Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Tarzan

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 13:26

Ik ga mij eens verdiepen in voeding, kijken of we daar wat winst mee kunnen behalen!
Hij krijgt nu sowieso brok en agrobs muesli 2x per dag en zo'n 20 a 25 kg hooi op een dag :=
Ook op de wei krijgen ze hooi bijgevoerd, dus hij staat nooit lang zonder.

Nadeel van dikker voeren is dat bij Fuego dan zijn buik dikker wordt en niet z'n bovenlijn, dus even afspraak maken voor bloedonderzoek en verdiepen in hoe we hem het beste dikker krijgen bovenop en in de flanken.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 13:33

_Tarzan schreef:
Ik ga mij eens verdiepen in voeding, kijken of we daar wat winst mee kunnen behalen!
Hij krijgt nu sowieso brok en agrobs muesli 2x per dag en zo'n 20 a 25 kg hooi op een dag :=
Ook op de wei krijgen ze hooi bijgevoerd, dus hij staat nooit lang zonder.

Nadeel van dikker voeren is dat bij Fuego dan zijn buik dikker wordt en niet z'n bovenlijn, dus even afspraak maken voor bloedonderzoek en verdiepen in hoe we hem het beste dikker krijgen bovenop en in de flanken.

Goed bezig :o

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 13:58

met eiwit, Tarzan ;) Mijn dames hebben een beetje hetzelfde probleem.
Ik voer (mede daarom) Florian bij, maar als ik ze meer ruwvoermix geef, laten ze het gewoon staan. Ze staan hier los met voeren, dus als ze genoeg gehad hebben, lopen ze gewoon weg. Normaal heel handig, maar niet als ze de bak niet leeg eten :+ Cheetah kwam destijds wel heel mooi aan op de Basic Growth van Florian

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 14:04

Pas ook weer op met teveel eiwit.. :+ Ik wilde Latino ook wat voller voeren dus bedacht om luzerne bij te gaan geven. Die ging vervolgens als een idioot schuren en moest z'n manen afknippen. :')

Beter idee is het hooi te analyseren en dan een voedingsadvies ergens opvragen.

Overigens hoeft een hangbuik niet heel verkeerd te zijn, vanuit daar kan hij dan spieren gaan opbouwen. Ik denk dat je met de juiste training een heel eind komt. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 15:05

Dat denk ik ook. Mooi in balans gaan rijden (ik noem de naam van Leandra nog maar eens) en dan kan die boven lijn echt wel sterk verbeteren.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 15:07

Luzerne is wel een bekende waar het mis mee kan gaan idd.. De pony hier kan ook niet tegen luzerne, als die maar een hapje van de dames jat, staat ze al te schuren. Ik merk wel dat er verschil is tussen luzerne en luzerne. Ik had die ruwvoermix van Pavo: alle 3 schuren. Nu weer Florian, en nu schuren ze niet (oké, de pony wel, die kan er gewoon echt niet tegen)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 15:27

Dat is een vervelend bericht Tarzan, mijn inziens wel een vroege conclusie zonder wat extra onderzoek van de dierenarts.

Grondwerk kan ook prima helpen voor ontwikkeling van de bovenlijn, naast in balans rijden en op de juiste manier voeren.
Genoeg om te gaan bekijken en doen nog :j

Mijn instructrice had vandaag les. Ik heb sinds kort een pivo dus ik dacht ik ga die uitproberen. Hij heeft dus niet opgenomen -O-
Irritante is dat ik niet weet waar het aan ligt. Anyway vrijdag een nieuwe poging maar dan krijg ik zelf les.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 15:38

Klopt Ineke, maar na alles kwam het even als een hele harde klap in mijn gezicht, vandaar m’n reactie :)

Ik ga even het eea laten onderzoeken en uitzoeken en dan zien we wel verder. Zo niet dan gaan we gewoon lekker wat stapritjes buiten maken en hoeft hij verder niks.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 15:41

_Tarzan schreef:
Klopt Ineke, maar na alles kwam het even als een hele harde klap in mijn gezicht, vandaar m’n reactie :)

Ik ga even het eea laten onderzoeken en uitzoeken en dan zien we wel verder. Zo niet dan gaan we gewoon lekker wat stapritjes buiten maken en hoeft hij verder niks.

Dat snap ik echt wel, na het verlies van je vorige maatje wil je niet nogmaals misschien al snel afscheid nemen en in eerste instantie zie je dat al gelijk voor je.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 19:04

Mijn merrie gaat ook jeuken van Luzerne. Ik heb haar een tijd erwteneiwit isolaat bijgevoerd toen mijn hooi schraal bleek te zijn. Toen werd ze mooi vol op de bovenlijn. Een goede soeplepel per dag door haar slobber en ze zag er weer top uit.

Bestelde ik gewoon online bij bulk powders oid. Is voor humaan gebruik (kun je zelf ook eiwit shakes van maken, maar is smerig weet ik uit ervaring)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 19:21

Ik heb nu een goede doos dus ik ga deze week nog mijn hooi opsturen voor analyse :+ dan weten we hoe het er echt voor staat. Ik ga hem dit jaar bij vitalbix laten doen, die geven een precieze waarde en dan ga ik daar daarna meteen een advies aanvragen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 21:10

Ahh wat een verdrietig bericht Tarzan! Zou indd niet te snel conclusies trekken en toch kijken naar zijn bloed en voeding. Sterkte!

De foto's blijven gaaf Captain!

Wij gaan zondag verhuizen, ben benieuwd hoe hij reageert.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 07:51

Spannend Zonnebloem! Alvast veel succes.

Ik heb gisteren weer gereden, met de nieuwe tips van recht zitten en leunen op rechts zodat je recht zit. Hij springt niet meer weg sinds ik meer op rechts rij en echt met mijn zit rij. Heel bijzonder maar heel fijn!! :D ik heb vanavond nog 1 keer les en dan gaan we vrijdag naar Ermelo *\o/*

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 15:46

Wat gaat het hard hier!

manzano: Welkom en wat een mooie kleur!
Dorien66: Ook welkom, de aparte kleurtjes stromen binnen. En wat een mooie kudde om in op te mogen groeien!

Captain: Wauw! Wat een verschil heel veel meer body gekregen.
En dat "Jij bent mijn mens en niet van iemand anders is sowieso wel een Spaans ding volgens mij!" is wel typisch Spaans ja.

Twirrewyn: Heerlijk zo in dat water, heerlijk!

Robijntjah: Prachtige foto's!

_Tarzan: Wat een overwinning en wat blijft het toch een onwijs knap paard he! En wat een rotnieuws, jeetje!

Hier weinig nieuw, Hugo geniet volop van het lekkere weer.
We hebben nog wat gezwommen en gereden.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 07:56

Even een mega drukke week gehad, dus komende week ga ik de DA even bellen voor wat onderzoek.
Hopelijk komen we er dan achter wat hij precies onder de leden heeft waardoor hij opeens zo achteruit is gegaan.

Autumn, wat een super prestatie weer, komt helemaal goed met jullie in Ermelo :D
Leuk dat je lekker met hem kunt zwemmen keeyzie!

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 08:47

Wat heerlijk Keeyzie dat je hebt gezwommen, zo’n ervaring is dat hè met je paard!

Goed van je Tarzan, dat je een DA laat komen :j

:D we zijn gisteren aangekomen! Gaan zo richting stal en dan zadelen en dan begint het *\o/* zo lang naar uitgekeken! Nero doet t super, wel een beetje onwennig in het begin maar zodra ik op stal aankom komt ‘ie dravend naar me toe, hoe lief <3
Afbeelding

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 17:46

Tarzan. Goede beslissing om een DA te laten komen. Ga je ook bloed laten trekken?
Het kan ook zijn dat hij eindelijk zijn schild durft te laten zakken en daarom een flinke terugslag heeft. Maar we wachten mooi de DA af!

Autumnn wat een leuke foto. Volledige focus op jou <3

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 21:16

Aaah wat fijn Autumn, succes!
Ania, dat is precies wat er ook in mijn hoofd rondspookt. Zou het niet komen doordat hij eindelijk z’n rust heeft gevonden en niks meer moet, er geen al te gekke dingen van hem gevraagd worden, geen angst meer hoeft te hebben en hij echt op z’n plek is nu. Het zou mij bij hem niks verbazen in ieder geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 21:22

Verwijderd
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-04-24 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 21:44

Spannend zonnebloem, succes!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 21:48

Spannend, succes met de verhuizing Zonnebloem92

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 22:39

Succes met de verhuizing Zonnebloem!!

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 03:48

Hele dikke knuffel Tarzan, ik kan me voorstellen dat je er zo van bent geschrokken. Goed dat je verder onderzoek gaat laten doen (en ook zelf gaat doen wat betreft verdiepen in voeding etc)!
Nog een totaal ongerelateerde vraag, maar wat is jouw echte naam? Ik vind het altijd zo gek om je te noemen naar de naam van je overleden paardje, maar misschien wil je deze info wel helemaal niet delen en vind je het zelf niet erg, dan laten we het gewoon zo haha.

Succes met de verhuizing Zonnebloem! Laat je ons weten hoe het gaat?

Super fijn Autumn! Wat een kleine aanpassing al niet kan doen hè. Hoe ging het in Ermelo?

Met Neva gaat het eigenlijk allemaal wel zijn gangetje eigenlijk! Ze heeft echt wel wat maatjes in de kudde inmiddels en kan ook heerlijk fysiek contact met een aantal hebben. Op de vorige stal mocht ze niet bij de andere paarden in de buurt komen, ze renden allemaal van haar weg en ik denk dat ze dat niet snapte en dat het haar enorm frustreerde, waardoor ze ze op een gegeven moment ook ging wegjagen - zo'n vicieus cirkeltje. Heel fijn in ieder geval om te zien dat ze hier echt wel goed op haar plekje lijkt. Over een paar weken gaat Allurequus met ons meekijken wat betreft de kreupelheid/hoefbevangenheid en revalidatie. Ik merk dat ik vanuit de veearts echt niet voldoende begeleiding daarin krijg (misschien is het voor anderen wel voldoende hoor, maar ik blijf erg onzeker over een vaag "ja doe maar nu een week 15min per dag en dan een week 30min per dag, en dan per week 5 min draven erbij"). :7 Maar ze is dus echt goed ontspannen, de hengstigheid is nog wel kortdurend erg heftig, maar wel alweer minder heftig en niet meer zo lang. Dus al met al heel erg blij met het plekje en ook gewoon met haar <3 Met mij gaat het wat minder - privé gebeurt er enorm veel momenteel en daardoor erg sip en echt extreem vermoeid, dus ik moet mezelf af en toe echt een enorme schop onder mijn kont geven. :7 :7

Twirrewyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 18:41

Jeetje wat gaat het hier snel.
Tarzan ik hoop dat hij snel weer bij trekt. Nooit leuk om je paard zo te zien.

Zonnebloem hoe is de verhuizing gegaan?

Wat super Autumnn!

Jorinda wat fijn dat Neva het nu goed op haar plekje heeft. Wel minder dat je zelf zo moe bent. Pas in ieder geval goed op jezelf. Hopelijk komt je energie dan langzaam aan weer wat terug.

Dawn en ik gaan met stappen vooruit. Druk aan het oefenen voor onze eerste dressuur wedstrijd.
Hij heeft vorige week nog een behandeling gehad van de osteopaat omdat zijn heup scheef stond en hij zat vast in zijn rechterschouder. Gelukkig heeft de osteo alles weer recht gezet. We vermoeden dat hij een klap op zijn heup heeft gehad want er is ook wat onrust in de kudde omdat de kuddeleider op vakantie is met zijn baasje. Nu zijn het allemaal kleine kinderen bij elkaar wat natuurlijk best chaotisch is. Hopelijk is de rust snel terug gekeerd in de groep..

Afbeelding
Afbeelding

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 19:50

Goed dat je de osteo hebt laten komen Twirrewyn! Dat is zo belangrijk voor ze :o

Kan me goed voorstellen Jorinda dat je er zelf ook ff doorheen zit. Het is niet niks zo te lezen. Fijn dat Allurequus je gaat helpen, vind ik ook altijd prettig hoor, nog even een paar extra ogen.

In Ermelo gaat het super. Vandaag hebben we de heide-rit gehad <3 Nero keek zijn ogen uit en ik ook! Morgen gaan we weer richting huis en heeft hij lekker een paar dagen vrij. Zondag onderlinge wedstrijd en daarna ga ik zelf met vakantie dus heeft hij een paar weken vrij. Heeft hij wel verdiend na alle uitjes <3

Afbeelding
Afbeelding