Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jamiejoyce

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 18:01

Gefeliciteerd Kaula!

Wauw mooie foto's wij hebben de 31e een fotoshoot ben erg benieuwd!
Ik zou voor 2 of de laatste gaan die vind ik persoonlijk het mooist!

Mijn merrie is behoorlijk heet maar ontploft niet ik kan haar redelijk onder me houden maar aan de andere kant heeft ze ook een hele koele kant ze is ook wel echt een merrie

sofieiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 19:12

Wat een prachtige paarden.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 19:31

Gave foto's! Ik zou zeggen 1 of 2 :)

Als die van mij energie te veel heeft voel ik haar al gespannen worden en ik kan er donder op zeggen dat ze bokt en er tussenuit naait als ik aangaloppeer :')
Dan moet ze gewoon even energie kwijt, laat haar dan altijd even galopperen (wel met controle) en als ze uitgeraasd is, is het weer goed en kunnen we lekker aan het werk :)

Hoe ze reageert als ze echt heel gespannen is (bv op wedstrijd) weet ik nog niet, eerst maar eens op wedstrijd gaan :')

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 19:49

Mijn fries bokt als ze het moeilijk vind :') Ik ben bezig met travers, als ik de hulp geef bokt ze even omdat ze de hulp niet kent, uiteindelijk doet ze de travers zonder mijn hulp. Gek paard.
Verder is ze enorm 'heet', kijkt overal naar en schrikt best veel. Wanneer ik haar goed aan het werk heb is dit gelukkig wel minder, maar ze moet op buitenrit ook echt ALLES zien!
verder wel braaf hoor :D

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 08:45

Oh jeetje wat gaan jullie hard hier. Heb alles bijgelezen, maar t was zoveel. Nieuwelingen welkom! Las bij Berdien helaas wat mindere punten. Wat jammer zeg, vooral als je zo'n goed gevoel had over de tweede. Volgende keer hopelijk beter.
Zag nog iemand met foto's, ik zou voor 2 of 4 gaan.
Zelf nog weinig nieuws. Vandaag mag Ids mee op pad voor de wagen, showtje lopen, ben benieuwd :).

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 09:24

Als mijn dame heet wordt dan gaat ze drammen en stampen en als ik dan ook nog iets vraag wat ze moeilijk vindt dan probeert ze onder me vandaan te rennen. En ze zet haar kaken vast en haar hals erop waardoor ik heel moeilijk weer tot haar door kan dringen. Echt ontploffen doet ze niet, als ze van iets erg schrikt dan stuift ze even een halve baklengte ervandoor en keert dan om om te kijken waar ze van schrok.
En het is een echte merrie waarbij het petje elke dag anders kan staan en dat is vooraf niet te voorspellen. Ze kan half slapend op stal staan tijdens het zadelen en vervolgens een furie onder het zadel zijn of super vervelend op stal en dan niet vooruit te trappen tijdens het rijden. Dat maakt het soms wel lastig maar ook elke keer weer een uitdaging en het is nooit saai om met haar te trainen want het is nooit hetzelfde.
Gevolg is wel dat we hele diepe dieptepunten hebben en daarna weer hoog kunnen pieken en het is wel jammer als we zo'n dieptepunt elke keer op concours hebben }:)

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 09:27

Die van ontploft ook niet maar als ze iets in haar kop heeft gaat nek er op en heb ik weinig te vertellen. Ik cross ook met haar en dan als ze er zin in heeft dan gaat ze volgas ongecontroleerd op de hindernis af en dan doe ik soms maar even mijn ogen dicht en hopen dat ze op tijd is haha

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 11:08

Caro_MarjaH schreef:
Als mijn dame heet wordt dan gaat ze drammen en stampen en als ik dan ook nog iets vraag wat ze moeilijk vindt dan probeert ze onder me vandaan te rennen. En ze zet haar kaken vast en haar hals erop waardoor ik heel moeilijk weer tot haar door kan dringen. Echt ontploffen doet ze niet, als ze van iets erg schrikt dan stuift ze even een halve baklengte ervandoor en keert dan om om te kijken waar ze van schrok.
En het is een echte merrie waarbij het petje elke dag anders kan staan en dat is vooraf niet te voorspellen. Ze kan half slapend op stal staan tijdens het zadelen en vervolgens een furie onder het zadel zijn of super vervelend op stal en dan niet vooruit te trappen tijdens het rijden. Dat maakt het soms wel lastig maar ook elke keer weer een uitdaging en het is nooit saai om met haar te trainen want het is nooit hetzelfde.
Gevolg is wel dat we hele diepe dieptepunten hebben en daarna weer hoog kunnen pieken en het is wel jammer als we zo'n dieptepunt elke keer op concours hebben }:)

HeeeƩl herkenbaar haha. Merrie's ....... :p

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 11:20

De merrie waar ik nu op rijd is gelukkig eentje die wat dat betreft heel stabiel is. Daarentegen is mijn eigen merrie een echte pismerrie. Als die hengstig is dan kun je het trainen wel vergeten

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 11:30

Mijn merrie is normaal ook extreem hengstig maar heeft dus nu 3 maanden overgeslagen terwijl er volgens mij wel 7 hengsten op onze stal staan. Iemand een idee hoe dat kan? Ze is normaal ook hengstig in de wintermaanden

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 11:36

Jenny_S schreef:
Mijn merrie is normaal ook extreem hengstig maar heeft dus nu 3 maanden overgeslagen terwijl er volgens mij wel 7 hengsten op onze stal staan. Iemand een idee hoe dat kan? Ze is normaal ook hengstig in de wintermaanden

Niet toevallig een hengst ontsnapt 3 maanden geleden :=

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 13:17

Hier ook hoor jenny mijne ook al 3 maanden niet. Terwijl we hier ook 3 hengsten hebben staan. Terwijl die maanden er voor ik haar ook bijna niet langs die hengsten kreeg. Moest ze eerst een kwartier pissen.

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 13:36

De mijne is ook al een poosje niet hengstig.. hmm. geen idee, het weer misschien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 13:38

Hii wat een leuke foto's komen er voor bij!

Hoe trainen jullie? Hoe vaak longeren/rijden? En wat doen jullie tijden het rijden?

Hoe gedraagt je paard zich op ander terrein? De ene keer is mijn paard een engeltje als we naar de les rijden en in een vreemde bak en de andere keer is het een hel. Hoe los je dit op als je wedstrijden gaat rijden? Wij hebben geen trailer dus ik doe alles te voet met paard. (les is 15 tot 20 min rijden(als paard normaal doet)) Ik wil haar graag laten wennen aan vreemd terrein enzo.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 13:44

AmoorM schreef:

Hoe trainen jullie? Hoe vaak longeren/rijden? En wat doen jullie tijden het rijden?

Hoe gedraagt je paard zich op ander terrein? De ene keer is mijn paard een engeltje als we naar de les rijden en in een vreemde bak en de andere keer is het een hel. Hoe los je dit op als je wedstrijden gaat rijden? Wij hebben geen trailer dus ik doe alles te voet met paard. (les is 15 tot 20 min rijden(als paard normaal doet)) Ik wil haar graag laten wennen aan vreemd terrein enzo.

Kwa trainen ben ik vooral bezig met wat het paard op dat moment lastig vind. Verder veel schakelen en proberen veel buiging mee te nemen. Als paard allert is en iets buiging aan neemt ben ik eigenlijk al tevreden :) (ik rij dan ook nog gewoon B)

verna is heel braaf op vreemd terein, die heeft al eerder wedstrijden gelopen bij de vorige eigenaar en dus al heel wat gezien. Ida vind het allemaal nog een beetje spannend. Binnenbak is helemaal geen doen. Ik denk dat jw dat alleen maar op kan lossen door km'ers te maken.

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 14:10

AmoorM schreef:

Ik longeer af en toe als ik vind dat ze wel beweging nodig heeft maar ik geen zin heb om te rijden. Verder tijdens de training begin ik vooral met ontspanning, laag en rond rijden zodat ze haar bovenlijn oprekt en de rug loslaat. Daarna pak ik haar op en gaan we op onderdelen trainen, veel galop, contragalop, schakelen in de draf en galop, overgangen rijden, schouderbinnenwaarts, af en toe nog eens wijken erbij en halthouden. En als het lekker gaat alvast wat stukjes travers, keertwending om de achterhand en appuyeren proberen.

Mijn merrie was al gewend op wedstrijden te rijden, op vreemd terrein kijkt ze even rond maar maakt zich eigenlijk vrijwel nergens druk om. Alleen als er echt 'enge' dingen vlakbij de baan te zien zijn dan wordt ze gespannen. Indoor ben ik wel beperkt met haar, er zijn indoorbanen waar ze echt voor geen meter loopt omdat ze de omgeving veel te spannend vindt en er zijn indoorbanen waar ze prima loopt en daar probeer ik ook zoveel mogelijk heen te gaan. Ik ga de enge banen niet opzoeken want dat vind ik zonde van mijn geld, omdat ze dan toch niet goed loopt.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 14:13

Grappig te lezen dat meerdere merries al een tijdje niet hengstig zijn. Moeder natuur blijkbaar
En haha nee hoop niet dat er een hengst opgezeten heeft zijn westernpaarden en kleiner haha word vreemde combi

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 14:15

AmoorM schreef:

Ik zelf ben veel met andere paarden er bij gaan buiten rijden. Ook heb ik van mijn instructeur wat trucjes geleerd om haar te kalmeren en bij de les te houden. Ik merk dat mijn Fries veel afwisseling nodig heeft, hierdoor train ik ook weleens in het bos en laat ik haar springen met longeren. En ik moet erg consequent zijn, anders neemt ze een loopje met me.

Ik begin de training met stap en maak allerlei figuren en wat enkele passen zijwaarts. Wanneer ze los is en vaak ook gelijk rustig begin ik met buig en strek oefeningen.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 14:38

Onze training:
Maandag dressuurles
Dinsdag vrij
Woensdag dressuur
Donderdag dressuur
Vrijdag springles
Zaterdag dressuur
Zondag dressuur
Af en toe bos in of crossles

Vreemd terrein: haar reactie is wisselend
Op wedstrijdterrein meestal wel met gezonde spanning
Op crossterrein is ze heel heet
Op terrein voor bosrit en dergelijke is altijd wel relaxt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 15:48

Caro_MarjaH schreef:
AmoorM schreef:

Ik longeer af en toe als ik vind dat ze wel beweging nodig heeft maar ik geen zin heb om te rijden. Verder tijdens de training begin ik vooral met ontspanning, laag en rond rijden zodat ze haar bovenlijn oprekt en de rug loslaat. Daarna pak ik haar op en gaan we op onderdelen trainen, veel galop, contragalop, schakelen in de draf en galop, overgangen rijden, schouderbinnenwaarts, af en toe nog eens wijken erbij en halthouden. En als het lekker gaat alvast wat stukjes travers, keertwending om de achterhand en appuyeren proberen.

Mijn merrie was al gewend op wedstrijden te rijden, op vreemd terrein kijkt ze even rond maar maakt zich eigenlijk vrijwel nergens druk om. Alleen als er echt 'enge' dingen vlakbij de baan te zien zijn dan wordt ze gespannen. Indoor ben ik wel beperkt met haar, er zijn indoorbanen waar ze echt voor geen meter loopt omdat ze de omgeving veel te spannend vindt en er zijn indoorbanen waar ze prima loopt en daar probeer ik ook zoveel mogelijk heen te gaan. Ik ga de enge banen niet opzoeken want dat vind ik zonde van mijn geld, omdat ze dan toch niet goed loopt.

Wauw, ik ben alleen al de hele les/training bezig om te zorgen dat we een fatsoenlijk rondje kunnen rijden over de hoefslag zonder dat ze de andere kant op rent of zich plotseling omdraait. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 15:49

Jenny_S schreef:
Onze training:
Maandag dressuurles
Dinsdag vrij
Woensdag dressuur
Donderdag dressuur
Vrijdag springles
Zaterdag dressuur
Zondag dressuur
Af en toe bos in of crossles

Vreemd terrein: haar reactie is wisselend
Op wedstrijdterrein meestal wel met gezonde spanning
Op crossterrein is ze heel heet
Op terrein voor bosrit en dergelijke is altijd wel relaxt

Je springt en crost ook? Dat lijkt mij ook wel vet! :j

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 15:51

Die van mij is met buiten wedstrijd rijden eigenlijk wel heel makkelijk. Alleen bouwt soms wat spanning op. Binnen vindt ze wel spannend. In het bos is ze eigenlijk heel relaxed.

Mijn schema ziet er zo uit:
Maandag rijden dressuur
Dinsdag rijden dressuur
Woensdag vrij
Donderdag rijden dressuur
Vrijdag longeren
Zaterdag vrij
Zondag wedstrijd vrij trainen of wat leuks.

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 18:14

AmoorM schreef:
Wauw, ik ben alleen al de hele les/training bezig om te zorgen dat we een fatsoenlijk rondje kunnen rijden over de hoefslag zonder dat ze de andere kant op rent of zich plotseling omdraait. -O-

Ik rij M1 en ben me al aan het voorbereiden op M2, dus dan moet er wel gericht getraind worden :+

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 18:32

Ik rij maximaal 4x per week, maar vaak minder. Ik werk zeker 2x aan de longe met haar. Veel rijden werkt niet in ons voordeel.
Aan de longe wissel ik af met of juist een hele rustige training, alleen maar lang en laag en rust in de overgangen. En de andere keer pittig, achterwaarts weg in galop, terug halthouden achterwaarts in een vlotte draf weg in 1 rondje. Dat ze echt scherp op de hulpen is. Wordt ze bloedfanatiek van :)

Met rijden eigenlijk net zo. Vaak heb ik wel een plan wat ik minimaal wil trainen, veel drafwerk of zoals nu veel bezig met de wissels en appuyementen en dus veel galop na het warmlopen.

Mijn paard is op vreemd terrein vaak braaf. Ze kijkt wel even maar omdat ik haar aan het werk zet, is ze er vaak snel weer bij. Binnen of buiten maakt niet zoveel uit. Ik ben juist buiten vaker afgeleid omdat er meer te zien is :)

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 18:44

zo weer terug van wedstrijd ;)

1e proef 173. met een hoop onderdelen doorgekrast ander cijfer, geen commentaar erbij. voor verzorging een 6?!?!?! :(:)

2e proef 180!

Was helaas erg laag gejureert