MaartJ schreef:Bedankt voor je aanvulling.
Ik ga even met de VA overleggen.
Ze zei over de byemite 1x wassen en na 14 dagen herhalen op benen buik en staart. 10 ml op 10 liter water.
Hoe lang zou dit dan ongeveer moeten werken?
byemite werkt enkel op het moment zelf, zodra het spul opgedroogd is of afgespoeld is is de werking in principe weg. Het principe van BM is dat het de op dit moment levende mijten doodt, daarom moet je het ook na een week of twee weken herhalen (voor de eitjes die ondertussen uitgekomen zijn).
Als je het echt effectief wilt doen doe je de 3X3 methode, drie maal om de drie dagen, drie maal om de week, drie maal om de drie weken. Dan ben je zeker dat je echt alles gedood hebt.
Heel belangrijk is dat je geen plekje overslaat, indien er een vierkante cm huid niet doordrenkt is met het spul, kruipen er gewoon mijten daarheen en is je behandeling zinloos. Dus met een hoge druk spuit echt overal tussen spuiten, of nog beter, je paard met de pootjes in kuipen water / een bad zetten als dat haalbaar is. => vandaar ook de resistentie na een tijd, er zijn altijd wel enkele mijten die een beetje product op zich krijgen maar niet voldoende om dood te gaan.
Dat is ook een van de redenen dat ik cydectin gebruik, cydectin gaat onderhuids en lost op in de vetlaag onder de huid, dit is wel langer werkzaam en iedere keer als een mijt bijt gaat die dood. dit spul verspreidt zich netjes over de ganse huid en de mijten raken er dus niet van weg.
Daarnaast hoef je niet met water in de weer, wat bij mijn oude merrie met erg losse voetjes wel heel handig is