[HK]BPL5 In volle vaart kletsen we door over het Barok Paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

martinique

Re: [HK]BPL5 In volle vaart kletsen we door over het Barok Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 15:07

Ik denk altijd maar dat een cap niet voor niets ontworpen en vaak verplicht zal zijn. Ongetwijfeld zijn er situaties dat het juist je kan redden' als je hem niet op hebt, maar dat is allemaal als als als. Ik reed een heel enkele keer zonder cap, maar ook echt alleen op mijn eigen paard, en heel zelden.
Onze stalhouder is er volgens mij ook op tegen dat er zonder cap wordt gereden.
Maar het is ieders eigen keuze, het is ook per paard anders. Maar ik weet uit ervaring dat een paard ook wel eens kan struikelen oid en dan ben ik toch blij met m'n cap!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 15:10

Ik rij ook altijd met cap. Als ik hem niet op heb voel ik mij zo kaal :p Soms voor een shoot heb ik hem niet op. Kan wel zeggen: Mijn paard is zo vertrouwd, maar het kan altijd misgaan natuurlijk..

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 15:17

Klopt. Ik zeg ook niet dat iedereen een cap MOET dragen hoor, daar is iedereen vrij in (al vind ik dat het bij kinderen gewoon altijd verplicht moet zijn, die kunnen dat zelf niet inschatten en heel veel ouders hebben nog minder verstand van paarden, dus die kunnen dat dan ook niet:P )
Ik weet alleen dat ik t op de mijne niet vertrouw en ik er totaal geen last van heb om m wel te dragen...

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 15:27

Ja inderdaad, bij kinderen vind ik het eigenlijk ook weer een ander verhaal.. Al met al is het in bijna alle gevallen gewoon wél verstandig om een cap te dragen. Al is het alleen maar omdat je dan meer zelfvertrouwen hebt :P

Echter dat wat jij zegt Martine, dat hij niet voor niets is ontworpen.. Er worden zó vaak dingen 'uitgevonden', en dan heb ik het nu over bepaalde behandeltechnieken bijvoorbeeld, wat dan helemaal geweldig is en iedereen zweert erbij, terwijl een aantal jaar later door onderzoek duidelijk wordt dat het helemaal niet zo goed is en uit de resultaten van dat onderzoek wordt dan weer een andere techniek ontworpen wat dán weer helemaal geweldig is :') Dus daar zou ik mee oppassen met er zo makkelijk vanuit gaan :P Al is een cap dan weer zo... logisch :') Net als een helm met motorrijden idd hahaha. Maar zou heel goed kunnen dat over 10 jaar ineens iets heel anders wordt ontworpen om de veiligheid tijdens het paardrijden te waarborgen en dat we met z'n allen met een schuin oog naar de cap zitten te kijken :')

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 15:29

Nee precies, iedereen moet het lekker voor zichzelf inschatten :) Al zie ik soms meiden rijden, nog niet volwassen, zonder cap en zonder goede zit, zonder echt goede band met paard, zonder veel ervaring, en met een paard wat best eens gek kan doen, en dan denk ik toch wel >;)

Op die van mij stap ik de komende jaren echt niet zomaar zonder cap xD

Edit: Haha nee Natas, zeker niet alles wat uitgevonden wordt is goed, kijk maar naar peesbeschermers, bandages etc. Maar ik denk dat een cap wel in een ander rijtje past, voor mij iig wel. Ik ken ook wel verhalen van mensen waarbij zonder cap rijden écht het leven heeft gered. Maar over het algemeen.. Ik ken ook iemand die nogal stom was af en toe en was gevallen op een betonplaat zonder cap, hop hersenschudding. Als ze dan een cap op had gehad denk ik dat dat voorkomen had kunnen zijn.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 15:33

Ja... Dat zijn situaties waarin ik vind dat een volwassene moet ingrijpen..
En ik snap best dat je op Sterre ff wel een cap op zet hahaha!

Edit :')
Jaaa, zeker op beton/asfalt vallen is zo gevaarlijk als je geen cap draagt! Ben ik het helemaal mee eens. En inderdaad, cap hoort in een ander rijtje dan peesbeschermers, vind ik ook :j

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 15:35

Oké! Nu moet ik écht aan mijn artikel gaan beginnen haha. Gaat over een nieuwe behandeltechniek voor kinderen met ADHD :P Dus wel interessant! :D

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 15:37

Wat ik me overigens wel eens afvraag is waarom dat afdakje zeg maar op een cap zit. Een cap zonder afdakje zou wel erg lelijk zijn :P Maar buiten dat, heeft het ook echt een nut? Dat je niet direct op je kop valr oid?
sowieso vind ik vallen niet altijd zo leuk hahah. Zou t makkelijkst zijn als dat gewoon nooit gebeurd. Maar ja, het blijft een risicovolle sport, met of zonder cap!

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 15:38

Dat is zeker interessant! Ik schijn ook adhd te hebben, helpt t bij mij ook? :p
Ik moet naar de sportschool, ben ook al te lang aan t rekken. Succes!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 15:42

Ik denk.. gewoon voor de zon?! Maar juist dat klepje heb ik mijn bedenkingen bij, daar zullen vast al wat neuzen door gebroken zijn :P

Ja inderdaad, paardensportleken doen er wel altijd zo makkelijk over, maar paardrijden is en blijft idd een risicosport :P Maar daarom vind ík 't juist zo leuk :P Haha!

Haha, denk dat jij al te oud bent hiervoor. Dit is een techniek voor op de basisschool. Met behulp van computerspelletjes :P

Oehhhhh lekker sporten!! Ik sport elke dag gewoon lekker thuis :D Heerlijk! Hoef nooit zo'n drempel over om 't huis uit te gaan..... Letterlijk en figuurlijk :') Sportseee!!

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 18:10

Haha thuis sporten is wat dat betreft idd ideaal. Maar werkt voor mij nooit zo goed :P
Vandaag was het niet heel lekker, had al spierpijn en nog een beurs scheenbeen van 't skiën :P

Dat klepje van de cap is idd ook hetgeen waar ik wel eens vraagtekens bij zet wat betreft de veiligheid!

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 18:51

Klepje op je cap? Ik denk voor de zon en dat de regen niet in je gezicht komt?

Ik rijd altijd met cap.. heb er in de 5-6 jaar misschien 3 keer zonder cap gereden en de laatste keer viel ik eraf dus voor mij wel een capje.

Dat was overigens alweer 4 jaar geleden toen ik mijn friesje nog had

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 19:36

Oooooooooooooooooohhhh ik wil ook beurs scheenbeen van 't skiën.... -O- Mis het zooooo ontzettend erg als we een jaar niet gaan hè haha. Afkickverschijnselen. Als we net thuis zijn verheug ik me alweer op de volgende keer dat we gaan :')

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 20:21

Duijfje hier ook nog even gefeliciteerd! Wij wachten op de foto spam over 2 weken.

Haha ik vind dat skieen maar eng. Heb het wel gedaan hoor, en na een week is mijn zelfvertrouwen wel weer oke, maar hmm. Te veel mensen die gebroken thuis komen.

Ik draag eigenlijk nooit een cap. Heb ik zo mijn redenen voor. Alleen tijdens wedstrijden heb ik weinig keus. Het eerste wat ik na mijn proef doe is van mijn paard springen en mijn cap af zetten. Nou stap ik sowieso vaak aan de hand uit, dus dat is niet heel anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:54

Meiden ik hou jullie echt ff niet bij met mijn werk, studie, paarden en sociale leven. Red het allemaal precies maar dus weinig bokt tijd. Ik zal me af en toe eens laten zien en lees braaf mee maar het ontbreekt me gewoon aan tijd en energie om regelmatig te reageren!

Vanaf juni heb ik weer wat meer tijd als het goed is (dan studeer ik af) :)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:04

Succes met afstuderen!

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:33

Ohh skieen wil ik ook alweer 3ejaar dat niet ga en ben gewoon jaloers op de mensen met zo'n gebrand gezicht met bril.

Cap draag ik ook altijd mijne zit ook fijn voel me idd ook kaal zonder en instuctrische geeft geen les aan mensen zonder. Maar ook met cap had ik hersenschuding na val paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:35

Thanks Suzanne (en welkom terug :) )!

Ik rijd niet meer zonder cap sinds ik mijn heup gebroken heb.
Als er dat kan gebeuren met het dikste bot uit je lijf wil ik niet weten wat er gebeurd als je op je hoofd valt...

*doet haar best om aan schoolopdrachten te zitten := *

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:45

Skiën, nog nooit gedaan, haha.
Robijn, dankje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:47

Skiën deden wij vroeger...

Maar vond opnieuw leren lopen al vervelend en eng genoeg haha dus opnieuw leren skiën ga ik niet doen!

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:50

pijn aan de scheenbenen ken ik wel... betere/ andere skie schoenen hebben bij mij heel erg geholpen!

Wij gaan binnenkort ook weer naar de wintersport. Ik ben er een beetje met een gouden lepel in de skieschoen geboren... Heb vroeger wel wedstrijden gedaan.. Maar vind het vrij skiën veel leuker

pff ik heb redelijk veel topics gelezen over zadelpassers maar er zijn zoveel negatieve ervaringen met toch redelijk bekende zadel passers... Nu moet ik of tot april wachten, misschien wel langer. Of een andere keuze maken. Ik vind het moeilijk maar tot april wachten en dan nog 6 weken ;(

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:54

Succes Jolijn. Ik wil dit jaar ook afstuderen dus zal het ook wel druk krijgen, moet snel gaan beginnen aan scriptie!

Nou Natas, dat dikke en beurse scheenbeen mag je hebben hoor! Iemand nog interesse in een beurse wreef? Ik ben niet gebouwd voor skischoenen!
En nu weer rare spierpijn in m'n bil :') En blauwe plek net onder knie (weet niet waardoor haha). En een halve hoefafdruk op m'n bovenbeen doordat ik iets te dicht bij Sterre stond toen die iets te enthousiast haar jambette deed... Hahaha ik heb een nogal blonde week ofzo.. ^)
Maar skiën is echt heerlijk ja.. Snowboarden trouwens ook :) Al is het door mijn stomme voeten niet leuk geweest de laatste 2 keer. Toch mis ik het ook heel snel!

Wat is buitenzinnig eigenlijk Suzanne?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 23:04

Duijfje, dat is altijd lastig. Probeer voor jezelf uit te maken wat je wilt qua zadels (dressuur, spaans getint, of whatever), bedenk wat je budget is en waar je goede verhalen over hebt gelezen/gehoord.
Lekker, nog even op wintersport! Leuk dat je wedstrijden hebt geskied! Hoor wel eens dat skiën helpt voor het paardrijden (balans, sturen, etc.) Merk jij dat ook?

Martinique, Buitenzinnig is mijn bedrijf, ik verkoop semi-boomloze zadels (zadels met een leren boom die zich aanpassen aan het paard) van Hidalgo en Trekker. Daarbij verkoop ik ook lamsvachtproducten van Christ (de bekende barebackpads) en doe ik sportmassage en acupressuur voor paarden.
Ben hier niet (weer) binnen komen vallen om reclame te maken hoor! Wil gewoon gezellig kletsen over onze gezamenlijke hobby :) Vragen staan natuurlijk altijd vrij :)

Een beurse wreef mag je houden ;) Heb ik een paar maanden terug al gehad, Goya was op mijn voet gesprongen (gevolg; even in het gips...)

Iedereen druk aan het afstuderen! Succes!

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 23:17

Wedstrijden skiën klinkt wel erg gaaf Duifje! Dan zul je zeker erg goed zijn!
Wat zadels betreft is het misschien een idee om eventueel meerdere zadelmakers/passers te laten komen? Dan kun je zelf het verschil ervaren etc. Negatieve ervaringen kunnen natuurlijk erg terecht zijn, maar soms lijkt het ook wel alsof mensen maar wat te zeiken willen hebben en een beetje achter elkaar aanlopen. Al zou ik zelf iemand die bijna volledig negatief wordt besproken niet laten komen hoor, in zo'n geval zal het vast wel grotendeels waar zijn!
Had je echt een merk of persoon in je hoofd?

Edit: ik heb pas 2 jaar geleden eigen skischoenen gekocht, had het achteraf beter niet kunnen doen aangezien ik niet weet of het skiën met mijn voeten ooit nog helemaal goed gaat komen, maar ik denk dat ik volgend jaar als ik weer zou gaan skiën bij een bootfitter langs ga in de hoop dat zij mijn schoenen aan kunnen passen. Met huurschoenen heb ik ook altijd last gehad van m'n wreven en schenen, lastig altijd!

Leuk hoor Suzanne, je eigen bedrijf daar in! Zie net dat je ook een link in je onderschrift hebt dus dan kan ik eens spieken :) Semi-boomloos van Hidalgo hoor ik best wel goede verhalen over. Als het eindelijk gaat lukken om Sterre in te rijden wil ik ook graag kijken naar (semi-)boomloze zadels.
Oei dat is een flinke sprong van Goya geweest dan als je zelfs in het gips moest!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 23:22

Zeker leuk om te doen, van je hobby je werk maken. Al moet ik er wel bij werken hoor, werk ook nog gewoon in de horeca. Kijk maar eens even! Fijn dat je er goede verhalen over hoort :)

Ja, was zeker een behoorlijke sprong.. Niet echt fijn