Friezen kunnen wel springen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Re: Friezen kunnen wel springen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 10:00

@HF: Een springpaard is een paard wat springen gefokt is? Het paard loopt, niet het papier.

Maar goed, dat terzijde Lachen Wat ik me nog afvroeg: heb je nog namen van die paarden met een minder goede techniek, maar wel goede prestaties op hoger niveau? Haha!

Nadua

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 10:04

horseyfries schreef:
Diesel54 schreef:

Zie je eigen onderschrift...Doeggie!

Oftwel.... ik geef maar geen antwoord meer want dan gaat Horseyfries zeggen hoeveel Friezen er zijn en blijkt dat ik conclusies trek terwijl ik nog niet 1 % van de Friezenpopulatie heb zien springen?
In plaats daarvan maak je een flauwe opmerking die bovendien niet klopt want ik spreek mezelf niet tegen, ik zeg nergens dat Friezen springpaarden zijn, ik zeg overal dat sommige Friezen kunnen springen (ja ook met ruggebruik) en anderen niet. Jij veralgemeent en dat is niet slim, je hebt immers niet alle Friezen zien springen en kunt dus nooit weten of wat jij gezien hebt voor ALLE friezen geldt?

oneindige discussie Tong uitsteken

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 10:08

Hoeveel friezen zijn er die daadwerkelijk worden uitgebracht in de springsport?

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 10:09

zeer weinig

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 10:31

Daar ben ik nou ook eens benieuwd naar..

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 10:53

ik zie wekelijks friezen hier in de regio in het z en op nationale concoursen. Clown dus zeer goed geschikt voor de springsport.

maar ff zonder gekheid een fries zal heus wel mits goed onderricht een b of l parcours rond komen maar jullie willen nu toch niet gaan beweren dat een een fries tegen een eenvoudige kwpn-er het op kan???????????????????
nee want daar is hun bouw niet voor gefokt...

dus ze zullen nooit ver komen in de springsport.

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:13

ik ben het met de persoon nelis hierboven eens.

ik heb hier wel friezen en tinkers L parcoursen zien springen. maar ze komen vaak lucht of sprong te kort.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:15

@nelis: dat heb je mij toch zeker nooit horen zeggen? Knipoog

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:17

nee maar je heb hier nu een topic met 5 blz al..........
en dan denk ik als je wil springen koop een paard wat qua bouw en techniek goed is maar ga niet zeggen dat je een fantastische fries heb die zo mee kan doen in het z.

friezen zijn nooit gefokt om te springen enz ullen daar ook niet voor gefokt gaan worden.
dus als jij vind dat je fries goed springt zal die in de ogen van een springruiter/amazone matig springen omdat ze gewoon op punten te kort komen

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:19

en dát probeer ik nu al een tijd duidelijk te maken... Rolleyes

Apple

En natuurlijk kan een Fries best wel springen, elk gezond paard kan springen, maar als je ziet dat een B-springparcours (dus echt de absolute minimum basis) al 1 meter is dan zullen er weinig Friezen zijn die dat een beetje fatsoenlijk kunnen rondkomen.

1 hindernis lukt nog wel, maar een heel parcours?

Een gezellig onderling oefenparcours van een centimeter of 50-70 lijkt me prima gaan met een Fries, maar om dan te zeggen dat ze kunnen springen?

Diesel54

horseyfries schreef:
Diesel54 schreef:

Zie je eigen onderschrift...Doeggie!

Oftwel.... ik geef maar geen antwoord meer want dan gaat Horseyfries zeggen hoeveel Friezen er zijn en blijkt dat ik conclusies trek terwijl ik nog niet 1 % van de Friezenpopulatie heb zien springen?
In plaats daarvan maak je een flauwe opmerking die bovendien niet klopt want ik spreek mezelf niet tegen, ik zeg nergens dat Friezen springpaarden zijn, ik zeg overal dat sommige Friezen kunnen springen (ja ook met ruggebruik) en anderen niet. Jij veralgemeent en dat is niet slim, je hebt immers niet alle Friezen zien springen en kunt dus nooit weten of wat jij gezien hebt voor ALLE friezen geldt?

Nee joh! Maar wij komen toch niet uit deze discussie en ik wil er geen energie meer in steken. Daar bedoel ik niets banketstaaf mee, maar vind het niet de moeite waard.
Ik spring gewoon lekker met mijn fries met veel plezier.
En als je het niet erg vind dan trek ik me nu terug uit deze discussie. Niet omdat ik het niet kan winnen, want dat is niet mijn doel. maar omdat ik denk dat we er niet uit komen. Knipoog

Alle goeds!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:20

Je mag best springen met je fries hoor, geen probleem. Alleen een startkaart aanvragen en verschijnen op wedstrijd zie ik nog niet snel gebeuren.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:31

Apple schreef:
Je mag best springen met je fries hoor, geen probleem. Alleen een startkaart aanvragen en verschijnen op wedstrijd zie ik nog niet snel gebeuren.

Wanneer je even terugleest zul je mijn stelling lezen...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:33

Bedoel je dat stukje over die andere techniek?

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:37

ik begin er eigenlijk een beetje moe van te worden, als je graag wilt springen met een fries fijn, hoog zal je niet komen, neem dan een echt springpaard
wil je het bewijzen dat ze het kunnen fijn doe maar lekker, wens diegene dan veel succes!
Iedereen heeft er ongeveer een andere mening over, ik blij bij mijn mening, friezen zijn géén springpaarden, ik ga er ook niet aan beginnen, als ik wil springen doe ik het op een paard die tenminste een écht springpaard is!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:40

Wel grappig dat de discussie over het al of niet kunnen springen met een "ander" type paard toch iets makkelijker lijkt dan de discussie "met je koudbloed in de dressuurring"!

Daar wordt nog wel eens gezegd "ja maar voor een draver/tinker/fjord/..." strekt ie heel goed dus dan verwacht ik daar ook een hoger cijfer voor. Hier hoor ik niet "ja maar voor een Fries doet ie erg zijn best dus wil ik daar geen balk voor gerekend krijgen". Grappig.

Het lijkt mij gewoon duidelijk (net als casperrr). Elk paard kan best een sprongetje maken, maar als je echt hogerop wilt zul je toch een daarvoor geschikt paard moeten hebben. Zo is het met alle disciplines, toch?

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:48

idd

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 12:33

casperrr schreef:
ik begin er eigenlijk een beetje moe van te worden, als je graag wilt springen met een fries fijn, hoog zal je niet komen, neem dan een echt springpaard

Zo denk ik er precies over!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 12:55

Apple schreef:

Hiermee doe je alsof het nog niet gebeurd is en dat klopt dus gewoon niet.
Er zijn Friezen gestart op B, L en zelfs M niveau.
Dat zijn uitzonderingen, is geen regel, maar in dat opzicht vind ik gewoon niet dat je kunt zeggen dat een Fries per definitie niet kan springen. Kijk naar het individuele paard en zijn mogelijkheden, als ik geluisterd had naar al die mensen die roepen dat een Fries ook geen dressuurpaard is had ik nu niet Prix St. Georges gereden.....
Dat is mijn punt!

Nadua

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 13:02

Er wordt ook helemaal niet gezegd dat een fries niet kan springen, dat maak je zelf er van!
Dat een fries niet op hoog niveau kan springen, omdat hun de bouw naar niet voor hebben.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 13:06

Shires zijn toch ook gebouwd om te trekken;
Die kunnen ook springen! Ja Zelf gezien, en nog goed ook!
Er zijn zat friezen die goed kunnen springen hoor.. Verward

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 13:07

Joscaa, wat vind jij goed springen dan?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 13:08

Apple schreef:
Joscaa, wat vind jij goed springen dan?

70/80cm. vind ik toch redelijk goed? Had ik een keer gezien in Drente, nou, dat vind ik voor zo een bouw paard goed hoor Ja

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 13:10

70/80 centimeter is nog niet het niveau dat je moet hebben om een B parcours te kunnen springen.

Voor dat paard misschien goed, maar nog niet zo dat je er een springwedstrijd mee kunt starten.