Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Woestein schreef:Netjes Sababber!
Nog een half jaartje geduld dus Lauke!
Spannend!!
Even voor xPearl:
Vraag je goed af wat er met het veulen zal gebeuren, is het voor jezelf of ooit voor de verkoop.
Dekken met een afgekeurde Fries zorgt ervoor dat de nakomelingen niet veel waard en vaak lastig te verkopen zullen zijn.
Zeker in combinatie met een merrie welke geen vol papier heeft..
Gebruik je een Barock Pinto kijk dan naar een hengst welke 100% kans op bont geeft. (Mocart spreekt mij ook wel aan!)
Arabo Fries is ook wel leuk!
Of indien 100% kans op Appaloosa idd een spikkel Fries.
Als je voor een volle Fries zou gaan zou ik wel een stamboek hengst nemen.
Tietse is namelijk afgekeurd op nakomelingen, wel begreep ik van diverse dat het wel laatbloeiers kunnen zijn.
Als je een fok vaste lijn heb zou je een gok kunnen wagen...
Epke 474 geeft de volgende waardes bij het veulen:
Inteelt (berekend binnen 5 generaties): 2.34%
Inteelt (berekend binnen 6 generaties): 3.61%
Sinds 2014 wordt het inteeltpercentage niet alleen berekend binnen de gebruikelijke 5 generaties, maar ook binnen 6 generaties. Het inteeltpercentage binnen 5 generaties wordt voorlopig nog op het stamboekcertificaat van het veulen afgedrukt.
Het KFPS adviseert paringen te maken met een inteeltpercentage (binnen 6 generaties) van kleiner dan 5%.
Verwantschaps%:18% (hoe lager hoe gunstiger)
Geschatte fokwaarde: Rastype: 107 Bouw: 109 Beenwerk: 102 Stap: 108 Draf : 105
Dan is er nog Fabe 348, geeft vele sportpaarden.
Inteelt (berekend binnen 5 generaties): 0.98%
Inteelt (berekend binnen 6 generaties): 1.71%
Sinds 2014 wordt het inteeltpercentage niet alleen berekend binnen de gebruikelijke 5 generaties, maar ook binnen 6 generaties. Het inteeltpercentage binnen 5 generaties wordt voorlopig nog op het stamboekcertificaat van het veulen afgedrukt.
Het KFPS adviseert paringen te maken met een inteeltpercentage (binnen 6 generaties) van kleiner dan 5%.
Verwantschaps%:17.1% (hoe lager hoe gunstiger)
Geschatte fokwaarde: Rastype: 105 Bouw: 106 Beenwerk: 99 Stap: 105 Draf : 103
Van Thorben 466 hoor ik ook positieve verhalen.
Inteelt (berekend binnen 5 generaties): 0.98%
Inteelt (berekend binnen 6 generaties): 2.15%
Verwantschaps%:17.4% (hoe lager hoe gunstiger)
Geschatte fokwaarde: Rastype: 104 Bouw: 105 Beenwerk: 102 Stap: 107 Draf : 103
Hoe is het veulen van Jisse?
Gekozen hengst: Jisse 433
Inteelt (berekend binnen 5 generaties): 1.95%
Inteelt (berekend binnen 6 generaties): 3.22%
Verwantschaps%:17.6% (hoe lager hoe gunstiger)
Geschatte fokwaarde: Rastype: 103 Bouw: 105 Beenwerk: 101 Stap: 108 Draf : 106
En de combi met Beart:
Gekozen hengst: Beart 411
Inteelt (berekend binnen 5 generaties): 3.13%
Inteelt (berekend binnen 6 generaties): 4.2%
Verwantschaps%:18.3% (hoe lager hoe gunstiger)
Geschatte fokwaarde: Rastype: 104 Bouw: 108 Beenwerk: 102 Stap: 111 Draf : 105
En Hessel:
Gekozen hengst: Hessel 480
Inteelt (berekend binnen 5 generaties): 2.54%
Inteelt (berekend binnen 6 generaties): 3.76%
Verwantschaps%:17.5% (hoe lager hoe gunstiger)
Geschatte fokwaarde: Rastype: 104 Bouw: 109 Beenwerk: 102 Stap: 106 Draf : 105
xPearl schreef:Thanks iedereen!
Vandaag 190 punten gereden en een 3e plek! Dus nu al weer 2 winspuntjes! ^^
Vooor mn gevoel ging t niet fijn, maar volgens de jury wel
yke_lover schreef:xPearl schreef:Thanks iedereen!
Vandaag 190 punten gereden en een 3e plek! Dus nu al weer 2 winspuntjes! ^^
Vooor mn gevoel ging t niet fijn, maar volgens de jury wel
Toevallig ik had het andersom proef ging super goed ze zat zelfs in de goede galop en reageerde mooi op been en ze was ook niet zo sloom. Jury zag dat anders =(
Babette schreef:Iedereen is hier lekker bezig zo te lezen, hier nog een dag of 2 met metacam stappen en dan van het weekend eens kijken of ze weer rad loopt. Ik hoop het zo, ze barst van de energie maar is nog zo braaf.
Ik heb het inspiratie logboek gekocht van paard en lifestyle, hier iemand die daar ook mee werkt?
Heb hem nu nog niet kunnen gebruiken vanwege de blessure maar heb er zin in!