Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 13:06

Tuurlijk is het kort door de bocht.... ik kan lezen en schrijven met m'n merrie. Maar ze kan wel miepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 13:16

Verwijderd
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-04-24 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 14:27

Idd...kort door de bocht, elk paard is weer anders.
Ik vind t jammer dat er vele vooroordelen zijn over merries.
Vaak is er een rede voor dat een merrie bepaald gedrag laat zien en is t aan de eigenaar om er naar te luisteren wat het is
En ja, sommige dingen zijn karakter, maar dat geld net zo goed voor ruinen en hengsten

Ik vind merries vaak heerlijk duidelijk

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 14:58

Rianne1807 schreef:
Ik vind t jammer dat er vele vooroordelen zijn over merries.
Vaak is er een rede voor dat een merrie bepaald gedrag laat zien en is t aan de eigenaar om er naar te luisteren wat het is
En ja, sommige dingen zijn karakter, maar dat geld net zo goed voor ruinen en hengsten
Ik vind merries vaak heerlijk duidelijk

Eens!!! :j

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 15:52

Ik wou eigenlijk een warmbloed ruin ... :')
Maar ik ben nu toch wel héél erg blij met mijn spaanse merrie!
Ik vind haar heerlijk, ze is duidelijk, heeft een sterke eigen wil, maar ik vind haar ook ongelooflijk betrouwbaar.
Het laatste jaar heb ik echt het gevoel dat ze door vuur zou gaan voor mij (nadat ze wel even luidop heeft gevraagd van "ben je daar wel heel zeker van?" :') )
Ik heb nog nooit zo'n intense band gehad met een paard, maar ze is natuurlijk ook mijn eerste eigen paard, dus heb ook weinig vergelijkingsmateriaal.

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 15:58

Dat begrijp ik goed jenara.
De paarden waar ik de sterkste band mee heb of heb gehad, waren merries.

Ik hou er van, het duidelijke, eerlijke en soms ook even confronterend naar jezelf, dat je echt even je eigen aandeel in het geheel moet bekijken en daar dus veel van leert.
Naar mijn mening, als je een merrie echt kan lezen en aan kan voelen wat er is of als er iets niet pluis is, dan kan je er mee lezen en schrijven.
Je krijgt terug wat je geeft.
Ik heb ruinen gehad, maar die haalden t niet bij de merries.
Overigens geen vooroordelen over ruinen, maar ze passen niet bij mij.
Ben echt een merrie mens

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 16:02

Er zijn nou eenmaal verschillen..... sommige mensen hebben meer met merries en anderen meer met ruinen. En ja daar krijg je soms wat vooroordelen van. Maar is allemaal niet zo'n ramp toch. Gewoon lekker paard kopen dat bij je past.
Ik heb er eigenlijk nooit naar gekeken toen ik op zoek was naar een paard. Alleen een hengst was geen optie.
Ben nu dan bij een ruin uitgekomen, maar bij een volgende zoektocht maakt het me weer niks uit hoor.

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 16:10

Nee hoor, absoluut geen ramp.
Het is juist maar goed ook dat er verschillen zijn.
Ieder kiest een dier dat bij hem of haar past.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 17:07

Zoveel mensen, zoveel wensen :)

Maar wel leuk ergens om te lezen hoe mensen zo'n specifieke voorkeur ontwikkelen!

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 17:46

Jenara schreef:
Zoveel mensen, zoveel wensen :)

Maar wel leuk ergens om te lezen hoe mensen zo'n specifieke voorkeur ontwikkelen!

Eens :)

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 18:02

Ik wilde eigenlijk ook (weer) een merrie, maar toch uiteindelijk een ruin gekocht. Ik wilde een merrie vanwege het karakter, dat specifieke jij-bent-mijn-baas-en-niet-van-iemand-anders. Maar nu ik een ruin heb… ik merk dat ze toch wat chiller zijn, en toch is Nero ook wel heel erg op mij gericht. Ik denk eerlijk dat het echt per paard verschilt en niet zozeer per geslacht :o

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 18:04

Jij bent mijn mens en niet van iemand anders is sowieso wel een Spaans ding volgens mij! :j

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 19:31

Captain schreef:
Jij bent mijn mens en niet van iemand anders is sowieso wel een Spaans ding volgens mij! :j

Nou… die Trakehner waar ik het eerder over had, had dat ook heel sterk. Net als haar moeder :D

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 10:50

Zeker kort door de bocht, maar toch zou ik altijd liever voor een ruin/hengst gaan dan voor een merrie :Y)
Alle merries die ik zo ken zijn echt zuurpruimen :=

Zonnebloem92, dat bijten is denk ik echt dominantie en geen hengsten ding.
Jenara, hahaha goed gelukt die warmbloed ruin :') Je eerste paard is en blijft de beste! Hoe gek ik nu ook met Fuego ben, zo'n band als met m'n vorige paard ga ik nooit meer krijgen, hij was gewoon speciaal en zal dat ook altijd blijven!

Autumn, Fuego is mega op mij gericht, hij is echt niet zo relax als een ander hem vast heeft :+
Gelukkig wel niet meer zo panisch als in het begin maar toch merk je dat hij echt aan mij hangt :=
M'n vriend die echt niet bang is en zelf altijd paarden heeft gehad bedenkt zich ook wel 3x voordat hij Fuego z'n (achter)benen optilt :') _O-

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 10:54

Bijten is zeker wel een hengstending hoor.. :') Hengsten zijn heel druk met hun mond. Latino kan ook af en toe het nog proberen, en die is alles behalve dominant.. Is gewoon hun manier van spelen. :j

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 10:58

Oh, hier doen ze het alle drie niet, dus herken het totaal niet haha!
De mini heeft het wel eens geprobeerd maar meteen zo'n mep gekregen dat hij zich het wel bedenkt :') (Heb een kind rondlopen dus wil duidelijk zijn wat wel en niet mag).

Ik heb sinds een week steeds aardappelen in m'n wei liggen, wei ligt naast een moestuin.
Vanmorgen een meneer gevraagd wie de aardappels overgooit en hij was het zelf haha! Heb hem toch vriendelijk gevraagd het niet meer te doen omdat ze er doodziek van kunnen worden, meneer was zich van geen kwaad bewust maar zou het niet meer doen gelukkig := Altijd vervelend als mensen het goed menen door je paarden iets te voeren :=

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 11:02

Mijn eerste paard was een ruin en die moest altijd zichzelf meenemen ( halstertouw of ketting vasthouden :') )
Hij kon ook wel gewoon meelopen uiteraard, maar het liefst deed hij dat. Altijd druk met zijn mond. Niet bijten naar mensen overigens, dat heb ik hem goed duidelijk gemaakt met opvoeden.

Hij was wel een meester in dingen losmaken / open krijgen.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 11:15

Ooohja mijn vorige paard, ruin, maakte ook altijd alle knopen los :') Beet nooit maar was wel altijd met het touw bezig inderdaad hahaha!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 11:37

1x had hij het gepresteerd om zijn box open te krijgen ( klip met schuif en daarbovenop nog een veiligheidsklip ) en toen vond ik hem s’ochtends in de hooischuur helemaal aan de andere kant van het terrein… en niet gewoon. Nee hij was bovenop de grote strobalen gesprongen á denk 1,5 meter hoog of iets hoger nog en lag daar languit op te slapen :Z :')

Zo jammer dat ik daar geen foto van heb.

Diezelfde dag nog zat er nog een extra beveiliging op zijn box _O-

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 12:09

Hahaha ja je hebt er portretten bij.
Ik hou dr wel van, al is t soms in de praktijk erg lastig.

Kira hangt ook enorm aan mij, ze is echt mn maatje, geweldig dier.

Inmiddels 3 weken aan het revalideren, vanmorgen kwam de dierenarts, die ook manueel therapeut is kira los maken.
Ze zei dat er al verbetering was, ik merkte t ook al wel maar twijfel dan weer zo aan mezelf _-:(
Maar zoals t er nu naar uit ziet, hoe ze het oppakt allemaal is de kans zeer groot dat ze over een tijd toch weer te rijden is.

Ik ben echt mega mega blij **\O/**

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 12:19

Wat een goed nieuws Rianne! :D

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 12:37

Wat fijn Rianne, dat is iets om naar uit te kijken +:)+

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 13:21

Oh wat een fijn nieuws! *\o/* Ik duim voor een verder voorspoedig herstel en dat je er snel weer eens op mag!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 15:07

wat fijn rianne!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 16:21

Wat fijn Rianne!

Ik denk dat het ook vooral speelsheid is bij hem. Hij is natuurlijk nog maar net 5 ook en heeft de neiging om overal in te happen. Het is net een puppy.
Merk het ook wel met het bit, is er continu mee op aan het knabbelen eigenlijk en schuimt vaak behoorlijk.
Maar irritant is het soms wel haha.

Ik moet echt weer eens wat foto's van hem maken, maar ben vaak alleen en denk er ook niet aan.