Freiberger / Franches-Montagnes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Belker

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 16:15

Ik zag je auto staan maar was druk.
Het is Idd een heel ander type maar toch echt een Freiberger. Ze doet het goed. Slimme tante, maar fijn te bewerken.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 20:53

:D

HeidiHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 07:01

Knappe Sav!!

Hier nog even weer wat Heros Spam! In een jaar tijd toch best wat spieren aangetraind! De eerste foto is vorig jaar, de rest nu.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:00

Kiara vindt plastic soms nog wel spannend. Train wel regelmatig met een zweepje en een stuk plastic eraan. Dat zweepje met plastic wrijf ik dan over haar lijf. Vind ze na een tijdje wel ok, maar niet meteen. Clicker (en brokjes natuurlijk :) ) daarbij gebruiken helpt wel. Kiara kan sowieso best ritsel en spooky zijn en dan andere dingen weer helemaal niet spannend vinden.

Heros is echt wel veranderd! Top!

Maandag een rondje (een uur) alleen door het bos gedaan. Ging goed. Maar pad vanaf stal naar bos blijft heel spannend (veel vogeltjes in de struiken en eenden in de sloot). De terugweg gaan we ineens twee keer zo snel (dribbelen) en om de 2 minuten moet ze even heel hard hinniken! Maar verder was het heerlijk :)

Kiara komt al super door het haar. Ze heeft de hele winter geen deken op gehad, maar is helemaal niet zo vol in het haar gekomen (vorig jaar ook niet trouwens). Kiara denkt zelf (qua temperament) ook dat ze een gewone warmbloed is, dus dat klopt dan wel :) Op de foto zie je een beetje hoe de haren zijn.

Nou geniet van de mooie zonnige dagen die gaan komen samen met jullie Freibergers!

Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 22:23

Wat is ze toch prachtig EmEm!

Rij jij nou vaker alleen? Ik ben het een beetje vergeten... Ik ben vanavond naar het bos geweest met De Kolonel en dan mijn vriend hardlopend er naast. Dat gaat echt super! Zo leuk! Ben ik niet meer helemaal afhankelijk van mijn stalgenoot om naar het bos te gaan. :D De Kolonel check ook echt af en toe even bij mij mijn vriend 'alles goed daar? zeker best bikkelen zo op 2 van die smalle beentjes?'. :D

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 20:06

Ik rij wel vaker een rondje bos alleen. Maar langere buitenritten wel altijd met gezelschap. Kiara vind het gewoon fijner als er iemand bij is. Dat mag inderdaad ook mijn vriend zijn :), hoeft niet perse een ander paard te zijn.

En dank voor het compliment :o

Fribi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 09:29

Wauw, wat heeft Heros een spieren gekregen! Heel mooi.

Wij rijden ook regelmatig een rondje alleen met de paarden, zodat ze dat niet "verleren". Gek genoeg is ons watje Renato buiten in zijn eentje veel dapperder dan Hermes. Die wordt bibberig van zwanen en trekkers onderweg, dan voel je een soort bommetje onder je. Af en toe geeft hij dan een bokje van schrik :D . We blijven gewoon oefenen en hopen dat het er nog uitgaat.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 23:20

:wave:

Net de vakantie gepland en we zijn tijdens het festival in Zwitserland. Zijn er nog meer mensen die er heengaan? Ik zou het leuk vinden om daar te meeten! :j

Vraagje voor degene die er al eens geweest zijn; zijn tribunekaarten een aanrader? En zo ja, hebben jullie die van te voren gekocht of ter plekke?

MonicaLara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 08:51

Goede (vroege) morgen Ladies,

Ik zie weer prachtige plaatjes voorbij komen van jullie paardjes. HeidiRoos je bent toch wel de Freiberger topper in de paardensport.
Ik heb tijdje niet 'gespiekt' op Bokt dus loop beetje achter. Maar probeer 't nog even 'bij te benen'. Heerlijk te lezen dat jullie met dit mooie weer ook lekker naar buiten gaan, en EmEm alleen het bos in met Kiara (knappert!), dat moet toch wel 't toppunt zijn, zo samen 1 met je paard. En schriktraining van Belker, Sav ziet er best relaxt uit. Ze is net als Lara ook lekker kort van lende.

Ik heb de vereniging nog gemaild over het buitenritweekend maar nog niets van vernomen. Zijn er hier mensen die zich al aangemeld hebben? Ik hoorde dat de rit 35 km is, dat vind ik voor nu nog lang voor Lara (en mezelf) Maar vraag me af of er ook 'n kortere versie mogelijk is.

Ir111 Leuk dat je ook naar Saignelegier gaat, wij gaan ook weer dit jaar. Vorig jaar hadden we tribuneplaatsen via zo'n passe-partout, via Internet van te voren tickets besteld, worden keurig naar huis opgestuurd. De kaarten zijn niet goedkoop maar wel erg fijn, zodat je ook lekker kan zitten op de tribune (vaste plaasten) en vorige keer was het weer tropisch {:} Dus even afkoelen in de schaduw op de tribune was ook fijn. Je kan ook gaan staan hoor, iedereen kan het dan ook heel goed zien, je staat dan voornamelijk op het gras of je ploft daar lekker neer. Ik krijg er nu al weer zin in.

MivanJine wat 'n heerlijk koppie heeft Joliefleur toch! (jij ook hoor!) +:)+

Fribi/Deborah2 hopelijk is de rui bij jullie ook door het hoogtepunt. Lara heeft haar dikke vacht alleen nog op haar bolle buik.

Ik las eerder dat jullie af en toe ook een osteopaat laten komen voor jullie Freibergers, wat is nu eigenlijk het verschil in behandeling tussen Osteopaat en Chiropractor?
Lara liep van de week super fijn, hele stukken nageeflijk in de les. En we hebben ook wat cavaletti balkjes gelopen, wat hartstikke goed ging voor de 1ste keer. Erna 2 dagen half uur gelongeerd maar helaas liep ze gisteren weer niet zuiver. Volgens instructrice was het haar rechterbeen die stijf was. Toen ik er overheen wreef leek deze ook gevoelig. Nu is ze al een paar keer onregelmatig geweest in 7 maanden. Ik persoonlijk denk toch dat het uit haar bekken/SI komt. Eerder heeft 'n stalgenoot haar gemasseerd en toen zag ze ook dat ze stijf in haar bilgebied was.
Nu heb ik een afspraak met een Osteopaat, zij doet ook chiropractor handelingen.
Eerder had Millie toch ook een stijf gewricht, ook iets rond haar bekken? Hoe gaat het nu SanneDePanne?
En wat is 'over-all' jullie ervaring met deze behandelingen? Zijn jullie van de chiropractor of osteopaat of toch voorstander van een nauwkeurigere behandeling in een kliniek? Zodat je dingen kan uitsluiten via rontgen?
Ik was van de week zo euforisch na de fijne les en nu is het gevoel weer richting zorgen. Maar daar weten jullie waarschijnlijk ook alles van.
I keep you posted! En fijne week verder. +:)+

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 08:59

Chiropractie richt zich vooral op de botten terwijl een osteopaath zich onaast botten, ok op het zenuwstelsel en vliezenstelsel richt. Een fysiotherapeut houdt zich weer met spieren bezig en als ze manueel zijn ook met botten en verbinding bot-spier.
Dit is het verschil kort en krachtig. Mogelijk kunnen anderen het nog duidelijker maken.

MonicaLara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 09:05

Belker schreef:
Chiropractie richt zich vooral op de botten terwijl een osteopaath zich onaast botten, ok op het zenuwstelsel en vliezenstelsel richt. Een fysiotherapeut houdt zich weer met spieren bezig en als ze manueel zijn ook met botten en verbinding bot-spier.
Dit is het verschil kort en krachtig. Mogelijk kunnen anderen het nog duidelijker maken.

Dank je Belker! ;)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 09:18

Graag gedaan.
ik laat mijn paarden 2 tot 3 x per jaar door Steffi controleren, tegelijkertijd met enting paard of hond.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 12:43

Fysiotherapie houdt zich bezig met het bewegingsapparaat, dus gewrichten, spieren, kapsels en banden.

Chiropractie (waar ik persoonlijk geen ervaring mee heb) richt zich ook op het bewegingsapparaat maar daarnaast ook op het zenuwstelsel. Een chiropractor heeft een zeer uitgebreide training in manipulaties (kraken) gehad waardoor ik aanneem dat ze deze technieken ook veel gebruiken.

Osteopathie bekijkt deze dingen ook maar met een veel bredere blik, zij betrekken organen en de 'flow' van hersenvocht ook in hun onderzoek en behandeling. Door hersenvocht en organen te betrekken bij hun onderzoek/behandeling onderscheiden zij zich echt van de andere vormen van therapie. Zij kunnen ook manipuleren maar gebruiken ook veel zachte technieken.

De Kolonel wordt zeer regelmatig (4x per jaar) gecheckt door een zeer breed opgeleide osteo. Zij is dierenarts met een uitzonderlijk goed oog voor de biomechanica van het paard, daardoor kan ze goed bepalen wat er wel en wat er niet behandeld moet worden (soms wil je een blokkade -tijdelijk- handhaven omdat het een functionele blokkade is). Naast haar opleiding als DA en osteo heeft ze nog een aantal opleidingen/cursussen gedaan waardoor ze een uitgebreid behandelrepetoir heeft.

Zelf (aan mijn eigen lijf dus) heb ik veel baat bij de osteopaat. Dat rijmt. :+

Ik heb niet zoveel vertrouwen in de meeste dierenartsen. Wel voor wonden, koliek etc maar niet voor kreupelheidsonderzoeken. Zelf laat ik altijd eerst mijn osteopaat komen bij kreupelheid waarbij de oorzaak niet duidelijk is. Evt ga ik met haar advies naar de DA waar ik gericht ga laten onderzoeken oa dmv verdoven en beeldmateriaal (scan, rontgen, etc).

Maar ik ben een eigenwijs kuiken. :D

Mocht je een knettergoeie osteo willen laten kijken naar Lara dan kan je de naam van mijn osteo geven als je wilt. :)

Oh en Heidi, je krijgt concurrentie hoor. :D Ik ben -tochmaarwel- bezig mijn dressuurstartpas aan te vragen! :wow:

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 16:45

Mooi en duidelijk Ir111. +:)+
Wie heb jij erbij?

Ik ging ook naar de ostepathe, maar dat is toen gestopt. Aan mijn lijf mag maar beperkt wat gedaan worden. De romp is verboden gebied. Ik loop nu bij Jannet van Wijk en ik doe aan cardio fitness om het bruikbaar en belastbaar te houden.

Wat leuk, een startpas *\o/*

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 17:08

Belker schreef:
Ik ging ook naar de ostepathe, maar dat is toen gestopt. Aan mijn lijf mag maar beperkt wat gedaan worden. De romp is verboden gebied. Ik loop nu bij Jannet van Wijk en ik doe aan cardio fitness om het bruikbaar en belastbaar te houden.

Ja, dat is ook wat ik bedoel met dat je goed moet weten wat je wel en wat je niet kunt doen. Ik vraag me bij sommige (paarden)therapeuten wel eens af of ze dat voldoende kunnen inschatten.

Ja die startpas. Ik hoop maar dat ik het leuk ga vinden. :+ Maar ik dacht ineens; niet l*llen maar doen. Als het niet leuk is stop ik gewoon weer. :D

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 17:33

Scheelt dat de startpas nu wisselende periodes kennen. Je kunt met een dagpas beginnen, of een maandpas :P

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 17:37

Maar heb je die prijzen gezien! :oo Dat is echt alleen aantrekkelijk als je zeker weet dat je niet vaker gaat starten...

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 17:42

Erg he.
Voor later, met Stip om hem snel geklasseerd te hebben is het handig. Ik mag met elk beest van 4 of ouder gelijk L2 starten. Dat scheelt.

Fribi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 18:21

Wauw, startpas, dat durf ik nog niet hoor, eerst veel meer oefenen... Nooit wedstrijd gereden, dus wij moeten starten in de B. Ook erg prijzig, terwijl ik toch ook al lidmaatschap betaal aan de vrienden van de KNHS. Ik weet ook nog niet of ik die wedstrijdstress wel wil.

Ja, gelukkig zet de rui nu ook door bij Renato, het valt er bij bossen af. Hij heeft alleen nog een teddyberenbuikje, maar dat zal ook wel snel over zijn. Hij heeft het ook wel erg warm nu.

Wij gaan ook naar Saignelegier dit jaar, leuk om elkaar daar te zien! We spreken tegen die tijd af? We hebben wel drie kinderen bij ons...

sannej95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 18:38

MonicaLara Millie wordt nu behandelt door Elles van de heuvelhoeve. Zij doet heel veel verschillende dingen, dus osteopathie, massage enz. Maar ook homeopathie is ze heel goed in en bijvoorbeeld het doormeten van t voer.

Mil heeft er heel veel baat bij gehad!

Gekke mil
Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 22:07

Fribi schreef:
Wauw, startpas, dat durf ik nog niet hoor, eerst veel meer oefenen...

Ik moet eigenlijk ook meer oefenen. Maar ik ben zo'n perfectionist dat ik het toch nooit goed genoeg vind. Met mijn vorige paard wilde ik ook gaan starten. Dat heb ik zo lang uitgesteld dat het er nooit van gekomen is...

Vandaar dat ik het nu maar anders ga doen. Gewoon starten terwijl ik er niet klaar voor ben. Stap en draf gaan wel. Linkergalop voor een vijfje als het meezit. Rechtergalop... euh... nou ja, hopelijk kijkt de jury dan net ff de andere kant op. :') Dat gaat namelijk nog echt nergens over.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 08:42

Het gaat om de lol en het hebben van een doel Ir111. Of je je doel haalt is een tweede :D
Zo sta ik er in.

Fribi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:28

Hahaha, Ir111 en Belker, misschien moet ik er ook wel zo naar kijken. Bij Renato heb ik alle drie de gangen er wel inzitten, die is alleen nog wat wiebelig soms omdat hij nog maar net vijf is. Hermes weigert soms in de linkergalop aan te springen, dat hangt van zijn bui af. Heeft hij er geen zin in, dan gebeurt het ook echt niet 8)7 .

Wij hebben trouwens vorige week allebei de paarden door een Osteopaat laten behandelen, Joyce Vijverberg. Voor het eerst, om eens te kijken wat ze kan doen. Joyce liet zien wat voor vering er in die Fribi-ruggen zit. Echt waanzinnig, die kun je een heel stuk indrukken en laten terugveren.

HeidiHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 22:56

Ha allemaal!
Wat leuk om weer te lezen. Ook ik liep even achter :-)
Ik laat Mark Schuiling altijd komen wanneer ik merk dat de paarden weer een behandeling nodig hebben. Hij is Fysio en doet o.a aan dry needling, maar zet ook de wervels goed. Zijn uitgangspunt positie is juist alles losmaken omdat een paard of mens anders altijd weer in zijn compensatiegedrag vervalt en je dus weer terugkeert naar het oude en slechte patroon. Daar kan ik het wel mee eens zijn.
Maar iedereen heeft zijn eigen ervaringen en mening en dat is natuurlijk ook prima :-)
@monica; wat betreft het weekend. Ik ga mee met Heros! Die 35 km halen we meestal niet hoor! Meestal ergens tussen de 25 en 30km en we doen niet gek (wel een galopje natuurlijk :-)) zal het leuk vinden als er meer gaan. Meeten is altijd gezellig met meer Freiberger liefhebbers!!
@irene; super leuk van je startpas!! Ik zie de concurrentie tegemoed ;-p

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 23:26

Ik heb zijn website bekeken, interessant! Hij gebruikt ART, dat is een invalshoek waar ik niet (nog niet O:) ) bekend mee ben. Er zijn zoveel mogelijkheden en stromingen.