afbeelding

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 16:28

Fijn dat het beter gaat met Tommie!
Lekker zonder zadel! Heerlijk!

Ik ben al maanden niet meer ongesteld geweest... perfect haha..

Enne Saida.. ik heb je plaatje ingepikt.. aangezien ik toch chronisch op een roze wolk zit _O-

heikedenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 16:29

Allereerst sanne gefeliciteerd met iggie’s eerste verjaardag

Saida – rints weer ‘’lekker’’ geent is ze er weer een tijdje van af

Anouk – balen dat het regende volgende keer beter

Karina – veludo wil gewoon even laten zien dat hij ook nog heel mannelijk is :P maar gelukkig trekt girasol zich er (nog) niks van aan. En eet hij lekker zijn eten op. Toch nog wel eventjes bezig geweest met veludo ik duim mee dat het aanslaat.

Iloon – nee ben helemaal niet druk met vriendinnen zit thuis in de ziektewet dus me eigen een beetje aan het vervelen zal zo even kijken of ik de foto’s hier kan plaatsen
En chico had geen zin om te werken :+ maar gelukkig ben jij de baas en moes die wel maar daarna toch weer lekker gereden super hoor

Jasmijn – heel veel plezier geniet ervan en tot over 3 weken

Bianca – yippie ziet er goed uit onder het zadel super hoor

Madelief – lekker getraind met furia jullie gaan ook echt lekker he super hoor lekker zo doorgaan :D

Anita – jou uitleg snap ik helemaal heike is ook echt een diesel en die komt ook zo langzaam op gang en ik doe ook wat jij doet en bij mij helpt het ook super

Edit:

Saida - heerlijk gehobbelt dus met rints lekker hoor en ik heb ook altijd zo'n last van die maandelijke feest

Kelly - al maanden niet meer geweest klinkt heerlijk

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 17:04

spokie79 schreef:
Kjoetie ik wil toch even reageren op je filmpje. Wat is Yippie trouwens een ontzettend leuk paard en kan volgens mij echt lekker bewegen als ze eenmaal loopt. Ze lijkt ook zo heerlijk los in haar lijf.
Maar.......ze mag inderdaad wel actiever. Ik snap eigenlijk niet van je instructrice dat ze haar laat doorsukkelen. Je ziet haar zo werken. Ik snap (en weet) dat het heel moeilijk is. Sun wordt ook heel onrustig in de aanleuning als hij niet voorwaarts loopt en af en toe ben ik best lang bezig om hem gewoon te laten reageren op mijn been. Jammer dat zij als instructrice dat niet als prioriteit 1 heeft. Ook als ze al gelopen heeft, is dat één van de regels die moet blijven gelden. Anders wordt het voor Yippie ook zo onduidelijk als het de ene keer niet hoet en de volgende keer moet ze wel weer lopen. Sorry voor het commentaar, bedoel het absoluut niet aanvallend. Heb je ook filmpjes van jou op Yippie?
Tips.....wat ik met Sun doe...zo begin ik iedere keer. Veel overgangen en schijnovergangen. Niet meer dan een half rondje in één tempo lopen. Hij is een beetje een diesel en start dus wat langzamer op, maar hij kan echt heet worden dan. Heb de laatste keren ook gelijk in het begin de galop meegenomen en daar werd hij echt heel goed van aan het been....heel wakker. Heb toen echt heel fijn kunnen rijden. Ik snap jouw probleem helemaal. Maar moet zeggen dat hij steeds iets makkelijker wordt (en Elise kan er zo mee wegrijden....gemeen ;)).

mwah, ik vind niet dat je op basis van een filmpje van een paar minuten kunt oordelen dat zij dit niet als prioriteit heeft, want dat is absoluut niet het geval :D Ik ga haar iig het commentaar in het topic laten lezen, zij is niet blind voor haar eigen fouten (retekritisch..) en daarnaast ook maar een mens (die hier net voor het eerst op dit niet zo makkelijke paard stapt, op mijn verzoek omdat ik een draffilmpje wilde, tis geen HAW-film immers :D ). Yip mag idd meer aan het been hier maar het is zeker wel iets dat in de lessen hoog op de lijst staat, en inderdaad eigenlijk moet het altijd zo perfect mogelijk. Houdt ons aan het werk he :D. In ieder geval bedankt voor je tips ;)

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 17:07

Dat is inderdaad altijd zo moeilijk aan filmpjes en foto's...echt een momentopname. En gaat helemaal goed komen. Jammer dat de paarden dan niet meedenken en gewoon maar lopen....hihi. Maar dat zou het te makkelijk maken. Dat is ook niet leuk meer. Is wel leuk om te zien hoe kleine Yippes een grote Yippes is geworden. Al was wel vroeg duidelijk dat ze een geheel eigen willetje heeft. Lijkt me een leuk paardje.

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 17:49

Mies_Apollo schreef:
even een berichtje voor ilona, jasmijn, sanne en madelief...

Jim bakkem komt uit egmond binnen!

Dan had ik gelijk O:)

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 17:54

kjoetie schreef:
spokie79 schreef:

mwah, ik vind niet dat je op basis van een filmpje van een paar minuten kunt oordelen dat zij dit niet als prioriteit heeft, want dat is absoluut niet het geval :D Ik ga haar iig het commentaar in het topic laten lezen, zij is niet blind voor haar eigen fouten (retekritisch..) en daarnaast ook maar een mens (die hier net voor het eerst op dit niet zo makkelijke paard stapt, op mijn verzoek omdat ik een draffilmpje wilde, tis geen HAW-film immers :D ). Yip mag idd meer aan het been hier maar het is zeker wel iets dat in de lessen hoog op de lijst staat, en inderdaad eigenlijk moet het altijd zo perfect mogelijk. Houdt ons aan het werk he :D. In ieder geval bedankt voor je tips ;)

Hmmm nou maar wat commentaar op mezelf dan, haha ;)

Ik zie vaak voorbij komen dat ik ik teveel been geef en dat Yippie te weinig impuls heeft. 1 klopt niet, 2 klopt gedeeltelijk.
Mijn benen wiebelen inderdaad aardig, maar niet omdat ik been geef! Ik heb zowieso een beetje flapperbenen :o Daarnaast is dit zadel net iets te groot voor mij, wat resulteert in het feit dat het diepste punt te ver naar achteren ligt. Daardoor ‘val’ ik een klein beetje naar achteren, waardoor mijn benen naar voren wiebelen en weer terug als ik ga staan. Ze zijn echter wel ontspannen, en storen daardoor Yippie niet. Er zou zelfs iets meer spanning naar beneden op mogen, dan flapperen ze ook wat minder :P (en een broek waarbij je velletje nie tussen de beugelriem komt ook :o

Over impuls... Op dit filmpje heb ik Yippie in haar eigen tempo laten lopen. Ze mag inderdaad beter aan het been op bepaalde momenten. Daarnaast heeft Yippie nog wat moeite met buiging naar links (waardoor ik linksom ook wat harder moet werken) en ook nog met balans. Het is simpelweg een jong paard dat net onder het zadel is, dan heb je dat soort ‘problemen’. Eigelijk geen problemen te noemen, dat is gewoon bij ieder paard zo, maar moet natuurlijk wel opgelost worden :).

Ik kan dus kiezen om
1) in haar eigen tempo te werken en haar daar los te werken en daarna pas te gaan spelen met het tempo
2) eerst zorgen dat ze flitsend aan het been wordt en dan losser gaan maken.

De methode die ik kies is afhankelijk van het type paard. Bij bv. een wat flegmatiekere fries zal ik ze eerst aan het been maken, want die lopen vaak echt achter tempo. Zonder voorwaartse beweging kun je niet inwerken, dus dan moet dat eerst.

Yippie rolt echter lekker door in haar eigen tempo. Daarnaast is Yippie een paard wat van het ene op het andere moment ontzettend heet en flitsend kan worden. Ga je werken aan reactie op het been, dan krijg je dus een hele hete Yippie. Op zich niet erg, maar omdat er dus nog wat blokkades zijn in de lengtebuiging zal ze zich door de aanspanning die dan ontstaat scheef gaan trekken. Doordat je er wat power in gebracht hebt, is dat veel moeilijker op te lossen en heb je snel kans om in een soort touwtje-trekken te verzanden. Niet mijn ding.

Omdat Yippie in haar eigen tempo mooi doorloopt, en voldoende voorwaarts is om mijn hulpen aan te laten komen, ga ik haar dus eerst daar los werken.

Impuls is er als je hulpen aankomen, en heeft verder niets met tempo te maken! Daarbij, in een lager tempo moet je paard harder werken dan in een hoger tempo, het draagmoment (moment dat het been aan de grond is) is namelijk veel langer. Voorwaarde is wel dat je paard aan de hulpen blijft!

Impuls ontbreekt inderdaad wel op sommige momenten. Een mooi voorbeeld: als we net linksom gaan, net voorbij de blauwe ton, zie je dat Yippie heel hard terugvalt, en niet goed voorwaarts te krijgen is. Echter, ik vind dat op dat moment niet zo’n groot probleem! Ze moet uiteraard wel verder draven van me, maar het is geen grove fout. Waarom niet? Omdat je –als je er een beetje kijk op hebt- kunt zien dat ze in de halve volte daarvoor volledig op eigen benen loopt, los door haar lichaam en de energie mooi doorvloeit. Echter, dit is vreselijk zwaar voor een paard, en dan met name een jong paard. Het is dan ook logisch dat ze dat op dit moment nog niet langer vol kan houden dan een halve volte. Vandaar dat het verlies aan impuls ook geen grove fout is, op dat moment. Het wordt wel gecorrigeerd, ze moet wel reactie geven, maar wordt er niet voor afgestraft oid. Dat zou al die moeite die ze die halve volte ervoor heeft gedaan teniet doen!

Enfin, waar we in de lessen veel aan werken is op de eerste plaats het verfijnen van de hulpen. Yippie kan op zulke kleine aanwijzingen reageren, dat het nog niet zo heel gemakkelijk is om haar te rijden! Bianca is heel hard aan zichzelf aan het werken om haar hulpen te doseren en haar lichaamscontrole steeds meer te vergroten, en dat begint steeds meer zijn vruchten af te werpen. Voltes gereden op zit verdringen de voltes gereden op de binnenhand. Een ander item is de ontspanning, want Yippie is af en toe best heet, en is erg handig in Bianca daarin mee te nemen ;) . En weer een ander is inderdaad meer reactie op het been geven. Dat hebben we vooral in de eerste lessen geoefend, en is voor Bianca zelf nu een onderdeel uit de dagelijkse training. In de lessen werken we dan aan het één, dan aan het ander. Afhankelijk van wat de meeste prioriteit heeft en het meest gepast is in die situatie. Wat uiteraard niet wegneemt dat alledrie de items in voldoende mate aanwezig moeten zijn ;) Maar als ik bijvoorbeeld aan tempo-wisselingen ga werken, terwijl Bianca op dat moment moeite heeft met haar lichaamscoordinatie, dan is dat erg stom, want het verprutst een hele hoop van het vertrouwen tussen paard en ruiter als ze bijvoorbeeld te veel achterblijft in de beweging. Dan zullen we meer werken aan lichaamscontrole. Hetzelfde geld voor als Bianca het wel kan, maar Yippie te heet is en het zou eindigen in touwtrekken, wordt ook niets! Dan wil ik de combinatie helpen te ontspannen. Is Yippie te relaxed, dan zal ik niet aan ontspanning werken maar aan reactie op het been. Zo maak ik iedere week een afweging van wat we gaan oefenen, en komt de lat langzaam maar zeker steeds hoger te liggen, en moeten ze aan meer voorwaarden tegelijk in hogere mate voldoen. En als ik de vooruitgang en inzet bekijk, gaat dat helemaal goed komen :)

Hehe, dat was een heel verslag :P
Laatst bijgewerkt door Woodstock op 11-08-09 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 18:09

We zijn vandaag zoooo fijn wezen shoppen :):) Heb een ontzettend gaaf rokje gekocht en een stoere spijkerbroek en 2 vestjes bij Didi en 2 shirts met lange mouwen, een met korte en nog topjes bij H&M *\o/* Ben er echt zo blij mee...
Lekker kleertjes voor de winter.

Ook al bij Flan geweest. Jan heeft met haar getut en verzorgd en ik heb Roosje en de gekke geit verzorgd :) Leuk hoor.
Stink nu enorm naar een vliegenspray :+ Handen wassen helpt niet geloof ik haha.

Net in de tuin gegeten. Ik werd iedere x belaagd door een wesp dus mijn laatste 4 happen heb ik binnen op :=
Daarna wilde ik mijn water nog even gezellig bij Jan in de tuin opdrinken. Landde er een enorm eng volgens mij steekbeest op mijn been..
Heb even heel hard gegild :oo en ben toen weer snel binnen gaan zitten.. Ben normaal niet zo'n schijterd maar wespen en steekinsecten ben ik echt
niet dol op.. iig niet zolang ik eten en drinken heb :')

Prinslover, chico bommetje.

Saida, Tommie weer wat zwellingen.. bah vervelend. Nu wel weer weg gelukkig.
Bullepees heeft Lem ook geen last van.

Barocco, hele fijne vakantie!

Karina, hopelijk gaat t goed met Veludo in de week dat jullie er niet zijn.

Suelza, sterkte ermee :(:)

Soeske leuke foto's.

Anouk, jeetje Frank zo'n hete indruk achtergelaten in de sauna := Wel erg voor de eigenaars dat t plat is gebrand.

Ben weer beetje bij..

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 18:12

Dank je Leandra, je kan het weer zoveel beter verwoorden als ik := :D En een heel fijn overzicht van wat we doen momenteel :j

Snowy2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 18:17

Sanne: Gefeliciteerd met Igneo en dat hij alweer een jaar van jou is. De helft van zijn leven heb je hem alweer. Haha.
Leuk hoor die foto van hem als veulentje.

Saida: Nou……heb je geen mooi vrouwtje voorbij zien huppelen?
Wel lastig voor hem. Is het nu helemaal weg? O, ik zie dat het er weer is. Raar hoor!!
Met die inenting is het bij ons ook zo. Atlas geeft er niks om, je merkt geeneens dat hij er eentje krijgt. De fjord van mijn vriendin gaat al op de loop voor het watje. Voor de naald is zij geeneens bang. Het is echt het watje en dan doet ze ook levensgevaarlijke dingen. Mijn vriendin is een keer in de mesthoop met paard en al beland.

Karina: Sommige paarden hebben dat echt. Als er een nieuwe komt is dat erg interessant. En zodra het nieuwe eraf is, geen belangstelling meer. Het paard van mijn vriendin (dezelfde fjord als die ik noemde bij Saida) kan heel lang geintereseerd zijn in nieuwe paarden. Tot het vervelende aan toe. Dan is zij net de merrie die haar veulen kwijt raakt, echt vreselijk. Vaak is het geeneens wederzijds. Het is te hopen dat het snel over is. En niet net als bij die fjord zo’n 3 maanden gaat duren.

Ilona: Leuk is dat, even uitproberen. Niet onder de indruk???? Paard denkt Sh*t. En jij hebt een big smile. Hahah.

Jasmijn: Zo……Andalusie. Lekker zeg. En nog 3 weken ook. Genieten!!!
Heel veel plezier daar.

Karina: Kan je broer zijn bruiloft niet uitstellen. Heeft hij vast wel begrip voor. Haha.

Elise: Dat is allemaal niet niks joh. Heel veel sterkte morgen.

Suzan: Leuke foto’s. En Zuko…..het wordt steeds meer een leeuwtje.

Kelly: Je bent al maanden niet meer ongesteld geweest……euh…….wil je ons wat vertellen?

Frank: Ik heb mijn Zaldi hoofdstel besteld. Ik kan haast niet wachten.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 18:20

Woodstock schreef:
Hmmm nou maar wat commentaar op mezelf dan, haha ;)

Ik zie vaak voorbij komen dat ik ik teveel been geef en dat Yippie te weinig impuls heeft. 1 klopt niet, 2 klopt gedeeltelijk.
Mijn benen wiebelen inderdaad aardig, maar niet omdat ik been geef! Ik heb zowieso een beetje flapperbenen :o Daarnaast is dit zadel net iets te groot voor mij, wat resulteert in het feit dat het diepste punt te ver naar achteren ligt. Daardoor ‘val’ ik een klein beetje naar achteren, waardoor mijn benen naar voren wiebelen en weer terug als ik ga staan. Ze zijn echter wel ontspannen, en storen daardoor Yippie niet. Er zou zelfs iets meer spanning naar beneden op mogen, dan flapperen ze ook wat minder :P (en een broek waarbij je velletje nie tussen de beugelriem komt ook :o

Over impuls... Op dit filmpje heb ik Yippie in haar eigen tempo laten lopen. Ze mag inderdaad beter aan het been op bepaalde momenten. Daarnaast heeft Yippie nog wat moeite met buiging naar links (waardoor ik linksom ook wat harder moet werken) en ook nog met balans. Het is simpelweg een jong paard dat net onder het zadel is, dan heb je dat soort ‘problemen’. Eigelijk geen problemen te noemen, dat is gewoon bij ieder paard zo, maar moet natuurlijk wel opgelost worden :).

Ik kan dus kiezen om
1) in haar eigen tempo te werken en haar daar los te werken en daarna pas te gaan spelen met het tempo
2) eerst zorgen dat ze flitsend aan het been wordt en dan losser gaan maken.

De methode die ik kies is afhankelijk van het type paard. Bij bv. een wat flegmatiekere fries zal ik ze eerst aan het been maken, want die lopen vaak echt achter tempo. Zonder voorwaartse beweging kun je niet inwerken, dus dan moet dat eerst.

Yippie rolt echter lekker door in haar eigen tempo. Daarnaast is Yippie een paard wat van het ene op het andere moment ontzettend heet en flitsend kan worden. Ga je werken aan reactie op het been, dan krijg je dus een hele hete Yippie. Op zich niet erg, maar omdat er dus nog wat blokkades zijn in de lengtebuiging zal ze zich door de aanspanning die dan ontstaat scheef gaan trekken. Doordat je er wat power in gebracht hebt, is dat veel moeilijker op te lossen en heb je snel kans om in een soort touwtje-trekken te verzanden. Niet mijn ding.

Omdat Yippie in haar eigen tempo mooi doorloopt, en voldoende voorwaarts is om mijn hulpen aan te laten komen, ga ik haar dus eerst daar los werken.

Impuls is er als je hulpen aankomen, en heeft verder niets met tempo te maken! Daarbij, in een lager tempo moet je paard harder werken dan in een hoger tempo, het draagmoment (moment dat het been aan de grond is) is namelijk veel langer. Voorwaarde is wel dat je paard aan de hulpen blijft!

Impuls ontbreekt inderdaad wel op sommige momenten. Een mooi voorbeeld: als we net linksom gaan, net voorbij de blauwe ton, zie je dat Yippie heel hard terugvalt, en niet goed voorwaarts te krijgen is. Echter, ik vind dat op dat moment niet zo’n groot probleem! Ze moet uiteraard wel verder draven van me, maar het is geen grove fout. Waarom niet? Omdat je –als je er een beetje kijk op hebt- kunt zien dat ze in de halve volte daarvoor volledig op eigen benen loopt, los door haar lichaam en de energie mooi doorvloeit. Echter, dit is vreselijk zwaar voor een paard, en dan met name een jong paard. Het is dan ook logisch dat ze dat op dit moment nog niet langer vol kan houden dan een halve volte. Vandaar dat het verlies aan impuls ook geen grove fout is, op dat moment. Het wordt wel gecorrigeerd, ze moet wel reactie geven, maar wordt er niet voor afgestraft oid. Dat zou al die moeite die ze die halve volte ervoor heeft gedaan teniet doen!

Enfin, waar we in de lessen veel aan werken is op de eerste plaats het verfijnen van de hulpen. Yippie kan op zulke kleine aanwijzingen reageren, dat het nog niet zo heel gemakkelijk is om haar te rijden! Bianca is heel hard aan zichzelf aan het werken om haar hulpen te doseren en haar lichaamscontrole steeds meer te vergroten, en dat begint steeds meer zijn vruchten af te werpen. Voltes gereden op zit verdringen de voltes gereden op de binnenhand. Een ander item is de ontspanning, want Yippie is af en toe best heet, en is erg handig in Bianca daarin mee te nemen ;) . En weer een ander is inderdaad meer reactie op het been geven. Dat hebben we vooral in de eerste lessen geoefend, en is voor Bianca zelf nu een onderdeel uit de dagelijkse training. In de lessen werken we dan aan het één, dan aan het ander. Afhankelijk van wat de meeste prioriteit heeft en het meest gepast is in die situatie. Wat uiteraard niet wegneemt dat alledrie de items in voldoende mate aanwezig moeten zijn ;) Maar als ik bijvoorbeeld aan tempo-wisselingen ga werken, terwijl Bianca op dat moment moeite heeft met haar lichaamscoordinatie, dan is dat erg stom, want het verprutst een hele hoop van het vertrouwen tussen paard en ruiter als ze bijvoorbeeld te veel achterblijft in de beweging. Hetzelfde geld voor als Bianca het wel kan, maar Yippie te heet zou worden en het zou eindigen in touwtrekken, wordt ook niets! Zo maak ik iedere week een afweging van wat we gaan oefenen, en komt de lat langzaam maar zeker steeds hoger te liggen, en moeten ze aan meer voorwaarden tegelijk in hogere mate voldoen. En als ik de vooruitgang en inzet bekijk, gaat dat helemaal goed komen :)

Hehe, dat was een heel verslag :P

Hai allemaal

Nu kan ik niet nalaten te reageren op het filmpje en hoe er gereden wordt

Super mooie rustige draf, proberend het paard zijn balans zo min mogelijk te storen en mooi op eigen benen te laten lopen.
Je mag blij zijn met deze instructrice..
Ik snap het hele voorwaartse (snelle) niet van sommige reacties.
een paard loopt vanachter uit.., daar stuurt hij mee, dus waarom zou je een hoger tempo doen, met als gevolg , een paard die op de voorhand kachelt?
Voorwaarts wil zeggen. de drang naar voren (ja ook als je achterwaarts gaat) het is een gevoel, niet een snelheid. In de mooiste verzameling is er nog steeds een voorwaartse drang.

Instructrice blijft mooi van het hoofd (zijn balansstok),
als je het fimpje vertraagd zou afspelen, zou je zien, dat het paard altijd met achter de afdruk bepaald, en niet in een drafmoment 1 voorbeen aan de grond zou blijven.

Ik vind dit in ieder geval, hoe het hoord.....en het beenzwaaien is logisch hoor , op een paard , die nog weining balans van zichzelf heeft en dus af en toe tempo terug gaat.
op deze manier, maar je hem sterk, vanachteruit! in de billen...een must voor elk paard, helemaal voor de andalusier en friezen boegtrekkers .

Wel jammer dat je je hoofd moet draaien met het zien van het filmpje...

gr mayke