Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Michelletjuh

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:40

wij hebben gisteren ook weer heel fijn kunnen rijden. Heb er al heel veel zin in en zeker als ik jullie allemaal zo hoor met de wedstrijden!
Afbeelding

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 12:45

Netjes pearl gefeliciteerd met je punten! Leuke fries!

Ziet er goed uit michelletjuh!

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:44

Thanks iedereen!
Vandaag 190 punten gereden en een 3e plek! Dus nu al weer 2 winspuntjes! ^^
Vooor mn gevoel ging t niet fijn, maar volgens de jury wel :')

racheeel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:37

Proficiat met je punten! Goed gedaan! Hele mooi fries ook!

Michelle gelukkig dat jullie weer zo fijn gaan. Hopen dat t nu zo blijft gaan, ziet er fijn uit.

Ik weet niet of ik het hier mag plaatsen anders haal ik het wel maar Dutch en ik doen mee aan het sponsorplan van startlijsten.nl en ik zou jullie willen vragen of jullie op ons willen stemmen.
https://www.startlijsten.nl/sponsorplan ... hta?page=8
Je krijgt ook nog een bevestigingsmail maar die kan in ongewenst terrecht komen. Alvast bedankt

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 22:20

Mooie foto's en super punten!!

Heb gisteren les gehad van M.onique de R.ijk van Atletische rijkunst.
Ben zelf al heel erg bezig met ontspanning en lengte in de hals en rug.
Kreeg hier best veel bevestiging dat we op een goede weg zitten (Euwe ging lekker met zijn neusje naar de grond) en kreeg aan het eind een cadeautje in de vorm van een heel fijn stukje galop!

Vrijdag avond weer wedstrijd, lekker vlakbij.

SteelStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 22:42

Hoi Hoi, ik zag je bericht voorbijkomen. leuk dat je aan Mocart denkt! wel even een correctie.. Mocart is geen barock pinto. Hij voert geen fries bloed. Mocart is een Zwaar Warmbloed. Inmiddels bij het bonte paarden stamboek en IHW goedgekeurd.

succes met het vinden van een gepaste hengst!

Mvg Mandy
Steel Stables

Woestein schreef:
Netjes Sababber!

Nog een half jaartje geduld dus Lauke!
Spannend!!

Even voor xPearl:
Vraag je goed af wat er met het veulen zal gebeuren, is het voor jezelf of ooit voor de verkoop.
Dekken met een afgekeurde Fries zorgt ervoor dat de nakomelingen niet veel waard en vaak lastig te verkopen zullen zijn.
Zeker in combinatie met een merrie welke geen vol papier heeft..
Gebruik je een Barock Pinto kijk dan naar een hengst welke 100% kans op bont geeft. (Mocart spreekt mij ook wel aan!)
Arabo Fries is ook wel leuk!
Of indien 100% kans op Appaloosa idd een spikkel Fries.
Als je voor een volle Fries zou gaan zou ik wel een stamboek hengst nemen.

Tietse is namelijk afgekeurd op nakomelingen, wel begreep ik van diverse dat het wel laatbloeiers kunnen zijn.
Als je een fok vaste lijn heb zou je een gok kunnen wagen...

Epke 474 geeft de volgende waardes bij het veulen:
Inteelt (berekend binnen 5 generaties): 2.34%
Inteelt (berekend binnen 6 generaties): 3.61%
Sinds 2014 wordt het inteeltpercentage niet alleen berekend binnen de gebruikelijke 5 generaties, maar ook binnen 6 generaties. Het inteeltpercentage binnen 5 generaties wordt voorlopig nog op het stamboekcertificaat van het veulen afgedrukt.
Het KFPS adviseert paringen te maken met een inteeltpercentage (binnen 6 generaties) van kleiner dan 5%.
Verwantschaps%:18% (hoe lager hoe gunstiger)
Geschatte fokwaarde: Rastype: 107 Bouw: 109 Beenwerk: 102 Stap: 108 Draf : 105

Dan is er nog Fabe 348, geeft vele sportpaarden.
Inteelt (berekend binnen 5 generaties): 0.98%
Inteelt (berekend binnen 6 generaties): 1.71%
Sinds 2014 wordt het inteeltpercentage niet alleen berekend binnen de gebruikelijke 5 generaties, maar ook binnen 6 generaties. Het inteeltpercentage binnen 5 generaties wordt voorlopig nog op het stamboekcertificaat van het veulen afgedrukt.
Het KFPS adviseert paringen te maken met een inteeltpercentage (binnen 6 generaties) van kleiner dan 5%.
Verwantschaps%:17.1% (hoe lager hoe gunstiger)
Geschatte fokwaarde: Rastype: 105 Bouw: 106 Beenwerk: 99 Stap: 105 Draf : 103

Van Thorben 466 hoor ik ook positieve verhalen.
Inteelt (berekend binnen 5 generaties): 0.98%
Inteelt (berekend binnen 6 generaties): 2.15%
Verwantschaps%:17.4% (hoe lager hoe gunstiger)
Geschatte fokwaarde: Rastype: 104 Bouw: 105 Beenwerk: 102 Stap: 107 Draf : 103

Hoe is het veulen van Jisse?
Gekozen hengst: Jisse 433
Inteelt (berekend binnen 5 generaties): 1.95%
Inteelt (berekend binnen 6 generaties): 3.22%
Verwantschaps%:17.6% (hoe lager hoe gunstiger)
Geschatte fokwaarde: Rastype: 103 Bouw: 105 Beenwerk: 101 Stap: 108 Draf : 106

En de combi met Beart:
Gekozen hengst: Beart 411
Inteelt (berekend binnen 5 generaties): 3.13%
Inteelt (berekend binnen 6 generaties): 4.2%
Verwantschaps%:18.3% (hoe lager hoe gunstiger)
Geschatte fokwaarde: Rastype: 104 Bouw: 108 Beenwerk: 102 Stap: 111 Draf : 105

En Hessel:
Gekozen hengst: Hessel 480
Inteelt (berekend binnen 5 generaties): 2.54%
Inteelt (berekend binnen 6 generaties): 3.76%
Verwantschaps%:17.5% (hoe lager hoe gunstiger)
Geschatte fokwaarde: Rastype: 104 Bouw: 109 Beenwerk: 102 Stap: 106 Draf : 105

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 09:43

Gefeliciteerd met je punten pearl! Lekker zo door gaan dus! ;)

Ziet er goed uit Michelle, die wedstrijden komen vast goed! :)

DemiHendriks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:24

xPearl schreef:
Thanks iedereen!

Toevallig ik had het andersom proef ging super goed ze zat zelfs in de goede galop en reageerde mooi op been en ze was ook niet zo sloom. Jury zag dat anders =(

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 12:06

yke_lover schreef:
xPearl schreef:
Thanks iedereen!

Toevallig ik had het andersom proef ging super goed ze zat zelfs in de goede galop en reageerde mooi op been en ze was ook niet zo sloom. Jury zag dat anders =(

Ahh.. Balen! Gewoon lekker blijven trainen! :)

Ik heb deze keer wat meer gereden. Alleen werd Xira daar wat meer gespannen van, waardoor ik zelf ook niet fijn kon rijden. Ik zat dr niet fijn op en ging niet meer goed op de bordjes rijden.. Dus dat werkt nu nog niet echt voor ons, haha. Ik ga op wedstrijden gewoon op save rijden, en tijdens de lessen gewoon veel oefenen met het meer rijden :j

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 13:16

Dankjulliewel! Deze week de galop er maar eens bij pakken. Krijgen we het misschien weer wat warmer van, want hoorde dat het gaat vriezen! :brr:

xpearl dat herken ik wel, bij de oefenwedstrijdjes die ik gedaan heb kon ik ook niet er meer aan gaan rijden nog dan kwam er nog te veel spanning. In training lukt het al wel en probeerde het dan bij het inrijden op wedstrijd iets meer te doen om te kijken of ik haar dan rustig kan houden. Als dat niet lukt ging ik weer op save verder :Y) Anders word ze zo heet en kan ze niet meer normaal stappen, maar draaft ze steeds aan.. Dus bij mij worden de eerste paar wedstrijdjes ook op save gereden ;)

Balen yke_lover, Was je het ook niet eens met je protocol? Je mag ook altijd na afloop aan de jury vragen he. Soms wil dat nog wel eens nuttig zijn :j Volgende keer beter! En dan hopen op een jury die ziet wat jij voelt!

DemiHendriks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:41

Nou yke deed de middenstap super goed staat er meer verruimen en door al het enthousiasme van mij en de voorlezer vergeten wat we moesten doen maar we hebben wel gelachen haha maar daarom was is iets fe laat bij B om van hand veranderen en werd het meer een Sje maar daar had ik dus een 6 terwijl ik voor een andere van hand veranderen wat mooi strak was ook een 6 beetje raar maarjah volgende keer beter nu uitzieken =( ben helaas ziek geworden

Touscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 20:40

Hallo allemaal.
Ik kom jullie om advies vragen. Volgende maand lijkt het dan toch echt te gaan gebeuren. Starten met de fries van mijn vriend. Natuurlijk nog niet helemaal het gevoel dat we er klaar voor zijn, maar we proberen het gewoon. Nu zit ik nog met een praktisch probleempje. Paardlief heeft een behoorlijk volle bos manen waar ik nog de ideale wedstrijdlook voor zoek. Ik zou het liefst rijden met een hengstenvlecht, dat vind ik het mooiste plaatje geven. Maar die is zo zwaar dat het met rijden gaat zakken. Iemand tips om dit op te lossen?

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:22

Twee hengsten vlechten maken?

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 22:16

Gewoon super strak vlechten en eventueel wat haar mousse gebruiken daardoor word het vaak ook steviger en worden de manen stroever :)

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 22:51

Onderhands vlechten en goed strak... Zo bleven dikke manen van 1,20 ook goed zitten... Vlecht was dikker als een vuist en manenkam hing slap, maar die vlecht ging nergens heen haha

En vooraan en achteraan klinere plukjes erbij pakken.. Ik begin met kleinere plukken, dan in midden waar manen het dikste zijn ook dikkeren plukken en dan eindig ik weer met kleine plukjes. Denk dat dat ook heel belangrijk is voor de stevigheid

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 00:06

Iedereen is hier lekker bezig zo te lezen, hier nog een dag of 2 met metacam stappen en dan van het weekend eens kijken of ze weer rad loopt. Ik hoop het zo, ze barst van de energie maar is nog zo braaf.

Ik heb het inspiratie logboek gekocht van paard en lifestyle, hier iemand die daar ook mee werkt?
Heb hem nu nog niet kunnen gebruiken vanwege de blessure maar heb er zin in!

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 10:24

Babette schreef:
Iedereen is hier lekker bezig zo te lezen, hier nog een dag of 2 met metacam stappen en dan van het weekend eens kijken of ze weer rad loopt. Ik hoop het zo, ze barst van de energie maar is nog zo braaf.

Ik heb het inspiratie logboek gekocht van paard en lifestyle, hier iemand die daar ook mee werkt?
Heb hem nu nog niet kunnen gebruiken vanwege de blessure maar heb er zin in!

Zou fijn zijn als ze weer in beweging kan idd! Zeker met de kou kan ze haar energie misschien lekker kwijt? :)

Wij hebben vorige week ook dat boek gekocht. Al wel wat dingetjes in gezet, maar moeten nog beginnen met het trainingsschema en het wedstrijdschema. Het ziet er wel allemaal overzichtelijk en handig uit!

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 10:28

Kennen jullie het rijden met een soort ketting met belletjes eraan? Is voor minder afleiding en ritme. Wij dachten laten we dat eens proberen... Dus de eigenaar een mooie ketting geknutseld en om gedaan.. Ze hield zich de hele tijd zo enorm in en ik mocht mn benen weer niet aanleggen of ze begon te bokken. Dus ik dacht neeee ze heeft weer ergens last van en pijn! Maar wat blijkt.. ze vond die ketting nogal vervelend blijkbaar. We haalden hem af en konden gewoon weer verder rijden alsof er niks aan de hand was. Ze laat nu iig goed weten als er iets niet naar haar zin is :')

Touscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 14:04

Haha wat een grappige oplossing om je paard voorwaartser te krijgen. Misschien dat het bij sommige paarden wel lukt.

Zondag een dubbele vlecht geprobeerd.
Onderste is een gewone en bovenste een onderhandse.
Afbeelding
Na het rijden:
Afbeelding

Misschien toch nog strakker proberen te vlechten dan?
Het houd alleen ontzettend lastig vast die dikke plukken!

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 14:41

Wauw wat een bos manen!!! <3 Lastig hoor.. bij mij zakt ie na het het rijden ook wel, maar niet zoveel. Maar die van mij heeft ook niet zoveel haar, mocht ik willen!

En vlechten met pekdraad ertussen of ijzerdraad? :P

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 14:49

En laatste stuk veel kleinere plukken pakken!

En bij onderhands vlechten, bij welke pluk doe je de nieuwe pluk? Bovenste of onderste? Doe je m bij de onderste leunt het gewicht erop ipv dat het eraan hangt. Dat helpt ook veel.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 14:53

Ik doe ook wel eens rubberhandschoentjes aan, van die goedkope van de action. Heb het idee dat je daarmee ook wat meer grip hebt en ze dus strakker kunt vlechten :)

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:20

Mooi gedaan Touscha!
Alleen zie je al op de eerste foto dat hij op het hoogste en dikste punt zeg maar niet echt strak, in ieder geval niet strak genoeg zit

Misschien wat om de manen naar beide kanten te verdelen, dan aan beide kanten een hengstenvlecht of zelfs als het nog te dik is, aan beide kanten een dubbele hengstenvlecht

Ik heb nu zelf ook een hengstenvlecht aan beide kanten gemaakt, vind dat wel leuk en zie ik precies even veel nek aan beide kanten :D

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:23

Netjes touscha! Misschien met draad er in idd! Ik krijg het niet eens zo mooi :p

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:44

Schuimversteviging erin doen helpt ook en goed Letten op evenredige plukken.