Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

iEmmaaa

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 09:00

Oh dan moet het vast goed komen met de training en concoursen ;)

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 09:02

Haha ik ben niet echt een wereldwonder met rijden, dus heel fijn dat zij dan misschien wel meer aanleg heeft.
Dan trekt ze mij er wel doorheen :+

racheeel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 10:13

Welkom babette, mooie fries!
Heb even in je profiel gespiekt en zie dat je ook een stafford hebt <3

Splinterz, proficiat met je punten! Jullie gaan echt goed!

Suusenmelvin, fijn dat je nieuwe paardje zo goed gaat.

Dutch is weer helemaal de oude, loopt super. Gister hem weer geschoren, moet morgen alleen de benen nog doen. Doe hem altijd in 2x aangezien mn rug het niet aan kan om hem in 1x te doen.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 11:15

Babette wat een knapperd!
Rachel wat fijn dat het weer goed gaat.

Sanet klopt helemaal wat je zegt over bloedlijn en afstammelingen ieder paard heeft iets unieks (ggelukkig maar anders wordt het zo saai)

Masi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 15:07

xPearl schreef:
Is Doaitsen niet die fries die een een 'kreukel in zn hasses' (Beetje koekkoek) heeft, net als sommige nakomelingen?
Of heb ik nou de verkeerde hengst voor me? En anders.. sorry dat ik je paard beledig, haha.

Hoorde dat er zo'n hengst was die van die rotnakomelingen gaf?

Mijn ruin is een nakomeling van Doaitsen. Is geen makkelijke onder het zadel, maar hij heeft geen kronkel in zijn hoofd haha...

Ik heb ook vaak gehoord dat nakomelingen van Doaitsen niet de makkelijkste zijn.
Ken ook verhalen van Doaitsen zelf dat je denkt, oeps! Mijn instructeur zit/zat in die kringen en had een paar beste verhalen.
Die van mij heeft alleen het kijkerige van hem.
Verder is het een heerlijk paard!

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 16:46

Degene die Euwe beleerd heeft was nogal duidelijk over Doaitsen en zijn nakomelingen :')
Hij heeft trouwens in zijn moederlijn een Hb merrie waarvan de afstamming niet bekent is.
Wie weet komt het daar wel van..

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 21:14

Pieter Wijbenga koopt ook geen Doaitsen meer aan. Behalve kleinkinderen dan hihi.

Arme Imme zit flink onder de schimmel. ZE had al een paar hele kleine korstjes toen ze kwam, maar het is echt enorm snel uitgebreid. Het hoofdstel kan niet meer om en er zitten nu ook al plekjes onder haar zadel. Hopen dat de Imaverol snel gaat werken. Volgens de DA komt het door een lage weerstand en een verhuizing erbij maakt het niet beter. Nu staat ze sinds eergister ook al wat te hoesten en vandaag een aardige snotneus na het ' werken' (lees: Lekker even de benen strekken). Heeft één van jullie iets bij voor de weerstand? Ik las laatst ook eens over iemand die Yakult bij gaf... Zoiets?
Laatst bijgewerkt door Suusenmalvin op 17-12-15 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 21:35

Msm of drainage compositum van groene os.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 09:27

Klasien krijgt elke dag Health boost van pavo.

Pas wel op met schimmel, je moet alles maar dan ook echt alles desinfecteren. Het verspreid zich razendsnel, ook naar andere paarden. Dus niet samen in de wei laten lopen oid, zodra je imme aanraakt eerst je handen goed wassen voordat je een ander weer aan raakt. Al je borstels schoonmaken en desinfecteren, al je tuig en ga zo maar door. Als er ergens een restje achterblijft kom je er niet van af.

Klasien heeft er helaas ook last van gehad nadat er een nieuwkomer met schimmel op stal kwam en iemand vrolijk alle paarden gingen aaien.

Wat trouwens (in mijn geval) beter werkte als imaverol is voetschimmel crème van de kruidvat. Gewoon op de plekjes smeren elke dag en alles verdween een stuk sneller dan met die ellendige imaverol.

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 11:28

racheeel_ schreef:
Heb even in je profiel gespiekt en zie dat je ook een stafford hebt <3

Ja heerlijke beesten he, alleen niet meer bij mij helaas na een vervelende relatiebreuk 2,5 jaar geleden.

Ik gaf mijn oudje in oktober een vitaminespuit en dan tot aan het voorjaar voerde ik opkikker bij van
de paardendrogist.

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 11:56

Oh schimmel is echt niet fijn!! Dat verspreid zich idd snel als iemand niet oplet en niet goed zn handen wast.. Maar je kunt het volgens mij ook best snel weer weg krijgen die plekjes als je er consequent in bent om alles te ontsmetten.

Bij ons is gisteren Hans de haas geweest om even naar het zadel te kijken zonder dat we erop gingen. Nou hadden we nog niks gezegd en hij greep gelijk naar haar rug en voelde bij haar schoft.. Nou dwars door de pijnstilling heen liet ze toch wel even merken dat ze daar pijn had. Hij ging verder voelen en ook bij het borstbeen was het hetzelfde. Wat blijkt, hij zegt dat ze bij het borstbeen spierknopen kan hebben. Vandaar ook dat ze zo boos word op het aanraken bij de singelplek en dat ze de schoftlift niet wil maken. Wij het verhaal van de osteo verteld, zegt ie ja dat heb ik ondertussen al vaker gezien beschadigde ruggen door osteos. ;( Er zijn zelfs osteos die met soort hamers op ruggen 'slaan' niet normaal toch?! We gaan nu iemand laten komen die het spierprobleem op kan lossen en dan hebben we er echt alles aan gedaan lijkt me :+ Zadel was scheef en als we de equiscan mogen geloven is die nu weer recht.

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:58

Ik heb afgelopen zomer een fysio bij Carolien gehad die met een soort dry-needling werkt. Zij had ook spierknopen in de hals- en borstspieren en door daar een lange dunne naald in te steken wordt de gespannen spier ontladen. Echt een superfijne behandeling en heel duidelijk verschil te merken na de behandeling.

DemiHendriks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 14:18

hoihoi!!
Ik had een vraagje :)
Ik heb aanstaande zondag en volgende week zondag weer een concour
maar hoe doen jullie de manen? In een hengstenvlecht,knotten of gewoon los? en hoelang zijn de manen ongeveer dan?
Ik rij het liefst met een hengstenvlecht (vind ik wat netter uitzien) en anders krijg ik hele dikke grote knotten wat ik niet mooi vind haha
maar mijn hengstenvlecht zakt altijd uit :( vooral als ze net de trailer opgaat |(
Iemand tips? :)

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 14:20

hengstenvlecht, kleine plukjes pakken en onderhands vlechten. Of, als het wil, manen over de lengte in tweeën delen en net als bij een staartvlecht elke keer van de zijkant pakken... dat vind ik stiekem het allermooiste hihi

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 14:22

Caro_MarjaH schreef:
Ik heb afgelopen zomer een fysio bij Carolien gehad die met een soort dry-needling werkt. Zij had ook spierknopen in de hals- en borstspieren en door daar een lange dunne naald in te steken wordt de gespannen spier ontladen. Echt een superfijne behandeling en heel duidelijk verschil te merken na de behandeling.

Ja dry needling idd! Ben benieuwd! Duurt het herstel dan lang of valt dat mee?

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 14:25

yke_lover schreef:
hoihoi!!
maar hoe doen jullie de manen? In een hengstenvlecht,knotten of gewoon los? en hoelang zijn de manen ongeveer dan?
Ik rij het liefst met een hengstenvlecht (vind ik wat netter uitzien) en anders krijg ik hele dikke grote knotten wat ik niet mooi vind haha
maar mijn hengstenvlecht zakt altijd uit :( vooral als ze net de trailer opgaat |(

Schuimversteviging en wat haarlak doen wonderen. En heel veel plezier op de wedstrijd!

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 14:26

Bij ons zijn de eigenaar en eigenaresse ook niet weg van Doaitsen, die hebben ze ook liever niet :=

Balen Suus, hopen dat het snel over gaat.

Voor de gene die uit de buurt van Rotterdam komen, Babette en Hannelover?
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater

yke_lover, ik doe altijd een hengstenvlecht maar mijn merrie heeft dan ook manen van 1.20 m :)
Doe je er antiklit van te voren in? Als je dat wel doet, kan je het beter niet doen daar word het zachter van en glijd het makkelijker uit

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 14:30

Hey Demi!

Ik doe Xira haar manen in een stakke hengstenvlecht. Vind die lange manen knotten niet mooi + alleen vlechten ook niet.
Je kan ook mousse voor mensenhaar gebruiken om het mooi te vlechten & evt haarlak er in spuiten! dan blijft het mooi stevig :)

en anders; Als er volgende week zondag genoeg tijd tussen ons inzit, kan ik Yke op de wedstrijd wel voor je vlechten? Ls het je niet lukt?

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 14:35

Alleen dry needling los zou ik niet aanraden (vanuit mijn humane fysio opleiding) Wel in combi met oefeningen.
Met triggerpoints werken geeft heel leuk effect, maar het is alleen losmaken. Een triggerpoint ontstaat door een verkeerd bewegingspatroon. Als dat bewegingspatroon dus niet veranderd dan zal de triggerpoint weer terugkomen.
Het verhelpen van een triggerpoint kan helpen bij de therapie, maar is alleen een hulpmiddel en geen oplossing.
Zo werkt het iig bij mensen. Ik neem aan dat het bij paarden niet heel anders zal zijn. Correct me if im wrong.

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 14:55

Michelletjuh schreef:
Caro_MarjaH schreef:

Ja dry needling idd! Ben benieuwd! Duurt het herstel dan lang of valt dat mee?

De fysio die ik erbij heb gehad heeft eerst het paard helemaal gecontroleerd, daarna eerst de atlas recht gezet. Vervolgens gekeken welke spieren problemen geven en die behandeld. Ik mocht daarna 2 dagen niks doen, toen weer longeren en daarna weer rijden. Toen hij aan het begin van de behandeling een pijnlijk spier aanraakte reageerde ze echt heel boos en aan het einde van de behandeling stond ze helemaal heerlijk relaxed te soezen. Een herhaalbehandeling is na een maand geweest, daarna ieder half jaar controle.

DemiHendriks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 14:55

Laura1982 schreef:
yke_lover schreef:
hoihoi!!

Schuimversteviging en wat haarlak doen wonderen. En heel veel plezier op de wedstrijd!

Dankjewel!! ik doe er sowieso mousse in maar probeer haarlak ook wel kijken hoe dat gaat :)

DemiHendriks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 14:56

Estherr__1 schreef:
Bij ons zijn de eigenaar en eigenaresse ook niet weg van Doaitsen, die hebben ze ook liever niet :=

Balen Suus, hopen dat het snel over gaat.

Voor de gene die uit de buurt van Rotterdam komen, Babette en Hannelover?
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater

yke_lover, ik doe altijd een hengstenvlecht maar mijn merrie heeft dan ook manen van 1.20 m :)
Doe je er antiklit van te voren in? Als je dat wel doet, kan je het beter niet doen daar word het zachter van en glijd het makkelijker uit

ik heb haar paar weken geleden vlechtjes ingedaan met olie waardoor haar manen zacht worden ik ga het vandaag of morgen eruit halen en de olie ook zodat het niet meer zacht is haha

DemiHendriks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 14:57

xPearl schreef:
Hey Demi!

Ik doe Xira haar manen in een stakke hengstenvlecht. Vind die lange manen knotten niet mooi + alleen vlechten ook niet.
Je kan ook mousse voor mensenhaar gebruiken om het mooi te vlechten & evt haarlak er in spuiten! dan blijft het mooi stevig :)

en anders; Als er volgende week zondag genoeg tijd tussen ons inzit, kan ik Yke op de wedstrijd wel voor je vlechten? Ls het je niet lukt?

dat is een lief aanbod van je :) ik ga zondag ook haarlak indoen en hopen dat het helpt

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 14:58

yke_lover schreef:
xPearl schreef:
Hey Demi!

dat is een lief aanbod van je :) ik ga zondag ook haarlak indoen en hopen dat het helpt

Alst niet wil, kan ik volgende week wel proberen! :)

DemiHendriks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 15:03

Die onthou ik ;)