Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Michelletjuh

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:12

Wat een goede punten Rachel!! Rijd je al officiele? anders snel maar eens starten :j

Voor degene die dit weekend op wedstrijd gaan heel veel succes!!

Over het doorzitten en lichtrijden kan ik niet veel zeggen.. Ik moet alles nog lichtrijden al vind ik het doorzitten ook wel fijner hoor ;)

Ik heb nu inmiddels al weer 3 keer gereden. Maar we beginnen echt wel weer van voor af aan dus toch maar ons debuut plannen eind februari. Ze is in bespiering rap achteruit gegaan en dat merken we nu heel goed. Ze mist nog veel kracht en gaat dan al snel te diep lopen en vind het lastig om achter weer mee te nemen. Dus we bouwen langzaam op. Ook worden alle afspraken in discussie getrokken, fijn een merrie :Y) :+ Eerst het stuur weg en nu er weer op. 2e keer de rem foetsie en vandaag het gas haha.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:20

Jenny al naar gebit laten kijken kan me niet voorstellen dat het Door je doorzitten komt. En anders toch wat meer focus leggen op lichtrijden en dan volte openen sluiten.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:30

lastig Jenny, ik heb juist dat het doorzitten problemen geeft in de aanleuning, al wordt dat steeds minder gelukkig.
Ik zou vooral eens heel goed proberen te gaan voelen wat je precies doet en dat gaan vergelijken met wat je tijdens het lichtzijden doet. Misschien dat je tijdens het doorzitten wel iets meer druk hebt in de hand, of juist niet. En zo gaan zoeken naar hele kleine verschillen en uittesten als je wat gevonden hebt.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:43

Laura1982 schreef:
Jenny al naar gebit laten kijken kan me niet voorstellen dat het Door je doorzitten komt. En anders toch wat meer focus leggen op lichtrijden en dan volte openen sluiten.

gebit is in februari weer aan de beurt, gebeurd elk jaar. maar denk niet dat het daar aan ligt. het heeft met houding ergens te maken. los vast en los vast contact aan de mond door het lichtrijden. handen misschien onrustiger of hoog en laag. weet niet zo goed

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:44

Lauke schreef:
lastig Jenny, ik heb juist dat het doorzitten problemen geeft in de aanleuning, al wordt dat steeds minder gelukkig.
Ik zou vooral eens heel goed proberen te gaan voelen wat je precies doet en dat gaan vergelijken met wat je tijdens het lichtzijden doet. Misschien dat je tijdens het doorzitten wel iets meer druk hebt in de hand, of juist niet. En zo gaan zoeken naar hele kleine verschillen en uittesten als je wat gevonden hebt.

ga vanavond eens extra voelen thnx

racheeel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 19:11

Michelletjuh, ik start idd al officieel. Eind indoorseizoen of het outdoorseizoen ga ik over naar het L1 :)

Dankjulliewel allemaal!! Ben ook super trots.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:08

gebit is in februari weer aan de beurt, gebeurd elk jaar. maar denk niet dat het daar aan ligt. het heeft met houding ergens te maken. los vast en los vast contact aan de mond door het lichtrijden. handen misschien onrustiger of hoog en laag. weet niet zo goed[/quote]

Ja misschien een te onrustige verbinding. Ind wat lauke zegt wat doe je anders dan met doorzitten.
Misschien heeft ze toch ergens een scherp haakje wat niet lekker voelt. Hebben ze normaal veel werk aan haar gebit?
Anders eens aan pauline vragen misschien kan zij het verklaren. Of hou je haar teveel vast ket doorzitten en vind ze die steun wel prettig.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 00:50

Nee nooit veel werk aan gaat gebit. Met doorzitten is zr licht in de hand en met lichtrijden juist niet. Heb vanavond gereden. Ging wel beter, maar duurde lang. In stap en galop heeft ze het niet. In draf leunt ze teveel op mijn hand. Heb haar steeds los gelaten en op eigen benen laten lopen. Van de week maar extra aandachts aanbesteden.

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 14:29

Jenny_S schreef:
Ook van mij aan jullie de beste wensen.

doelen dit jaar: L2 uitrijden en vooral genieten.

Wel heb ik een probleem waar jullie mij misschien mee kan helpen. Nu ik bijna alles doorzit begin ik problemen te krijgen met lichtrijden. Paard valt wat uit elkaar en vind moeilijk haar hoofdhouding een fijne stabiele plek te geven. Ik moet straks nog een selectie in het L1 doen en daarbij moet ik bijna alles lichtrijden en dit geeft nu problemen. ze gaat vasthouden in de kaak/mond en heb dan geen stuur meer omdat ze dan probeerd haar onderhals er op te zetten. Ze overigens vorige maand lichamelijk helemaal gecontroleerd, dus daar ligt het niet aan. breng ik haar nu zo erg uit balans met lichtrijden?
thnx voor het meedenken. hebben ook een paar weken geen les gehad ivm feestdagen etc, hopelijk is het een fase.

Heb dit ook wel een beetje gehad, bij mijn vorige instructrice deed ik veel doorzitten en bij mijn instructrice erna moest ik juist weer veel gaan licht rijden omdat ik ook nog maar in de B startte.
Doorzitten had ik ze juist fijn en met licht rijden niet.

Zou toch echt heeeel veel afwisselen, doorzitten en weer licht rijden en dat echt continue afwisselen.
T is ook een stukje gewenning en vind ze het misschien nu raar dat je weer gaat licht rijden.
En indd probeer goed op te letten of je misschien onbewust iets anders doet, misschien handig om je anders te laten filmen?

Mijn doel voor dit jaar is de L1 uitrijden en L2 met winst te worden :)

DemiHendriks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 23:00

Eerlijk waar ik weet niet wat Yke heeft. Pff vandaag hadden we weer een rodeo =( alleen maar bokken en bokken niet normaal dit. Ik weet niet wat ze heeft maar het is niet normaal. Ze heeft dit echt nooit eerder gedaan laatste tijd bokt ze wel veel maar vandaag was het wel erg. Kan ook geen peubergedrag zijn want ze is al 16. Morgen maar FF zien hoe het dan gaat

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 23:33

Tanden? Rug? Verkeerd zadel?
paard gaat niet zomaar rodeo doen.. zou t eerst medisch uitsluiten! :)

DemiHendriks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 00:38

xPearl schreef:
Tanden? Rug? Verkeerd zadel?
paard gaat niet zomaar rodeo doen.. zou t eerst medisch uitsluiten! :)

Tanden kan het niet zijn we zijn laatst nog naar de tandarts geweest ik laat binnenkort de zadelmaker naar laten kijken tenminste dat wil ik moet ik FF kijken wanneer het voor mij ook rustig is. Ze kan ook energie te veel hebben hoor we zullen zien hoe het morgen gaat

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:11

yke_lover, luister goed naar je paard! Laat goed naar het zadel kijken en voel op de rug of ze een warme plek heeft. Bokt ze ook met longeren? Of alleen met rijden? Hoe reageert ze met aansingelen? Die van ons begon ook met bokken om aan te geven dat er iets was en dat werd ook steeds erger.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:28

Werkt je tandarts handmatig of elektrisch?

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:30

Ik zou idd even kijken hoe ze op alles reageert & of ze t met longeren ook doet. en ik zou gewoon de zadelmaker etc laten komen ;).
Ze doen niet voor niks zo (:

DemiHendriks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:31

Michelletjuh schreef:
yke_lover, luister goed naar je paard! Laat goed naar het zadel kijken en voel op de rug of ze een warme plek heeft. Bokt ze ook met longeren? Of alleen met rijden? Hoe reageert ze met aansingelen? Die van ons begon ook met bokken om aan te geven dat er iets was en dat werd ook steeds erger.

Ze bokt ook met longeren maar dan minder erg. Aansingelen vind ze ook niet leuk hoofd in de lucht wil naar je bijten of bijt in het hek =( ik vermoet ook wel dat het zadel is dus vandaag maar overleggen voor de zadelmaker yke is namelijk niet van mij en ik kan niet zo maar even beslissen wat we er aan kunnen doen

DemiHendriks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:33

KarinvdM schreef:

Wat bedoel je daarmee haha ze ging eerst helemaal met haar hand in haar mond en daarna met zo'n Slijpding kleine haakjes verwijderen soort slijptol als ik het goed heb

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:40

Ik heb sinds begin augustus 2015 ook een fries. Normaal start ik hem dit voorjaar in de dressuur. Doordat ik altijd L2 gereden heb ben ik wel verplicht hem in de L1 te starten. Ik ben nu dus volop aan het oefenen. Bijkomstig nadeel voor mij is dat mijn fries maar net de 1m55 haalt en dat wordt in Belgie dus ook afgestraft. Met mijn vorige (bwp) dressuurpaard werd ik hier regelmatig op afgestraft. Deze was maar 1m57. Ik heb met mijn fries al wel een endurance gewonnen en heb ook al eens een jumping mee gedaan.

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:08

yke_lover schreef:
Michelletjuh schreef:

Ze bokt ook met longeren maar dan minder erg. Aansingelen vind ze ook niet leuk hoofd in de lucht wil naar je bijten of bijt in het hek =( ik vermoet ook wel dat het zadel is dus vandaag maar overleggen voor de zadelmaker yke is namelijk niet van mij en ik kan niet zo maar even beslissen wat we er aan kunnen doen

Klinkt erg bekend. :j Kan idd het zadel zijn die niet meer goed ligt en als dat het niet is zal de eigenaar de rug eens na moeten laten kijken. Door een niet goed passend zadel kunnen ze problemen in de rug krijgen en van die pijn krijg je ook het aansingel probleem. Dat was bij ons ook zo.. Hoop dat het bij jullie meevalt en het alleen het zadel is!

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:11

Lightninggg schreef:
Ik heb sinds begin augustus 2015 ook een fries. Normaal start ik hem dit voorjaar in de dressuur. Doordat ik altijd L2 gereden heb ben ik wel verplicht hem in de L1 te starten. Ik ben nu dus volop aan het oefenen. Bijkomstig nadeel voor mij is dat mijn fries maar net de 1m55 haalt en dat wordt in Belgie dus ook afgestraft. Met mijn vorige (bwp) dressuurpaard werd ik hier regelmatig op afgestraft. Deze was maar 1m57. Ik heb met mijn fries al wel een endurance gewonnen en heb ook al eens een jumping mee gedaan.

Leuk!! Nog een fries die het springen leuk vind :P Waarom word dat bij jullie zo afgestraft dan? Wat merk je dan? Hier valt dat wel mee volgens mij. Heb hiervoor ook met een tuiger x nrps pony gestart tussen de paarden en merkte er niet veel van.

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:29

Bij mijn bwp'er was het voornamelijk bij ex aequo. Dan werd er bij mij een puntje af getrokken zodat het andere (grotere) paard voor mij kwam te staan. Ook tijdens het inrijden werd ik maar raar bekeken met mijn kleintje. In Belgie is het niet toegestaan om met een pony tussen de paarden te starten en een kleiner paard wordt dan dikwijls raar bekeken. Mijn fries lijkt overigens kleiner dan 1m55, onze pony van 1m48 toont meer paard dan hem, dus die rare blikken ga ik met hem ook hebben.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:43

yke_lover schreef:
KarinvdM schreef:
Wat bedoel je daarmee haha ze ging eerst helemaal met haar hand in haar mond en daarna met zo'n Slijpding kleine haakjes verwijderen soort slijptol als ik het goed heb

Een slijptol is elektrisch.
Maar de kiezen achterin, wordt dat met de hand met een vijl gedaan of ook elektrisch?

DemiHendriks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:00

dat deed ze ook elektrisch

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 16:30

yke, als het zadel niet is uiteindelijk en ook niets medisch kan het gewoon ook gewoon gedrag zijn. ik weet niet hoe oud ze is?? ben je ondertussen de leiding kwijt geraakt??

DemiHendriks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:42

Jenny_S schreef:
yke, als het zadel niet is uiteindelijk en ook niets medisch kan het gewoon ook gewoon gedrag zijn. ik weet niet hoe oud ze is?? ben je ondertussen de leiding kwijt geraakt??

Ze is al 16 het kan dus ook geen pubergedrag zijn. Ik heb altijd nog de leiding over haar =)