Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:35

iEmmaaa schreef:
Beste wensen voor 2016 allemaal!

Hier niet echt doelen, maar kan niet wachten tot Klasien haar baby er straks is! :) daarna weer lekker op pakken... Moet toch wel bekennen dat ik het rijden meer mis dan ik had verwacht, nu al 2,5 maand niet meer op een paard gezeten :')

Waarom ben je helemaal gestopt met rijden dan?

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 20:07

Lauke schreef:
iEmmaaa schreef:
Beste wensen voor 2016 allemaal!

Hier niet echt doelen, maar kan niet wachten tot Klasien haar baby er straks is! :) daarna weer lekker op pakken... Moet toch wel bekennen dat ik het rijden meer mis dan ik had verwacht, nu al 2,5 maand niet meer op een paard gezeten :')

Waarom ben je helemaal gestopt met rijden dan?

Toen ze ongeveer 3 maanden drachtig was kreeg ze einschuss (2 dagen voor de Hippiade >;) )Dit viel haar zo zwaar dat ze nauwelijks herstelde. Ik heb haar toen het over was nog een heel klein beetje opgepakt, maar ze was al haar conditie verloren en bouwde het heel slecht op. Daarnaast zat ze ook gewoon helemaal niet lekker in haar vel en kreeg na een paar weken opnieuw einschuss... Toen maar besloten haar met super vervroegd zwangerschapsverlof te laten gaan, dit heeft haar gelukkig heel goed gedaan. Ze knapte een stuk beter op en werd gelukkig ook qua humeur en karakter weer haar oude zelf :) .

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 21:09

Ah vandaar. Wat een tegenslag! Fijn dat ze er zo van opgeknapt is. :)
Hou je haar verder nog wel wat in beweging? Hoe soepeler en hoe beter haar conditie is hoe makkelijker de bevalling zal verlopen meestal. Althans dat is mijn ervaring. Al is het soms ook wel lastig. Als ze niet willen en aangeven dat t niet meer gaat houdt het op natuurlijk.

Ik hoop met je mee dat er straks een mooi en gezond veulen naast staat!

DemiHendriks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 22:22

xPearl schreef:
Haha ahh, komt goed Emma! Je krijgt er (hopelijk) wat moois voor terug! ^^

Ik hoop dit jaar wel L1 te gaan starten. Maar moet kijken hoe t gaat. Ben nog niet officieel gestart, haha

Bereid je maar voor Ingrid!! Iemand die ik ken heeft er 5 jaar over gedaan om uit de B te komen. En ik hoorde ook van iemand dat als je een jaar hebt wedstrijd rijd en met 1 jaar sowieso al 1 winstpunt hebt gehaald dat dat heel netjes is. Je komt vast ook wel friezen haters tegen als Jury maar ik hoop het niet voor je;)

xPearl

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 22:27

5 jaar? Holy. Als ik er meer dan n jaar over zou doen zou k stoppen :')

hoor van meer mensen dat ze nog geen echte friezenhaters er tussen hebben gehad, en ik hoop dat k er ook geen last van heb! Haha
Maar ben benieuwd.. Als ze zo op wedstrijd loopt als thuis, moet t goedkomen.. haha

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 22:33

yke_lover schreef:
xPearl schreef:
Haha ahh, komt goed Emma! Je krijgt er (hopelijk) wat moois voor terug! ^^

Ik hoop dit jaar wel L1 te gaan starten. Maar moet kijken hoe t gaat. Ben nog niet officieel gestart, haha

Bereid je maar voor Ingrid!! Iemand die ik ken heeft er 5 jaar over gedaan om uit de B te komen. En ik hoorde ook van iemand dat als je een jaar hebt wedstrijd rijd en met 1 jaar sowieso al 1 winstpunt hebt gehaald dat dat heel netjes is. Je komt vast ook wel friezen haters tegen als Jury maar ik hoop het niet voor je;)

Als je er zo lang over doet heb je de basis gewoon nog niet voor elkaar en gestart terwijl je er nog niet klaar voor bent. Een puntje in de B is echt wel haalbaar hoor. Denk dat dit meer met zelfreflectie te maken heeft en wat je voorstelling is van een winstpunt in de B

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 22:42

Ja idd.. De basis zit er bij Xira wel goed in. Natuurlijk zijn er verbeterpuntjes. Vooral de galop is nog niet goed.
Op wedstrijd is t voor ons beide nog lastig. Zij heeft 2/3 wedstrijden gelopen, en ik nog nooit officieel. Maar komt vast wel goed. Als we zo door gaan ! ^^

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 22:57

xPearl schreef:
Ja idd.. De basis zit er bij Xira wel goed in. Natuurlijk zijn er verbeterpuntjes. Vooral de galop is nog niet goed.
Op wedstrijd is t voor ons beide nog lastig. Zij heeft 2/3 wedstrijden gelopen, en ik nog nooit officieel. Maar komt vast wel goed. Als we zo door gaan ! ^^

ach niet alles hoeft natuurlijk in 1x perfect.
Bij mij was destijds de galop ook niet top. we gingen nogal hard en de overgangen terug viel ze compleet uit elkaar :Y) Maar kon best die 180 rijden en vrij constant :)

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 23:00

Nouja, ik ga voor 180 of hoger! Haha
BB had ik 193, haha

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 23:15

Lauke schreef:
Hou je haar verder nog wel wat in beweging? Hoe soepeler en hoe beter haar conditie is hoe makkelijker de bevalling zal verlopen meestal. Althans dat is mijn ervaring. Al is het soms ook wel lastig. Als ze niet willen en aangeven dat t niet meer gaat houdt het op natuurlijk.

Ze gaat elke ochtend een half uur in de stapmolen en daarna de rest van de dag lekker in het weiland met haar vriendje (de fries van mijn stalbaas). Dus ze kan zelf bepalen hoe veel ze wil doen :)

Als je er vijf jaar over doet om de B uit te rijden zou ik toch wat gaan twijfelen aan je rij kunsten om het zacht uit te drukken :')
In het begin is er toch vaak wat spanning van beide kanten dus niet gelijk winst rijden is echt geen ramp, maar vijf jaar is wel redelijk de maximum :+

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 23:24

Ah top! Beetje stappen is indd wel goed voor ze. Ik ging de laatste weken altijd een stuk lopen. Rijden werd m niet meer dus dan maar zo :)

Komt vast goed met de punten! Miss de eerste keren indd niet maar als de kop er af is gaat t vaak al beter. Al heb ik nu miss nog wel meer zenuwen dan vroeger :')
Maar dat komt denk ik ook doordat mensen om me heen inmiddels wat hogere verwachtingen hebben dan in de B :=

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 23:34

hannelover schreef:
is euwe dan een hengst?! :=

edit: lees net op je profiel dat hij ruin is laat maar :') was een beetje dom :Y) :+

ik hoop hanne ook nog een keer mee te kunnen nemen naar een keuring om haar in het normale stamboek bij te laten schrijven

ze staat nu nog in het veulenstamboek

Euwe is idd ruin :D
Mocht hij goed genoeg zijn om naar de keuring te gaan dan gaan we voor de ster.... om zo zijn moeder postuum preferent te maken...
Maar dan moet er nog wel het 1 en ander verbeteren :)

DemiHendriks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 01:03

Ja iemand zei dat 5 jaar... vind ik zelf ook wel erg lang haha ik hoop 10 januari mijn eerste winstpunt te halen het zit hem meestal in de rechtergalop die doet ze altijd verkeerd. Soms gekruist maar het is een gelukstreffer als ze goed zit en dat kost haar ook veel moeite als die goed zit =( zielig om te zien. Maar we komen er wel ik doe het rustig op mijn tempo zolang we maar omhoog gaan en Yke en ik plezier in hebben =)

racheeel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 14:33

Woestein, wat leuk dat je Euwe aan een keuring wil laten meedoen. Ik heb met Dutch dat ook gedaan :)

Hier ook wat doelen, maar die worden toch meestal bijgesteld

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 20:41

Nou, ben benieuwd! 2 wedstrijden aankomend weekend in Zuidwolde! Haha. Dacht dat ik alleen zaterdag hoefde, maar sta ook voor zondag. Nouja, moooooi! Hahaa

En ik moet zondag gelijk na jou Demi, haha! Dus dan kan k je nog zien ^^

DemiHendriks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 20:48

xPearl schreef:
Nou, ben benieuwd! 2 wedstrijden aankomend weekend in Zuidwolde! Haha. Dacht dat ik alleen zaterdag hoefde, maar sta ook voor zondag. Nouja, moooooi! Hahaa

En ik moet zondag gelijk na jou Demi, haha! Dus dan kan k je nog zien ^^

Zo die Startlijst staat er snel op!! Ik ga gelijk FF kijken

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 20:50

Haha jaa! Ik vond het ook al snel!
Maar wel lekker :)

DemiHendriks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 21:12

xPearl schreef:
Haha jaa! Ik vond het ook al snel!
Maar wel lekker :)

Jaa ik heb er zin in =) ik moet alleen beter worden anders kan ik niet trainen

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 21:21

Oh inderdaad! Ik heb woensdag weer les, dus dat is wel mooi voor de wedstrijd! Haha

DemiHendriks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 21:30

xPearl schreef:
Oh inderdaad! Ik heb woensdag weer les, dus dat is wel mooi voor de wedstrijd! Haha

Leukleuk ik Donderdag hahah

racheeel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 06:46

Alvast succes dames!

Ik heb een hele fijne (oefen)wedstrijd gehad gister. Was tevens voor de clubkampioenschappen en aangezien ik 2e geselecteerd stond, hebben we maar meegedaan.
Met resultaat, 2e prijs met 203 punten en een 9 op het protocol! En omdat nr 1 niet meedeed voor de clubkampioenschappen werden we ook clubkampioen!
Verder zijn we ook een L1 gestart om te kijken hoe we dat zouden doen, weer een 2e prijs met 195 punten :)

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 09:14

Super Rachel! Gefeliciteerd!

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:11

Lauke schreef:

Is ook mijn ervaring!
Heb vorig jaar tot 2 weken voor de bevalling gewoon nog gereden en gegaloppeerd :=
Ze had er nog geen moeite mee, wilde die week erna gaan afbouwen en niet meer galopperen.
Veulen was er ook iets van 3 weken te vroeg.

Maar doordat ik ze vlak voor de bevallig gewoon nog gereden heb had ik ze ook vrij snel na de bevalling weer fijn en op conditie.

Gefeliciteerd Rachel! Dat zijn nog eens mooie punten!

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:20

Heb dat inderdaad ook wel eens gehad. Veulen was een maand te vroeg, dus had tot een paar dagen van te voren nog gereden :Y)
maar vorige keer dacht ik dat ze wel weer vroeg zou zijn en ze gaf ook wel aan minder te willen, dus eerder gestopt dan normaal. Had echt langer door moeten gaan toen, veulen liet nog 2 maanden op zich wachten :x en daarna idd meer moeite met oppakken en ze had behoorlijk wat bestiering verloren helaas. Maarja soms is t niet anders. Als ze aangeven niet meer te willen of kunnen, dan heb je weinig keuze.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:46

Ook van mij aan jullie de beste wensen.

doelen dit jaar: L2 uitrijden en vooral genieten.

Wel heb ik een probleem waar jullie mij misschien mee kan helpen. Nu ik bijna alles doorzit begin ik problemen te krijgen met lichtrijden. Paard valt wat uit elkaar en vind moeilijk haar hoofdhouding een fijne stabiele plek te geven. Ik moet straks nog een selectie in het L1 doen en daarbij moet ik bijna alles lichtrijden en dit geeft nu problemen. ze gaat vasthouden in de kaak/mond en heb dan geen stuur meer omdat ze dan probeerd haar onderhals er op te zetten. Ze overigens vorige maand lichamelijk helemaal gecontroleerd, dus daar ligt het niet aan. breng ik haar nu zo erg uit balans met lichtrijden?
thnx voor het meedenken. hebben ook een paar weken geen les gehad ivm feestdagen etc, hopelijk is het een fase.