[HK]BPL5 In volle vaart kletsen we door over het Barok Paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 14:07

Robijntjah schreef:
Teken zijn vies :=

Wat ik hoor uit mijn omgeving zijn er veel pre's met eigenaardigheden :+ Maar goed ik hou daar wel van :)

Ik houd daar zeker ook van, maar het moet voor het paard wel nog veilig blijven ;)

Wat heeft Mo eigenlijk meegemaakt als ik mag vragen?

Anoniem

Re: [HK]BPL5 In volle vaart kletsen we door over het Barok Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 14:12

Pb ik vanavond ff over :)

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 14:25

Ohhh foto weg -O- Wel ontzettend naar zeg dat ze zo lelijk doen nu..

Toevallig had ik pas een voorval met Tamme met zo een paniekreactie. Nuchtere Fries... We waren net een flinke rit weggeweest en waren bijna thuis, ik dacht: doe nog even een galopje. Is een lang pad naast de weg, waar bijna nooit een auto rijdt. Was al laat, dus donker. Hij sprong superbraaf in een handgalopje aan en ineens uit 't niets springt ie met 4 poten de lucht in en geeft een trap naar achter. Toen ie neer kwam ging hij er gelijk als een raket vandoor!!!! Echt bizar gewoon, nooit geweten dat hij zó snel kon!! Maar ik had ook gelijk niks meer te zeggen met m'n bitje, kon 'm gewoon niet meer stoppen. Was gelukkig een lang pad, dus ik dacht, tegen het einde is hij het wel zat en anders is daar een huis met een hek, zet ik hem daar wel stil tegen ofzoo.. Omtrekken gaat niet, of we komen op 't asfalt en glijden uit, of we komen in de sloot.. In de tussentijd bedacht ik om maar domweg 'hooooooo maar' te gaan zeggen :') Normaal reageert hij altijd op 'ho', dan staat hij gelijk stil.. En nu! Wonder boven wonder, reageerde ie er uiteindelijk ook op! :P Toen ie wat langzamer ging kon ik hem met 't bitje weer gewoon terugkrijgen.

Maar, waar dat gedrag ineens vandaan kwam?!! Ik vermoed m'n zadel.... Hij schuift ontzéttend naar rechts, al een flinke tijd, maar de laatste tijd is het heel erg, en ik denk dat hij er nu echt flink last van krijgt. Ik rijd nu ook met mijn westernzadel. Maar het lijkt mij best wel een reactie voor een paard dat last heeft zijn rug/zadel....

Is beetje lang verhaal geworden :')

Lijkt me echt een heel leuk boek trouwens!!! Wat is de schrijver en titel?! Wil me toch ook wat meer focussen op grondwerk met Tamme..

Babeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 14:29

Dat zal ook wel even schrikken zijn, wel grappig dat 'ie gewoon op 'hoo' reageerde. :P Gelukkig is er niets ernstig gebeurt ofzo! :)

Maritelisab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 14:30

Ik ben een tijdje even afwezig geweest met reageren, druk met school, paard en werk. Maar wil nu toch even reageren, over het in paniek raken van pre's. Jerez is er namelijk 1.

Toen hij bij ons op stal kwam staan was alles wat je aan zijn rechterkant deed eng. Zodra je een klopje wilde geven aan de rechterkant vloog hij van je weg. Dit was zowel als je erop zat of als je er naast stond.
Voor longeren was hij ook bang. Zodra er iemand in het midden ging staan ging hij als een idioot rennen om van je weg te komen, dit ging dan gepaard met vallen en tegen de bakrand aan knallen. Je kon serieus zijn hele rug van boven zien zo schuin ging hij de bak door.
Tijdens het rijden of los staan in de bak idd het horen van het geluid van de zweep al genoeg voor hem om in paniek er van door te gaan. Dit betekend dus dat als iemand zijn eigen paard een tik geeft, Jerez de reactie geeft door in te krimpen of er vandoor te gaan.
Het laatste paniekerige zit hem in op stal staan. Overdag kan je gewoon voor zijn stal komen staan, want dan komt hij gezellig bij je. Maar zodra het donker gaat worden en je doet dit staat hij achterin zn stal te trillen. Hij drukt zich dan helemaal tegen de achterwand aan om zo ver mogelijk van de deur te zijn.
Door vertrouwen is het meeste al afgenomen. Longeren doe ik niet meer. Enkel los en om me heen laten lopen met gebruik van een clicker dus als hij het goed doet word hij beloond. Rijden met zweep kan ook en hij schrikt niet meer van het geluid van andermans gebruik. Een enkele keer bij een tik die dichtbij is krimpt hij nog in.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 14:48

Ahhhh dat klinkt echt heel sneu Borah... -O- Wat een angst zal ie hebben.. :(:)

Hihi ja Babeau, ik vond het ook wel opmerkelijk en had 't niet verwacht :') Maar was er wel blij mee!

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 18:31

O dat zijn behoorlijke reacties van Jerez!
Chim reageert ook wel heel erg op zweep-geluiden van anderen ja...

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 19:04

Heftig zeg, van Jerez! Maar zo te horen is hij al een heel eind met jou gekomen, super!

En Tamme dus ook lekker bezig geweest! Gelukkig dat ie uiteindelijk toch reageerde en terug kwam.

Fiëla kan ook wel heftig reageren merkte ik vandaag, vlucht een beetje. Maar dat is normaal met dingen die ze niet kent, ze is nog zo jong, merk dat ze echt tijd nodig heeft voor bepaalde dingen.

Het papier van Sterre maakt mij verder ook niks uit, een kruising is het toch, en als ik ooit een veulen zou willen fokken zou dat toch voor mezelf zijn. Maar ik zou het leuk vinden om te weten wat voor hengst haar vader is. Een Fries moet het eigenlijk wel zijn. Van de moeder weet ik ook vrijwel niks, en van Sterre haar verleden nog minder. Jammer vind ik dat hoor..

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 19:35

Zo hij reageert inderdaad erg heftig! Wel fijn dat je het hem mogelijk maakt om er niet steeds mee geconfronteerd te worden. Camée reageert trouwens wel heel heftig op een longeerzweep, dus daar gisteren maar even The Friendly Game mee gedaan en dat ging al na 10 minuten heel veel beter.

Utopia: Bedoel je mijn boek? Die is van Richard Maxwell, titel 'Optimaal Paarden Trainen' Ik heb het boek net uitgeleend aan iemand op stal en die is ook enthousiast. Het leest heel makkelijk weg en er staan leuke lijstjes en oefeningen in die ook duidelijk worden omschreven met een foto erbij.

Wat een reactie van Tamme zeg, ik kan me wel vinden in het pad dat je noemt en dat je daar wel vaker rijdt en aangezien Camée's remmen het nog niet altijd optimaal doen zie ik het wel gebeuren dat mij dit ook een keer gaat overkomen :o

Ze is toen ze 6 was beleerd onder het zadel en voor de wagen en daarna tot nu (13 jaar) eigenlijk alleen maar voor de wagen gezet. Dus galop is niet haar sterkste punt, ik heb het eerst in de bak geprobeerd maar ik kreeg er alleen een gestrekte draf uit. Dus 2 weken geleden maar het zandpad op gereden tussen onze wei en stallen door en het toen maar geprobeerd. Nu weet ik de knopjes een beetje maar ze moet wel echt worden doorgereden, ze is eenmaal in galop ook haast niet te houden. Maar doordat ze altijd voor de wagen stond reageert ze heel goed op stem, dus ook dat herken ik!

Cherell bah, die teken! Onze kat had er laatst 2 in korte tijd, ik moest ze allebei zelf weghalen en ze waren al aardig groot :r

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 21:22

Wat een reacties zeg ( terwijl ze toch als redelijk koel omschreven worden).
Maar ik denk dat mensen zelf ook een hoop kunnen doen ...

Als een veulen al veel gewent is heb je er later profijt van , maar een ouder paard ... Ja daar kun je alleen proberen te corizeren ...

Hou op schei uit :') die teken ... Ik krab zelfs in m'n slaap ( als ik uberhoupt slaap) :+

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 23:20

Ah bah, slaap lekker....

Paard van veulen af aan is fijn ja :)
Paard corrigeren is lastig, dat heb ik zeker in de afgelopen 14 maanden erg gemerkt. Maar wat je er voor terug krijgt is ook mooi. Al is dat niet altijd te verwezenlijken denk ik. Soms is er zoveel misdaan door mensenhanden... En paarden met een nare achtergrond zullen toch hun dingen houden. Maakt ze soms denk ik speciaal, maar het zou toch mooi zijn als je de trauma's weg kon nemen

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 00:08

Haha grappig Posh dat het zo herkenbaar is in Camee (blijf het ook een gave naam vinden :D ). Hopelijk werkt de 'hoooo' knop bij jou dan ook net zo goed :P Wel een uitdaging om haar weer goed voor elkaar te krijgen onder het zadel dan, leukkkkk!! :D :D
En bedoelde idd jouw boek. Jammer dat je niet in de buurt woont. Had hem ook wel willen lenen :P Zal eens kijken of hij op internet te vinden is, ben binnenkort jarig 8-)

Ja ik heb wel respect voor jou hoor Martine, dat je zoveel geduld met gave Sterre hebt. Ze verdient het, maar dan moet ze maar wel net het goede baasje treffen. En zij heeft dat geluk gehad :D

Maritelisab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 00:47

Ik denk inderdaad in Jerez zijn geval dat het door toe doen van mensen komt. Een paard is van nature niet zo aangelegd lijkt mij.

Ik krijg hem nu wel snel uit zijn paniek-moment. Van de week stond hij los met twee shetlanders van een vriendin van mij. Die shetjes liepen nauwelijks vooruit dus ze had de zweep er even bij gepakt. Bij het geluid van het zwiepen, ging Jerez de bak door. Door hem te roepen ligt zijn focus weer bij mij en hij is ook netjes naar me toe gekomen. Waarna ik hem beloond heb. Heb hem daarna even bij mij laten staan, terwijl die vriendin der shetjes rond liet rennen en door de aandacht van mijn kant aan hem, keek hij niet meer op van de zweep. Dit had in het begin nooit gekund, dus er zit wel vooruitgang in :)

Het liefst zoek ik niet de confrontatie op. Hij keert echt in zichzelf zodra dit gebeurt en ik ben als de dood dat hij weer onderuit gaat of wat dan ook door zijn paniek.

Babeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 19:01

Kom juist van bij de paarden, had weer eens met Fuerza, ging echt super! :)
Binnenkort maar eens een buitenritje proberen! :D

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 19:52

Zo als jullie je ervaringen beschrijven herken ik wel met mijn fries toen der tijd.

Die schrok van bladeren die vielen.. Maar als ze ervandoor ging zat er geen rem meer op. Ze bokte niet, maar bleef echt in een bizar hoog tempo lopen dat niet uit te zitten was. Wij dachten komt door het zadel, 3 keer een nieuw zadel gekocht.. Paar keer de hekken van heel dichtbij gezien. Totdat ik er 1 cm naast lag.. Toen is ze weg gegaan. Het lichaam zat niet goed in elkaar.

Mijn paard daarna was zo relaxt. In het begin schrok ik nog overal van en keek ik naar hem als hij achter mij liep en zag je hem echt kijken van... Weirdo haha. Dat heeft bij mij ook heel veel rust terug gebracht. Durf nu weer meer te rijden en weer naar buiten te gaan. Zelf normaal uit de weide halen was al een verademing.
Heb hem 2 jaar gehad, wilde verder de sport in maar dat kon niet helaas...

Nu hopen dat dat met het volgende paardje wel kan.

Overigens! Maandag is de keuring van ons nieuwe paard. Het is een lang verhaal geworden, maar uiteindelijk is het goed gekomen. :D

Babeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 19:56

Spannend Duijfje! Ik duim alvast mee voor een goed resultaat! :D

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:00

Oeh , duimen dat die kanjer met jou mee kan :P

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 21:27

Voor diegene die hem gemist hadden.. This is the beauty :D
6,5 jaar
1,61-1,62
Nu nog hengst
Een schimpie :D

Afbeelding

Heb er ook een film van maar dat is van de eerste keer... en dat zie je nogal in mijn manier van rijden :')

Babeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 21:30

Wat een prachtpaard is het! Daar ga je heel erg veel plezier aan beleven denk ik!
Hoe is zijn karakter? :)

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 21:38

Net zo mooi als de buitenkant :)

Zeer vriendelijk en open. Naar andere paarden ook. Helemaal niet kijkerig naar merries en andere Hengsten of vlaggen of auto's.

De eerste keer was hij wel beter aan het been dan de laatste keer. Maar het schijnt dat hij de laatste keer in die week niet veel gelopen had.
Maar erg gevoelig aan de hulpen, 1 pink aan je buitenteugel en je staat stil. Beetje binnenbeen en je rijd de bak uit zeg maar haha.

Laatste keer stormde het ook nog is.. Maar hij was hier heel koel onder, terwijl ik met mijn kwpn dan wel een flink schip eronder had zitten haha. Maar hij is helemaal leuk.
Kan niet wachten. Wil ook graag met hem starten. Maar daar neem ik de tijd voor.
Eerst maar goed keuren.

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 22:31

Dank je wel Natasja, dat is een mooi compliment.. :oo

Leuk Duijfje! Het is te hopen dat ie goedgekeurd wordt maandag! Klinkt wel als een fijn paard om mee te rijden!

Babeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 22:34

Klinkt als een superfijn paard!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 20:10

Ohhhh leuk zeg!! :):) Ga duimen voor je dat hij goedgekeurd wordt. Zou het wel leuk vinden om hem vaker tegen te komen in ons topic! :P

Hihi Martine :D

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 20:30

Hoop ik ook Natasja ( even in je profiel gespiekt) :)
Als hij goed gekeurd is zal ik nog een foto plaatsen :D
En als hij aankomt... en als we les hebben... en ... :j

Babeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 20:38

Duijfje schreef:
Hoop ik ook Natasja ( even in je profiel gespiekt) :)
Als hij goed gekeurd is zal ik nog een foto plaatsen :D
En als hij aankomt... en als we les hebben... en ... :j

We verwachten elke dag een fotospam hoor! :D