Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
nombrado schreef:Als jij doet zou doen, kan ik nooit oordelen over jou beweegredenen waarom je dit zou doen. Iedereen heeft erin zijn eigen verantwoording. het is niet aan mij , daarover te oordelen. (hoe lastig vaak ook hoor!)
Ik ben er niet voor, andere hun verantwoording aan te wijzen, of ze daarin te sturen.(dat is controle)
het enige wat je kan doen, is het juiste voorbeeld geven, hoe jij het zou doen.
Ooit een verhaal gelezen over een heel wijs man, groot aanzien in het dorp, die door 1 van de bewoners beschuldigt werd van zwanger maken van haar dochter. Hij heeft het kind, liefdevol opgevangen en geen gevecht daartegen aangegaan. 10 jaar later kwam het ware verhaal boven water, dat de wijs man zich daar helemaal niet schuldig aan gemaakt had, maar zich schikte in zijn lot.
deze wijze man oordeelt niet in "goed of slecht" maar vaart mee in de stroom van het leven en leert daar voor zichzelf hele wijze lessen uit.
Dat is kracht
laulau85 schreef:Karina Das nou flauw dat samen met een merrie in een box niet goed gaathaha... Wel fijn dat hij sociaal is!
laulau85 schreef:Ja zalig en prachtig die strontvlekken...
Ben nou al bang bij het idee dat hij ooit wit wordt. Het is toch zo een gigantische viespeuk...
Karina schreef:Ik zal er wel niet aan toe zijn hoor, maar ik kan je nog niet helemaal volgen.
Nee, ik ben Frohlich niet dankbaar dat ie Fredy gedumpt heeft bij die kennis van mij. Dat staat los van het feit of ik toch blij ben dat ik Fredy gekend heb en wat ik ervan geleerd heb. Ik heb GF niet op zijn verantwoording gewezen o.i.d., wat ik wel had kunnen doen want ik had zijn 06-nr., maar hij had zijn beslissing tenslotte al genomen, en voor Fredy kwam het toch wel goed.
Dat neemt niet weg dat ik er wel een mening op na houd over hoe hij dit heeft gemeend te moeten doen. Een mening (oordeel) kan los staan van op verantwoording wijzen dus. Op het moment dat je een mening hebt kun je er voor kiezen die te ventileren of niet, dat zie ik jou tenslotte ook met regelmaat doen. Ik zie eerlijk gezegd het verschil niet zo. Je steekt nu ook vrij veel energie in het feit dat ik en Beda iets vinden wat jij niet vindt. Je zou dat ook bij ons kunnen laten... past dat dan niet beter in het plaatje wat je nastreeft? Is een serieuze vraag hoor.
Nombrado schreef:en hierin kan ik je niet volgenJe hebt deze ervaring heeeeeeeeel lang geleden meegemaakt , daarna die beste man nooit meer gesproken, geen idee wat hij nu doet, maar de ervaring die je toen had, drukt nog steeds een stempel op je leven nu. zie het als een mening/oordeel, die niet meer te veranderen is. Er is zelfs een kans, dat als je hem spreekt, hij je een hele goede reden kan geven , waarom hij dit gedaan heeft. maar je hebt hem nooit persoonlijk gesproken. Het enige wat je nu doet is nog ventileren over die ervaring toen. Negatief spreken over anderen, zonder dat diegene zichzelf kan verweren of verdedigen is toch niet helemaal eerlijk? Ik ga nooit zomaar af op een verhaal van een ander, als ik diegene niet ken. Ervaar liever alles zelf, om daar lessen uit te halen .
Ik sta er nu niet bepaald dagelijks bij stil hoor, bij Frohlich of Fred, maar als ik iets over Goa lees komt het wel weer even boven. Ik denk dat het me meer energie zou kosten het in te slikken dan om dat gevoel en die ervaring even te delen. Jij geeft aan dat je iemand bewust wilt maken en ervaringen beperkt houdbaar zijn... zelfs als Frohlich het nu nooit meer op deze manier zou doen omdat hij heeft bijgeleerd, heb ik dan nu met het delen van deze ervaring misschien wel iemand bewust kunnen maken van het feit dat iets niet altijd zo mooi is als het lijktNombrado schreef:Het leven is veel mooier, dan je nu ziet, al kijk je alleen maar naar hetgeen wat jij NU hebt.
Ik kan wel degelijk een minder positief oordeel hebben over een gebeurtenis of iets wat mij, mijn gezin of mijn dieren overkomen is of aangedaan, en nog steeds OOK naar mezelf kijken wat ik er voor positiefs uit heb kunnen halen voor mezelf of wat ik ervan heb geleerd....Nombrado schreef:Zo heb ik persoonlijk niet zulke leuke ervaringen gehad. en ik zie het niet meer als mij aangedaan, want dan plaats ik mijzelf in een slachtoffer positie, en daar pas ik niet en wil ik niet passen. ik heb het positief leren bekijken en zelfs dankbaar mijn vijand in de ogen kunnen zien , voor de wijze lessen. Als ik deze ervaringen niet had gehad, was ik niet gekomen tot waar ik nu ben
Het voorbeeld van de wijze man, daar kan ik helemaal niks mee. Het verhaal zal jou misschien op een andere manier geraakt hebben dan mij, maar ik kan er met de beste wil van de wereld geen wijsheid in zien om willens en wetens een kind 10 jaar lang te laten denken dat je haar vader bent terwijl je weet dat dat niet zo is.
Ik kan ook legio voorbeelden geven over gevallen waarin ik de kans om te leren juist aan me voorbij had laten gaan als ik me "geschikt had in mijn lot" en mee was gestroomd in het leven.
Nee, hier haal je me niet mee over de streep. Neemt niet weg dat ik het wel heel interessant vind om jouw gedachtengang te lezen, en daar ook respect voor heb.
Nombrado schreef:Eerlijk gezegt, denk ik dat het kind, dat liefdevol opgevangen is , echt geen trauma heeft van het feit dat het niet zijn biologische vader is. En een heel wijze opvoeding gekregen heeft.
Nog altijd een mooie spreuk vind ik...Den splinter in een anders oog wel zien, maar niet de balk in zijn eigen