Wat vinden jullie van springende friezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gabyfedde

Re: Wat vinden jullie van springende friezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 11:02

In principe niets mis mee, alleen zijn er maar erg weinig die een juiste springtechniek hebben. Galop is ook erg belangrijk voor een springpaard en ook dat is voor veel Friezen moeilijk.

Fedde over 1.10
Afbeelding

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 11:04

Overdrijven is ook een vak Tong uitsteken Een paard op stal opsluiten is overdreven.

Springen kan leuk zijn, maar hou rekening met het vermogen en de techniek van je paard. Zo hou je het het leukst. Lijkt mij dan...

@GabyFedde: leuke foto Ja En inderdaad, een goede galop is bij het springen belangrijk! Makkelijk kunnen galoperen en schakelen.

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 11:08

ja euhh Rolleyes bedoel maar t is overdreven maar dat is t enige veilige?

waarom moet je dan rekening houden met de techniek? want dat snap ik niet, rekening mee houden hoe mijn paard derover heen springt? mij lijkt eerder dat je rekening moet houden met t vermogen

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 11:09

Je houdt toch rekening met alles? techniek en vermogen dus Tong uitsteken Lachen

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 11:09

maar WAAROM met techniek?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 11:15

Als je naar een leuk paard gaat kijken, een springpaard. Dan kijk je toch ook naar de techniek?

De techniek verteld je hoe het paard erover heen gaat. Als je paard niet zo'n goede techniek heeft, dan redt hij zich waarschijnlijk minder makkelijk uit lastige situaties.
Je kan niet alleen rekening houden met het vermogen of de techniek. Je moet beide meenemen om te kunnen inschatten of je paard het redt om over die moeilijke dubbelsprong heen te komen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 11:17

En miss hoef je dan minder rekening te houden met de techniek, maar em helemaal weg laten lijkt mij niet zo verstandig. Met een paard met een goed vermogen kan je vaak de mindere techniek wel wat compenseren Lachen

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 11:20

friezen zijn geen springpaarden? zijn 2 totaal verschillende..
het paard red zich minder makkelijk.... wil niet zeggen dat hij het niet haald met een goede ruiterhand?
en je hebt het steeds over dat jij denkt.... paard denkt toch ook datie moet versnellen? alleen het laatste moment moet ruiterhand inhouden of nog sterker versnellen...
je legde zojuist uit wat de techniek is.... maar vroeg waarom je rekening houd met de techniek

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 11:27

Jeany schreef:
friezen zijn geen springpaarden? zijn 2 totaal verschillende..
het paard red zich minder makkelijk.... wil niet zeggen dat hij het niet haald met een goede ruiterhand?
en je hebt het steeds over dat jij denkt.... paard denkt toch ook datie moet versnellen? alleen het laatste moment moet ruiterhand inhouden of nog sterker versnellen...
je legde zojuist uit wat de techniek is.... maar vroeg waarom je rekening houd met de techniek

Als het totaal geen springpaarden zijn, waarom spring je er dan mee? Verward Je spreekt jezelf tegen.

Een paard met een goed inzicht zal zien dat ie moet versnellen/vertragen als ie niet uitkomt. Een paard met minder inzicht doet dat niet (zo snel). Een goede techniek bevordert het veilig over een hindernis heen komen, daarom moet je er rekening mee houden. Het is niet zo dat als je paard geen goede techniek heeft hij meteen ter aarde zal storten, maar het is gewoon een punt wat je mee moet nemen in de beoordeling over het kunnen springen van het paard. Als je weet wat je paard kan, weet je ook wat hij niet kan.

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 11:31

waarom ik er mee spring... voor de afwisseling.... en nee ik noem mijn paard geen springpaard, noch dressuurpaard....

Als je weet wat je paard kan, weet je ook wat hij niet kan.

en daarom denk ik dat je geen rekening met de technek hoefd te houden....
als je een fries koopt... kijk jij dan hoe die kan springen? Nagelbijten / Gniffelen

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 12:42

Nee als je een Fries koopt niet nee, want je gaat dan niet voor een springgefokt paard. De verkoper zal je dan ook raar aan staan te kijken denk ik Haha!

Maar als je besluit om er toch mee te gaan springen (ook als het 'slechts' voor de afwisseling is) is het niet geheel onverstandig het dier eens vrij te laten springen om te zien wat ie doet. Lachen

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 22:18

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 25-03-22 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 09:12

Ja... die Friezen komen dus eigenlijk niet goed tot hun recht Japke?

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 17:24

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 25-03-22 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 17:33

Ach welnee.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 19:04

Ach welja.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 21:48

[***] schreef:
Ach welnee.

Nagelbijten / Gniffelen

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 21:48

horseyfries schreef:
Ach welja.

Nagelbijten / Gniffelen

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 12:15

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 25-03-22 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 12:48

Jeany schreef:
waarom ik er mee spring... voor de afwisseling.... en nee ik noem mijn paard geen springpaard, noch dressuurpaard....

Als je weet wat je paard kan, weet je ook wat hij niet kan.

en daarom denk ik dat je geen rekening met de technek hoefd te houden....
als je een fries koopt... kijk jij dan hoe die kan springen? Nagelbijten / Gniffelen

Mooi gezegd Jeany. Ach gut Haha!

Anyway, ik ga, althans, ik probeer, me niet te mengen in de discussie. Ik vind het allereerst onwijs leuk+geinig dat
er mensen zijn die lekker sprongetjes wagen met hun Fries, of die ze laten vrij springen (en blijkend dat er nog
een heel stel zijn die over de 1.10 vliegen *LOL* ! ) , maar ik vind niet het eerst en beste springpaard. Er zullen er best de juiste
'techniek' hebben, maar ik denk dat het meer is omdat je dat gewend bent dat je een Fries in de dressuurring ziet
of voor de kar. En zo lijkt het alsof ik me aansluit bij de vooroordelen van de mensen die zeggen dat Friezen
karrepaarden zijn en dat wil ik ook niet Ziek . Laat ik het zo zeggen, het lukt me niet om het onder woorden te brengen. Scheve mond

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 14:42

Ik heb zelf jaren op friezen gereden en er ook weleens mee gesprongen. Vind dat zelf namelijk erg leuk, en dan ga je het toch proberen. Ik heb maximaal 80 centimeter gesprongen, en dat was voor dat paard ook echt maximaal. Ze had geen hele beste galop, en kwam dus vaak niet uit bij de sprongen. Om gevaarlijke situaties te voorkomen ben ik nooit hoger gegaan.

Wat me wel is opgevallen, is dat friezen erg veel moeite hebben met dubbelsprongen, laat staan in-uitjes. Het paard waar ik toen op reed kwam simpelweg de tweede keer niet omhoog. Het was niet dat ze dat niet wilde, het lukte haar gewoon niet!

Wat ik heb geleerd van deze ervaringen is dat friezen niet gebouwd zijn om te springen. Ze worden gefokt om voor omhoog te kunnen komen, en achter onder te treden, zodat ze mooi front kunnen maken voor de kar. Nu worden ze ook wel rijtypisch gefokt, en worden geschikter voor de dressuur. Hier is een mooi front ook belangrijk. Met springen heb je er echter niks aan. Ik denk dat friezen prima een sprongetje kunnen maken, maar het zijn geen spingpaarden!!!

Wel vinden ze het vaak hartstikke leuk als afwisseling. Wel lekker af en toe een sprongetje maken, das voor ieder paard leuk!

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 18:34

WesseLady schreef:
Ik heb zelf jaren op friezen gereden en er ook weleens mee gesprongen. Vind dat zelf namelijk erg leuk, en dan ga je het toch proberen. Ik heb maximaal 80 centimeter gesprongen, en dat was voor dat paard ook echt maximaal. Ze had geen hele beste galop, en kwam dus vaak niet uit bij de sprongen. Om gevaarlijke situaties te voorkomen ben ik nooit hoger gegaan.

Wat me wel is opgevallen, is dat friezen erg veel moeite hebben met dubbelsprongen, laat staan in-uitjes. Het paard waar ik toen op reed kwam simpelweg de tweede keer niet omhoog. Het was niet dat ze dat niet wilde, het lukte haar gewoon niet!

Wat ik heb geleerd van deze ervaringen is dat friezen niet gebouwd zijn om te springen. Ze worden gefokt om voor omhoog te kunnen komen, en achter onder te treden, zodat ze mooi front kunnen maken voor de kar. Nu worden ze ook wel rijtypisch gefokt, en worden geschikter voor de dressuur. Hier is een mooi front ook belangrijk. Met springen heb je er echter niks aan. Ik denk dat friezen prima een sprongetje kunnen maken, maar het zijn geen spingpaarden!!!

Wel vinden ze het vaak hartstikke leuk als afwisseling. Wel lekker af en toe een sprongetje maken, das voor ieder paard leuk!

En daar ben ik het nou helemaal mee eens Ja

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 08:52

Japke_Z schreef:
Precies, natuurlijk zul je geen friese Sjiem vinden maar als je een (rijgefokte) fries door een echt goede springruiter laat trainen weet ik zeker dat er iets heel leuks uit komt.

Even voor de duidelijkheid: wat versta je onder iets heel leuks?

Kijk de ene verstaat onder iets heel leuks een L parcours, de ander een Z parcours. Verduidelijk even wat je bedoelt, voordat ik dadelijk de verkeerde reactie geef Knipoog Haha!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 09:08

WesseLady schreef:

Eerste dikgedrukte: 80 cm is bij de paarden niet eens de B. Dat is namelijk 1 meter tot 1,10 meter. 80 cm is bij de D-ponys B. Voor mensen die 1,10 m al helemaal geweldig vinden: zo hoog is dat dus niet Vork Het is namelijk B/L..

Tweede dikgedrukte: De reden dat een paard zich niet redt tussen een dubbelsprong is inderdaad vaak om de minder goede galop. Niet voor niets worden de springgefokte hengsten bij het KWPN zo streng getoetst op de galop en ook op het kunnen schakelen.

Derde dikgedrukte: daar ben ik het met je eens! (eigenlijk het hele stukje al wel Haha! )

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 13:15

Ik begrijp deze hele discussie niet zo...
Het is toch duidelijk voor iedereen die enigszins zich heeft verdiept in de paardensport dat zowel friezen als ook andere rassen (bijv arabieren) een totaal ander ruggebruik hebben op de sprong (hol ipv bol ofwel bascule).
Ga toch lekker rijden met friezen en neem lekker een sprongetje of iets in die geest en geniet ervan.

Op karakter zal een fries vast heel hoog springen, maar zijn natuurlijke bouw zal hem/haar uiteindelijk de grens geven.