Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 11:54

Of energie nodig hebben voor andere dingen..groei, hengst zijn, warm houden etc.

Wankel op de achterbenen klinkt niet zo goed..als spat aan elkaar gegroeid is dan hebben ze geen last meer toch?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 12:03

Ania ze heeft waarschijnlijk wel lange tijd pijn gehad van haar blessure en de vraag is of dat nu nog steeds zo is. Ze is aardig ingeteerd op haar spieren.
Groei en hengst gaan in dit geval niet op, warm houden zou wel een dingetje kunnen zijn. Denk dat ze dit jaar - afhankelijk van haar conditie dan - weer met een dekentje de winter door mag.

Ik heb me destijds niet zo goed laten voorlichten over de spat, om eerlijk te zijn. Die cyste was een groter probleem en volgens de DA zou de spat best handelbaar blijven als ze in beweging bleef. Nu staan ze op 24/7 de paddock met een track dus bewegen doet ze wel. Maar nu moet ze weer correct gaan bewegen en dat lijkt wel moeite te kosten.
Volgende week komt de DA voor de tanden van Lis en Elevada is toch altijd standaard een gespreksonderwerp, dus ga dan nog wat navragen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 12:05

Ik heb een paard gehad met spat. Dat het aan elkaar groeit is niet altijd zo, je hebt namelijk een woekeringsvariant (die vast kan groeien) en de artrose variant (bot wat oplost). Als je pech hebt, zitten ze er beide (dat was bij mijn paard zo).

Zoals iedere vorm van artrose is het altijd zoeken per paard: hoeveel beweging is haalbaar, opstartproblemen zullen er zeker komen als het natter en kouder wordt.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 12:10

Ik weet niet welke variant ze heeft :o
opstartproblemen zijn nu wel lastig want ze mag nog niet heel lang aan het werk -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 12:17

Snap ik helemaal hoor. Het was dat mijn da's destijds goede bekenden waren en ik dus nog heel veel achteraf kon vragen. In dat eerste diagnostische gesprek heb ik ook nog niet 1/6e onthouden :')

Maar ik vermoed dat het bij Elevada veel milder aanwezig is, bij de mijne kwam wel meteen 'inslapen' ter sprake en dat is helaas ook gebeurd uiteindelijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 12:27

Ah dat is wel pech als je dan net de variant hebt waar het niet aan elkaar groeit. :-(

De cyste zou ik me trouwens ook wel zorgen om maken, dat zijn meestal ook geen gunstige diagnoses en ik heb er een gehad met cyste die dus ook door zijn been begon te zakken. En dat ging heel snel, in een paar maanden echt rap achteruit.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 12:48

ik weet nu bijna een jaar dat ze die cyste heeft en ik vermoed dat die er toen niet net zat. Ze staat nu sinds 1 a 2 maanden weer een beetje 'in het werk' maar nooit langer dan 10 minuten. Ik kijk echt wat ze wel en niet aan kan en ga nergens doorheen trainen. Ik ben er op voorbereid dat het ineens heel snel over kan zijn inderdaad

Inslapen was toen idd nog lang geen sprake van. Was echt lichte, beginnende spat op de foto's toen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 12:58

Konden ze maar praten hè.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:01

nou inderdaad :=

hoe is het met jouw nieuwe dame?

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:11

Robijntjah schreef:
Ik heb een paard gehad met spat. Dat het aan elkaar groeit is niet altijd zo, je hebt namelijk een woekeringsvariant (die vast kan groeien) en de artrose variant (bot wat oplost). Als je pech hebt, zitten ze er beide (dat was bij mijn paard zo).

Zoals iedere vorm van artrose is het altijd zoeken per paard: hoeveel beweging is haalbaar, opstartproblemen zullen er zeker komen als het natter en kouder wordt.

Hoe uit het zich dan Jolijn? Idse heeft opeens een extra verdikking aan zijn sprong, zou dat de vastgroei(/wildgroei) versie zijn? Kan dat ook 5 jaar na diagnose de kop opsteken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:32

Ik heb geen idee of het bij ieder paard zich hetzelfde uit en even snel gaat, je zou denken dat dat per individu verschillend is.

Robijn had zeker overvulde sprongen ja.

Gaat goed Maartje, ze plakt aan mo want ze zijn beide hengstig :')

Afbeelding

Ga straks rijden met een vriendin en dan ga ik zelf voor het eerst echt op morita :D

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:35

oh lekker ja, samen hengstig zijn :+
Veel plezier met rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:36

Dankje, ben heel benieuwd :D

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:46

Als het toch niet bevalt, dan kom haar maar brengen hoor :+ :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 14:08

Hahahahah ik zal het onthouden :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 20:08

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mo en mo <3

nuevo_mien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 13:01

<3 robijntjah wat een rijkdom!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 12:41

Wat gaan jullie ineens snel. :oo

Wat een mooi verschil manonnevot, vooral jouw houding is een stuk verbeterd! +:)+
Hier een bruinschimmel die nog niet helemaal wit is, maar dekens zijn mijn redding. _O-

Pijn kost inderdaad een hoop energie! Hopelijk kun je met wat extra voeren er weer wat vetjes op krijgen Maartje! Benieuwd wat de dierenarts zegt/gezegd heeft?

Latino staat momenteel vooral stil helaas, zelf vreselijk veel rugklachten. Denk dat ik er niet eens op zou kunnen klimmen. :') Maar misschien binnenkort wel een paar rondjes in de bak stappen. Wellicht dat het toch wat helpt om wat meer te bewegen?

Ik heb onze hond inmiddels een paar keer mee gehad naar stal en Latino is super lief en nieuwsgierig! <3

Afbeelding

Verder is zijn nieuwe lievelingskunstje nu liggen, dus vooruit dan maar. :+
Afbeelding

En heb ik vorige week het hoofdstel binnen gekregen en gelijk een paar foto's gemaakt. Kan niet wachten tot ik weer wat mobieler ben, want zulke foto's zijn toch mooier met bomen op de achtergrond. 8-)
Afbeelding

Edit: Ohja, en mijn vriend heeft een GoPro voor me gekocht.. Zo f*cking lief!!! <3 Dus hopelijk snel erop en kan ik echt goede kwaliteit filmen en hoef ik ook niet steeds m'n telefoon te pakken (en te hopen dat ik hem niet laat vallen _O-)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 13:02

Heerlijk Jolijn <3

Dierenarts komt vrijdag, nog even geduld dus (heeeeel moeilijk haha)

Balen van je rug Captain... Hij is echt wel enorm stoer met zijn nieuwe tuig!

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 18:21

Echt heel erg mooi Captain!

Allure Equus is bij Neva geweest vorige week, maar ze zit echt enorm vast in eigenlijk haar hele lichaam (in de fascia), deels doordat en deels waardoor ze zichzelf een holle rug heeft aangemeten. Nu eerst de fascia wat losser masseren en werken aan de longe (in een vierkant) en dan komt ze 12okt weer terug voor behandeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 19:54

Verwijderd
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-04-24 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 20:32

Heeft ze dat overgehouden aan haar kreupelheid Jorinda?

Oh wat vervelend Zonnebloem! Dat stukje tussen de oren is altijd het lastigste hè :(

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 21:06

Zonnebloem; helpt het misschien om wat muziek op te zetten? Dat je met de muziek bezig bent ipv met de spanning die het rijden nu geeft?

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:17

He Zonnebloem wat onwijs vervelend zeg! Helpt het niet om van te voren te longeren tot ie lekker ontspannen is? Of anders om voor nu maar even te besluiten er enkel op te gaan als je instructeur/iemand op de grond erbij is voor wat mentale steun?

Ik snap dat je er uiteindelijk weer gewoon op wil kunnen alleen, maar even een stapje terug tot het vertrouwen er weer is, daar is echt niks mis mee hoor!

@ Robijntjah, wat ben jij gezegend met je 3 knappe paarden <3

Ik ben vorige week voor het eerst op Despacito gestapt na 3 maanden vertrouwen opbouwen, grondwerk en longeren. Hij was superlief. We hebben inmiddels de eerste draf er ook al op zitten <3

Afbeelding

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:58

Oh wat naar Zonnebloem, vervelend dat je het niet goed kunt loslaten. Ik kan je daar niet echt veel tips in geven ben ik bang, want ik vind loslaten ook echt heel lastig :7 Wellicht te simpel, maar de komende tijd niet erop als je alleen bent en eerst weer vertrouwen opbouwen als er iemand bij is?

Weet ik niet zo goed Maartje, ik denk het wel. Sinds die kreupelheid zag ik haar echt enorm hard achteruit gaan namelijk.