Lusitano's is het waar??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Re: Lusitano's is het waar??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:31

Als de merrie op de foto staart en manen exceem zou hebben zou jouw veulen dat ook hebben, Marialva, want je zou toch moeten weten dat alle merries en veulens met geschoren manen en staart rondlopen in Portugal!!!! Omdat ze anders met manen en staart kunnen blijven hangen in stekelbosjes. Het feit dat veulens en merries hier in Nederland geschoren worden is omdat het daar ook gebeurt, het heeft dus verder geen enkel nut.
Overigens lijkt het me een prestatie om iets dergelijks van een foto te zien.

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:34

ElCid schreef:
Als de merrie op de foto staart en manen exceem zou hebben zou jouw veulen dat ook hebben, Marialva, want je zou toch moeten weten dat alle merries en veulens met geschoren manen en staart rondlopen in Portugal!!!! Omdat ze anders met manen en staart kunnen blijven hangen in stekelbosjes. Het feit dat veulens en merries hier in Nederland geschoren worden is omdat het daar ook gebeurt, het heeft dus verder geen enkel nut.
Overigens lijkt het me een prestatie om iets dergelijks van een foto te zien.
kijk is goed naar mijn foto en die van jou op de foto van jou zijn duidelijk happen uit de maankam te zien en de staart vindt ik er ook niet goed uitzien, sorry ik heb ruime ervaring met staart maanexeem en bij dit paard zie je dat de maankam duidelijk slijtage vertoont en heb ik het totaal niet over het scheren van de paarden want dat weet ik heel goed ps kijk eens naar deze foto van mn merrie ik zie geen hapje er tussen uit Knipoog

Afbeelding

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:39

Maar manen gaan ook wel weer eens aangroeien en dat gebeurt niet altijd even mooi gelijk; maar denk er het jouwe van, al duidt dat niet op kennis, maar op vage conclusies trekken over een paard wat je niet kent. Het paard heeft geen eczeem; einde verhaal.
Jaloers Knipoog ?

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:52

ElCid schreef:
Maar manen gaan ook wel weer eens aangroeien en dat gebeurt niet altijd even mooi gelijk; maar denk er het jouwe van, al duidt dat niet op kennis, maar op vage conclusies trekken over een paard wat je niet kent. Het paard heeft geen eczeem; einde verhaal.
Jaloers Knipoog ?

Sorry???? wat is dat voor belachelijke opmerking? jaloers nooit van mn leven (dan ken je me toch heel erg slecht beter nog je kent me helemaal niet anders zou je niet zn opmerking plaasten) maar je laat je duidelijk kennen zie ik maar weer ik wilde je waarschuwen maar je bent er nogal gepikeerd over? kijk eens goed bij de profielen en websites van Lusitana en albertini geen een met hapjes uit de manen kam? hoe weet jij het zo zeker dan dat het geen staart en maan exeem heeft?? heb je het laten testen? maar het zal wel weer aan mij liggen toch??? ik zou zn paard nooit van me leven kopen zolang die niet is getest Knipoog

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:59

Er staat niet voor niets een Knipoog bij Knipoog .

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:01

Ik ken deze merrie (en haar fokker) en kan haar wel even nader gaan bestuderen, zo van de foto kun je er niks van zeggen in elk geval. Bij geen van zijn paarden komt het niet voor, dus het lijkt me stug.
Als uitgelegd worden jonge paarden hier nu eenmaal geschoren. Wat de happen betreft, deze paarden leven in kuddeverband (dit zijn de jonge merries van deze fokker)
Afbeelding
en dus wordt er inderdaad wel eens letterijk uit manen gehapt...
Het scheren gaat overigens ook niet altijd even makkelijk, deze paarden worden maar een keer in het jaar geschoren en blijven niet altijd even braaf staan... dat geeft ook wel eens happen. Knipoog

Bij het uiterlijk van het paard worden manen en staart niet meegenomen om de kwaliteit te beoordelen als gebruikspaard of fokmerrie...

Het is overigens wel apart hoe sne met conclusies trekt. Het valkje dat ik te koop heb komt van dezelfde fokker en daarvan kom ik dan in huiskamer topics allerlei commentaren tegen zonder dat ze mij ook maar een vraag hebben gesteld of het paard in het echt gezien hebben. Men komt dan met stuitende dingen als dat haar gangen niet zouden deugen, terwijl er toch duidelijk draffoto´s bij zaten waar je kon zien dat d egangen normaal zijn. Heel apart fenomeen.
Dus, ipv conclusies te trekken is het misschien handiger om vragen te stellen.

Had je gevraagd "heeft dit paard manen eczeem?" dan was de toon anders geweest, hoewel de uitleg hetzelfde.
Ik hoop dat met mijn post de kalmte weer terug kan keren.
Ik kan het ECHT nagaan als het belangrijk voor je is, of voor een koper.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:04

Bedankt, Lusitana!
Jammer dat zoveel mensen zo snel ongegrond conclusies trekken op basis van te weinig informatie, etc. Maar ja, typisch Bokt, toch Cool .
Maar op die manier worden veel serieuze topics verknald en verkooptopics in negatief daglicht gesteld gebaseerd op 0 informatie van de verkopende partij.
Aan de andere kant, serieuze mensen zullen wel nader gaan informeren en niet ingaan op de losse flodders van niet onderbouwd opmerkingen.

Citaat:
Bij geen van zijn paarden komt het niet voor, dus het lijkt me stug.

Ik neem aan dat je bedoelt: bij geen van zijn paarden komt het voor Knipoog .
Laatst bijgewerkt door ElCid op 02-11-08 14:10, in het totaal 3 keer bewerkt

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:04

ElCid schreef:
Er staat niet voor niets een Knipoog bij Knipoog .

daarom is het nog steeds wel een beachelijke opmerking, wat meer over jou zegt dan over mij Knipoog

deze merrie kocht ik met zware Schurft (geneesbaar) na een dure en langdurige behandeling is ze genezen verklaard en hebben wij haar ook laten testen op staart en maanexeem de uitslag was godzeidank negatief maar kijk maar eens goed naar haar manen kam die is vergelijkbaar met die van jou foto, schurft geeft het zelfde beeld op manen en staart als exeem, ik zou ze voor de koop daar een duidelijk op laten testen
Afbeelding

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:08

En ter illustratie, die van mij heeft WEL eczeem, nooit geschoren, geen hapjes, dus dat is niet echt een kenmerk:
Afbeelding

Wel een kenmerk is dat ook de hals is aangetast met pukkeltjes, zoals je ook bv op jouw foto kunt zien (al was dat wat anders). De merrie van Serra Neves heeft echt een volkomen gladde hals.

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:09

god god wat zijn we het weer eens met elkaar Knipoog ik zeg alleen wat ik er van vindt en mijn merries leven ook in groepen , maar er is er niet een met happen eruit tuurlijk kan je van een foto niet veel zeggen ( en zeker geen gangen van een paard dat is echt uit den boze)maar het viel mij gewoon op, buiten dat is staart maan exeem erfelijk.... en zeg ik toch ook duidelijk of dat ik zn merrie zou laten testen, ik ebdoelde alleen maar goed advies maar schijnbaar mag dat weer niet Knipoog

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:12

Lusitana schreef:
En ter illustratie, die van mij heeft WEL eczeem, nooit geschoren, geen hapjes, dus dat is niet echt een kenmerk:
Afbeelding

Wel een kenmerk is dat ook de hals is aangetast met pukkeltjes, zoals je ook bv op jouw foto kunt zien (al was dat wat anders). De merrie van Serra Neves heeft echt een volkomen gladde hals.

die van jou zie je in het begin ook hapjes eruit (dus niet eegaal) die van mij heeft geen pukkels maar zijn daar net de haren weer aangegroeid die had dus echt allemaal kale plekken en zijn die plekken op de foto opgevult met donshaartjes dit was trouwens net na de behandeling ze is nu geschoren hele lichaam en ziet ze er weer top uit ik zal van de week eens fotos van haar maken hoe ze is genezen, de kale plekken tussen haar manen zijn ook weer aan het aangroeien Haha!

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:22

ElCid schreef:
Bedankt, Lusitana!
Jammer dat zoveel mensen zo snel ongegrond conclusies trekken op basis van te weinig informatie, etc. Maar ja, typisch Bokt, toch Cool .
Maar op die manier worden veel serieuze topics verknald en verkooptopics in negatief daglicht gesteld gebaseerd op 0 informatie van de verkopende partij.
Aan de andere kant, serieuze mensen zullen wel nader gaan informeren en niet ingaan op de losse flodders van niet onderbouwd opmerkingen.

Citaat:
Bij geen van zijn paarden komt het niet voor, dus het lijkt me stug.

Ik neem aan dat je bedoelt: bij geen van zijn paarden komt het voor Knipoog .

niets typisch bokt metaliteit gewoon iemand advies geven die ze niet waardeerd en niet in een negatief daglicht stellen gewone feiten noem ik dat, ik adviseer aleen maar daty je het paard zou moeten laten testen voor de verkoop, en heeft niet te maken dat andere paarden het niet hebben elk paard kan staart en maan exeem krijgen, maar ik zou zeggen je moet doen wat je niet laten kan en als je er niet tegen kan moet je niet reageren, en dan zeker niet met zn banketstaaf opmerking jaloers Knipoog want dan zal ik je eerlijk zeggen ik zou het paard nog niet voor niets willen hebben en zo heeft ieder zijn smaak toch Knipoog Knipoog Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:31

Ik vind laten testen een verstandig advies. Eczeem is erfelijk. De andere paarden van de fokker zijn oa de vader en de moeder en zusjes en broertjes .... en niet zomaar paarden. Dus als ik zeg dat die ander paarden het niet hebben, wil dat zeggen dat de erfelijke factor in elk geval er niet is...en dat is WEL relevant.

Wat je "feiten" noemt, was toch echt wel een getrokken conclusie (uit een foto) en geen feit. Dit terzijde. Het is best handig om zomer eczeem aan te tippen.

Het is zwaar toeval dat iemand in dit topic net een paard toont dat ik ken. Heel apart fenomeen.

Ja, ik bedoelde dat het niet voor kwam bij de paarden van die fokker. Ik had de zin ge-edit op een verkeerde manier. Bloos Bedankt voor het opmerken en rechtzetten!

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:55

Jammer, het was een zeer leuk topic, maar wordt een beetje vervuild door eigen belangen..

Jaloezie.. e.d. is niet niets.. kan een ander kapot maken.. Suggereren helpt weinig als je het dier niet kent en niet in de praktijk hebt meegemaakt!

Laten we het leuk houden en deel de kennis die je hebt over de iberische paarden met elkaar.. en naar de mensen die het juist niet hebben..

Modder gooien kan altijd.. is echter niet leuk.. niet voor een buitenstaander en niet voor een insider...

Guzzista

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 16:14

ElCid schreef:
Maar dan heb je dus een ingang Haha! . Het hangt er natuurlijk ook van af wat je zoekt en waarvoor. Hierbij een foto van een merrie die binnenkort waarschijnlijk naar Nederland komt: 3 jaar, 1.64m, vraagprijs ligt ergens rond de 8000,-.
Afbeelding
Afbeelding

Dat is een mooie merrie! Wat een hals en lekker kompakt gebouwd! Maar natuurlijk is op foto, dat moet je in het echt kunnen zien.

De fokkers zien jullie waarschijnlijk graag komen: ik wil veel geld betalen voor kwaliteit, natuurlijk gaan de prijzen dan omhoog! Ik voel en tast hoe ver ik kan gaan, je moet alleen niet laten merken dat je veel geld wil uitgeven. Ik geef nooit de prijs die ze vragen. Je weet snel wie graag wil verkopen en wie moeilijker toehapt. Nooit een paard afbreken, want waarom heb je anders interesse? Ik bied gewoon lager en zeg dat dat m'n budget is en ik niet hoger kan. Ze voelen wel dat ze bij mij goed zitten en meestal happen ze wel toe als ze goeie thuis zoeken voor hun eigen gefokte paard Lachen.
Ik zit al van m'n achtste tussen de paarden en ben heel vroeg zelf paarden beginnen kopen, heb wel enige ervaring daarin gekregen Lachen.

Ik heb al wat leuke optie's en inderdaad, ze gaan zo rond de 7000 euro (meestal vragen ze zo'n 1000-1500 teveel op zo'n bedrag), maar daar zit het transport inbegrepen, en een gratis dek van een prachtige hengst, terwijl ik ze kan laten goedkeuren hier in Nederland voor de verzekering. Ik wil wel betalen, maar niet meer dan nodig en koop alleen als ik écht een goeie koop kan doen zoals de merrie die ik nu op het oog heb.

De merrie van Romina zal wel kwaliteit zijn, alleen jammer van dat ramshoofd, heb al Lusitano's gezien met minder gebusqueerde neus (op foto heeft de merrie hierboven veel mooier hoofd). Ze is ook redelijk klein.
Laatst bijgewerkt door Guzzista op 02-11-08 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 16:28

Ik vind het ramshoofd van de merrie van Romina nogal meevallen, het hoort er toch een beetje bij. Haar kleur is ook een reden voor de hogere prijs, als ze homozygooth zwart is heb je wel weer kans op zwarte veulens als je combineert met een hengst in de juiste kleur.
Ze is wat aan de kleine kant voor de vraag van het moment, maar in mijn ogen zeker niet te klein, maar dat hangt weer van je eigen smaak af. Maar Romina heeft zeker hele kwaliteitsvolle dieren die er op de keuringsdag i.m.o. wel uitsprongen; ook qua kleur natuurlijk Haha! .

Als je een leuke merrie kan kopen met dekking van een goede hengst, die jou goed past, en dan ook ng voor een redelijke prijs van een betrouwbaar adres moet je dat zeker doen. Het is erg moeilijk om een goed paard te vinden, wat aan de meeste van je eisen voldoet en als je er een gevonden hebt moet je niet te lang twijfelen Knipoog .

Guzzista

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 16:38

ElCid schreef:
Ik vind het ramshoofd van de merrie van Romina nogal meevallen, het hoort er toch een beetje bij. Haar kleur is ook een reden voor de hogere prijs, als ze homozygooth zwart is heb je wel weer kans op zwarte veulens als je combineert met een hengst in de juiste kleur.
Ze is wat aan de kleine kant voor de vraag van het moment, maar in mijn ogen zeker niet te klein, maar dat hangt weer van je eigen smaak af. Maar Romina heeft zeker hele kwaliteitsvolle dieren die er op de keuringsdag i.m.o. wel uitsprongen; ook qua kleur natuurlijk Haha! .

Als je een leuke merrie kan kopen met dekking van een goede hengst, die jou goed past, en dan ook ng voor een redelijke prijs van een betrouwbaar adres moet je dat zeker doen. Het is erg moeilijk om een goed paard te vinden, wat aan de meeste van je eisen voldoet en als je er een gevonden hebt moet je niet te lang twijfelen Knipoog .

Da's waar, zeker niet te lang twijfelen, direkt op de bal spelen, want ze gaan zich snel bedenken voor een lage prijs.
Is de merrie van Romina dan homozygoot zwart? Of had ze een crème gen? Dat ramshofd maakt me in feite niets uit als ze maar lief is, het hoort idd bij het ras en liever kleiner en gezond dan die grote, moderner gefokte paarden.
Met al hetgeen ik al gezegd heb blijf ik het een leuke merrie vinden hoor...alleen jammer dat ze net iets boven m'n budget zit Huilen Huilen

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 17:12

Ik weet niet of ze homozygooth is, zou wel een leuke bijkomstigheid zijn, staat niet in de advertentie. Maar zelfs als ze heterozygooth kan je er zwarte veulens uit fokken.
Het is natuurlijk een vraagprijs; niet geschoten is altijd mis en ik weet nog wel een leuke hengst waarmee je vrijwel zeker zwarte veulens fokt Knipoog

Guzzista

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 17:30

Wens me succes Haha! Knipoog
Jou hengst is ook een plaatje Knipoog

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 02:13

Ik ben in dit topic terecht gekomen om dat Lusitana mij de link gaf nav het andere topic (over dat jonge meiske wat tauromatische amazone is).
Ik heb het topic helemaal doorgelezen (en een heel aantal filmpjes bekeken Knipoog ) en een aantal zeer interessante dingen gelezen, zeker op de eerste 2 pagina´s, die ik niet wist over Lusitano´s en PRE´s Lachen .

Ten eerste: ik vind Lusitano´s en PRE´s prachtige paarden Lachen , maar ik wil heel even wat kwijt over onderstaand filmpje Nagelbijten / Gniffelen !
Ik schrok er een beetje van hoe het eerste paard hier gepresenteerd wordt (de schimmel). Ik vind het een prachtig dier, maar dan komt er een vrouw met een rugzakje op, die hem door de zooi heen lootst, een paar keer met hem op en neer loopt en dan vervolgens het paard los door al die troep laat lopen (rennen) Scheve mond . Vind het er erg onprofessioneel uitzien Nagelbijten / Gniffelen ...
Het laatste paard op deze video is idd een plaatje Kwijl !
Adalberti schreef:
(laatste paard van deze video en de twee kastanjebruine)

Jesser schreef:
http://nl.youtube.com/watch?v=AMLUEZhNP ... re=related

Kijk eens naar de bewegingen van dit paard. Niet dat ik voor het doden van de stier ben!

Maar probeer eens te kijken hoe dit paard getraind is, hoe men het dier berijdt, de oefeningen die hij in de arena met het grootste gemak toont.

(nogmaals, ik hou niet van stierenvechten, maar ik vind de rijstijl wel erg mooi om te zien.)

Hier ben ik het mee eens, het samenspel van de ruiter en het paard is fenomenaal Wow! (alleen jammer dat die stier mee moet "spelen" Nagelbijten / Gniffelen !)

*Lusitana, ik reageer morgen nog even op je in het andere topic Knipoog , ik ga nu eerst lekker Dromen !

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 07:52

Wat ik zie, en ik kijk door de troep heen is een paardje wat heel voorzichtig met de mens meeloopt. Een paardje wat zich mooi heeft ontwikkeld...

Niet iedereen in Spanje heeft de boel in zijn achtertuin zo netjes voor elkaar als wij hier in Nederland.. Daar moet je door heen leren kijken! Kijk niet naar de rotzooi, kijk naar het paard, hoe loopt hij, hoe is hij gebouwd? Hoe gaat hij met de mens om? (durf te wedden dat het om een hengst gaat) Hoeveel hengsten hier in Nederland zijn zo voorzichtig?? Enz. Enz.

Ik heb jarenlang bij een oud mannetje gereden wat bij zijn paarden woonde, had een troep om zijn huis, maar hier heb ik meer geleerd en opgestoken dan ik ooit voorheen op de 'maneges' heb gedaan..

Ik zie een paardje wat zeer mooi barok gebouwd is, flexibel is, maar toch heel cool is in zijn hoofd.. Dat is wat ik opmaak uit dat filmpje. Voor de rest qua medische dingen kan ik geen mening over geven, ik ben geen dierenarts, alleen grote gebreken kan ik opmerken, en ik kan niet aan de binnenkant bezien...

Tis makkelijk om te oordelen.. maar dat probeer ik juist ook altijd te zeggen, probeer even verder te kijken dan je neus lang is..

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 08:35

Leuke discussie. Ik kan het voor een groot deel wel eens zijn met Jasmijn. Te vaak zie ik barokke paarden de vooroordelen van hun matige beweging bevestigen.

Ik wil nog een andere invalshoek inbrengen:

Dressuurproeven zijn het uitvoeren van bepaalde oefeningen. Elk paard heeft sterke en zwakke punten. Over het algemeen is het voor veel mensen lastiger om te werken aan de zwakke punten van een barok paard (zowel door het karakter, als door de complexiteit van de zwakke punten). De zwakke punten van een doorsnee-KWPN-er (dan heb ik het dus niet over de sensibele toppers!!!) zijn voor de meeste mensen makkelijker om aan te werken.
Alleen daarom al zou ik de TS een KWPN-er willen adviseren. Waarbij ik dus niet zeg dat het met een barok paard niet mogelijk is!!! Maar de weg is nu eenmaal anders.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 09:54

De vraag is dan: hoe vaak heb jij echte goede barokke paarden gezien? Het aanbod wat hier in Nederland loopt is op een klein ( select) groepje na slecht of middelmatig. Ze zijn vaak te klein, hebben een minder exterieur, mindere gangen, etc. De echt goede paarden gaan Portugal niet zo makkelijk uit en wat er hier in de handel staat is vaak hetgene wat ze daar niet meer willen hebben.
Gelukkig komen er ook hier, mondjesmaat, steeds betere paarden maar die zie je alleen op shows, etc. niet op de gemiddelde dressuurwedstrijd.

Ik heb hier echt wel goede en mooie KWPN'rs gezien, maar ook een hoop lelijke slecht bewegende paarden, maar het ras spreekt mij qua karakter niet aan. Deze paarden worden hier in Nederland gefokt dus zijn ze in alle soorten en maten voorhanden, want ook daar lopen een hele hoop middelmatige tot slechte bij.
Het is niet mogelijk om een oordeel over een ras te vellen als je niet een heel veel van deze paarden kent, in alle prijsklassen, van diverse stoeterijen, etc.
Een goede Lusitano, met maat en gangen, zijn tegenwoordig echt wel te krijgen, maar dan zal je er vaak wel wat meer voor mogen neertellen dan voor een goede KWPN'er. Aangezien veel Nederlanders 3000,- al een hoop geld vinden voor een paard, wordt het dus erg moeilijk om kwaliteit te kopen, zeker als een dier ook nog geimporteerd moet worden. Het aanbog hier in Nederland is nou eenmaal zeer gering.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 04-11-08 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:11

Ik heb mijn vorige berichtje even verwijderd, aangezien ik mijzelf niet goed had verwoord.

ElCid: ik ben het eigenlijk erg met je eens. Zeker voor wat betreft het karakter van de KWPN-er vs. lusitano.

Maar wat vind je dan van het tweede deel dat ik schrijf? Dus ook al hebben we het over een heel goede lusitano: de weg blijft meestal anders dan met een KWPN-er. En met anders bedoel ik: voor de meeste mensen veel moeilijker.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:23

WestBest schreef:
Ik heb mijn vorige berichtje even verwijderd, aangezien ik mijzelf niet goed had verwoord.

ElCid: ik ben het eigenlijk erg met je eens. Zeker voor wat betreft het karakter van de KWPN-er vs. lusitano.

Maar wat vind je dan van het tweede deel dat ik schrijf? Dus ook al hebben we het over een heel goede lusitano: de weg blijft meestal anders dan met een KWPN-er. En met anders bedoel ik: voor de meeste mensen veel moeilijker.

Ik had al gereageerd en toen was je berciht opeens weg Verward Verward , maar je bent er weer.
Maar inderdaad de weg om eerst de goede Lusitano te vinden is ingewikkelder en tijdrovender, het rijden van deze paarden is ook niet voor iedereen weggelegd, het vinden van de juiste instructie, zeker voor deze paarden is nog lastiger dan voor een "gewoon" paard.
Maar de tijd en moeite wordt wel weer ruimschoots beloond, het is niet voor niets dat veel mensen met Lusitano's meer gespecialiseerde instructie zoeken.