Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 11:40

Ik ook niet, alleen met springen. Dan gebruik ik mijn leren van HVpolo maat pony _O-

Lekker Dais, denk dat jij in de winter wel fijn kan rijden thuis!

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 15:00

Maartje_M schreef:
Lekker Dais!

Ik moet eigenlijk ook sproeien, maar we hebben daar geen goede sproeiers voor nu.

Ik doe niet aan peesbeschermers dus kan je helaas niet helpen

Wij ook niet, ik verleg de tuinslang gewoon steeds. Ben wel aan het kijken voor een sproeisysteem, maar dat is zo duur ;(

nuevo_mien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 15:18

Donatella, hier passen de peesbeschermers en springschoenen van EJ goed!

Hier is het ook droog, het weiland is nu gemillimeterd maar hij blijft grazen.
Een zandkuurtje besteld, kan niet anders dan dat hij ook zand binnenkrijgt.

Nog een vraagje... vanmorgen mijn paard opgemeten en hij vanaf januari niet in de hoogte gegroeid?!
In januari hem gekocht en laten castreren. Hij is nu bijna 3,5 jaar.
Ik hoop toch echt dat hij nog gaat groeien in de hoogte!
Afbeelding
Verder wordt ik zo enthousiast over jullie rij verhalen en avonturen!
Nog even en dan kan ik ook een begin maken!

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 16:07

Hihi, ergens een geruststelling om te horen dat scheefheid en moeilijk aanspringen in galop duidelijk een vaker voorkomend probleem is :) We komen er wel!

@Maartje, wat balen van je bak ... hopelijk straks een goeie plensbui inderdaad!
Ben ook wel benieuw naar het voeradvies, laat iets weten!

@Donnatella, ik gebruik eigenlijk ook niet echt beenbescherming. Ik heb een setje van BR liggen in maat pony dat ik héél soms eens gebruik. En hiervoor had ik ook een paar sets van equestrian stockholm in maat cob, maar Jenara heeft dan ook echt mega-smalle beentjes en is ook niet zo groot als de jouwe.

@Dais, wat een grote bak!! heerlijk, maar inderdaad wel een flink oppervlakte om te sproeien :p
En we gaan naar Nieuwvliet, onze paarden logeren bij manege hippo d'or. Het is ook de eerste keer ooit dat Jenara naar zee gaat, dus vind het ook wel een beetje spannend, maar ik heb wel vertrouwen in haar stoerheid :D

@Nuevo, mhm, ik heb echt geen idee of dat normaal is of niet .. maar ik weet wel dat Jenara nu nog steeds in vlagen toch nog wat omhoog gaat en die is 7 ondertussen. Misschien heeft iemand anders hier meer verstand van groeicurven bij jonge paarden?
En kan geloven dat het wat doet kriebelen om hier alles te lezen! Nog even geduld :D

Bij ons hebben ze onlangs een automatisch sproeisysteem geïnstalleerd, echt superblij mee!
Onze overdekte bak ligt eigenlijk altijd wel goed, maar die is aan de kleine kant en Jenara heeft daar duidelijk nog wat last mee. Dus nu ligt hopelijk onze grotere buitenbak het hele jaar goed :D in de winter is die zowieso goed, dus dat is wel fijn :)

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 16:57

Onze bak is ook maar 20x40. Foto is met groothoeklens genomen :')

Nieuwvliet is tof. Gaan wij ook altijd heen als we naar de kust gaan. Vroeger woonde ik wel dichterbij, nu is het toch wel een uur rijden. Maar blijft een heel fijn strand en zeker de moeite waard :D

Qua groei, ik kocht een net 5 jarige merrie en iedereen zei dat ze nog ging groeien.
Helaas, geen mm meer.

Mijn andere merrie kocht ik met 7 en zij is zelfs gekrompen. Ze stond nogal op hoge stijle hoeven en na een paar x goed bekappen is ze 2 cm kleiner geworden.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 20:26

Niet te veel plens, liever gewoon geleidelijke buien. Anders staat alles dalijk meteen blank haha

Ik wil Lissy binnenkort ook een keer (laten) meten. Ik gok dat ze rond de 1.50 is nu. Ben benieuwd of ze nog hoger wordt. Ik vind dit eigenlijk wel een prima maatje :=

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 20:51

Zonnebloem: wat balen van de wondjes en je vinger! Maar wel fijn dat het trailer laden alsnog wel oké ging!

Captain: jeetje wat gaan jullie lekker. Ik volg jullie jaloers op instagram! Heerlijk om te zien hoe jullie vertrouwen is en hoe graag hij voor je werkt!
Ik hoop dat Siarah en ik zulke sprongen mogen maken! <3

Matheno: wat fijn dat je na je zwangerschap zo makkelijk kan opstappen en wegrijden!

Over de peesbeschermers: ik heb er eigenlijk nog geen nodig gehad dus geen idee welke gaat passen. Maar verwacht iets van maat Cob (of zelfs pony?!), dekje etc is wel Full maar haar benen/hoeven zijn echt klein vergeleken met de stalgenoten :P

Hier is de bak best goed te doen. Stalbaas doet elke dag de bak slepen en met regelmaat sproeien of zelfs met de tractor een flinke plens erover.

Nuevo: ik denk dat hij nog wel wat zal groeien, zeker nu hij gecastreerd is. Maar het blijft altijd een gok.
Wanneer wil je met hem gaan beginnen?

Siarah is net 6 geworden maar ik verwacht eigenlijk niet meer dat ze groeit. Kan haar nog wel eens meten, maar heb geen echte meetlat. In haar paspoort staat ze als 1.55, de verkoper gaf aan 1.53 en bij de keuring nog laten meten en toen zelfs 1.49 :') al was ze wel als de dood voor de dierenarts (en de meetstok).

nuevo_mien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 22:36

Mijn vader had de meetstok mee.
De hoefstand is misschien wel een goede verklaring Dais. Hij heeft ook stijle hoeven die gecorrigeerd worden.
Morgen komt de hoefsmid weer.
Seni, ik ga morgen met mijn instructrice overleggen wanneer we een start maken, in het najaar!
Ik weet ook niet wat de schofthoogte van de ouders zijn.
Wordt dat ergens geregistreerd? Als die ook rond die hoogte zijn hoef ik ook niks meer te verwachten.

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 08:34

Sproeien van de bak zou ik ook moeten doen, maar ik vind het zo zonde van het water. We hebben namelijk geen put. Dus dan maar wat minder rijden. Hij is toch nog maar 4 jaar, tijd genoeg.

Zonder beenbescherming is niet echt een optie bij het longeren en rijden aangezien hij vooraan een ijzertje heeft en graag wat gek doet... Zonder ijzertje kunnen we hier moeilijk gaan wandelen. De veldwegjes zijn hier allemaal van beton.

Die HH beenbeschermers zien er goed uit, alleen ik ben niet echt fan van HH qua kwaliteit, maar dat is misschien ontzettend veranderd tov vroeger. :o
Maat cob is bijna niet te vinden in peesbescherming een small vaak te kort.
Maar ik zoek verder!

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 08:51

Donnatella schreef:
Die HH beenbeschermers zien er goed uit, alleen ik ben niet echt fan van HH qua kwaliteit, maar dat is misschien ontzettend veranderd tov vroeger. :o
Maat cob is bijna niet te vinden in peesbescherming een small vaak te kort.
Maar ik zoek verder!

Ik ook niet, ik heb letterlijk niks van HH :') maar! Mijn beschermers voor, gekregen bij aankoop paard vorig jaar april en waren toen al een jaar gebruikt, beginnen nu pas langzaam wat slijtageplekken te vertonen. En ach, voor die prijs is nieuwe kopen ook weer niet zo’n ramp

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 15:19

@nuevo_mien De mijne groeit ook nauwelijks voor een (nu net) 3-jarige. Maar ik lees overal dat de PRE's laatbloeiers zijn en er zijn verhalen van 5-jarigen die opeens een groeispurt krijgen..
Dus ik hoop met je mee. Ook voor de mijne :')

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 15:24

Gefeliciteerd Jenara!

Hier ook geen beenbescherming, al wil ik dat in de toekomst denk ik wel tijdens het springen.

Opzich is zo tussen de 1.50 en 1.60 een normale maat toch? Al worden ze wel steeds iets groter gefokt. Latino is ook al sinds ik hem heb hetzelfde gebleven.. 1.58. Vind het prima! Liever dat hij verder de breedte in gaat! :))

Vandaag voor het eerst vrijgesprongen met tonnen.. echt hilarisch! Afbeelding

En hij kan na 4x 'trainen' liggen op commando! :oo Hoop dat hij het volgende week tijdens de shoot in het bos ook doet. Zo niet, ook goed maar dat is mijn ultieme doel.. een foto samen op de grond. :')
Afbeelding

nuevo_mien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 15:55

Ik gebruik wel bescherming voor de benen en hoeven tijdens longeren. Vooral in het begin tikte hij zich aan door onbenulligheid.
Wat knap na 4x trainen al liggen! Gaaf hoor! Wat springt hij hoog Captian!

Anja, ik hoop het zo! Hij staat nog wat overbouwd bij de achterhand.

Vanmorgen op een simulator gereden. Mooi om te zien hoe je balans, teugeldruk etc is. De appuyementen waren nog wel lastig. Ook een cross gesprongen! Gaaf!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 18:29

Wat gaaf Captain!

Oh simulator wil ik ook nog ooit doen!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 18:32

Ik gebruik voor de voorbenen wel beschermers.

Gefeliciteerd met je verjaardag Jenara

Beterschap Zonnebloem92, hoe bevalt het op je nieuwe stal?

Wat gaaf Captain dat je paard zo snel al ligt op commando! Mooie vrij spring foto.

Vandaag hebben we trailerladen geoefend. Dat ging gelukkig goed, zo trots op Izarra.
De zadelmaker is ook geweest. Ze is flink bij gekomen in de spieren en we kunnen nu rijden zonder bontje tussen mijn zadel en dekje. *\%/*

Oo zo’n simulator is wel een hele leuke ervaring zeg.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 19:47

Fijn dat ze mooi bijgekomen is Ineke!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 15:25

Ze kunnen zo lief samen delen die twee <3 :+
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 15:37

Aaaaah!

Afbeelding
:D

nuevo_mien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 16:36

Wat lief Maartje!

Je wedstrijd ging goed, zo te zien Robijntjah! Top!

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 18:21

Wat heerlijk zo’n foto Maartje <3
Lekker hoor robijn!! Super! Wat waren je punten?

Wij hadden vandaag een onderlinge wedstrijd. Oprecht deze week alleen gisteren gereden want hij had lekker vrij na Ermelo. Maar toch een winstpunt. Super super trots, hij liep zó goed! Gisteren lag ik er bijna naast want hij schrok van de bakkabouters en vandaag deed hij zó zijn best. Echt alsof hij wist dat het een wedstrijd was <3

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 19:14

Ik zag dat je zeer tevreden mag zijn Jolijn! En Autumn ook, beide gefeliciteerd!

Ik heb vandaag met Lissy weer tuinslang training gedaan. Ze denkt weer dat ze vermoord is :roll:

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 19:20

Gefeliciteerd Robijntjah en Autumn! *\o/*

Gebruik je koud water Maartje? Daar heeft Latino ook een schurfthekel aan. Warm water vind hij wel prettig. Ook als het 35 graden is. :')

Hier weer heerlijk naar buiten geweest vanochtend, en een nieuw hoofdstel gekocht. :D
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 20:04

Ja koud water, heb geen warm bij de paarden achter. Maar het is vooral het geluid volgens mij wat ze niet tof vindt. Ik had vandaag de sproeikop eraf en dat ging al beter!

Gaaf hoofdstel!

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 20:16

Wat een prachtige omgeving Captain... zo mooi is het daar <3 <3
En je hoofdstel is prachtig zeg! Helemaal in stijl zo :D

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 20:21

Ik ben zo trots dat ik ook wel wat foto’s durf te delen :D (uit een filmpje) Afbeelding
Afbeelding
Hij krijgt al een mooie speknek
Afbeelding

En bij aankoop
Afbeelding
Afbeelding